Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förutsatt att du använder stakar i samma klass, så lär det ökade stakförhållandet minska stressen på din vev.
Lägre vevstaksförhållande ger ju inte bara högre belastning på veven vid TDC i överlappsfasen (den position där sugmotorstakar havererar), lägre vevstaksförhållande frestar dessutom veven mer under förbränningstakten, eftersom mer vridmoment alstras på veven i området med högst cylindertryck.
Så stressen på veven ska tvärtom minska. Iaf om du använder stakar i samma eller bättre klass, samt låter ombalansera motorn med den nya staken och kolven.

Med rätt kamtiming och tändning bör modden gynna högre toppeffekt, på bekostnad av ngt uppflyttad och flackare vridmomentskurva. Men din ändring av vevstaksförhållande är ju inte drastisk. Ej heller min ökning.
Den stora vinsten är sannolikt just bättre kolvlivslängd och ringtätning, mindre vibrationer och lättare liv för veven vid ett givet varvtal.

Som jag uppskattar det.
Tack, Jörgen!
Jo, det drar ju en del med sig. :D
Jag är lite orolig att allt för långa (tunga) vevstakar ska öka vibrationerna och belasta mina klena ramlager ännu mer. Jag kan ju gudbevars öka vevstaken ytterligare en kamkedjelänk till ca 155mm => 1,94. Jag varvar ca 9000rpm med 80mm slag => ca 24 m/s i medelkolvhastighet. Har du nån rekommendation, så är jag idel öra!
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Förutsatt att du använder stakar i samma klass, så lär det ökade stakförhållandet minska stressen på din vev.
Lägre vevstaksförhållande ger ju inte bara högre belastning på veven vid TDC i överlappsfasen (den position där sugmotorstakar havererar), lägre vevstaksförhållande frestar dessutom veven mer under förbränningstakten, eftersom mer vridmoment alstras på veven i området med högst cylindertryck.
Så stressen på veven ska tvärtom minska. Iaf om du använder stakar i samma eller bättre klass, samt låter ombalansera motorn med den nya staken och kolven.

Med rätt kamtiming och tändning bör modden gynna högre toppeffekt, på bekostnad av ngt uppflyttad och flackare vridmomentskurva. Men din ändring av vevstaksförhållande är ju inte drastisk. Ej heller min ökning.
Den stora vinsten är sannolikt just bättre kolvlivslängd och ringtätning, mindre vibrationer och lättare liv för veven vid ett givet varvtal.

Som jag uppskattar det.

M-mm... Här hängde jag nog inte riktigt med: "lägre vevstaksförhållande frestar dessutom veven mer under förbränningstakten, eftersom mer vridmoment alstras på veven i området med högst cylindertryck". Menas det att förbränningstrycket är störst runt 10-40 grader ATDC, där en kort stake får större hävarm på veven, än en lång stake? Om det är sant, borde väl också en lång stake ge ett högre förbränningstryck i samma område, eftersom kolven inte hunnit accelerera/röra sig lika mycket? Kanske ökad risk för spikning, eller blåsta topplockspackningar?

Hursomhelst, utifrån din uppskattning, borde varken 145 eller 155mm stake ge några tydliga negativa konsekvenser. Min oro var möjligen de ökade vibrationerna tvärs cylinderloppets centrumlinje, alltså framåt-bakåt på motorn. Funderingarna går vidare!

Förhoppningsvis får jag renoverat högtryckstvätten i helgen (hämtat tätningar och ventiler idag), så det blir ledigt på bänken igen. Sen blir det att plocka ner hojen i molekyyyyyyler och börja mäta på riktigt för att kunna sätta sig med CAD. En skåning som kopierar en japansk konstruktion! Nu ger vi igen! :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
M-mm... Här hängde jag nog inte riktigt med: "lägre vevstaksförhållande frestar dessutom veven mer under förbränningstakten, eftersom mer vridmoment alstras på veven i området med högst cylindertryck". Menas det att förbränningstrycket är störst runt 10-40 grader ATDC, där en kort stake får större hävarm på veven, än en lång stake? Om det är sant, borde väl också en lång stake ge ett högre förbränningstryck i samma område, eftersom kolven inte hunnit accelerera/röra sig lika mycket? Kanske ökad risk för spikning?

Precis så är det på låg och mellanregister(maxvrid). Pga av längre dwell time men mindre avvinkling med längre stakar. Det är ett stort ämne det här, vevstaksförhållandet rör ju även kamtider, dynamisk kompression, tändningen, skillnader i insugspuls osv.
Bäst att läsa på och ta en eller ett par topics i taget.
En annan aspekt är ju självklart att en större och troligen tyngre kolv, är en negativ ändring för veven. Detta få man ju sätta i relation till de positiva aspekterna med ökad vevstakslängd.
Hursomhelst, utifrån din uppskattning, borde varken 145 eller 155mm stake ge några tydliga negativa konsekvenser. Min oro var möjligen de ökade vibrationerna tvärs cylinderloppets centrumlinje, alltså framåt-bakåt på motorn. Funderingarna går vidare!

Nej precis, ur vevens synvinkel är det enligt min uppfattning fördelar med längre stake, iaf om du använder stakar i samma eller bättre klass, och (naturligtvis) ombalanserar motorn för de nya stakarna/kolvarna.

Det bästa i såna här fall, är att hitta ngn som gjort liknande moddar på aktuell motortyp.
På motorer av HD-typ, som också har rullningslagrad pressvev, finns det en stor uppsjö av moddar för att klara högre effekt, slagvolym, varvtal etc.
Jag vet inte hur det är på din motortyp. Jag tror att många "lagerproblem" på pressvevar, i själva verket är symptom. Att det är flex och spreading i vevskivorna som har sönder lagren. Lagren håller dåligt om de tillika måste styra fladdrande vevskivor.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu vet jag inte vad DrC har gjort med sin vev men det absolut vanligaste problemet med vevarna på trimmade fd crossmotorer med långt slag är spread. Sålänge man inte varvar längre än att vevskivorna börjar dansa håller ramlagren en evighet för att när man höjer varvet dö på någon driftstimme. Folk som trimmar dyliga motorer har alla sina mer eller mindre bra sätt att försöka komma åt problemet, större spel, kullager på ena sidan, vinkelkontaktlager osv. Personligen tror jag mer på att försöka flytta upp varvtalet när spread blir oacceptabelt stort, lättare sagt än gjort....
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Vore det inte ett ganska lätt sätt att FEM-beräkna bygget för att slippa gissa på vilka krafter det handlar om och vilka svetsar osv som är kritiska? :va
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Vore det inte ett ganska lätt sätt att FEM-beräkna bygget för att slippa gissa på vilka krafter det handlar om och vilka svetsar osv som är kritiska? :va

Nej; Det är en vanlig missuppfattning att det är enkelt att FEM-beräkna det ena och andra. Lika vanligt som att folk tror att resultatet av en FEM-beräkning är en absolut sanning.

Dr_C; Hitta vevens överkritiska varvtal och håll dig där över...:tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vore det inte ett ganska lätt sätt att FEM-beräkna bygget för att slippa gissa på vilka krafter det handlar om och vilka svetsar osv som är kritiska? :va

Visst kan du FEM beräkna en ram men vad hade du tänkt dig göra med resultatet? Det är ju tyvärr inte så att där finns någon formel som omsätter bra FEM till ram som ger bra varvtider. Även om där har hänt massor på ramområdet och man har lärt sig simulera och beräkna mer så är rambygge även på Moto GP nivå en stor portion svartkonst och erfarenhet. Honda lär har byggt 30 olika ramar till årets MGP racer för att prova vilka beräkningsresultat som ger Marquez bra känsla.

På amatörnivå får man ta lika delar beräkningar av vad som borde vara i rätt härad och sedan planka friskt från konstruktioner man vet fungerar bra.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har en Carrilolo vevstake + pinnbult om intresse finns. Den är till en supermono rotax 650. Fördelen är att den är lång och glidlagrad. Det är garanterat hållbaraste alt till rullagrad big end. Jag skulle ha den till min Xr650 turbo för att slippa flex och rullagret. Mx composite kör ju glidlagrat i Husabergmotorn med lite problem med kallstart pga tight spel då., Men stålstake funkar ju ännu bättre pga jämnare spel vs kall varm motor.

Måtten är CC mått Längd 144mm vilket är utprovat bästa staklängd vs 100-105mm borr.
Big end pinnen är 44mm som ska in i skinkan men kan svarvas ner i värsta fall.
Big end pinnes mått i mitten = lageryta är grymma 48mm = fet lageryta!!
Kolvbult 22mm

kolv köper man canam/rotax/funduro 650 100mm-105mm borr från ex ebay.

Den här staken ser ut att vara dubbelt så fet i alla yttre mått jämfört med kalleanka Husaberg staken och dess löjligt lilla bigend pinne.

Staken och pinnen är i bra skick och har endast gått en bandag enligt förra ägaren som var SOS förare.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tjena gossar!
Den klena veven är otvivelaktigt det som förkortar livslängden på ramlagren. Ramlagren sitter dessutom långt ifrån varandra, för att balansaxeln (skiva runt vevaxeltappen) ska få plats. Jag kör nu med simpla spårkullager (C3) och byter, när jag ändå river motorn. Det är inget stort problem för mig. Däremot hyvlar kolven av cylinderfodrets beläggning (Nicasil eller motsv) lite väl fort. Det vill jag göra något åt mha längre stake.

Staklängden måste vara noga anpassad till denna bygghöjd, inte omvänt. Kamkedjans dragning är nämligen väldigt rak, så minsta avvikelse på bygghöjden medför stora skillnader i kedjans spänning/slack. Den här motorns cylinder/topp tål inte deckas alls, för då tar kamkedjan i vattenkanalen inuti kamkedjetunneln. Så när jag lagt fast head packerns tjocklek, kolvens höjd, toppackningens tjocklek, så går beställningen till Carillio. Kolven kommer Mahle att tillhandahålla (custom). Där är det lite trix för att åstadkomma rätt klämspalt och förbränningsvolym.

Motorcykelramar designas nästan uteslutande efter vilken styvhet som efterfrågas, i vilken riktning. Det man kan kontrollera med ett "Multibody Analysis"-program är att vissa minimi-krav på styvheten (kN/mm eller kN/grad) har uppnåtts. Men som sagt, vad det blir för varvtider av det är en helt annan sak! :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du liks ska specialbeställa en stake så sätt in några mm tjockare vevtapp så håller vevstakslagret bättre o mindre flex. Då kan du stroka också i samma veva om du vill.

Rullagret på vevtappen kan Stigs motormekaniska i axvall fixa fram i olika dim. Det är viktigast att köpa silverpläterat rullager till tappen för dem är helt klart överlägsen i hållbarhet. Han fixar även in grövre tapp och balanserar o svetsar tappen.

Jag körde Falicon vevstake och sillverpläterat rullager i min Xr 650 turbo och det höll förvånansvärt bra trotts att jag ofta laddade 1,1 bar = 125 hk på bakhjulet! Falicon stakar håller bättre än Carrillo och är mer strömlinjeformad (knivegg). Priset är också billigare på Faliconstakar och jag tror dem gör Billetstakar.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om du liks ska specialbeställa en stake så sätt in några mm tjockare vevtapp så håller vevstakslagret bättre o mindre flex. Då kan du stroka också i samma veva om du vill.

Rullagret på vevtappen kan Stigs motormekaniska i axvall fixa fram i olika dim. Det är viktigast att köpa silverpläterat rullager till tappen för dem är helt klart överlägsen i hållbarhet. Han fixar även in grövre tapp och balanserar o svetsar tappen.

Jag körde Falicon vevstake och sillverpläterat rullager i min Xr 650 turbo och det höll förvånansvärt bra trotts att jag ofta laddade 1,1 bar = 125 hk på bakhjulet! Falicon stakar håller bättre än Carrillo och är mer strömlinjeformad (knivegg). Priset är också billigare på Faliconstakar och jag tror dem gör Billetstakar.
Jag har nyss gått ner från 82 till 80mm slag, just för att kunna gå upp från 32 till 35mm tapp. Mer finns det inte plats till, och ett billet block och helsmidd vev är inte med på "att göra"-listan! :näsblod

Stig är duktig och jag har Folan 10km hemifrån. Så kontakterna finns, men tack ändå! Bearbetningar, slipning, härdning osv har jag lyckligtvis redan testat mina kontakter på!

Dina positiva omdömen om Falicon-stakar tar jag fasta på! Jag hade annars tänkt en Carillio med H-profil (som jag använt framgångsrikt tidigare, men är öppen för andra förslag! Jag kontaktar Falicon för att höra efter närmare!

Äntligen kommer det en helg utan en massa annat inplanerat, så nu hoppas jag hinna demontera min RS250-ram och börja med seriös uppmätning.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej igen!
Ja, alltså, innan jag plockar isär alltihop, tänkte jag kolla upp viktfördelningen. Med fullt påklädd förare och full tank, är fördelningen ungefär 48/52 (fram/bak). Om jag skulle gå vidare med att flytta motorn bak till svingaxeln (55mm) skulle det fördela om ca 0,6 procentenheter. Inte så väldans mycket, eftersom Husan bara väger 30kg, men ändå i fel riktning... En racinghoj borde kanske ha 50-52% på framhjulet, så det lutar åt att göra svingen längre istf att flytta motorn bakåt. NU ska jag skruva isär och mäta! :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
IMAG0155.jpg
Fram med lodstock (spissflabbarna sager visst "vattenpass"), vinkelhakar, linjaler, papper och penna!

IMAG0156.jpg
Grabben kom in i verkstan och frågade: Vart tog motorcykeln vägen? :D
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Har du mätt upp förargeometrin också (fotpinnar vs cliponfäste vs rumpplatsetn vs hjulcentrum)?
Om du har det så skulle det vara spännande att jämföra med mitt kommande bygge, eftersom jag väljer att utgå från en KTM Duke och försöker efterlikna ett racechassie istället :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nej, men för din skull så.. :krama
Om man drar en linje från fram- till bakaxel (1350mm), befinner sig mina fotpinnar 370mm från bakaxeln längs denna linje och 85mm upp. En punkt mitt på sadeln (framåt/bakåt-riktning) är 220mm från bakaxeln och 480mm upp. Samma punkt på sadeln befinner sig 800mm från centrum på övre styrlagret ("fågelvägen"). Gick det att förstå?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Mycket enkelt att förstå! Du är så snäll ;)
Ska bli spännande att se hur nära man kan komma genom att utgå från en KTM rörram.

Nej, men för din skull så.. :krama
Om man drar en linje från fram- till bakaxel (1350mm), befinner sig mina fotpinnar 370mm från bakaxeln längs denna linje och 85mm upp. En punkt mitt på sadeln (framåt/bakåt-riktning) är 220mm från bakaxeln och 480mm upp. Samma punkt på sadeln befinner sig 800mm från centrum på övre styrlagret ("fågelvägen"). Gick det att förstå?
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vevskinka2.jpg

När jag nu ändå håller på med att klura ut hur vevstaken ska se ut, kanske man också ska titta lite på om vevaxeln går att få något styvare? Jag slängde ihop en 3D-modell som en kompis får simulera belastningar på i Ansys. Det ger förhoppningsvis något hum om vad som är görligt och som ger förväntad effekt!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En bra förutsättning för ett rambygge är ju en ram-jigg. Jag har fått låna denna av en kompis, så nu är en pusselbit på plats!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1379162872728.jpg
    uploadfromtaptalk1379162872728.jpg
    121.8 KB · Visningar: 533

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Crank stress1.png

Vid simulering visar modellen exakt samma "släpp" i pressförbandet, som syns på ytorna när man pressat isär veven! Nu ska vi testa lite olika varianter på diameter på vevtapp och slaglängd, för att se om det finns något bra alternativ.
 

Yossarian

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R
Intressant! Får man fråga vad ni använder för några randvilkor för dessa beräkningar och modellerar ni kontakten mellan vev och tapp på något särskilt sätt (presspassningen tex)?

Kul projekt!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top