Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Nu sitter grejorna hyggligt på plats i motorn och det är dags att modda ramen till det nya motorfästet.


Väldigt kul och informativt att följa, tack för energin du lägger på att förklara och kämpa vidare.

Har stor respekt för nivån du håller på ditt bygge men är inte gaffelbenen väl krökta? ;)
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Underbart bygge. Tack för filmerna.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ytterligare en fin filmstund, tack för den!

Jag tvivlar varken på dit mod, envishet eller kunskap, men, räcker verkligen 5 tior mellan vevskinkor och balansvikt när allt närmar sig fullvarv och skinkorna börjar flexa?

Närkontakt av tredje graden dem emellan vore ju som du säger, synnerligen oönskat...



Sent from my 2014817 using Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Väldigt kul och informativt att följa, tack för energin du lägger på att förklara och kämpa vidare.

Har stor respekt för nivån du håller på ditt bygge men är inte gaffelbenen väl krökta? ;)
Jag lånade grabbens GoPro Hero 6 för att få 4k med 60fps, men det krökte visst gaffelbenen... ;-)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ytterligare en fin filmstund, tack för den!

Jag tvivlar varken på dit mod, envishet eller kunskap, men, räcker verkligen 5 tior mellan vevskinkor och balansvikt när allt närmar sig fullvarv och skinkorna börjar flexa?

Närkontakt av tredje graden dem emellan vore ju som du säger, synnerligen oönskat...



Sent from my 2014817 using Tapatalk
Tack för kommentarer och intresse/omtanke!
Jag har nu mätt upp spelet lite mer noggrannt. När vevaxeln är max åt ena hållet och balansaxeln max åt det andra, så kommer spelet att vara 0,9-1,0mm. Enligt simuleringarna så böjer sig vevaxeln 0,5 grader, vilket på 40mm radie blir.... j*kligt lite, i teorin.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Beräkningen som ligger bakom denna kombination av obalanser från balansaxel och vevaxel, ser grafiskt ut som på bilden. Grafen redovisar hur mycket motorn skakar uppåt/nedåt (y-led) och framåt/bakåt (x-led). Kurvorna i den röda cirkeln är utan balansaxel och i den gröna cirkeln med balansaxel. Vi får väl snart se om det stämmer med verkligheten!

Vibrationer DRC680_LI.jpg
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Är grafen teoretisk eller har du mätt? I så fall hur gick du tillväga? :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Beräkningen som ligger bakom denna kombination av obalanser från balansaxel och vevaxel, ser grafiskt ut som på bilden. Grafen redovisar hur mycket motorn skakar uppåt/nedåt (y-led) och framåt/bakåt (x-led). Kurvorna i den röda cirkeln är utan balansaxel och i den gröna cirkeln med balansaxel. Vi får väl snart se om det stämmer med verkligheten!

View attachment 443488

På vilket varvtal kommer den gå finast på?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beräkningen som ligger bakom denna kombination av obalanser från balansaxel och vevaxel, ser grafiskt ut som på bilden. Grafen redovisar hur mycket motorn skakar uppåt/nedåt (y-led) och framåt/bakåt (x-led). Kurvorna i den röda cirkeln är utan balansaxel och i den gröna cirkeln med balansaxel. Vi får väl snart se om det stämmer med verkligheten!

View attachment 443488

Vad är det som varieras längs tidsskalan?

Det är alltså konstant varvtal, 9000 rpm i grafen? Men nåt ändras under tiden och ger oregelbunden kurva?

Jag förväntar mig ju en regelbunden kurva typ första 0.04 sekunderna, men sedan händer nåt? Och så ett par gånger till.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vi har inte beräknat några resonanser alls, för det är extremt svårt att få ett användbart resultat av. Däremot är optimeringen gjord för max effekt, vilket har stor betydelse, jfr med att bara "spinna" vevaxeln utan kompression/förbränningstryck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vad är det som varieras längs tidsskalan?

Det är alltså konstant varvtal, 9000 rpm i grafen? Men nåt ändras under tiden och ger oregelbunden kurva?

Jag förväntar mig ju en regelbunden kurva typ första 0.04 sekunderna, men sedan händer nåt? Och så ett par gånger till.

För att få med både alternativet utan balansaxel och med balansaxel, i samma graf, så görs denna växling ett par gånger. Efter balansaxel läggs till, eller tas bort, sker en insvängning och sen ligger resultatet ganska repeterbart. Tänker du hur jag förstår?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Förändringar i rörhögen...
9ddfef9acf7526795d69053fffffbe19.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mja mekanisk porr tillverkning är du redigt duktig på tycker att jag själv får ihop det mesta i motor väg men dina konstruktioner är ju dessutom ytterst tilltalande att visuellt granska:tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att få med både alternativet utan balansaxel och med balansaxel, i samma graf, så görs denna växling ett par gånger. Efter balansaxel läggs till, eller tas bort, sker en insvängning och sen ligger resultatet ganska repeterbart. Tänker du hur jag förstår?

:tummenupp Då är jag med!

Det är ganska grymt att du sänker amplituden till ungefär en tiondel, och att frekvensen dubblas har väl knappast några negativa effekter.

Jag tror hojen kommer bli bättre att köra också nu.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
:tummenupp Då är jag med!

Det är ganska grymt att du sänker amplituden till ungefär en tiondel, och att frekvensen dubblas har väl knappast några negativa effekter.

Jag tror hojen kommer bli bättre att köra också nu.

Men ifall du du dubblar frekvensen och det hamnar i någon kringliggande dels egenfrekvens kan det bli trubbel! :D
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Men ifall du du dubblar frekvensen och det hamnar i någon kringliggande dels egenfrekvens kan det bli trubbel! :D

Om du har följt tråden så har det varit väl tydligt att dåvarande konstruktion utan balansaxel svängde inom alla detaljers egenfrekvens med oönskvärd amplitud och tydlighet :D
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Om du har följt tråden så har det varit väl tydligt att dåvarande konstruktion utan balansaxel svängde inom alla detaljers egenfrekvens med oönskvärd amplitud och tydlighet :D

Du vet att att det då finns iallafall 5 andra egenfrekvenser kvar då att kunna träffa? :tungan
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men ifall du du dubblar frekvensen och det hamnar i någon kringliggande dels egenfrekvens kan det bli trubbel! :D

Nja, det handlar väl allt som oftast om multiplar på frekvenserna så de egensvängningar som tidigare triggades triggas nog även nu och vise versa.

Man kan väl säga att om han tidigare knuffade gungan var tionde svängning så knuffar han nu gungan var femte svängning, men med en tiondel av kraften.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top