Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Heavy Metal!
19 g/cm3 mot normalt 7,8 för stål.

f80559583d2e850b26c8788768f2e387.jpg


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 

öbo

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
Söderköping
Hoj
2000, Aprilia Falco
Herr DR_C
Vad händer, det är snart vår och det var länge sedan vi hörde något från dig! I WANT (NEED) MORE:huvet
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Herr DR_C
Vad händer, det är snart vår och det var länge sedan vi hörde något från dig! I WANT (NEED) MORE:huvet
OK-OK!
När jag tog isär motorn, såg jag att det hade läckt in lite kylvatten som orsakat korrosion på helt fel ställe på cylinderfodret. Jag beställde genast ett nytt, men det var 2 månaders leveranstid från Westwood Liners! Så i väntan på det har jag fräst upp hål i vevaxeln och pressat i de där cylindrarna av wolfram-koppar. Tanken är att detta ska ge samma balansfaktor (0,62) men en fördelning symmetriskt axiellt. Fodret borde komma närsomhelst nu, sen ska det honas ihop med kolven och SEN monteras/startas, så får vi se om vibrationerna minskade!


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Sitter Wolframbiten bara fast med Krymp, eller är det mekaniskt ingrepp också?
Vilken passning?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Sitter Wolframbiten bara fast med Krymp, eller är det mekaniskt ingrepp också?
Vilken passning?
Just nu är det presspassning med ca 0,05-0,06mm på en diameter om 20mm, samt insmort med bussningssäkring innan jag pressade ihop det. Skulle vilja säkra detta mekaniskt också, men jag tänkte vänta med det tills jag sett resultatet på vibrationerna. Har du några erfarenheter att bidra med?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Just nu är det presspassning med ca 0,05

Tyvärr ingen erfarenhet. Bara konskapstörstande...
Planerar en Big Bore RD/RZ Banshee 350 -500 motor.
Även vevaxlar som är avsedda för tyngre kolvar är inte balanserade efter det. Då dök tankarna upp på Wolfram.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Blir ju lätt att felsöka om vikten trillar ur på långrakan.

Tack för uppdateringen.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag slipade ur lite i skarven mellan tungmetallstumpen och vevskinkan, både in och utvändigt. Sen satte jag en liten svetsloppa där. Det kanske inte band med tungmetallen, men det ger en kant på vevskinkan, som stumpen svårligen kan glida förbi. Så idag kom bottendelen ihop!

e39b10a48e72dfce941237d0f8e16766.jpg


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är moppen ihop och redo för provstart. Det är knappt jag törs...
b5123f58c4ad9ddd823e7e34447633cc.jpg


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det är lite långt mellan videouppdateringarna, men så livnär jag mig ju knappast som youtuber, precis...

Här lite low tech om topplockspackningar av koppar och heavy metals inflytande på hur ofta bakre stötdämparen kommer att smälla av!

Glad påsk!

 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har lyxat till det med semester, så nu drar jag iväg ytterligare en video! Lite kort om avgassystemet och tillverkning av ett värmeskydd.

 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
HOHO, den där gör du i kolfiber, hojen början bli fet me allt extra allt, men när jag tänker efter gör det i fet plåt istället.:rofl
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Tjena!
Jag har sålt alla mina RS 250-grejer, men jag har fortfarande ett par fina skivor liggande (ISR). De har lägre bromsyta än original (gjorda för att passa ihop med ISR 6-kolvs-ok), men du kanske är intresserad om du funderat på andra bromsok i framtiden (eller kör du redan nu med andra ok kanske?)
Två kompletta, och två extra skivor (utan centrum).
Ge mig ett skambud om du är intresserad. Hos mig ligger de bara och dräller...
honda-isr.JPG
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Halloj!
Jag använder ju de gamla Brembo-oken fortfarande, så de beläggen hamnar väl utanför dessa skivorna?
Det jag möjligen kan använda är centrum och nitar, så får jag köpa nya skivor av Acke...
Men alltså, jag har ju skam i kroppen...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
HOHO, den där gör du i kolfiber, hojen början bli fet me allt extra allt, men när jag tänker efter gör det i fet plåt istället.:rofl
Haha! Jo, gjutjärn får det bli! :tummenupp
Det krävs ju bara en sån ryslig massa timmar innan man gjort en form som är klar för gjutning... :näsblod
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Mjo, det skamliga budet kanske blir i underkant om inte skivorna går att köra med. Det är som du säger att Brembo-beläggen går lite utanför, dessutom inåt till tror jag, så det funkar nog inte alls. Det skulle också kunna innebära att centrumen är för stora för att sätta nya skivor på (till dina ok). Jag ska mäta lite av eget intresse för att se hur mycket som egentligen skiljer.

Kommer du köra cupen i år?

Halloj!
Jag använder ju de gamla Brembo-oken fortfarande, så de beläggen hamnar väl utanför dessa skivorna?
Det jag möjligen kan använda är centrum och nitar, så får jag köpa nya skivor av Acke...
Men alltså, jag har ju skam i kroppen...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Mjo, det skamliga budet kanske blir i underkant om inte skivorna går att köra med. Det är som du säger att Brembo-beläggen går lite utanför, dessutom inåt till tror jag, så det funkar nog inte alls. Det skulle också kunna innebära att centrumen är för stora för att sätta nya skivor på (till dina ok). Jag ska mäta lite av eget intresse för att se hur mycket som egentligen skiljer.

Kommer du köra cupen i år?
Ja, beläggen MÅSTE ligga innanför kanten på skivan. Tyvärr har jag gjort den erfarenheten OCKSÅ...

Jo, förhoppningen är att kunna köra i år. Bottnia Ring hoppar jag sannolikt över, då den kräver 4 semesterdagar och ca 15 000 kr om allt går bra...



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja-haaa! Så det var inte nitril i ytterskiktet på den här bensinslangen inuti tanken!
844847b29bcce7e0512a82a8c761c1ca.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top