Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Varför balanserar du med ståltråd och hylsa på lilländen?

Korta versionen: För att det vägde just rätt.

Långa versionen: Enligt beräkningarna ska vevaxeln (utan vevlager och vevstake) ha en obalans motsvarande 21010 gmm. Slaglängden är 80mm (radien som vevtappen sitter på är således 40mm). När vevaxeln har uppnått denna obalans, ska man alltså kunna hänga 21010/40=525,25g på vevtappen och då ska vevaxeln vara helt utbalanserad i bänken. Nu sitter det redan ett vevlager där (vikt 37,5g) och en vevstake (vikt 395g), så tilläggsvikten som jag måste hänga i vevstaken för att uppnå jämvikt är 525,25-37,5-395=92,75g. En bit najtråd, en hylsa och en mutter råkade väga 93g, så då använde jag det!

:tummenupp
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag vet att Clementz inte gjort så här men jag kom att tänka på dom här där dom stolt visar upp sina verk där dom lagt ner en massa jobb för att balansera perfekt... med hela kolvens massa. :näsblod

Tja, om man tycker att 100% balansfaktor funkar bra så... :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Balans faktorn påverkas av cylinderns lutning från lodlinjen och även av motorfästenas plasering.

Så 100% utbalansering är nog inge bra alls 50/55% brukar duga bra.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Balans faktorn påverkas av cylinderns lutning från lodlinjen och även av motorfästenas plasering.

Så 100% utbalansering är nog inge bra alls 50/55% brukar duga bra.

Om man bortser från förbränningskrafter mm och förenklat bara studerar två riktningar

Utan balansaxel blir det så att väljer man 100% så får man ju exakt lika mycket obalans i vinkelrät riktning mot cylindern och har alltså bara bytt riktning på vibrationerna.
Väljer man 50% så tar man bort 50% av vibrationerna i cylinderns riktning och erhåller 50% obalans vinkelrätt mot cylindern.

Sen påverkar väl cylinders lutning hur mycket av de vibrationerna som du känner i rumpan, dvs 50% är sällan idealt.

Nu har han ju balansaxel och använder han då 50% på vevaxeln + 50% på balansaxeln så försvinner 100% av obalansen i bägge riktningarna eftersom dom adderas i cylinderns riktning(50+50 = 100 = kolven) och jobbar emot varandra vinkelrätt( 50-50 = 0)

Men lite beroende på hur balansaxeln placeras så skapar man andra vibrationer av andra ordningen, och/eller diagonalt. I Clements fall så har han skapat vridande vibrationer som vill pendla motorn fram och åter. Men det är ett mycket lindrigare problem och kanske mer akademiskt än praktiskt problem.

Jag kopplade bort balansaxeln en gång på en TS250, jag hade ju hört eller läst att den stal effekt. Jag testkörde en kort sväng och monterade sedan tillbaka drivningen för fy f-n vad den vibrerade. Sedan dess har jag gillat balansaxlar.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Balans faktorn påverkas av cylinderns lutning från lodlinjen och även av motorfästenas plasering.

Så 100% utbalansering är nog inge bra alls 50/55% brukar duga bra.
...och en hel bunt andra faktorer. Om man väljer 100% så introducerar grovt räknat vevaxeln lika mycket vibrationer i x-led, som den eliminerar i y-led (cylinderns centrumaxel). Min nuvarande vevaxel är balanserad till ca 60% balansfaktor. Sen kommer balansaxeln att förstärka vevaxelns effekt i y-led, men motverka den i x-led.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om man bortser från förbränningskrafter mm och förenklat bara studerar två riktningar

Utan balansaxel blir det så att väljer man 100% så får man ju exakt lika mycket obalans i vinkelrät riktning mot cylindern och har alltså bara bytt riktning på vibrationerna.
Väljer man 50% så tar man bort 50% av vibrationerna i cylinderns riktning och erhåller 50% obalans vinkelrätt mot cylindern.

Typ så.
Vevstakens tyngdpunkt gör också en äggformad rörelse som stökar till det. När man sen lägger till krafterna från förbränningen, förändras alltihop igen. Vi har kört en del simuleringar av detta i Working Model och i Ansys. För att med hyggligt rimliga medel nedbringa en stånkas vibrationer till ett minimum, så krävs dubbla balansaxlar, en framför och en bakom "cylinderfoten", som snurrar med dubbla varvtalet på vevaxeln, i motsatt riktning såklart. Som Yamaha Raptor YFM700R, ungefär.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har ju inte använt svänghjul på ett tag, så det visade sig att verkstan var tom på vänstergängade M12x1,0 kragmuttrar. Utan sådan blir det svårt att dra dit kuggdrevet på vevaxeln.

Jahapp... Då får vi väl tillverka muttrar OCKSÅ! #vågavägraköpe
0b357a42eb84fa6ab16589eedb87594f.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är iaf motorn ihop och inhängd i ramen! Nu krävs en del rörkrökeri och ombyggnation/flytt av kylarna för att allt ska ligga fritt och kåpsetet ska gå på.
cde45d46960fe45eb118287d26428150.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu sitter avgassystemet på plats! Det var faktiskt inte så mycket att vinkla om och svetsa. Blir lite mer trixande med kylarna.

För övrigt: Jag är supernöjd med mitt avgassystem! Tack vare två ljuddämpare och en reflextionskammare i den första, så håller jag mig inom ljudkraven med bra effekt i ett snyggt register!
870f690085d63b0fe8084b793eb25fac.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Mja, inte optimalt, men för att komma igång ASAP så får det moddas lite kylare. Helst skulle kylarna behöva vara lite mindre, men kapaciteten är inte direkt överdimensionerad. Den högra kylaren kommer ivägen för balansaxelns hus/drev, så den blev ett fall för bågfil och TIG. Nya stutsar och fäste kommer på köpet! Sysselsättningen är tryggad!
b753f32832edd1cff8549f5aa4368972.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
I princip bara olja och vatten kvar att fylla på innan provstart! Jag törs knappt!
b823abf40b5d95380b5c18c2b9670f55.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det vill gärna bli bra!

Nu är det spännande:bänkad och äter popcorn
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Suck! Vattenfyllning avslöjade ett externläckage från delningsplanet mellan vevhalvorna, vid där balansaxelhuset svetsats på! Det är bara att demontera och fixa till!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ju som sjukt imponerad över ditt byggande och din ork att bygga om och modda. Ser verkligen fram emot en video av uppstarten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du är sjukt envis personligen tror jag att om grejorna varit mina så hade dom troligen varit på metall återvinningen vid detta laget.

Som vanligt är det en fröjd att se det du tillverkar. Snart dags för en filmtajm igen:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Suck! Vattenfyllning avslöjade ett externläckage från delningsplanet mellan vevhalvorna, vid där balansaxelhuset svetsats på! Det är bara att demontera och fixa till!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

När mina motorer fått läckage mellan blockhalvor eller cylinderfot har jag bara tryckt dit epoxylim eller kemisk metall, Jb weld har varit bäst. Vid senare rivning av annan orsak har jag såklart fixat problemet. Jag/vi är djupt impad över tålamodet.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top