Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tom mc-bänk.jpg

Hallå folkens!
Nu har jag haft så förbaskat mycket uppför backe (senast brusten hälsena, blodpropp och rosfeber) vilket spolat ner Supermono-säsongen 2013 i avloppet. Jag behöver alltså något nytt verkstadsprojekt att bita i, så jag blir glad igen! :tummenupp Husaberg-motorns korta vevstake (135mm) ger tillsammans med slaglängden på 80mm rätt jobbiga sidokrafter på kolven/oljefilmen. Fodret ser inget kul ut redan efter en race-helg. Jag tänkte därför byta till en 145mm lång vevstake, tillverka en 10mm distans mellan topp och cylinder. När jag ändå håller på blir det 104mm borr med nya special Mahle-kolvar och en "himma-svarvat" stålfoder. Det var liksom upptakten... Om toppen hamnar 10mm högre upp, måste jag ta ur styrhuvudet på Honda RS250-ramen ÄNNU mer. No good. Så äntligen tycker jag mig funnit en bra anledning till att svetsa ihop en rörram! På den här tomma mc-bänken, ska det bli en rörram med enkelsving i rör. Fjädringskomponenter, geometri, fälgar och kostym återanvänds från RS250R. Däremot kommer jag att sätta motorn i svingaxeln, så den hamnar 55mm längre bak i ramen. Det tror jag ger bättre viktfördelning och inte minst mer plats åt en vettig dragning av primärrören.

Nu skriver jag det här så att alla kan se, så att jag helt enkelt blir tvungen att fullfölja! :D

Utformningen på ramens främre del har jag rätt klar för mig, och det blir delvis en kopia på KTM´s Moto3-ram. Svingen blir a´la Ducati, fast med drevet på rätt sida! :hihi
MEN, jag skulle helst vilja ha ramdelen som svingen sitter i av fräst aluminium och bulta fast rörramen. Jag tror att det blir tillräckligt styvt och snyyyggt! Det ser ju rätt ut på Aprilia Dorsoduro! Kommentarer till det konceptet?
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Du är ju något av en häxdoktor med förmåga att trolla ihop fantastiska prototypracers i ditt garage Mats! Se nu bara till att tillsätta en vitlök, några ödleögon och ett par droppar fladdermusblod i detta ditt nästa projekt så ska du se att de onda andar som bevärat dig den här säsongen drivs på flykt inför 2014...:tungan

All lycka!
/Björn
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Det var det värsta. Och att sänka motorn i stället för att ta ur i ramen är det ju inte fråga om?
Men vi imponeras av nivån, som vanligt..!!!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Du är ju något av en häxdoktor med förmåga att trolla ihop fantastiska prototypracers i ditt garage Mats! Se nu bara till att tillsätta en vitlök, några ödleögon och ett par droppar fladdermusblod i detta ditt nästa projekt så ska du se att de onda andar som bevärat dig den här säsongen drivs på flykt inför 2014...:tungan

All lycka!
/Björn
Tack för det, Björn! Jag ska ta ett snack med påven, och se om inte han kan stänka lite vigvatten på ramen, efter den varit några trappor ned och blivit glödgad! :D

Det var det värsta. Och att sänka motorn i stället för att ta ur i ramen är det ju inte fråga om?
Men vi imponeras av nivån, som vanligt..!!!
Tack Ralf! Tyvärr sitter motorn redan så långt ned i ramen det bara går. Längre ned och kedjan krafsar sönder svingen. Men oavsett det ska vi inte blanda in för mycket förnuft i det här projektet! :D

IMAG0145.jpg

Ni kan tro att jag suttit på den här pallen några timmar nu och funderat, måttat, skissat.
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Folan Tigcraft

Intressant bygge
Har du tittat på spondon folan?
Jag har för mig att den byggdes efter Aprilia rs 250 från den tiden (ca.-97 någonting)
http://www.google.se/search?q=spond...v&sa=X&ei=yCQZUsreMoiF4gTe2ICwCw&ved=0CGMQsAQ

Hej Mats och alla andra byggdårar!:D
Ursäkta min förkärlek för att rätta då jag tycker mig veta.:rofl
Folan cyklarna (som Mats känner till rätt bra) byggdes med ramar från Tigcraft. Måtten till dessa är baserade på en TZ250 från ca -90. Detta har jag lite koll på då det står en i garaget här hemma. För övrigt till salu om ngn tycker supermonos är kul.

Fråga Mats. 55mm längre bak låter mycket? Antar att du räknat/funderat en hel del på detta men ändå liksom...... Låna min vet ja. Provkör, känns det bra -kopiera måtten?

Annars lycka till! Envishet måste vara ett begrepp uppfunnet i en mindre sydsvensk ort nära dig.:tummenupp:tummenupp
 

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Hej
Du har alldeles rätt i att Folans Supermono har tigcraft ramar, Fredrik Nilsson son i huset Folan hade en sådan när jag jobbade där.
De hojar jag syftade på då ts ville bygga med enkelsving är de (2 till antalet) superbike hojar som byggdes med Spondon ramar och V260 motorn
87417_09.JPG
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Måtten på min nuvarande Honda RS250 ram fungerar alldeles utmärkt och de står sig även i jfr med nyare konstruktioner. vibrationerna från en stånka, gillar inte en alu-ram nåt vidare. I min nuvarande ram, hänger motorn framtill i gummi. Ramen och bakstöten har klarat sig fint, kanske tack vare det, men allt annat som sitter på motorn, skakar sönder...

Den pappsmälla som satt i från början vägde ju väldigt lite framtill, jämfört med en 32 kg Husaberg med en tung dubbelkamstopp längst fram. 55mm låter ganska mycket och jag har funderat på att göra svingen lite längre och kanske nöja mig med att flytta motorn 30mm. Jag skulle behöva fler viktfördelningsuppgifter att jämföra med, innan måtten spikas.

Jo, jag tillhör väl inte dem som ger upp i första taget!
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Mycket intressant, det här ska följas; prenumeration tillagd!

Ang. att kombinera rörram i stål kring styrhuvud med aluminium för "de nedre regionerna" så sammanfogas väl de två medelst skruv på aprilia dorsoduron?
På aprilia sxv/rxv/mxv så är rören från främre ramen nerstuckna och limmade i nedre ramen där svinglagring, mittre motorfäste etc sitter. Kanske kunde vara ngt att snegla på om du inte redan gjort det.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Intressant bygge
Har du tittat på spondon folan?
Jag har för mig att den byggdes efter Aprilia rs 250 från den tiden (ca.-97 någonting)
http://www.google.se/search?q=spond...v&sa=X&ei=yCQZUsreMoiF4gTe2ICwCw&ved=0CGMQsAQ

Jo, det har jag spanat in. Jag såg också en RR-hoj från när HD ville testa superbike. Den hade också bultförband mellan aluminiumsidorna och rörhögen framtill. Jag tror det kan funka om man väljer placering av bultarna, i förhållande till varandra och rådande kraftplan, med lite eftertanke, så ska det nog ge tillräcklig styvhet.
:gnissla
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Kul projekt! Snabb fråga: varför vill du ha en mixram (rör/alu) till hojen? Några speciella fördelar? Har fått uppfattningen att dessa ramar mest är italiensk designglädje som ska väcka uppmärksamhet åt smått misslyckade hojar, men det finns säkert nåt jag missat!!?

MVH/

Lasse
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kul projekt! Snabb fråga: varför vill du ha en mixram (rör/alu) till hojen? Några speciella fördelar? Har fått uppfattningen att dessa ramar mest är italiensk designglädje som ska väcka uppmärksamhet åt smått misslyckade hojar, men det finns säkert nåt jag missat!!?

MVH/

Lasse
Detta är mest ett uttryck för skånsk designglädje som ska väcka uppmärksamhet åt en redan lyckad hoj! :D
Det ska bli snyggt och så styvt som fordras. Jag kan 3D-CAD och har Mossbergs Mekaniska på en armlängds avstånd, så det kan realiseras hyfsat enkelt. Att svetsa ihop de nedre sidorna av CrMo-rör/plåt har flera gjort redan och det blir, enligt min högst personliga uppfattning, mindre snyggt.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Mr Tigcraft har ett par ramar med alu/rör

http://www.tigcraft.com/moto2.html

Dock ganska dåliga bilder...

Lycka till med projektet, jag tycker du ska köra med homogena rör så att den inte blir för lätt:rofl:rofl:rofl:rofl
Tack för det, Micke!
Jag kan helt ärligt säga att dina/allas entusiastiska hejarop är MYCKET välkommet längs projektet och känns som en vitamininjektion! :tummenupp

Ramens vikt är helt försumbar i jämförelse med den blekfeta luns som ska sitta på sadeln. Nu lämnar vi det ämnet! :fakta
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kul projekt!
Påminner lite om mitt senaste motorbyte: Jag ville ha en motor med bla längre vevstaksförhållande (8" stakar och 4.125" slag) ...och vips fick hela hojen byggas om :D
Ang vibrationer så kan du ju trösta dig med att längre stakar är positivt även där, kolven vänder ju mjukare i TDC. Men det har du säkert redan koll på. En del F1-motorer har ju rod ratio på över 2½ för att kunna varva som de gör utan att gå i bitar.

/Jörgen

Måtten på min nuvarande Honda RS250 ram fungerar alldeles utmärkt och de står sig även i jfr med nyare konstruktioner. vibrationerna från en stånka, gillar inte en alu-ram nåt vidare. I min nuvarande ram, hänger motorn framtill i gummi. Ramen och bakstöten har klarat sig fint, kanske tack vare det, men allt annat som sitter på motorn, skakar sönder...

Den pappsmälla som satt i från början vägde ju väldigt lite framtill, jämfört med en 32 kg Husaberg med en tung dubbelkamstopp längst fram. 55mm låter ganska mycket och jag har funderat på att göra svingen lite längre och kanske nöja mig med att flytta motorn 30mm. Jag skulle behöva fler viktfördelningsuppgifter att jämföra med, innan måtten spikas.

Jo, jag tillhör väl inte dem som ger upp i första taget!
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kul projekt!
Påminner lite om mitt senaste motorbyte: Jag ville ha en motor med bla längre vevstaksförhållande (8" stakar och 4.125" slag) ...och vips fick hela hojen byggas om :D
Ang vibrationer så kan du ju trösta dig med att längre stakar är positivt även där, kolven vänder ju mjukare i TDC. Men det har du säkert redan koll på. En del F1-motorer har ju rod ratio på över 2½ för att kunna varva som de gör utan att gå i bitar.

/Jörgen
Tack, Jörgen!
Jo, det drar ju en del med sig. :D
Jag är lite orolig att allt för långa (tunga) vevstakar ska öka vibrationerna och belasta mina klena ramlager ännu mer. Jag kan ju gudbevars öka vevstaken ytterligare en kamkedjelänk till ca 155mm => 1,94. Jag varvar ca 9000rpm med 80mm slag => ca 24 m/s i medelkolvhastighet. Har du nån rekommendation, så är jag idel öra!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top