Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Svänghjulet har nog ingen bet för man kör med växel i så uppvarven blir sega i vilket fall. Många rr stånka åkare körde/kör utan svänghjul och det tycks funka bra. Jag pratade med en svensk snubbe för 10 år sedan som kör Rotax 650 motor och han körde utan svänghjul. Han hade 80 timmars bytesintervall på vevstaken men då var den glidlagrad.

Största rasrisken för 600cc+ stånkor är varvtal över 8000 varv men tyvärr måste du upp i 9000+ för att nå de höga hästarna :gnissla
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Obetydligt använt ramlager (max 5h) till Husaberg 650 säljes till högsbjudande.

uploadfromtaptalk1432461567071.jpg

Nu ska det "nya" vevhuset borras upp för att åstadkomma det önskvärda axialspelet för vevaxeln, sen skruva ihop och raceanpassa!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det vore kul med EN stabil vevaxel istället för flera bananer.

uploadfromtaptalk1432462406219.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag skissade lite på en 3D-modell av vevaxeln. Modellen väger teoretiskt ca 20-30g mer än originalet, så den stämmer hyfsat bra. Det märkliga (tycker jag) är att tyngdpunkten på vevaxeln endast ligger 6,3 mm från centrumlinjen!

Utrymmet i ett original vevhus sätter begränsningar för vad man kan hitta på för att styva upp arrangemanget. Med original vevhus vore en tanke att göra transmissionssidan tjockare runt vevtappen och slänga balansaxeln (skivan som ligger mellan vevskinka och ramlager. Eftersom jag inte använder svänghjulet/generatorn, så kunde man installera ytterligare ett lager i en hållare som monteras på generatorkåpans plats. Eller så klipper jag gräset. Vi får se hur det blir...
 

Bifogat

  • OEM crank.jpg
    OEM crank.jpg
    182.7 KB · Visningar: 160

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skit i gräset, vi trogna läsare ger inte upp på din genialitet!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gräs röker man och då kommer du på fler bra lösningar :D

Jag har förmodligen redan tipsat dig om MXComposites vevstakar men kolla in dem igen för de väger bara hälften av en org stake och är dessutom glidlagrad.
Ang svänghjul eller inte så svarade jag nog lite för snabbt förut att de inte har betydelse. Nu när jag tänkt efter så stabiliserar nog ett svänghjul hela veven och lindrar svängningar i skinkor genom gyrokraften som blir.
Ta en titt på vevtappar till speedwaymaskiner de har groteskt tjock vevtapp ,samma sak men BMW funduro 650 motorn. Bmw 650 motorn är dessutom glidlagrad i vevtappen. Fler o fler crosshojar börjar nu bli glidlagrad och de håller dubbla tiden i bytesintervall rek från tillverkaren .Kolla in ktm 500 från 2012- för den har glidlagrat och håller ruskigt bra i hela veven troligast pga större vevtapp. Jag vet du räknat på att Husabergs skinkor är för tunna och därför inte håller fast tappen = svängningar. Större vetapp är ev inte lika effektivt som tjockare vevskinka men större vevtapp dämpar såklart svängningar också.
 

moddlaren

Guest
Extra lager i kåpan kör vi tillomed på våra uber trimmade 70-90cc dragrace motorer för att stabilisera veven så det är inget nytt funkar jätte bra..

Samma med utgående axel muttern får ett lagerläge o ett lager i kedjeskyddet gör underverk för små moppe motorer som lämnar 25-35hp på dessa cc..

Mycket jobb men det är värt timmarna..
 

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Behöver du fetare skinkor? Prata med Lindman!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är lagerlägena försänkta så det ska bli tillräckligt axialspel i alla fall. Lördagen blir hektisk om det ska bli nån träning på söndag!

uploadfromtaptalk1432846051395.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den något större storändan på Carillio-staken kräver att vevhuset slipas ur en smula. På ett ställe mot växellådan är det tvunget att svetsa dit lite mtrl.

uploadfromtaptalk1432983331447.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Phew! Det var nära ögat hela monteringen stoppade upp!

uploadfromtaptalk1433664485960.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kaffet funkade och nu är hojen ihop och provstartad utan klydd. Känns illavarslande att det är flera dagar till race i Våler...

uploadfromtaptalk1433709053242.jpg
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Vad snyggt med din Dr.C på kåpan. Hoppas allt håller denna ggn, även om det är intressant att följa ditt mekande.
 

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Skönt att se att du inte kör Mollbergs! Kusligt nära du vet vad...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Team Dr_C preppar för årstacet på Sviestad! Chaffisen står dock bara och dricker kaffe, men så har han i vart fall inte sönder något...

uploadfromtaptalk1436725384083.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jo, efter min egen mekar-superblunder, då jag for till Våler utan fungerande oljepump , krävdes en omfattande renovering. Jag har bytt bussningar i båda ändar på Carillio-stakarna, bytt vevlager och tapp, kolv/foder, insugsventiler och styrningar och ramlager. Utan fungerande smörjning blev de DLC-belagda ventiltryckarna lite bleka, så jag köpte 8st till som nu ska beläggas i veckan. Bottendelen är ihop och toppen också, så när som på tryckarna. Jag tänkte montera toppen idag och justera in kammarna, så när de nybelagda tryckarna kommer är de bara att schimsa in dem och lägga på locket!

Siktar på inkörning på Sturup den 26:e och sen årsracet helgen efter. Ramlagren ska väl hålla såpass länge?
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Du har fan inget flyt just nu:gråta. Men efter regn kommer sol påstår dom som vet..


Hoppas nästa rejs funkar mer än perfekt:tummenupp

Skälv har jag fått cylindern till 600 med je fodret monterat o borrat.. Satan vilket spel mellan kolv o foder på en skelett kolv blev 105,5 i borr.

Toppen får 40-35mm kibblewhite ventiler av räser modell o titan retainers tja hela skiten är utbytt för en chantil summa av 5500:- för 4 ventiler med rubbet runt..

Sedan är toppen hos Erland på topplocks verkstan för iordningställande av gas vägar för riviga startet o det kostsr ytterligare såpas att toppen med allting UTAN kan kryper över 10,000:- burr man e dum på riktigt

Ett block blir uppsvetsat så cyl foten håller i blocket, fodret går att borra till 108mm utan problem så det lär hålla.

Funderar starkt på raptor 700,ns insprutning då slag o vev o sväng hjul passar i 600,n. Det blir inte dyrare än nya 39mm mikuni flatslide ca 7000:- oavsett vad jag väljer.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du har fan inget flyt just nu:gråta. Men efter regn kommer sol påstår dom som vet..


Hoppas nästa rejs funkar mer än perfekt:tummenupp

Skälv har jag fått cylindern till 600 med je fodret monterat o borrat.. Satan vilket spel mellan kolv o foder på en skelett kolv blev 105,5 i borr.

Toppen får 40-35mm kibblewhite ventiler av räser modell o titan retainers tja hela skiten är utbytt för en chantil summa av 5500:- för 4 ventiler med rubbet runt..

Sedan är toppen hos Erland på topplocks verkstan för iordningställande av gas vägar för riviga startet o det kostsr ytterligare såpas att toppen med allting UTAN kan kryper över 10,000:- burr man e dum på riktigt

Ett block blir uppsvetsat så cyl foten håller i blocket, fodret går att borra till 108mm utan problem så det lär hålla.

Funderar starkt på raptor 700,ns insprutning då slag o vev o sväng hjul passar i 600,n. Det blir inte dyrare än nya 39mm mikuni flatslide ca 7000:- oavsett vad jag väljer.

Ock så ska vi int nämna att jag provkörde din 250 så där försvann väl en tusin eller två till :gnissla
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top