Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Så det var därför den inte ville igång!

Var och kollade och hoppades att du skulle fått kört ett varv, jäkla osis att det sket sig!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är så jäkla svårt att få tag på bra slangar. Jag köpte min från Merlin motorsports i England, den fungerade bra.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Så det var därför den inte ville igång!

Var och kollade och hoppades att du skulle fått kört ett varv, jäkla osis att det sket sig!
Jag fick väl 2-3 varv på första passet. Lite tunt. Men att avslöja tekniska brister på hemmaplan är bättre än på race långt borta!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag köpte en slang på Hydroscand som är av NBR både in- och utvändigt (1430-00-05). Förutsägbar livslängd (undvika avhjälpande underhåll) är viktigare i det här fallet än lång. Slangen har jag nu marinerat en stump av, så kan jag förhoppningsvis få en uppfattning om hur den ser ut som är monterad inuti tanken.

/Husmor

Bra med tips på leverantör, Boris!

0fad9c43656a0e331f9b9bcb02f0fd06.jpg


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Jag köpte en slang på Hydroscand som är av NBR både in- och utvändigt (1430-00-05). Förutsägbar livslängd (undvika avhjälpande underhåll) är viktigare i det här fallet än lång. Slangen har jag nu marinerat en stump av, så kan jag förhoppningsvis få en uppfattning om hur den ser ut som är monterad inuti tanken.

/Husmor

Bra med tips på leverantör, Boris!

0fad9c43656a0e331f9b9bcb02f0fd06.jpg


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Tänkte direkt på denna :crash:arsele

 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag tog ut slangstumpen efter 12 dagar i "marinaden". Den hade svällt rejält, men inte lösts upp eller delat på sig. Slumpen till vänster har legat i bensin och den till höger bara legat på bänken. Båda är kapade ur samma slang. Godstjockleken på den opåverkade slangen är ca 3,5 mm, medan den som legat i bensin var 4,1-4,2 mm. Följaktligen ökade ytterdiametern från 15,0 till 16,5 och innerdiametern från 8,0 till 8,5 på ett ungefär. Det verkar som om väven suger åt sig från kapställena. Nu lägger jag i en bit Cohline, så får vi se hur den uppför sig!

Nu sätter jag ihop tanken med Cohline-slangen inför träning på Sturup i morgon.
11d9aa80b3a68025ecccc21484625c04.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Träningen gick om intet när motorn la av ett par gånger och sedan var heldöd. Det verkade som om pulserna till styrboxen uteblev. Efter ha kollat lite syntes kabelbrott på hallsensorn. Ganska billigt iaf!

a619b95e53a4ca0cd006da2d15773e5d.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Du måste ha ett fantastiskt tålamod. Det känns som du snart har haft alla fel sån går att hitta på. Håller tummarna för att det var det sista!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ny hallsensor med kabelstöd och silikon runt kabeln. Nu ska den väl ändå inte kunna bockas av så lätt!
489b2c2dc43c092994ef98491d9f22fe.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Smärtar mig att borra ur inlägg av wolfram-koppar! Jag räknade med onödigt stor felmarginal och kunde klarat mig med inlägg som var 18mm i diameter istf 20mm...

Hur borrar man i tungmetall då?
Ungefär som när igelkottar har sex. Väldigt försiktigt.
093a3cda784ab7a73aec37e130dcd529.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Goddag herr clemens, hur går balanseringen av veven framåt? Och vad typ av borr/pinfräs använder du dig av. Wolfram är ju ingen lek att avverka material från, stenhårt är ju bara förnamnet.

Jag är så sjukt imponerad över att du inte bär ut sakerna ur garaget o förpassar dem i soptunnan.

Personligen så är jag helt inne på att tillverka en helt ny vevaxel till min yamaha TT 768cc,

Jag har upptäckt att tar man TT600 belgradans block så passar mt03/raptor700 cylinder o topp rakt på blocket utan modifieringar,

Då kan jag äntligen få i 10mm stroker vev o 108 mm kolv utan bekymmer.

Nothing beat cubikinches.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Goddag herr clemens, hur går balanseringen av veven framåt? Och vad typ av borr/pinfräs använder du dig av. Wolfram är ju ingen lek att avverka material från, stenhårt är ju bara förnamnet.

Jag är så sjukt imponerad över att du inte bär ut sakerna ur garaget o förpassar dem i soptunnan.

Personligen så är jag helt inne på att tillverka en helt ny vevaxel till min yamaha TT 768cc,

Jag har upptäckt att tar man TT600 belgradans block så passar mt03/raptor700 cylinder o topp rakt på blocket utan modifieringar,

Då kan jag äntligen få i 10mm stroker vev o 108 mm kolv utan bekymmer.

Nothing beat cubikinches.
Tjenix!
Nja. Soptunnan är närmre än någonsin... Jag har testat några olika balansfaktorer, men faktum kvarstår: utan balansaxel ryker stötdämparen av! Med balansaxel måste jag ha OEM storlek på ramlagren, och då håller de i 5-6h... Nu senast testade jag 0,62 och då vibrerade hojen helt acceptabelt, men stötdämparen skallrade så jag trodde den skulle ryka av direkt! Hm...

Kul att du finner vägar framåt! Bra där!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjenix!
Nja. Soptunnan är närmre än någonsin... Jag har testat några olika balansfaktorer, men faktum kvarstår: utan balansaxel ryker stötdämparen av! Med balansaxel måste jag ha OEM storlek på ramlagren, och då håller de i 5-6h... Nu senast testade jag 0,62 och då vibrerade hojen helt acceptabelt, men stötdämparen skallrade så jag trodde den skulle ryka av direkt! Hm...

Kul att du finner vägar framåt! Bra där!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Har du funderat på att göra motorn gummiupphängd eller hade du det redan? På min gamla Highland 950 va de gummi motorkuddar och din gick faktiskt vibrationsfritt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är en svensk kille som lever på att göra special vevar till speciella motorer..

Vill du ha hans nummer kan jag.pm,a det till dej han levererar vevar över hela europa o är billigare än att renovera veven hos ebos
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Har du funderat på att göra motorn gummiupphängd eller hade du det redan? På min gamla Highland 950 va de gummi motorkuddar och din gick faktiskt vibrationsfritt.
När problemen började, satte jag de främre motorfästena i hylsor av polyuretan och de kan röra sig ca 1,0mm upp/ner. Det hade i princip ingen effekt alls. I min förra ram hängde det främre motorfästet i länkarmsbussningar från Peugoet 205. Balansaxeln var kvar. Då skakade däremot saker sönder som satt direkt på motorn (avgassystem, spjällhus).

Enligt simuleringar i Working Model blir vibrationerna minst en faktor 10 större utan balansaxel. Jag har ju såklart själv satt mig i detta klister med stor (tung) kolv och högt varvtal. Eftersom det inte finns lager som klarar den tumlande effekten från vevaxeln, som håller original inbyggnadsmått (30x62x16), så har jag löst den biten genom sfäriska rullager (30x62x20). De ramlagren fungerar superbt. De olika kullager och rullager jag provat i original dimensioner klarade max 6 timmars drift. Så jag tänker bibehålla de sfäriska rullagren, vilket tyvärr omöjliggör original balansaxel. Den får hel enkelt inte plats! För att lösa det skulle jag antingen behöva göra en egen vevhushalva eller göra en ny vevaxel med tunnare vänster skinka. Inga åtråvärda lösningar någon av dem.

Med det sagt, de kvittar vilken finlir jag ger mig på, det är balansaxel som krävs! Nu har jag tjurat färdigt över detta dilemma och bestämt mig för att fixa till en traditionell balansaxel, sannolikt placerad framför vevaxeln. Antingen driven av primärdrevet eller av ett kugghjul på vevaxelns andra ända. Jag har ju inget svänghjul där ändå. Så det blir antingen en oljesmord transmission med kugghjul av stål på transmissionssidan, eller en torr transmission på andra sidan med ett kugghjul av stål och ett i nåt fibermaterial. Ev kunde man också göra hela svänghjulskåpan "blöt", använda kugghjul av stål där och samtidigt få upp oljevolymen i motorn. Vi får se. Någon läsare här med kunskaper inom kugghjulstransmissioner?

För att få kört lite till i år, kommer jag att tillverka den nedre fästet på stötdämpare i stål istf aluminium.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det är en svensk kille som lever på att göra special vevar till speciella motorer..

Vill du ha hans nummer kan jag.pm,a det till dej han levererar vevar över hela europa o är billigare än att renovera veven hos ebos
Ythärdade vevaxlar?
Det kanske inte är aktuellt precis nu, men det är intressant att veta vilka möjligheter som finns! Skicka gärna PM!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Alltid surt att nå vägs ände när det gäller att köra utan balansaxel. Men ser fram emot att se dig konstruera en balansaxel från scratch.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Många år sedan jag sist konstruerade motorcykelväxellådor, men vill minnas att största problemet var att beräkna vilken belastning dreven utsattes för. Resten var ganska enkelt.
Spontant känns fibermaterial lite vågat.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top