Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Fråga till DR_C jag funderar på varför ditt lipo lämnat in.
Hur lågt i volt kör du batteriet för de är ju känsliga för låg volt.
Och du lär väl balanseringsladda det då o då för du har väl en laddare med balanseringsuttag?
I mitt fall kör jag ca 10 kördagar och därefter balanseringsladdar jag det.
Jag använder 2st batteri med 5200mAh vardera. Antagligen körde jag ner dem för långt. På banträningar märks det fort när hojen misständer på höga varv. Med torrgasning kom inte denna tidiga varning. Jag har 2st laddare, så att jag ska kunna ha 2 batteri på laddning, medan jag kör. Jag balanseringsladdar jämt, om det finns tid till det.

Denna gång var spänningen nere på 9,5V och det vägrar laddaren. Märkligt nog var batterierna uppe på 12-12,5V i förmiddags (utan åtgärd), så nu gick de att ladda igen!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jaaaaaaa!
Efter mycket om och men har jag nu dragit sex fulla repor i bromsbänken! Alla prylar är kvar inuti motorn. Den drar jämnt och starkt, utan nämnvärda vibrationer! Diagram och resultat kommer! På måndag blir det shake down på Knutstorp!

En dag försenad, men vilken födelsedagspresent!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Mycket skönt att höra!

Grattis och grattis måste man ju säga då, även om det av ena anledningen nästan känns förmimskande efter allt du ihärdigt kämpat dig igenom.

Ser fram emot shake down report.
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Grattis efter idogt arbete, ses på måndag på knutstorp, ska bli spännande att se dig på banan, om man nu ens hinner uppfatta omkörningen:)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Grattis efter idogt arbete, ses på måndag på knutstorp, ska bli spännande att se dig på banan, om man nu ens hinner uppfatta omkörningen:)
Du var ju länge sedan jag körde i full attack, så jag hoppas att jag kommer ihåg hur man gör! Det är ganska stor skillnad att ena passet lotsa runt 190kg 888sp5 och nästa 116kg DRC680!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag använder 2st batteri med 5200mAh vardera. Antagligen körde jag ner dem för långt. På banträningar märks det fort när hojen misständer på höga varv. Med torrgasning kom inte denna tidiga varning. Jag har 2st laddare, så att jag ska kunna ha 2 batteri på laddning, medan jag kör. Jag balanseringsladdar jämt, om det finns tid till det.

Denna gång var spänningen nere på 9,5V och det vägrar laddaren. Märkligt nog var batterierna uppe på 12-12,5V i förmiddags (utan åtgärd), så nu gick de att ladda igen!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Du kan ställa batteriladdaren på 3s istället för 4s om du råkat köra ner volten för lågt. Ladda med 3s tills de slår av och ställ in 4s och ladda vidare. Om inte laddaren går med på detta ta en vanlig "dum" billaddare 12v och ladda tills volten blir så hög att lipoladdaren godkänner 4s paket.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Du kan ställa batteriladdaren på 3s istället för 4s om du råkat köra ner volten för lågt. Ladda med 3s tills de slår av och ställ in 4s och ladda vidare. Om inte laddaren går med på detta ta en vanlig "dum" billaddare 12v och ladda tills volten blir så hög att lipoladdaren godkänner 4s paket.
Ett annat trick är att använda NiCd-moden.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tricket är inte att kunna påföra ström till urladdade LiPo-ackar, utan undvika att de blir till tomtebloss i processen. Jag har tyvärr lyckats sätta eld på ett batteri med... kreativ laddning, så som ni beskriver. Det går inte att släcka.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Nu är det måndag!! Väntar otåligt på rapporten!

Jaaaaaaa!
Efter mycket om och men har jag nu dragit sex fulla repor i bromsbänken! Alla prylar är kvar inuti motorn. Den drar jämnt och starkt, utan nämnvärda vibrationer! Diagram och resultat kommer! På måndag blir det shake down på Knutstorp!

En dag försenad, men vilken födelsedagspresent!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag väntar också ;)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Minst sagt spännande....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Tricket är inte att kunna påföra ström till urladdade LiPo-ackar, utan undvika att de blir till tomtebloss i processen. Jag har tyvärr lyckats sätta eld på ett batteri med... kreativ laddning, så som ni beskriver. Det går inte att släcka.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Man släcker litiumbatterier genom att släppa ned i en vattenbehållare. Undvik rökgaserna, de är mycket giftiga.

Om ett 4s varit nere på 9V kan de ha tagit skada som ligger latent. Varför använder du inte BMS?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Korta versionen är att bantestet gick bra! Oooooiiiii! Lite mickel med batterier som tog slut (ska nog byta efter varje pass), men god körbarhet och jämnt register! Lite körträning och kondition på det, så ska det nog bli bra! Nu packa ur racebussen!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att höra att det gick bra:tummenupp
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top