Felsökning lågnivå, bensintank

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Är det någon som vet hur man kollar vad som är orsaken till att soppa lampan aldrig börjar lysa vid låg nivå i bensintanken.

Ser inga kabelbrott, lampan tänds som den ska när man slår på tändningen, men lampan börjar aldrig lysa innan man får soppatorsk.

Hojen är en KTM 690 SMC från 2008.

Förslag?

/P
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Sitter de ingen transponder, flottör eller liknande i tanken för att mäta tanknivån?
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Jo det sitter någon sorts sensor i tanken, med sladdar. och det är ju den jag misstänker.
men då den kostar 600 spänn tänkte jag om någon hade koll på om man kunde mäta upp den för att verifiera att den är problemet innan jag köper en ny?

/P
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Du kan testa att mäta motstånd mellan sladdarna med mycket och lite bensin i tanken. Blir det ingen skillnad skulle jag gissa på att sensorn är trasig.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Troligen har NTC-motståndet i den cylinderformade saken högst upp på pinnen spruckit.
Finns att köpa för några tior. Prova några olika storlekar på motstånd.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Brukar ju stå i verkstadsmanulen hur många ohm vid t.ex 20 grader för felsökningshjälp - sen är det bara att tjacka ett ntc motstånd för 10 spänn på Elfa.
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Hm,,,,
hittar inget om den i verkstadsmanualen (men nu vet jag hur man mäter trycket från soppapumpen).
Jag hittar sensorn i "wiring diagram" men det enda jag kan utläsa där är att det är ett variabelt motstånd (om mitt minne är rätt från gymnasiet).

Ingen som har någon bra ide om vart jag kan hitta vilket motstånd det ska vara?

/P
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Du får helt enkelt chansa.
Jag hade samma fel på en Thunderace. Köpte då ett NTC-motstånd på 470 Ohm från ELFA och fick det att fungera.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top