Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
I takt med att armar och ben så smått börjar fungera igen, så börjar reparationerna. Handbromsen och skyddet är reparerade. Ny hjälm har anlänt. Tillverkat ny fotpinne och bromspedal. Det var hål på bromsslangen! Nu står hojen på stödet igen, så nu får jag väl ge mig på det tradiga plastandet...

uploadfromtaptalk1467910176103.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
hur slakthuset i kristianstad lyckades fucka till min honas nyckelben är ett mysterium- efter diverse tjat från mej och hon så lappades hon ihopa med stålplatta- nu kan man läsa fabrikatet på skruvskallarna genom skinnet på'na och hela skiten sticker ut mer än en cm från hennes i övrigt perfekta kropp.

hade vi inte gnällt skulle det bara varit mitella ett tag och sen hängande axel....i min värld: inte acceptabelt, vare sej på henne eller på mej om jag skulle knäckt det.

men men- hoppas nu att ditt läker ihopa vettigt och att du snart är uppe på moppen igen (sätt ett 5 kilos svänghjul utvändigt på motorn för mjukare övergång från lagom kraft till inihelvete kraft:D)

//jj


Det är det sämsta j*vla sjukhus man kan tänka sig.
Är det öppet åker jag hellre till Hässleholm.




Flaggan i topp ivf
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Regnet vräker ned. Lika bra att fullända misären med att reparera glasfiberkåpan...

uploadfromtaptalk1468137919797.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag antar att ett par mil på min Ducati 888 sp5 räknas som sjukgymnastik?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Men snoka reda på det där elfelet nån gång!!!:7peta

Vi vill veta att du hittat grundorsaken, annars är vi rädda att du står på näsan igen. Så här hanterar man inte sin fanclub.:Bugar
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Men snoka reda på det där elfelet nån gång!!!:7peta

Vi vill veta att du hittat grundorsaken, annars är vi rädda att du står på näsan igen. Så här hanterar man inte sin fanclub.:Bugar
Haha! Rätt! "Hittar man inte grundorsaken och åtgärdar den, så återkommer felet garanterat". Gammalt djungelordspråk. Jag har riktat kylare, riktat lamellerna, flyttat en avluftning så att inte det skulle ta i vid max styrutslag till vänster, samt installerar en avtappningsplugg i botten på ena kylaren. Vänsterarmen börjar gå att använda, så en provstart skulle kunna göras nu! Tyvärr hade LiPo-ackarna varit inkopplade i en månad, så de var kass (1600kr till kraschkontot). Nu sticker vi dock till Sachsenring för att kika på de snabba gossarna, men sen blir det felsökning, jag lovar!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu hemma efter ett mycket händelserikt GP på Sachsenring! Folk vurpade jämt, några flera gånger per race, Petrucci satte eld på sin hoj, Folger startade på 13:e pos i Moto2 och blev 2:a och publiken var i extas! Marquez hade lika bra strategi som Rossi hade dålig. Klart sevärt!

Så till de viktigare sakerna. Jag gjorde en provstart med nyladdade LiPo-ackar igår. Ingen som helst störning på varvtalssignalen... Däremot bootar EFI´n (Megasquirt III) om flera gånger under några minuters torrgasning. Det märks på att vid varje uppstart genereras en ny logg-fil. Verkar som ett fall för Megasquirt-magikern i Eslöv, Jörgen Lindskog på Stabbarps Auto.

Tog en runda med trippelåttan idag för att få tillbaka lite åkkänsla. Det kan närma sig träning på bana...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hojen har varit stokastiskt orkeslös och EFI-boxen har startat om flera gånger under torrgasning och träning. Några fynd såhär långt:
1. Lambda-sensorn (Innovate) var felaktigt definierad/uppsatt i boxen. Det ledde till att loggen visade för högt AFR, vilket jag då försökt justera mappningen efter. Det har lett till att motorn gått alldeles för fett!
2. Den feta blandningen har lett till misständningar, som i sin tur genererar störningar på varvtalssignalen.
3. Störningarna på rpm-signalen (spikar upp till 15-30000rpm) har aktiverat varvtalsstopp som stryper både tändning och bränsle.
4. Frekventa störningar leder också till att boxen startar om.

Nu håller Stabbarps Auto bla på att:
1. Rätta till konfigurationen av lambda-sensorn.
2. Mappa upp systemet i bromsbänken till korrekt blandning.
3. Programmera in ett störningsfilter som sållar bort orimliga varvtalsvärden och ökningar.
4. Testa/justera fram ett mjukare påslag vid 0-15% trottel.

Det känns bra att finna förklaringar och åtgärder!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Fint att det går framåt!

En liten fundering: Med de nya lagren, finns det risk att vevaxelgivaren kan få störningar pga större fluktuationer av vevaxeln eller är det inom god marginal för trigger?


Lycka till!
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Fint att det går framåt!

En liten fundering: Med de nya lagren, finns det risk att vevaxelgivaren kan få störningar pga större fluktuationer av vevaxeln eller är det inom god marginal för trigger?


Lycka till!

Tack!

Det borde normalt sett vara inom marginalen. Enligt FE-simuleringar vi gjort, kommer vevaxeln att flexa ca 0,5 grader. Men, det ska inte vara något problem eftersom tändpulsen inte tas ifrån vevaxeln. ;-) Jag tar pulsen ifrån den mellanaxel som kamkedjan driver och som i sin tur driver kamaxlarna via rakskurna kugghjul (1:1).
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Medan räääsern är hos neurologen (jag är nog mer åt ortoped-hållet), så får hushållets jordbruksmaskiner sig en omgång. Jordfräsen (Yamaha YZ250F -09) har 15-årige sonen bytt vevstake, ramlager, kamkedja, kolv och ventiltätningar på. Jodå, under pappas stolta ledning förståss! Gjutkanterna runt ventilsätena så rysliga ut, så det blev lite slipning där. Efter lite mickel så är den nu provstartad och klar för sonens att flänga runt Lockarps gokartbana på lördag.

Svärisarna tänkte kasta en gräsklippare som inte fungerade. En Klippo! Nå, den fick komma hit på en renovering den också! Hm.. kolfiberblås?


20160728_152321.jpg
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Idag har det varit bänkkörning hos Jörgen "Skögge" Lindskog (Stabbarps Auto, Eslöv). Han har byggt ca 200 Megasquirt-system, så det är helt klart en fantastiskt bra resurs att ha på 25km avstånd!

Det visade sig att min lambda-sensor var rökt, så den byttes ut. Segersäkringen till vattenpumpshjulet hade dragit sin kos, så det blev inte mycket till cirkulation. Jag for hem och hämtade lite nya grejor, så fixade det sig också.

Effekten ökade hela tiden ända fram till varvtalsstoppet (9200rpm), så effekttoppen behövde flyttas ner något i registret. Jag har tillverkat plastspacers (1st 10mm och 1st 20mm) som man monterar mellan spjällhuset och tratten. 10mm satt monterad, så jag bytte ut den mot en 20mm. Tillsammans med ordentlig bränslemappning ökade effekten från 83 till 88 RWHP.

Det viktigaste resultatet var dock att konsekvenserna av störningarna (misständning och omstarter av EFI´n), nu var borta. Vi fick också fetat på mappen vid avslag, så det inte ska bli så stor förändring mellan avslag och små påslag (in i kurva efter avklarad bromsning). Mjuka påslag gör hojen stabil, föraren lugn och varvtiderna lägre!

Ja, det var sannerligen en skön delseger! Nu gäller det att hitta träningstillfällen!

:tummenupp
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kul at höra att hojen är på hjulen och du på benen igen. 88 bakhjulshästar är inte fy skam den lär gå fruktansvärt bra!!
Nu vill jag höra hur många timmar ramlagren håller så vurpa förfan inte nåmer :D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kul at höra att hojen är på hjulen och du på benen igen. 88 bakhjulshästar är inte fy skam den lär gå fruktansvärt bra!!
Nu vill jag höra hur många timmar ramlagren håller så vurpa förfan inte nåmer :D
Tack! Jo, den vrålar på så bra över 8000rpm att man knappt törs hålla i gasen!
Det där med vurpandet är en vision som ibland är lite svår att infria...
Ramlagren kommer nog att hålla ganska bra, men det finns ju femtioelva andra felkällor... :näsblod

Provade liten löprunda igår och foten protesterade inte. Kondisen är dock under isen, så det får bli skärpning på det området. Jag anmälde mig till körning på Sturup 14/8, så då får vi väl rosta av föraren!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det skulle såklart inte vara så enkelt. När jag skulle fixa till några av de småsaker som vi upptäckte under bänkningen, såg jag en lite större grej.

2016-08-06 11.08.38.jpg

Nog för att motorn nu vibrerar betydligt mer än när jag hade balansaxeln monterad, men det här är ju löjligt! Efter den senast rök av och blev helrenoverad, har den gått kanske 15 banvarv, några torrgasningar och kanske 2-3 timmar i bromsbänk.

2016-08-06 12.38.01.jpg

Nu blir det att reparera stöten igen, skärgranska geometrierna på bakstöt/länkage och återinföra en gummiupphängning av främre motorfäste. Träning på Sturup om exakt 7 dygn. På västfronten intet nytt...
 

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Nu vet jag inte hur det ser ut vid infästningar osv. Men skulle man inte kunna svarva fram ett par bussningar som stötdämparen sitter i? För att ta upp de värsta vibrationerna. Eller måste stötdämparen vara stumt monterad för att man ska få 100% feedback när man kör?

Verkligen spännande att följa det här :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu vet jag inte hur det ser ut vid infästningar osv. Men skulle man inte kunna svarva fram ett par bussningar som stötdämparen sitter i? För att ta upp de värsta vibrationerna. Eller måste stötdämparen vara stumt monterad för att man ska få 100% feedback när man kör?

Verkligen spännande att följa det här :)
Stötdämparen har ett eget länklager i övre änden. I nedre änden sitter den i länkaget (trekanten) som också har ett länklager. Trekanten är nållagrad i svingen och "hundbenet" är länklagrad i båda ändar. Så inget är gummiupphängt, men högfrekventa vibrationer har en möjlighet att upptas av alla lager. Eller förstärkas av alla glapp!

Från första säsongen 1998 tills nu, har jag aldrig knäckt en enda stötdämpare! Det är ändå en känd supermono-åkomma. Jag har hela tiden haft motorn gummiupphängd i framkanten. Så fort jag tog bort balansaxeln (dock ändrat balansfaktorn) i en ram med stumt monterad motor, så smäller stötdämparen av direkt. Ja, det blir gummiupphängt i framkanten från och med nu!

"Spännande"? Förvisso. Det finns fler passande omdömen om detta, eftersom det måste lösas innan 14/8...

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top