Min väg till Rookie 1000

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Startar den här tråden lite som en dagbok samt för att inspirera andra till att göra samma resa som jag gjort/gör, vilket är att ta steget från ren gatkörning till att tävla i Rookie 1000. :)

Mitt intresse för roadracing började redan 2005, då jag träffade mitt ex som då var mycket aktiv inom LMS. Vilket automatiskt resulterade i att jag började hänga på Sviestad var och varannan helg. Tyckte att alla var sjukt snabba och coola som körde racing. Drömmen om att köra roadracing föddes som ett litet embryo i mitt huvud. I samma veva hade jag en hel del kompisar som fick för sig att börja tävla, vilket resulterade i att jag följde med på diverse tävlingar över hela landet. Allt var otroligt roligt och det hade varit ett perfekt tillfälle att börja tävla. Men i mitt huvud så tyckte jag att ”Ähh, det där med roadracing verkar sådär, jag vill ju kunna köra precis när jag vill!”.

Efter 2005 lades allt med racing på hyllan och glömdes bort.

Det var inte förens 2007 som intresset föddes lite igen. Min far hade fått en kurs hos California Superbike School i födelsedagspresent och eftersom han inte vill åka själv så följde jag självklart med.
Efter den dagen så var jag fast vid bankörning, sinnessjukt roligt! Där i mot så hade jag insett att jag absolut inte kunde det här med att köra motorcykel, trots att jag kört sedan 16 års ålder!

Mellan 2007 och 2010 blev det några få SMC-kurser varje år. Gatkörningen började kännas tråkigare och tråkigare. Det hände ju ingenting! Hayabusan jag hade då kändes klumpigare och klumpigare.

Under 2011 fick jag den briljanta idén att istället för att harva runt på min stora Hayabusa, så tar jag min sambos R6a istället. Kraschkåpor inhandlades och det började köras. Det gick fortare och fortare (fortfarande sjukt långsamt egentligen) tills första, och hittills enda, kraschen var ett faktum och sandfållan i depåkurvan på Gelleråsen besöktes! Skamset fick jag ringa hem och berätta att hennes, tidigare, så fina hoj inte riktigt var lika fin längre.

Så i slutet av 2011 så bestämde jag mig för att byta in min Hayabusa mot något eget som fungerade bättre på bana. Som av en händelse vid ett besök på AVA MC så stod där en fin GSXR 1000 -07 till salu, 1200 mil på mätaren. Då Janne där sålt min Hayabusa (och nästan hela släktens hojar) gjordes det, ganska enkelt och impulsivt, affär. Kraschkåpor inhandlades till den och den gjordes redo för säsongen 2012!

2012 närmade sig med stormsteg och bandagar bokades, den första på Mantorp tillsammans med Action Pics.
Gud vad underbart det var med ny hoj! Så smidig och ändå med nästan samma effekt som i Hayabusan. När midsommar närmade sig så insåg jag att det året hade jag bara kört 50 mil gata och suget för att köra gata i princip hade försvunnit. Det var bara bana som gällde. Fler dagar bokades och för första gången började jag ta tid när jag körde. Främst på Gelleråsen, där jag kört absolut mest. 1.21 slutade det året på Gelleråsen på.

Men suget för bankörning var inte över, så jag, min far och två av våra kompisar, som kört med oss hela sommaren, fick idén att förlänga säsongen genom att i september köra ner våra hojar till farsans hus i norra Spanien. Däckvärmare inhandlades och racedäck åkte på!

I mitten på oktober kom första bandagen i Spanien på Parcmotor Castelloli. Det var helt underbart. Så slät asfalt och underbara människor, men helt sinnessjukt va snabba spanjorerna var! Vintern och våren fortsatte med flertalet körningar på både Circuito de Alcarrás och Cicuito de Montmeló (Catalunya).

Hade vid starten av säsongen 2013 i Sverige fått upp tempot ganska rejält mot föregående år. I maj körde jag första bandagen på Gelleråsen igen och satte direkt 1.17.079. Satte då ett mål för säsongen att komma ner under 1.15 den säsongen och när jag kommit under 1.13 skulle jag börja tävla! Ett mål, som då, kändes otroligt långt borta.

Körde efter det inga fler bandagar på Gelleråsen under hela juni, men betade av 6 bandagar på Kinnekulle, Mantorp Park och Sviestad under den perioden. Kom tillbaka till Gelleråsen i början av Juli och hade en riktig skit dag. Regn nästan hela dan och svinkallt. Gick ut sista passet när det va hyfsat torrt och la några varv som kändes bra, 1.15.17 sattes där. Trodde knappt mina ögon när jag tittade på laptimern.

Två veckor senare var det dags för Gelleråsen igen, den här gången i perfekt väder, varmt och soligt! Åkte dit med målet att kunna sätta stadiga 1.15-tider och kanske lyckas komma ner mot höga 1.14.
Första passet sattes 1.14.5. Jaha, det var det årets mål avklarat!
Dagens pass fortsatte och tiderna bara föll lägre och lägre. 1.12.467 slutade bästa tiden på, så det var bara att börja tävla! Har man satt ett personligt mål så har man!

Har efter det kört två dagar till på Gelleråsen och finslipat mitt personbästa ytterligare lite och hamnade då på 1.11.9 med stadiga låga 12or genom varje pass.

Så där står jag nu, med beslutet taget att nästa år tävla. Skräckblandad förtjusning är bara förnamnet! :gnissla

Det som står på agendan innan säsongen 2014 är dels att bättra på konditionen ordentligt, skaffa licens samt en till vinter i Spanien för att lyckas träna upp kunskaperna lite extra inför nästa säsong!

Målet för i år, innan säsongen här är slut, är att kunna lägga 10or på Gelleråsen. Under förutsättning att jag lyckas hinna med några fler bandagar på Gelleråsen i år. Ska även försöka hinna med en licenskurs för att ha det klart inför nästa säsong.

Blev ett väldigt långt första inlägg, hoppas ni inte tröttnade mitt i. :)

Kommer försöka uppdatera den här tråden fortlöpande om hur det går framöver med min satsning inför 2014, om någon är intresserad och hoppas att detta kan inspirera fler att börja tävla så att vi får fulla startfält och tajta roliga race nästa år! :)

/Emil Bollö (#85 i Rookie 1000 nästa år, om allt går som det ska)

1119830_10151739515933631_982652721_o.jpg

 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag va själv o tog licensen i karlskoga 23 juli:) min gathoj har ståt i garaget sen dess.... Känner abolut inget behov av att köra trafik längre:( så less påt! Vet inte i vilken grad de kommer bli för min del men helt klar över är att våra hojar hör hemma på banan:)

Ska bli intressant o följa den här tråden:) lycka till!
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tack alla! :)

Är faktiskt positivt överraskad till hur pass bra K7an står sig på banan. Har ju läst om hur alla tycker att den är otroligt osmidig i jämförelse med K5 - K6, men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med. Tycker att den är väldigt stabil och inte alls jobbig att kasta omkring.
 

Nordis

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha r6 -06
Toppen! Vi behöver fler som tävlar i RR.
Du kommer sänka dina varvtider med 2 sek på att bara börja tävla.

LYCKA TILL!:yoparty:yoparty:yoparty
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Lycka till Emil! Jag kommer och hejjar! :rock

//Johan
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Hej Emil
Håller alla tummar jag har!!!
Ska bli kul att följa din framfart nästa säsong.
Sen får du gärna hjälpa mig genom att jaga upp mig i tempo nån gång:)
Ha de gött
Fahlgren
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Spännande! Ja det är när man sätter upp mål som man börjar utvecklas, så fortsätt med det. Varför inte blogga istället, bara ett tips. Iofs är bloggfunktionen på just sh något av det sämsta man kan råka på men en blogg kan vara bra på andra sätt.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Grymt! Detta blir fint. Lycka till!

#22 Superstock 600
Magnus Mozz
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Najs! Jag har själv planer på att börja köra race. Inte för att jag är snabb på något sätt och vis, men det är något jag tycker verkar vara kul, och utmanande. :) Vi ses säkert nånstans på någon bana då. ;)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Imponerande utvecklingskurva!
Hade jag blivit snabbare i den takten så hade jag faktiskt varit ganska snabb nu.
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Roligt och inspirerande att läsa din historia. I år bestämde jag mig för att sluta köra på gata och enbart köra på bana. Har inte blivit så många bandagar som jag hade önskat, och är långt ifrån redo för att tävla ännu, men känner inget sug alls att köra på gata längre.
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Kul att det är så pass många som läser och framförallt att många tänker i samma banor som jag. Dvs att bana är så otroligt mycket roligare än gata! :)

Framförallt så visar ju det på att finns potential för framtiden inom roadracing i Sverige. Om vi bara kunde få upp dom lägstatiderna i R1000 lite så kanske fler skulle våga sig på att börja tävla.
 

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
KTM grusbuse
Mycket bra första inlägg. Kommer att följa din utveckling med stort intresse. :hej
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mycket intressent läsning och bra beskrivning av dig och din racehistoria :)
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Kul läsning, och bra kört! Kommer ihåg att vi körde i samma grupp den 4:e Juli på Gälleråsen.
Lycka till 2014 - ser ju klart lovande ut. :tummenupp
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top