Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Hej!
Jo, jag har varit i kontakt med John Ballard och diskuterat någon form av utbyten (hans bottendel i kombination med min topp), men det ledde aldrig nånvart. Jag har också försökt köpa loss någon större kolv med obearbetad ovansida, eftersom de varken fixar squish eller kompression som jag vill ha. Ledde heller inte nånvart. Egentligen är det väl bara ramlagerlösningen som skulle kunna vara intressant...


Synd! Din topp på hans bottendel hade kunnat bli ett intressant koncept.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu har jag äntligen fått tillfälle att lägga några timmar framför datorn.

Vänster sida2.jpg

Det hade varit extra snyggt att göra delar av sidan med hål rakt igenom, men då ska man vara säker på att det håller! :gnissla

Jag gör fästpunkterna mot rörramen 10 grader koniska (så och den motsvarande ytan), så ska väl inte förbandet kunna röra sig, tänker jag.

Fotpinnar, stagen till övre fästet till bakstöten och det nedre fästet till länkaget kommer att bultas fast, så det blir några "öron".

Funderar på att blåeloxera hela detaljen och putsa bort det på utsidans kanter. Eller blir det för likt en horas handväska? :va
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Både sidorna.jpg

När man gjort en sida är det ju bara att spegelvända det! Tänk om det var lika enkelt i verkligheten! :D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ram1.jpg

Lite mer tid framför datorn... Börjar det likna en ram?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Riktigt najs! Bygger du en extra ram till mig när du ändå håller på? ;)

Blir det samma motor som du har nu eller en ny?

Tackar!
Det kan jag väl fixa! "Show me the MONEY!!!" :D

Det blir i princip samma som tidigare, fast med lilla vevaxeln (80mm slag och 35mm vevtapp), längre vevstake (ca 145mm), en "headpacker" och 104mm borr. Eftersom motorn då blir 10mm högre, fick jag göra en ram också... :näsblod
Och när vi ändå tagit vatten över huvudet, en enkel rörsving till den.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tackar!
Det kan jag väl fixa! "Show me the MONEY!!!" :D
...
Och när vi ändå tagit vatten över huvudet, en enkel rörsving till den.

Bara av intresse... Att anpassa din ram för en 570 eller 690 (som skulle vara mitt motorval), vad skulle det kosta sig? Att anpassa och sen även bygga alltså?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ska du skruva de bitar som sitter på tvären baktill? Jag menar motsvarande "röret" över svingen, och "länkagefästet" under svingen på originalramen. Jag antar att de gör en hel del för styvheten i bygget?

/F
Ja, det är nödvändigt! Det blir en CrMo-konstruktion för länkagefästet. Det övre stötdämparfästet kommer också att ha några rör på tvärs, just där fästet ska skruvas i sidoplattorna. Då kommer plattorna att styvas upp på 3 tvärgående punkter (svingaxeln, länkagefästet och vid basen på övre stötdämparfästet). Jag hoppas det räcker!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ram2.jpg

En klyddig sving ska det naturligtvis också vara!

Än har det inte blivit skitigt i verkstan, inte bränt mig på något eller kapat fel. CAD är förträffligt på det sättet! Jag kanske ska hålla mig till att köra MotoGP på Xbox...:va
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hur får man ut alla vinklar rätt ifrån cad till verklighet ?
T.ex. Svingen ser ju minst sakt bökig ut...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hur får man ut alla vinklar rätt ifrån cad till verklighet ?
T.ex. Svingen ser ju minst sakt bökig ut...

Det finns inga planer på det! De funktionella måtten måste dock vara rätt, men enskilda rördragningar blir inte så exakta. Svingen blir nog att skriva ut på papper i skala 1:1 och sen bocka rören så att de stämmer hyfsat mot ritningen.
 

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Du vet att det finns cnc-styrda rörbockningsmaskiner, eller hur? Vet inte vilket filformat de hanterar, men det borde inte vara något problem att konvertera från CAD-ritningen.

Och eftersom du inte hörsammat min erbjudan om hjälp med att hitta till Karling, så kanske jag inte heller ska locka med rörlaserskärning... ? Ser ut som att du skulle vara betjänt av det.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Du vet att det finns cnc-styrda rörbockningsmaskiner, eller hur? Vet inte vilket filformat de hanterar, men det borde inte vara något problem att konvertera från CAD-ritningen.

Och eftersom du inte hörsammat min erbjudan om hjälp med att hitta till Karling, så kanske jag inte heller ska locka med rörlaserskärning... ? Ser ut som att du skulle vara betjänt av det.

Haha! Jodå, båda dessa metoder hade varit till stor hjälp. Det låter dyrt för mig som inte har några som helst kontakter på något av områdena. Enligt min erfarenhet får en no-name, nykomling alltid betala fullt pris och jag har inga större planer på att göra flera ramar... Vet du vad sånt här kan kosta, Björn?
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Du...den där svingen.....var något av det porrigaste sen bimota db2 gjorde världen ganska mycket vackrare....:Bugar:tummenupp:rock

Ett konstverk.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Du...den där svingen.....var något av det porrigaste sen bimota db2 gjorde världen ganska mycket vackrare....:Bugar:tummenupp:rock

Ett konstverk.

Tackar! Nu har jag sugit på den karamellen tillräckligt, börjar skämmas lite och kan helt ärligt avslöja att den idén är stulen från Ducati MHE900, spegelvänd och anpassad! :rodnar

Ducati MHE900 sving.jpg

Ducati MHE900.jpg
 
Last edited:

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Plagiat alltså! :)

Kan du ta ut de enskilda rördelarna ur ritningen, med urskärning, raka respektive krökta?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Plagiat alltså! :)

Kan du ta ut de enskilda rördelarna ur ritningen, med urskärning, raka respektive krökta?

Tja, kalla det vad du vill. Stolen with pride! :tummenupp
Jag tror att jag kan få ut alla rördelarna med den krökning de ska ha och med de urskärningar de ska ha. Jag tror inte jag kan göra en utbredning/uträtning på dem, för så duktig på CAD är jag inte... Ska CNC-bockning och laserskärning vara ett kostnadseffektivt alternativ, så vill det till att jag då slipper göra anpassningar för hand. Annars kan jag lika gärna gå till rörbockaren i Dalby med min redan inhandlade bunt rör och ägna några timmar åt att slipa till stumparna.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Råder väl knappast några tvivel på att detta kommer att bli riktigt läckert.

Jag lurar dock på utformningen av fackverket på övre ramen. Har du avsiktligt utelämnat en triangulering enl. bilden nedan i syfte att åstadkomma något slags kontrollerat flex?

frame.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top