Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tills fiberpackningarna anlänt, kan man ju alltid roa sig med ett försök med kopparpackning! Hade inte tid att vänta på nån vattenskärare, så det fick gå med plåtsax och fil.

uploadfromtaptalk1440263802014.jpg
 

moddlaren

Guest
Ser ju skit bra ut.. Gör du packningar på beställning??:D

Ledsamt när det är små skit grejor som bråkar hela tiden men fördelen är ju att man lär sig en massa om sin egen motor.. Dom e som kvinfolk. Lite lyniga o har egna speciella egenskaper.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
No more läkage med koppar:tummenupp

Jag sprutar alltid på Locktites packningsspray på alla typer av toppackningar plåt som koppar så gör gärna det också.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ok, då kör vi!
 

Bifogat

  • tmpPhoto.jpg
    tmpPhoto.jpg
    640.2 KB · Visningar: 263

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En fundering. Om man tappar en skruv på golvet, visst borde sannolikheten för vilken riktning den far iväg åt, vara jämt fördelad 360 grader runt?

Hur kommer det sig då att den ALLTID far in under bänken och oftast rullar in bakom ett ben?
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
En fundering. Om man tappar en skruv på golvet, visst borde sannolikheten för vilken riktning den far iväg åt, vara jämt fördelad 360 grader runt?

Hur kommer det sig då att den ALLTID far in under bänken och oftast rullar in bakom ett ben?

Schrödingers skruv. Den både är där och inte där. Jag tror att om man så sitter i ett helvitt rum, har helvita kläder på sig och helvita möbler och god belysning så kan man inte hitta en svart M4711-skruv efter man tappat den på golvet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur kommer det sig då att den ALLTID far in under bänken och oftast rullar in bakom ett ben?
Det där stämmer inte, det är bara som det känns.

Mina undersökningar visar att även om de oftast far in under bänken så kan skruvar även hamna i insuget på en bil, i en golvbrunn placerad åt ett helt annat håll än det man trodde skruven studsat åt, i sin egen ficka, i slaget på en kompis uppvikta byxor, ner i närmsta vevhus och i undantagsfall faktiskt fullt synliga på golvet rakt nedanför där dom tappats.
Det sistnämnda stället är så klart det värsta eftersom det är så ovanligt att många helt enkelt aldrig kollar där utan blir tvungna att åka till Sifverts för att köpa en ny skruv.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Skruvar är bra på det sättet att de åtminstone inte upphör att existera. Små spårryttare däremot! Vid minsta misstag vid montage eller demontage kan detta lilla maskinelement helt enkelt upplösas, dematerialiseras eller flyttas till en alternativ dimension. Lustigt nog kan det samtidigt låta ett plink från ett fönster, en lysrörsarmatur eller så inbillar sig en kamrat att ha fått något i håret. Sen känner man sig som någon som sett ett UFO, snömannen eller Storsjöodjuret. Man kan inte hävda att: "-Jag hade f*n just en spårryttare här!" för det går inte att bevisa och ingen kommer att tro dig! Det enda alternativet är att sammanbitet ta fram påsen och sätta dit en ny. Det enda jag vet som kan få en spårryttare att återvända från den andra sidan är mekaniska haverier. De väljer nämnligen ofta att återvända till vår upplevda verklighet mitt i skurna kolvar, instämplade i växellådsdrev eller elmotorers kol. Illistiga tingestar!
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Läste i förmiddags om försvunna skruvar. Sen gick jag ut och började provmontera lite grejor på en hoj. För ett par timmar sen försvann en 9/16"x20 t.p.i. mutter (för er som inte känner till det, ungefär stor som en M14-mutter). Fanskapet är bara borta. Däremot hittade jag en liten förgasarmutter som försvann för ett halvår sen. Nu har jag gett upp, en ny kostar bara 3£+frakt. Kommer förmodligen om en vecka.
Är det nån som vet vem som sa:
Murphy was an optimist.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är jag i alla fall säker på var fodret ligger i förhållande till spacern!
Nytt test med kopparpackning i helgen!

 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag spände fast toppen med kopparpackning, Loctite 3020 och lite högre moment (std 45Nm, nu 60Nm). Jag tryckprovade med 1,5bar på vattnet och det läckte ingenstans! Nästa steg blir provstart!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag spände fast toppen med kopparpackning, Loctite 3020 och lite högre moment (std 45Nm, nu 60Nm). Jag tryckprovade med 1,5bar på vattnet och det läckte ingenstans! Nästa steg blir provstart!

De låter lovande. Efterdra enligt 50-60tals BM traktormotor rep bok för jag har för mig de va de som hade kopparpackning :D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, det är kanske tvunget. Kass att behöva riva av ventilkåpan... Det är inte "bara" på den här manicken. Funkar det inte, så har tomten varit här:

uploadfromtaptalk1442260294105.jpg
 

moddlaren

Guest
Ja, det är kanske tvunget. Kass att behöva riva av ventilkåpan... Det är inte "bara" på den här manicken. Funkar det inte, så har tomten varit här:

View attachment 423630


HEEEYYY du det var en rejäl hög topp packningar det kan verka som att du inte riktigt litar på att Vätten i motorn har flyttat ut:D:D

Får man fråga vad priset per styck blev?


Sedan har jag ju lyssnat på dina domedags:( beskrivningar om min motor så blocken blir uppsvetsade så godset finns runt cyl foten,, blir även ARP bultar raktigenom cyl o topp precis som på yamaha raptor700 o MT03 motorn:tummenupp

mvh
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
HEEEYYY du det var en rejäl hög topp packningar det kan verka som att du inte riktigt litar på att Vätten i motorn har flyttat ut:D:D

Får man fråga vad priset per styck blev?


Sedan har jag ju lyssnat på dina domedags:( beskrivningar om min motor så blocken blir uppsvetsade så godset finns runt cyl foten,, blir även ARP bultar raktigenom cyl o topp precis som på yamaha raptor700 o MT03 motorn:tummenupp

mvh

Tja... Ramlagren håller ju bara 5-6 timmar, så det blir ju att dela motorn efter varje racehelg, och ev går det åt en ny toppackning varje gång... Vi får väl se om kopparpackningen funkar först. Det stack till i vänster skinka när jag lyft in motorn i ramen, så nu går jag med värdighet. Jag hoppas det lugnat sig till helgen, så jag kan starta upp och efterdra.

Jag tror det blev strax under 300 kr per packning. Låter väl inte så mycket, men 10st gör ju att det blir lite pengar av det. Å det var bara en sketen förbrukningsartikel...

Det kan nog vara en bra idé att addera material runt foten. Kolla upp nån bra åldringsprocedur för vevhuset, så svetsområdet återfår delar av sin styrka. Bultar rakt igenom blir nog bra. Mina vevhus (TT600) sprack i partiet mellan ramlagret och balansaxellagret efter 130 mil, men ditt vevhus är kanske kraftigare?
 

moddlaren

Guest
njae tror nog att alla block generation 1 är samma skiten,

generation 3 som kom 90 har ett annat block med massor mera gods i block/cylinder/topp.. dock är det ju knepigt att raptor 660 samt 700 veven går rakt i gamla motorn ännu undreligare är ju att raptor 660/fzr koppling passar och med rätt prim drev så snurrar växellådan bra my fortare och då är dom hårda slagen i lådan ett minne blott.

grizzly 660 elsystem gör att det finns ström i överflöd tror det var 420 watt plus progbar cdi men microsquirten med dubbla yamaha r6 spjällhus blir nog jätte trevligt..


Det lät inte så farligt för packningarna tycker jag då dessa är custom i en mindre uppsättning.


du får satsa på en raptor700 eller MT03 motor dom tål stöddigt med däng o har genomgående pinbultar yamaha har lärt sig:D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag fick besök av en kompis med fotointresse igår. Tack för bilderna, Patrik Bergström!

DRC680.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Idag blir det varmkörning med herrejösses-olja enligt "Boost 3"!

Efter detta test blir det efterdragning av topp med 0,5mm glödgad kopparpackning.

e5cb92f76dd21e4c81edc345401031b6.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top