Köra strypt mc till besiktningen?

Marremarwin

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2013
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki er 5 (05)
Hej

Har köpt en Kawasaki er 5:a som stryps ned till 35 kw på verkstad just nu, tog det nya A2-kortet för några veckor sedan. Jag undrar om jag får köra motorcykeln från verkstaden till besiktningen? Den är ju då strypt men inte omregistrerad, vad säger lagen?

Tack på förhand!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Intressant fråga.. Jag vet faktiskt inte, men har väldigt svårt att tro att du skulle få någon påföljd för det om du verkar "ordentlig" och har med dig t ex kvitto på att den är strypt och förklarar att den ska besiktigas.

Jag skulle hänvisat till att man ju faktiskt får köra fordon med körförbud till besiktning t ex, och trodde att det var samma sak nu om jag hade blivit stoppad.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Nej!

Då den ej är registrerad till den begränsningen som du får köra på så skulle jag inte tro det.

Har du max 1 mil skulle jag köra den iallafall :brynad
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jämför man med en ej ännu inregistrerad importhoj så gäller nedan.

Enda undantaget för att få köra fordonet efter den sjunde dagen utan tillfällig registrering är om du ska köra till registreringsbesiktning. Du får köra kortast lämpliga väg till och från besiktningsföretaget, under förutsättningen att du har en skriftlig kallelse dit tillsammans med en giltig trafikförsäkring. Den skriftliga kallelsen kan du få från besiktningsföretaget som du har tid hos.

Kruxet för dig är behörigheten. Men rent praktiskt så framför du en strypt hoj som din behörighet gäller för även om den inte är registrerad som det än. Medtag papper på strypning/bänkning samt kallelsen till registreringsbesiktningen. Jag har svårt att se att polisen skulle vara så nitisk.

Men vill du vara säker så ring polisen och fråga.
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Fråga:Måste verkligen ER-5 strypas,har för mig att den är på 48häst alltså 35kw.Eller har jag fel.
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Fråga:Måste verkligen ER-5 strypas,har för mig att den är på 48häst alltså 35kw.Eller har jag fel.

Min ER-5:a årsmodell -98, har 37 kilowatt.

Tror man stryper ännu mer om motorcykeln är för lätt. Har med vikten att göra nu också tror jag

Marremarwin skrev att han hade A2-kort = Mellanklassen = 35 kilowatt (samt inte överstiger 0,2 kilowatt/kg).
 
Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Har svårt att se att du skulle bli körkortslös för den gärningen du frågar om TS.
Kör du närmsta vägen till besiktning och skulle du mot förmodan bli stoppad så är du ju tjej.. Då drar du bara på med "söt och ovetande"-grejen, den brukar ju kunna funka.:)
Om det nu inte råkar vara en kvinnlig pålizei då förstås.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Polisen hade jag inte bekymrat mig för. Är den försäkrad så kör den till Gunnesbo
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Man får i regel alltid köra den kortaste vägen till och från besiktning och till och från verkstad, annars skulle besiktningsstationerna och verkstäderna också syssla med släpvagnsuthyrning.
Dock måste fordonet vara minst trafikförsäkrat.

Så mitt tips är kör på :tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Frågan är ju om du får köra fordon du inte har behörighet för till och från besiktningen. Jag får knappast köra en lastbil till besiktningen då jag saknar C-kort.

fordonsregistret är facit.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man får ju köra fordon med körförbud till besiktningen, så det måste vara OK även här tycker man.
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Frågan är ju om du får köra fordon du inte har behörighet för till och från besiktningen. Jag får knappast köra en lastbil till besiktningen då jag saknar C-kort.

fordonsregistret är facit.

Fast i det här fallet är det ju som om du har byggt om en lastbil till vanlig personbil och är på väg för att registreringsbesiktiga den som personbil.

Jag hade inte tvekat utan kört dit. Det är sjukt liten chans att man ens ser snuten, ännu mindre chans att de stannar dig och mikroskopisk chans att de är så nitiska att de sätter dit dig (om det ens är olagligt).
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Kör bara, körde två år med en hoj som jag ströp till 25 kW men aldrig besiktigade till strypt. Snuten har ingen koll, stoppades ett par gånger under den tiden och ingen ens nämnde saken. :rock
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Intressant fråga, tror inte att någon polisman skulle slå ned på det om du har alla papper i sin ordning på vägen till besiktningen. Jag hade garanterat kört dit den.

Men det intressanta är ju dock om det händer en olycka. Gäller försäkringar t.ex.
Då gäller ju plötsligen inte dessa mjuka parametrar som tyckande från enskild polisman m.m. utan man går rakt av på vad lagboken säger.

Mitt tips är att ta kontakt med polis samt försäkringsbolag om du vill ha ett riktigt svar. Annars tar du risken och kör dit den.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Kör bara, körde två år med en hoj som jag ströp till 25 kW men aldrig besiktigade till strypt. Snuten har ingen koll, stoppades ett par gånger under den tiden och ingen ens nämnde saken. :rock

Jag har hört talas om många fall där man kör strypt på pappret, men tar bort strypningen.
Men du är nog den första som gör tvärt om; kör ostrypt på pappret men strypt i verkligheten :va.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag har hört talas om många fall där man kör strypt på pappret, men tar bort strypningen.
Men du är nog den första som gör tvärt om; kör ostrypt på pappret men strypt i verkligheten :va.

Ja, man gör ju allt för att sticka ut vet du. Hade att göra med att jag aldrig hann besiktiga skiten då jag veckopendlade så då blev det som det blev. :gnissla
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Fast i det här fallet är det ju som om du har byggt om en lastbil till vanlig personbil och är på väg för att registreringsbesiktiga den som personbil.

Precis, men fram till tidpunkten då den är omregistrerad i fordonsregistret så är det en lastbil i juridisk mening. Risken att "åka fast" är en helt annan diskussion, men fakta är att det som står i fordonsregistret är facit.
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top