Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, man kan undra...
Söndagens träning på Sturup blev minst sagt rumphuggen. Ut på första passet dör motorn direkt på infarten. Hela efi-systemet stannade. Efter ha mätt och ryckt i diverse trådar, ser jag att en kabel i ena kabelskon till dödarknappen gått av. Billigt! Hinner fixa. Under nästa pass dör motorn igen! Soppa-knas! Skäms på mekanikern (!), men också det billigt. Efter halva tredje passet stannar motorn IGEN! Denna gång ville inte bränslepumpen vara med, trots spänning fram till genomföringen i tanken. Nu var SSEMSE purkna och vill riva av min dekal. En funktionär hävdade att jag borde gått igenom hojen bättre innan. Så 2 genomförda bandagar, 6 timmars intensivt testande i bromsbänk samt flertalet provstarter är en DÅLIG genomgång av hojen?! Jag förstår att det inte är kul för de övriga när träningstiden kortas av pga skamkärra, och det beklagar jag verkligen. Soppatorsken var helt och hållet mitt fel, men hur i h-e tänker man sig att jag ska kunna garantera att fel inte uppträder? Jag begagnade mig av stora portioner självdiciplin och ödmjukhet och packade ihop. Tack, till alla andra förare/besökare som uppskattade hantverket och kom med uppmuntrande kommentarer, fotade och diskuterade! ?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
För övrigt var det glapp/avbrott inuti bränslepumpen mellan kontaktblecken och lindningen. Det hade aldrig hänt om jag gjort "en ordentlig genomgång av hojen". Eller?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det handlar inte om att gå igenom hojen utan om att när man kör prototypracing så får man helt enkelt räkna med en hel del oplanerade driftstopp. Det går så klart inte hem på en bandag så jag förstår arrangörens synpunkter. Å andra sidan har du verkligen en helt osannolikt dåligt år och det verkar inte bero på slarv eller dålig design.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej!

Din hoj är en av de finaste jag sett, och jag är väldigt impad av hur bra och noggrannt du bygger den.

Tråkigt med allt krångel, avbrutna pass är aldrig skoj, och inte heller att ha en hoj man inte riktigt litar på att den skall funka.

Jag förstår att du har lagt ner din själ i många år för att få motorn så snabb och rapp som möjligt, men nu verkar du ha passerat gränsen för vad många komponenter klarar av..?

Vore det inte skoj att satsa på en trevlig och pigg motor med bra driftsäkerhet och riktigt bra inre balans? Skön att köra, lägre servicekostnader och framför allt, du kommer i mål!

Jag vet att det är kul att pusha materialet till gränsen, men att lyckas bygga en spis enligt ovanstående kriterier är ju en konst det också :tummenupp

Jag håller tummarna för att det snart ska gå bra för din hoj och dej efter allt slit!

/Lasse
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Tråkigt med alla stopp.

Jag kör mer eller mindre endast med Racedays.
Där kommer skamkärran fram nästan endast om du ramlar.

Jag har vandrat runt Rudskogen ett par gånger med trasig hoj :rofl
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Hej!

Din hoj är en av de finaste jag sett, och jag är väldigt impad av hur bra och noggrannt du bygger den.

Tråkigt med allt krångel, avbrutna pass är aldrig skoj, och inte heller att ha en hoj man inte riktigt litar på att den skall funka.

Jag förstår att du har lagt ner din själ i många år för att få motorn så snabb och rapp som möjligt, men nu verkar du ha passerat gränsen för vad många komponenter klarar av..?

Vore det inte skoj att satsa på en trevlig och pigg motor med bra driftsäkerhet och riktigt bra inre balans? Skön att köra, lägre servicekostnader och framför allt, du kommer i mål!

Jag vet att det är kul att pusha materialet till gränsen, men att lyckas bygga en spis enligt ovanstående kriterier är ju en konst det också :tummenupp

Jag håller tummarna för att det snart ska gå bra för din hoj och dej efter allt slit!

/Lasse

Det här är i mina öron en sidenpåse med skit (avsiktligt eller ej). Jag är helt övertygad om att TS har full koll på alla kompromisser han gör. Jag tror ingen behöver berätta för honom att "hörre du, sådär kul ska du inte ha. Det funkar inte".
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För övrigt var det glapp/avbrott inuti bränslepumpen mellan kontaktblecken och lindningen. Det hade aldrig hänt om jag gjort "en ordentlig genomgång av hojen". Eller?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Jag antar att du har en elastiskt upphängd bränslepump? I ditt fall är jag rätt säker på att du upphängt den mjukt. Så har jag naturligtvis även på min Sportster. Jag har dock sett H-D dragbikes där bränslepumpen är fäst med blingiga billet-klammor direkt till ramen. Ser ju snyggt ut, men det tar i värsta fall inte många minuter innan det blir medeltid inne i den högvarviga och känsliga bränslepumpen av de vibrationer en sån hoj presterar.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det här är i mina öron en sidenpåse med skit (avsiktligt eller ej). Jag är helt övertygad om att TS har full koll på alla kompromisser han gör. Jag tror ingen behöver berätta för honom att "hörre du, sådär kul ska du inte ha. Det funkar inte".
Fast ibland gör jag ju felaktiga designval och då gnäller jag lite över resultatet. Jag kunde såklart haft en Triumph 675 istället och bara tryckt på knappen, men den banan har jag av flera anledningar valt bort. Tidigt.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag antar att du har en elastiskt upphängd bränslepump? I ditt fall är jag rätt säker på att du upphängt den mjukt. Så har jag naturligtvis även på min Sportster. Jag har dock sett H-D dragbikes där bränslepumpen är fäst med blingiga billet-klammor direkt till ramen. Ser ju snyggt ut, men det tar i värsta fall inte många minuter innan det blir medeltid inne i den högvarviga och känsliga bränslepumpen av de vibrationer en sån hoj presterar.
Pumpen sitter i tanken, fastklämd på en pinne som sticker ner från locket. Med tidigare nivå av vibrationer gick det bra. Nu kommer pumpen att bara hänga i slangen och vara instoppad i tankskummet. "Vissa" får lära sig den hårda vägen...

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nähä, det blev inget Gelleråsen??
Nej. Brusten undre bakstötdämpargaffel och havererad bränslepump satte tyvärr P för det. I ljusa stunder kan man ju tänka att det var bättre det havererade här än uppe på Gelleråsen. Hoppas ni får en fin helg!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Men tar det aldrig slut på eländet, tålamod var ordet, det kommer att ordna sig.
Nu jävlar är garget klart så vi ses nästa år.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Du brukar ju ordna saker i Harry Potterklass, men kanske finns det begränsningar även i Himmelska Skåne.
Trist men nu kan det ju rent statistiskt inte finnas särskilt många gremlins kvar.
C U!
:banana:banana
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Pumpen är beställd och kommer i nästa vecka. Stötdämpargaffel är CAD:ad och blir materialiserad i nästa vecka. Tanken är att hinna med någon bankörning till innan säsongen är över. Tyvärr blev det inget Supermono-deltagande i år heller... Däremot var vi på Lockarp igår och grabben fick lufta min Yamaha YZ250F med motardhjul igen. Det gick med snygga spår och under full kontroll, så han kände sig snabb och tyckte att pappa också kunde köra lite. Tja, varför inte, tänkte jag? Kändes ganska ovant då jag inte kört motard på bana sedan 2002. Jag åkte också lite på arslet, då jag i ivern glömde bort att det satt gatdäck på den här. Jaja, upp igen och kicka! Tyvärr hade jag 6 sek snabbare varvtid än sonen, så det vart lite dämpad stämning i bussen hem... Men så är det ju när man börjar köra! Jag undrade också hur sjutton det går att köra på sådana varvtider, och ibland fortfarande! Det är bara att bita ihop och använda det som motivator!

Rear shock fork.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den nya bränslepumpen har lite lägre kapacitet och klarar inte 500hk... Däremot ska den dra 6A istf 10A, så batterierna ska hålla mer än 35 minuter, som de gör nu. Den känns dock som en tung klump...

20160902_220624.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Soppapumpar är förvånandsvärt tunga, nästan så man skulle plocka en i bitar för att studera.

Verkar vara en rimlig koppling till strömmen, haft problem med min Husa att vibrationer får original kontaktstycken att ge sig. Ger intermittent trist gång och tog några timmar att felsöka...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du ni sett Svenska firman Chopper works som trimmar bla KTM 690 motorer till crosscart? De tar ut 90-93 hk på hjulet med endast 650cc ur 690 motorn!
De har även en bigbore 800cc vers till 690 men den har jag inyte sett bromsning på.
För er som vill bygga en liknade hoj som TS så har ni en kanonbra motor där,, de tar mellan 60-80tkr ber på trimgrad.

Bläddra igenom denna FB sida så har ni mycket att gotta er i vad gäller trimma enstånka så de knakar om det. https://www.facebook.com/ChopperWorks.se/?fref=ts
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Soppapumpar är förvånandsvärt tunga, nästan så man skulle plocka en i bitar för att studera.

Verkar vara en rimlig koppling till strömmen, haft problem med min Husa att vibrationer får original kontaktstycken att ge sig. Ger intermittent trist gång och tog några timmar att felsöka...

Den förra var visst ungefär lika tung. Det var dålig kontakt här också mellan blecken och lindningen. Kan mycket väl varit grundorsaken till gurkan på Våler. Nu hänger pumpen i slangen och sitter i ett utskuret hål i tankskummet. Svårt att montera den mera löst än så.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Har du ni sett Svenska firman Chopper works som trimmar bla KTM 690 motorer till crosscart? De tar ut 90-93 hk på hjulet med endast 650cc ur 690 motorn!
De har även en bigbore 800cc vers till 690 men den har jag inyte sett bromsning på.
För er som vill bygga en liknade hoj som TS så har ni en kanonbra motor där,, de tar mellan 60-80tkr ber på trimgrad.

Bläddra igenom denna FB sida så har ni mycket att gotta er i vad gäller trimma enstånka så de knakar om det. https://www.facebook.com/ChopperWorks.se/?fref=ts
Japp. Har kontakt med Hans Erkenfjord och utbyter tankar ibland.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top