Min väg till Rookie 1000

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dags för första uppdateringen då. :)

Det har inte hänt otroligt mycket sedan i måndags. Mest förberedelser, framförallt så börjar vinterns resa till Spanien ta form och kommer med största sannolikhet att gå via Team Trackdays körning på Anderstorp i slutet på september. Så det blir körning torsdag - fredag på Anderstorp och sen vidare söderut.
Blir en bra förberedelse inför nästa år. Har aldrig kört Anderstorp tidigare.

Har även återupptagit gymmandet efter sommaren. Insett att jag tappat sjukt myckey kondition på att sola och bada en hel sommar. Otippat! ;-) Men det ska arbetas upp och bli bättre.

Har även insett att jag måste renovera framgafflarna innan vintern. Tror inte att någon bytt olja i dom sen 07 och definitivt inte sen 2011. Så det är verkligen dags. Blir nog en uppsättning Öhlinsfjädrar också när den ändå är isär.
Någon som har någon koll på vilken olja som dessa gafflar trivs bäst med?
 

CAD-Ludde

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Sigtuna
Hoj
S1000 RR, Yamaha R1
Bra skrivet, ska bli kul att följa dig framöver!
När du gick från 1:21-1:17 (1:15), var det något särskilt du ändrade på som gjorde större skillnad, eller var det bara mer bantid som gav resultat? När bytte du till slicks o värmare? Jag gick från 1:30 till 1:20 i sommar o hoppas såklart på att bättra på det nästa sommar, därav frågan.. :)
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Någon som har någon koll på vilken olja som dessa gafflar trivs bäst med?

Läste nånstans att det är 5w orginal, jag har bytt två gånger i mina. Första gången till ny 5w och nu sista gången till 7,5w. Tyckte det blev bättre, upplevde den som lite för mjuk tidigare och som att den "jobbade i onödan" för minsta lilla. Nu jämnare och mindre nervös vid gas/broms in/ur kurvor.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Bra skrivet, ska bli kul att följa dig framöver!
När du gick från 1:21-1:17 (1:15), var det något särskilt du ändrade på som gjorde större skillnad, eller var det bara mer bantid som gav resultat? När bytte du till slicks o värmare? Jag gick från 1:30 till 1:20 i sommar o hoppas såklart på att bättra på det nästa sommar, därav frågan.. :)

Tack! Kul att du också kapat ett gäng sekunder. :)

1.21 körde jag på Michelin Power Cup och sen när jag la 1.17 så körde jag på slicks. Slicks gjorde en gigantisk psykologisk skillnad för mig, vågade gå på mer gas tidigare.

I övrigt så har jag ändrat väldigt mycket i min körstil. Är väldigt mycket mer dynamisk med kroppen och hänger faktiskt ut mindre nu än vad jag gjorde tidigare. Jag har, helt enkelt, mer förtroende för cykeln.
Men det viktigaste har självklart varit bantid. Har kört otroligt mycket den här säsongen.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Läste nånstans att det är 5w orginal, jag har bytt två gånger i mina. Första gången till ny 5w och nu sista gången till 7,5w. Tyckte det blev bättre, upplevde den som lite för mjuk tidigare och som att den "jobbade i onödan" för minsta lilla. Nu jämnare och mindre nervös vid gas/broms in/ur kurvor.

Tack, då ska jag testa 7,5w. :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Har varit otroligt dålig på att uppdatera här, men nu kände jag att det var dags!

Jaha, vad har hänt sedan sist då.
I Sverige blev det inga fler bandagar sedan i augusti. Istället fick hojen åka in i garaget och hela framändan strippades. Nya stålomspunna slangar åkte på, plockade isär oken och gjorde grundligt rent dom, lämnade in framgaffeln på renovering samt inhandlade nya handtagsgrepp.

2013-09-14 16.45.04.jpg2013-09-14 16.45.45.jpg2013-09-14 16.46.37.jpg2013-09-14 16.53.36.jpg

Allt åkte ihop för några veckor sedan samt en ordentlig laptimer åkte på styret. Blev en AIM Solo!

2013-09-29 15.56.43.jpg

Sedan var det dags för färd mot Spanien, två bilar lastades fulla med hojar och styrdes söderut. Två dagar senare var vi i Spanien och en underbar dag på Circuit de Calafat!

2013-10-05 08.59.09.jpg

Banan är en gammal bana, men väldigt teknisk och otroligt rolig. Var första gången för mig på den här banan. Så det tog i princip halva dan innan jag faktiskt hittade runt dugligt. Tyvärr var spanjorerna lite för långsamma denna gång. Var väldigt mycket banåkare och väldigt få tävlingsförare, så jag fick öva väldigt mycket omkörningar! Väldigt nyttigt, men till slut blir även det lite tradigt.

Var otroligt nöjd med uppgraderingen av bromsar samt renoveringen av framgaffel. Var verkligen på tiden. Dock insåg jag nu att min bakdämpare måste bytas, att man aldrig kan vara nöjd!

Bästa tid för dagen blev 1.40.05 med väldigt många 1.40.xx varv. Så stabiliteten finns där, dock hade jag velat ligga på 1.35 nånstans för att känna mig nöjd. Finns fortfarande väldigt många ställen på banan där jag kan kapa tid. Framförallt i slutet på start/mål som slutar med en flack vänsterkurva som sluttar ganska brant nedför och snabbt blir en hårnål till höger. Där krävs det att man verkligen litar på framända och bromsar för att våga vika in i så hög hastighet som man borde. Där kan jag säkert kapa 2 sekunder.
Så det får helt klart bli ett återbesök under vintern!

2013-10-05 12.53.51.jpg

2013-10-06 08.54.13.jpg


Det var allt som hänt så här långt, nästa planerade dag är i slutet på november på Motorland Aragon. Ska blir sinnessjukt roligt!:tummenupp
 

sportgaraget

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Malaga
Hoj
-07 Honda CBR
Grym utveckling, med rätt förutsättningar som träning i Spanien så kommer du sopa banorna i Sverige 2014.
Jag följer din fortsatta utveckling med spänning. Vi kanske ses i Spanien i vinter Bikers Heaven:yoparty
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Härlig läsning, känner igen mig i mycket det du skriver, ska följa er hela 2014 med, R1000 är en spännande klass. (som alla klasser iof) :banana

Syns i depån :tuttar
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kul!
Känner ingen mig! Testade bana och lade ner gatkörningen och ville börja tävla.

Sen sköt jag skarpt och fick barn så nu e jag pank och hojlös... Jag passade även på att starta eget så då finns det ju mer tid över till annat... eller hur var det nu?!??? :huvet
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tack alla! :)

Är faktiskt positivt överraskad till hur pass bra K7an står sig på banan. Har ju läst om hur alla tycker att den är otroligt osmidig i jämförelse med K5 - K6, men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med. Tycker att den är väldigt stabil och inte alls jobbig att kasta omkring.


Kan inte annat än att hålla med! Grymt nöjd med min k7a, har dock kört en betydligt bättre hoj för bana än k7an men den duger! Har du gjort något kul med din? Har kört min stort sett standard hittills, men ska byta bromspump till brembo 19rcs, bazzaz med qs och tc och snabbgas :) chassit behåller jag original en säsong till! Skaffa öhlins sen för att jaga de sista sekunderna! Såg att du kör med singel system.. Får du ut lika mycket effekt med det systemet? Så som jag resonerar så blir flödet sämre med bara en burk.. Hur är det med ljudkraven med det systemet? Ska ta bort Katen på min men får se om jag byter original burkarna...
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Kan inte annat än att hålla med! Grymt nöjd med min k7a, har dock kört en betydligt bättre hoj för bana än k7an men den duger! Har du gjort något kul med din? Har kört min stort sett standard hittills, men ska byta bromspump till brembo 19rcs, bazzaz med qs och tc och snabbgas :) chassit behåller jag original en säsong till! Skaffa öhlins sen för att jaga de sista sekunderna! Såg att du kör med singel system.. Får du ut lika mycket effekt med det systemet? Så som jag resonerar så blir flödet sämre med bara en burk.. Hur är det med ljudkraven med det systemet? Ska ta bort Katen på min men får se om jag byter original burkarna...

Självklart finns det bättre hojar. Men jag tycker den duger gott, gillar det stabila chassit och den hyffsat linjära motorn. :)

Har inte gjort mycket mer än att serva egentligen. Orginalfjädring fram och bak, omdrevad med två kugg ner fram och två kugg upp bak, EBC HH belägg fram, stålomspunna slangar, en PC5a och nya fotpinnar.
4-2-1 systemet satt på när jag köpte hojen, så jag vet faktiskt inte om det går bättre eller sämre. Men har bänkat den till 163 hk på hjulet med db-killern i. Då klarar den precis ljudkraven (95 db). Det verkar vara ungefär där dom ligger effektmässigt. Har sett några bänkningar på uppemot 170 hk med helsystem. Men tror inte man får ut så där jädra mycket mer effekt ur dom utan att öppna motorn.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Självklart finns det bättre hojar. Men jag tycker den duger gott, gillar det stabila chassit och den hyffsat linjära motorn. :)

Har inte gjort mycket mer än att serva egentligen. Orginalfjädring fram och bak, omdrevad med två kugg ner fram och två kugg upp bak, EBC HH belägg fram, stålomspunna slangar, en PC5a och nya fotpinnar.
4-2-1 systemet satt på när jag köpte hojen, så jag vet faktiskt inte om det går bättre eller sämre. Men har bänkat den till 163 hk på hjulet med db-killern i. Då klarar den precis ljudkraven (95 db). Det verkar vara ungefär där dom ligger effektmässigt. Har sett några bänkningar på uppemot 170 hk med helsystem. Men tror inte man får ut så där jädra mycket mer effekt ur dom utan att öppna motorn.

Dock så är väl din mappad och du kör utan kat?? För jag tycker min inte är helt linjär, min gamla r1a var mycket bättre på den punkten.. Men det är lite därför jag hade tänkt att skaffa fuel control o ta bort katen för att få den lite jämnare. Chassit är grymt och motorn har ett jävla klipp, få hojar som hänger med efter 200 :)

Okej men låter som om du har gjort det viktigaste.. Typ samma här, men kör med 1 kugge ner fram o original bak, men ska upp 2-3 kuggar bak, sen så har jag pp tuning fot och styrhalvor och en dymag fälg bak :) Men det var allt hittills. stålomspunnet gjorde grym skillnad. Riktigt härlig känsla i inbromsningarna. 163 kusar på slangen är grymt bra. Sen så sparar du säkert 10 kilo på o ha en burk och ingen kat :) Får se hur jag går, är mest orolig för ljudet.

Vi kommer säkert ses på något race, hade tänkt att ställa upp på banor jag känner mig snabb på :) Typ anderstorp o falkenberg!
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dock så är väl din mappad och du kör utan kat?? För jag tycker min inte är helt linjär, min gamla r1a var mycket bättre på den punkten.. Men det är lite därför jag hade tänkt att skaffa fuel control o ta bort katen för att få den lite jämnare. Chassit är grymt och motorn har ett jävla klipp, få hojar som hänger med efter 200 :)

Okej men låter som om du har gjort det viktigaste.. Typ samma här, men kör med 1 kugge ner fram o original bak, men ska upp 2-3 kuggar bak, sen så har jag pp tuning fot och styrhalvor och en dymag fälg bak :) Men det var allt hittills. stålomspunnet gjorde grym skillnad. Riktigt härlig känsla i inbromsningarna. 163 kusar på slangen är grymt bra. Sen så sparar du säkert 10 kilo på o ha en burk och ingen kat :) Får se hur jag går, är mest orolig för ljudet.

Vi kommer säkert ses på något race, hade tänkt att ställa upp på banor jag känner mig snabb på :) Typ anderstorp o falkenberg!

Jo precis, min är mappad och katten är borta.

Såhär ser min effektkurva ut, hyfsat linjär.

2013-10-10 20.04.13.jpg

Ska försöka väga min hoj så fort jag kommer åt nån bra våg. Skulle vara intressant och se hur mycket man ligger på.
 

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Fasiken vad bra tidsförbättringar! !
Lycka till med ditt tävlande framöver.
Själv så blir det nog några race på min gammel sp nästa år.
Är nog rätt hoj för din stil.(k7)
Jag körde en r1 99:a 2007 i r1000 och det var sisådär.
Slutade och köpte en sp1 och åkte på vägen/bana.
Passade mig super och jag kör fortare på den.
Bra inställning/känsla på hojen är a och o för oss som fortfarande kapar sekunder och inte hundradelar.
Som sagt fortsättning följer och lycka till!:tummenupp
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Dags för ett nytt inlägg! :)

Nu har jag varit och tränat på Motorland Aragon, satan i helvete vilken bana! Men det märks att hösten har kommit till Spanien också.

När vi lämnade Alcaniz på morgonen sa temperaturmätaren i bilen +1 grad. Han fundera både en och två gånger vad i h*lvete det är man håller på med. Men iväg rullade vi.
Framme vid banan så blev vi välkomnade med öppna armar av arrangören, fick en box och grejerna åkte ur bilen. Fick några minuter över och tog fram IR-termometern och mätte asfaltstemperaturen +3 grader. :gnissla
Hade dessutom börjat blåsa och vinden låg på runt 15 m/s. Inte optimala förutsättningar alltså!

Men men, ut skulle man. Första varven var mer skräckblandad förtjusning, hade ingen aning om vilket form av grepp man hade i däcken. La en tid på 2.29.95 första passet, inget man skriver hem om direkt. Men jag överlevde!

Passen gick och temperaturen steg till strax över 10 grader under dagen och mot slutet började även varvtiderna falla. På dom sista två passen kapade jag flera sekunder varje pass och slutade på 2.17.035. Då finns det fortfarande massa ställen där jag känner att det går att åka mycket fortare, så ner mot 2.10 borde inte vara några problem.

Men överlag så känner jag mig nöjd med tiden. Bästa tid för dagen var 2.09, så det är ju inte helt illa pinkat att vara 8 sekunder efter första gången man är där. :)


2013-11-23 09.12.06.jpg2013-11-23 09.12.25.jpg
ALZ054000035.jpgALZ054000580.jpgALZ054000764.jpgALZ054002122.jpgALZ054002201.jpgALZ054002280.jpg
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Gott med lite inspiration i vintermörkret! Fattade först att du körde med Greven men det var ju inte fallet.. Hur många var ni från Sverige?
Noterar även redigt slitage/gas rand på sista bilden,höger bak..
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Gott med lite inspiration i vintermörkret! Fattade först att du körde med Greven men det var ju inte fallet.. Hur många var ni från Sverige?
Noterar även redigt slitage/gas rand på sista bilden,höger bak..

Vi är fyra svenskar som har våra hojar där nere över vintern. Vi kör uteslutande med spanska arrangörer.

Gasranden blev väldigt påtaglig i den här temperaturen, slaktade i princip ett bakdäck. Tror inte att asfalten kom upp i mer än 6 - 7 grader under dagen iom att det blåste så pass mycket. Fick lite bättre ordning på det till sista passet när jag tryckt i 0,5 bar mer tryck än vad jag brukar ha, men då var det för sent att rädda däcket.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Rolig läsning! Blir extra peppad då jag funderat på rookie 600…

Vad skiljer i tider på Gelleråsen mennan R1000 & R600 ungefär?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Hur var drevningen? Sitter o väntar på besked så att jag kan beställa :) Man börjar bli ruskigt sugen på o köra! Hoppas vi ses på någon bandag så kan vi snacka om våra k7or :) Ska du köra nåt med Actionpics så kan du hålla utkik efter denna hojen

_ASS8289.jpg9645838067_6f98039fb9_o.jpgIMG_7286.JPG
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Ja Emil är på G.
Kanske ochså ska prova ett race i R600.
De kör 1,08 och uppåt med de flesta från 1,11-1,15-16 kanske.
Vad kör du på Daffa?
Daniel
 
Last edited:
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top