Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Två fulla dagar i verkstan! Nu är fästet för stötdämparlänkaget i svingen flyttat lite för att skapa bättre uppriktning och att säkra att stötdämparen går till sitt yttre ändläge. Länklagren är demonterade i länkaget (3st), så får det bli nya med mindre glapp. De främre motorfästena är förberedda för gummiupphängning. Jag tog det polyuretan-mtrl jag hade över från tillverkningen av ryckutjämnarna. Så nu är allt förberett så mycket som går!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
:yoparty:yoparty
Det där med att flytta fästpunkter på svingen.. Du har väl pulverlackat hela rörhistorien, så det blev
1. slipa rent lokalt
2. svetsa nytt och
3... måla om med sprayburk??? För du renblästrade väl inte hela svingen?

Och lika för motorfästena?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
:yoparty:yoparty
Det där med att flytta fästpunkter på svingen.. Du har väl pulverlackat hela rörhistorien, så det blev
1. slipa rent lokalt
2. svetsa nytt och
3... måla om med sprayburk??? För du renblästrade väl inte hela svingen?

Och lika för motorfästena?

1. Ja
2. Ja. Kapade bort öronen så att jag skulle kunna återanvända dem. Jag hade inte mer CrMo-plåt hemma, och det är inte helt lätt att jaga fram under helgen.
3. Det fick bli lite grundfärg på, så länge. Ser för dj*vligt ut, men det här är en "krigsreparation". Hela svingen ska lackas om i vinter.

Nu är stötdämparen skickad till Fredde Watz och han har beställt reservdelar. Allt kommer förhoppningsvis till honom redan i morgon. Jag har beställt långa M8 (12.9), till de främre motorfästena och nya ledlager till länkaget. Det ser förhoppningsfullt ut!

Jag borrade upp hålen i ramen för de främre motorbultarna från 8 till 10mm. Jag har tillverkat 10mm långa PU-hylsor som jag stoppar in i stålhylsorna i ramen. Sen tänkte jag dra längre bultar rakt igenom, och låta dem komprimera PU-hylsorna så att de spänner åt mellan bultar och ram. Då får motorn möjlighet att röra sig 1mm upp och 1mm ner. Jag antar att vibrationerna på 30kg motor inte är av större amplitud än så, i de högre frekvenser som är skadliga på stålmaterials utmattningspåkänning. Ska bli ytterligt intressant att se vilken effekt detta ger, om PU-mtrl ger lagom "fjädring", om PU-mtrl håller och om bultarna håller för denna böjning! :bow
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Igår skruvade vi ihop motarden, men ikväll blev det DRC680 på schemat. Nya ledlager monterades och shimsades in i länkaget. Stötdämparen provmonterades utan fjäder för att kolla uppriktningen och frigång. Oljesilen togs ut och konstaterades vara ok. Efter lite annat småfix gjordes också en provstart. Svårt att avgöra om vibrationerna minskat... det har i alla fall inte blivit värre! Sturup på söndag ser helt möjligt ut!

20160811_181558.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ut på gården och lacka! Kvickt som tusan mellan skurarna! Det torkar nog lagom till träningen i morgon! ?

4b9329d5f322bdf589e14770d5e1f668.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Ut på gården och lacka! Kvickt som tusan mellan skurarna! Det torkar nog lagom till träningen i morgon! ��

4b9329d5f322bdf589e14770d5e1f668.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Tjusigt som fan!
Kör du den med sprayfärg eller du kör med rediga grejer?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tjusigt som fan!
Kör du den med sprayfärg eller du kör med rediga grejer?
"Rediga grejer". 2K billack och en billig färgspruta med behållaren ovanpå. Det är inte med ambitionen att det ska bli utställingskvalitet, för det förarbetet har jag inte tid med, men jag brukar inte bli utsedd till "gardinernas mästare"!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Skaplig träning på Sturup idag! Kabelbrott på ledningarna till bränslepumpen hittades och fixades. Blev några blöta pass. Tog det väldigt lugnt. Motorn går dock starkt! Föraren får minsann ta sig samman! ��

20160814_172908.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Du lyckas prestera saker som ingen annan!
Kabelbrott, den här gången.
När hände det någon annan senast?

:Bugar:Bugar:Bugar

Blir det Karlskoga nu?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, det är planen! Ska anmäla mig genast!
Det är dessutom ytterligare ett träningstillfälle på Sturup på söndag!

Motorn vibrerade ju kolossalt efter jag hade demonterat balansaxeln, tills jag ombalanserade veven. Sen vibrerade den bara mycket... Efter det har jag ju som sagt "byggt om" de främre motorfästena till gummiupphängt, så nu tycker jag att den vibrerar inom det anständiga. Vibrationerna tog sannolikt kål på en lödd skarv på kablaget till bränslepumpen, just ovanför genomföringen till tanken. Sen var dessutom ett kontaktbleck inuti snabbkontakten till bränslepumpen löst och kunde tryckas ur när man tryckte ihop kontakten. Jag klippte bort kontakten och lödde ihop det på Sturup. Farsan hånade mig när jag lastade in nästan lika mycket i racebussen som vid tävling... Utan löd-grejor, krympslang och verktyg hade det inte blivit några träningspass alls! Det är för övrigt inte alls omöjligt att det varit osäker spänning till bränslepumpen som låg bakom highsidern på Våler...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nån som tycker att det är konstigt att stånkor knäcker bakstötar ibland?

https://vimeo.com/179364040

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nån som tycker att det är konstigt att stånkor knäcker bakstötar ibland?

https://vimeo.com/179364040

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Har trott att själva dämparen svänger men det verkar vara fjädern som står för svängningarna.

Du kanske ska testa titanfjäder så får du ner svängmassan och hela vikten på hojen?
Om det nu går hitta med rätt styvhet och dimensioner.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Titanfjäder låter ju både dyrt och coolt. Som snabblösning/budgetlösning kanske du kan du få dit några gummidistanser mellan fjäder och stötdämpartuben så att det bara är nån mm tillgänglig för fjädern att vibrera? Antingen på fjädern eller på stötdämpartuben. Möjligen går då en del av vibrationerna in i stötdämparen den vägen men fjäderns vibrationsamplitud begränsas ju väsentligt och i mitt huvud borde det vara fördelaktigt.

Sent from my 2014817 using Tapatalk
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Titanfjäder låter ju både dyrt och coolt. Som snabblösning/budgetlösning kanske du kan du få dit några gummidistanser mellan fjäder och stötdämpartuben så att det bara är nån mm tillgänglig för fjädern att vibrera? Antingen på fjädern eller på stötdämpartuben. Möjligen går då en del av vibrationerna in i stötdämparen den vägen men fjäderns vibrationsamplitud begränsas ju väsentligt och i mitt huvud borde det vara fördelaktigt.

Sent from my 2014817 using Tapatalk

Sitter standard på ett antal crosshojar och om de passar i mått och styvhet så går det hitta beggade marginellt dyrare än beggade stålfjädrar. 500-1000 kr på ebay.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I MX svängen är det poppis att stoppa ett lager ovan/under fjädern för att underlätta för fjäderns rotation vid kompression. Tänker mig att om fjädern kan dansa runt lite friare minskar krafterna på kolvstången.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En fjäders svängning beror ju på flera parametrar. Bland annat spelar längden väldigt stor roll för egenfrekvensen. En kollega i branschen hade bekymmer med bakstötar som gick av jämt. Han använde en hydraulisk förspännare vilket krävde en ganska kort fjäder. Det gjorde att den exiterades vid höga frekvenser. Kanske sammanträffade dessa med det mest använda området (5000-9000rpm). Jag rekommenderade honom att montera bort förspännaren och sätta dit en normallång fjäder istället, för att ev sänka egenfrekvensen under 5000rpm-området. Det gjorde tydligen susen! Att minska amplituden, som Torch var inne på, kan också vara ett sätt. Jag funderade på att svarva till en plasthylsa att montera på dämpcylindern, så styr den upp fjädern på halva längden i alla fall. Dock överför ju hylsan också vibrationerna från fjädern till kolvstången, så om det är helt lyckat vet jag inte...:va
 

Kråkanson

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2016
Ort
Kristinehamn
Hoj
Ktm 250 exc-f, Yamaha Xj 600
Hallå där.
Flummade in på SH av en ren slump i nåt helt annat ärende. Har tillbringat en stund med sträckläsning av den här tråden. Hatten av och låt mej uttrycka min djupaste beundran för projektet. Var tvungen att registrera mej för att kunna kommentera.
På senare årsmodeller av WP-dämpare på KTM:s endurocyklar ligger en O-ring i ett insvarvat spår i nedre fjäderfästet (uppifrån sett: fjäder, stålbricka, O-ring, fjäderfästet). Inte helt säker på att den ligger där av samma anledning. Vad jag vet är det ovanligt med dämparbrott bland skogsåkare. Men det är en ganska enkel grej och skulle kanske kunna isolera lite vibrationer från fjäder till kolvstång.
Hoppas det bidrar på något sätt iaf. Fortsätt kämpa! :yoparty
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för omdömet och välviljan! Denna gången var det alu-gaffeln som small av. Den har suttit på en Supermono i 10-12 säsonger, så den hade väl lov att vara trött...



Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för omdömet och välviljan! Denna gången var det alu-gaffeln som small av. Den har suttit på en Supermono i 10-12 säsonger, så den hade väl lov att vara trött...

20160822_211141.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men vafan....

Vad är det för supervibrationer du har framkallat nu....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top