Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Många år sedan jag sist konstruerade motorcykelväxellådor, men vill minnas att största problemet var att beräkna vilken belastning dreven utsattes för. Resten var ganska enkelt.
Spontant känns fibermaterial lite vågat.
Det känner jag igen. Hade man sluppit alla dynamiska belastningar, så hade det varit en enkel övning med en formelsamling! Pittingskador var ju inte ovanliga i stånkalådor före 90-talet, innan man insett effekten av vevaxelaccelerationen efter en förbränning.

En rapp torrgasning borde utgöra det dimensionerande lastfallet. Jag inbillar mig att eftersom det "bara" handlar om att spinna upp en axel från 2000rpm till 9000rpm på, säg 1,0 sekund, så borde det duga med ett drev med stålnav och fiberkugg. Vi får väl se vilket tröghetsmoment balansaxeln får när vi klurat ut vilken obalans den ska ha!

Jag behöver hyfsat stora delningsdiametrar för att få ut balansaxeln tillräckligt långt från vevaxeln. Osäkert om delningsdiametern på OEM primärdrev räcker...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gott hoppas det går att lösa..

han fixade ju ombyggnaden min stroker vev från raptor till tt600 det visade ju sig att veven från raptor var 20mm bredare än vad dom gammla kickstartade 600 är.
Men för en mindre summa vart den omgjord o balanserad så 768,n är i princip vibrationsfri nu mera.

Mvh
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Efter två gafflar och två kolvstänger vibrerat av, blir det nu en gaffel av seghärdat 2541. Då kanske det håller några pass på Knutstorp på torsdag?

Sen ska det byggas in en traditionell balansaxel!
fdec9fade64ade4f10f36852e9942d00.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag agerade dryg (naturbegåvning) instruktör huvuddelen av dagen och finåkte 888:a i 6 pass och däremellan 2 problemfria (!) pass på min räser! Inte gick det så fort (inte hojens fel...), men så jäkla belönande!
66df1848400ce5be41410e4964ccd84c.jpg
e37c8cad0dfe15061723a74c4e44a98f.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det är trevligt att kunna hylla svensk ingenjörskonst! Min verkstadspress är tex baserad på hydraulcylindern som knuffar ut noshjulet på en Saab J37 Viggen. Vanliga industrikomponenter är inte så snyggt bearbetade och lätta! :)


20170910_114149 (2).jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag tyckte väl att två körpass på Knutstorp utan problem var lite för bra för att vara sant! ;-). Nåja. Är det inte värre så får jag vara nöjd!
436518bbaa90c1f1d3ae9182db40a528.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

norlin

Ska bara.....
Gick med
31 May 2004
Ort
Vid Vänerns sydliga strand...
Hoj
Monster 900 + några småhojar
Hej Mats.
Tänkte bara säga hej.:hej
Jag har nu läst hela tråden och kikat på filmerna och jag grymt imponerad.

Vilken resa från Vesalas (snabba) hopkok till en egenkonstruerad/byggd race.

Minns, och saknar, den gamla goda (svart-vita) tiden, men man är gammal & grå så jag får nöja mig med att titta på.

Ha det väl i såväl liv, garage som på tävlingsbanorna.

Martin W Norlin (fd Andersson)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
View attachment 391765

När jag nu ändå håller på med att klura ut hur vevstaken ska se ut, kanske man också ska titta lite på om vevaxeln går att få något styvare? Jag slängde ihop en 3D-modell som en kompis får simulera belastningar på i Ansys. Det ger förhoppningsvis något hum om vad som är görligt och som ger förväntad effekt!

Gjorde du en egen vev eller? Jag försökte söka i tråden men hittade inget? Var nyfiken på vilket material du i så fall använde?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej Mats.
Tänkte bara säga hej.:hej
Jag har nu läst hela tråden och kikat på filmerna och jag grymt imponerad.

Vilken resa från Vesalas (snabba) hopkok till en egenkonstruerad/byggd race.

Minns, och saknar, den gamla goda (svart-vita) tiden, men man är gammal & grå så jag får nöja mig med att titta på.

Ha det väl i såväl liv, garage som på tävlingsbanorna.

Martin W Norlin (fd Andersson)
Hej Martin! Det var inte igår! Kul att höra från dig!
Köra motorcykel går alldeles utmärkt oavsett hur håret ser ut på huvudet! :)

Jo, det började med Vesalas RS250 med TT600 i, sen körde jag Husaberg FS650 (motard) en säsong. Därefter köpte jag ett nyare RS250-chassie, som jag tryckte in en Husaberg-motor i. Den vann jag cupen med 2009. Sen har det mest varit sporadiska inhopp med mitt egna bygge!

Ha det fint!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Gjorde du en egen vev eller? Jag försökte söka i tråden men hittade inget? Var nyfiken på vilket material du i så fall använde?

Hejsan!
Nä, jag har varken gjort vevaxel, vevhus eller växellåda själv. Lite slappt kanske...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hejsan!
Nä, jag har varken gjort vevaxel, vevhus eller växellåda själv. Lite slappt kanske...

Ja, oerhört slappt att inte bygga HELA motorn själv. Det är ju så att man skäms över dig! Men mest pinsamt är ju att du inte kör på hemgjorda däck! Typiskt bolt-on-pynt för att få uppmärksamhet med köpe-däck.

Jag är lite nyfiken på hur du har fått kedja och drev att ligga i linje med hänsyn till storleken på ditt bakdäck. Står inför utmaningen med min SR, som aldrig blir klar, då jag skohornat in sving, hjul och gaffel från en zxr400 i sugrörsramen.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, oerhört slappt att inte bygga HELA motorn själv. Det är ju så att man skäms över dig! Men mest pinsamt är ju att du inte kör på hemgjorda däck! Typiskt bolt-on-pynt för att få uppmärksamhet med köpe-däck.

Jag är lite nyfiken på hur du har fått kedja och drev att ligga i linje med hänsyn till storleken på ditt bakdäck. Står inför utmaningen med min SR, som aldrig blir klar, då jag skohornat in sving, hjul och gaffel från en zxr400 i sugrörsramen.
Sent from my iPhone using Tapatalk

Jo, jag brukar välja lägsta motståndets väg. skyr arbete som pesten, törs inte konstruera något (tänk om jag slår mig?) och köper helst allt med heta loggor på!

Motorns placering i ramen bör bestämmas av (i tur och ordning):
Bakhjulets bredd - ger, genom kedjan, motorns placering i sidled (man kan förståss göra framdrev med off-set centrum). Motorn får kanske helt enkelt sitta förskjuten från centrumlinjen i ramen. Den lilla tyngdpunktsförskjutningen lär du inte märka, om du inte är tävlar i roadracing på relativt hög nivå.
Svingaxeln - motorn kan inte sitta lägre än att det minsta framdrevet du tänkt använda, gör att när bakhjulet är helt utfjädrat, kedjan inte släpar för hårt mot glidskyddet på ovansidan på svingen.
Viktfördelningen fram/bak med förare - 50-55% på framhjulet är önskvärt utgångsläge. Detta får avgöra var man positionerar motorn i längsled i ramen. Frigång från framhjul och svingaxel brukar ändå generera kompromisser.

Du får antingen använda ett off-set framdrev, eller flytta motorn i ramen.

Men vad vet jag! Jag köper ju alla mina prylar.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Får nog helt enkelt lösa det som jag tänkt. Offset drev och en rulle kedjan kan lägga sig på så den inte tar i svingen. Annars måste motorn upp, och då får den inte plats är jag rädd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

norlin

Ska bara.....
Gick med
31 May 2004
Ort
Vid Vänerns sydliga strand...
Hoj
Monster 900 + några småhojar
Hej Martin! Det var inte igår! Kul att höra från dig!
Köra motorcykel går alldeles utmärkt oavsett hur håret ser ut på huvudet! :)

Jo, det började med Vesalas RS250 med TT600 i, sen körde jag Husaberg FS650 (motard) en säsong. Därefter köpte jag ett nyare RS250-chassie, som jag tryckte in en Husaberg-motor i. Den vann jag cupen med 2009. Sen har det mest varit sporadiska inhopp med mitt egna bygge!

Ha det fint!

Inser att jag får ta en tur till en tävling nära mig till året, fortfarande fri entré och öppen depå?

Banbesöken får nuförtiden utföras med stödhjul då inte bara hårfärgen utan midjemåttet på nått sätt ändrats, bigger not always better...

Nu ska jag kika in in din Hedlundstråd. :hej
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top