Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Råder väl knappast några tvivel på att detta kommer att bli riktigt läckert.

Jag lurar dock på utformningen av fackverket på övre ramen. Har du avsiktligt utelämnat en triangulering enl. bilden nedan i syfte att åstadkomma något slags kontrollerat flex?

View attachment 395558

Nejdå. Jag är inte klar än. De främre motorfästena kommer att gå "igenom" de undre rören upp till det övre, och åstadkomma ungefär det du ritar. Sen ska vi köra en simulering i Ansys och därefter lägga till, eller ta bort något i konstruktionen. :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är modellen tillräckligt komplett för att köras i Ansys! Det skulle tydligen till en riktig förkylning för att bli klar.... Det ska bli väldigt spännande att se var det behöver läggas till material, stag eller rent av tas bort!

Teamledningen (läs: fru och son) vill att de lackade delarna i ramen ska vara blåa. Jag tycker:

Ram med hål.jpg

Vad tycker ni?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nu är modellen tillräckligt komplett för att köras i Ansys! Det skulle tydligen till en riktig förkylning för att bli klar.... Det ska bli väldigt spännande att se var det behöver läggas till material, stag eller rent av tas bort!

Teamledningen (läs: fru och son) vill att de lackade delarna i ramen ska vara blåa. Jag tycker:

View attachment 395731

Vad tycker ni?


Jag tycker ur ett rent estetiskt perspektiv att du kunde skippa de frästa aludelarna och köra rör hela vägen. Har aldrig gillat "blandkonstruktionerna" som funnits...
Justerbar svingaxelinfästning känns som ett måste på denna skapelse! Tänker du ha en stötdämpare som på Duccen du lånat idén från, eller en mer konventionell enkeldämpare med länkage?

Kul bygge att följa!

/Lasse
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack Lars!
Det var av just estetiska skäl jag valde bort en konventionell rörlösning och för att det har så många gjort redan. Men smaken är som bekant...

Justerbar svinginfästning blir lite krångligare när motorn sitter i svingaxeln, och det här projektet tär redan hårt på tidkontot..

Jag kommer att återanvända den enkla bakstöten och länkaget från min Honda RS250.

Första skottet på svingens styvhet hoppade just ur Ansys. Det ser hyfsat ut, men alldeles för tidigt att säga något om hela chassiets styvhet.

uploadfromtaptalk1386019249586.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Inspirerande tråd, det tackar vi för!

Följer med stort intresse.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Ja, Micke, jag har fått klartecken från teamet på röda rör och svarteloxerade alu-delar:

View attachment 395802

Vackert!!!

En fråga, motor & sving i samma fäste, är det för att flytta vikten bakåt? Du har inte haft en tanke på eget bakre fäste för motorn? Det gör ju att det blir lite lättare att få i/ur motorn.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Första skottet på svingens styvhet hoppade just ur Ansys. Det ser hyfsat ut, men alldeles för tidigt att säga något om hela chassiets styvhet.

View attachment 395764

Hur läser du det där? När jag (som inte har kolla alls på 3D eller Ansys) läser så tycker jag det klart känsligaste området verkar vara det ljusblå, eller? Är det räknat med svinginfästningen "fast" så att säga?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vackert!!!

En fråga, motor & sving i samma fäste, är det för att flytta vikten bakåt? Du har inte haft en tanke på eget bakre fäste för motorn? Det gör ju att det blir lite lättare att få i/ur motorn.
Jag hade det just så på min nuvarande ram. Eftersom jag tyckte att hojen var för framtung, tänkte jag flytta bak motorn och sätta den i svinginfästningen. Det hade ju också givit mer plats åt mjuka avgaskrökar. Men så mätte jag upp viktfördelningen utan/med förare, och då visare det att när dököttet sitter på, så är hojen lite lätt baktung! Alltså ska motorn sitta kvar där den är! Nå. Då tänkte jag istället förlänga svingen, eftersom det ger bättre köregenskaper och mindre skillnad i kedjespänning pga fjädringen. Ja, det blir bängligare att ta ur motorn, men det får jag väl komma på nån finurlig lösning på...

Hur läser du det där? När jag (som inte har kolla alls på 3D eller Ansys) läser så tycker jag det klart känsligaste området verkar vara det ljusblå, eller? Är det räknat med svinginfästningen "fast" så att säga?
Den grafiska nätmodellen representerar utböjningen. Modellen sitter fixerad i svinglagringen och kraften ligger på åt sidan (vänster/höger) i hållaren till bakhjulets hub. Liten utböjning således nära svinglagringen och så blir det mer och mer ju längre ut (bakåt) man ser på svingen. Vid en belastning på 1000N (ca 100kg) böjer svingen ut max 2,6 mm.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är äntligen modellen funkis för simuleringar av olika belastningsfall! Det första belastningsfallet är att "fixera" styrhuvudet och lägga på en lateral belastning på bakhjulet. Resultatet blev 0,1 kN per mm, vilket är på den undre gränsen av vad som kloka gubbar bedömt som önskvärt. Det ser med andra ord lovande ut! Några verifierande simuleringar till av styvhet och spänningar i alu-sidorna, sen går modellen till fräsmäster! :tummenupp

Ansys1.jpg
 

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Han är duktig, det var han redan för 15 år sedan när vi jobbade ihop på FOLAN.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Intressant att följa, kul med ritningar och att du visar belastning mm.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Har du satt randvillkoret på bakhjulet eller navet?

I just det belastningsfallet, som bilden visar, är styrhuvudet fixerat och belastningen ligger på lateralt (Z) i kontaktytan mellan däck och asfalt. Var det svar på frågan?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det förefaller inte som om sidoplattorna flexar speciellt mycket. Däremot skulle nog svingen må bra av någon form av förstärkning. Ramen är i vart fall nu inom vad som kan anses normala styvhetsvärden! Nu ska det så "bara" tillverkas! :näsblod


 

Lille_Skutt

MC-Wannabe
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Lund
Hoj
Drömmer om rvf400
Nu är äntligen modellen funkis för simuleringar av olika belastningsfall! Det första belastningsfallet är att "fixera" styrhuvudet och lägga på en lateral belastning på bakhjulet. Resultatet blev 0,1 kN per mm, vilket är på den undre gränsen av vad som kloka gubbar bedömt som önskvärt. Det ser med andra ord lovande ut! Några verifierande simuleringar till av styvhet och spänningar i alu-sidorna, sen går modellen till fräsmäster! :tummenupp

View attachment 396108

Borde man inte även ha en med massan för modellen som en vertikal (z?) kraft också?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vill du ha ett visst flex i ramen, och isf var, hur mkt och varför?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top