Tips på streetfighterhoj till nästa år..

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Hej!

Köpte nuvarande hojen pga att jag ville stilla denna sommarens mcbegär. Men nästa år så ska den bort till förmån för en streetfighter, men vilken?

Hade tidigare en Kawa er-6n -06 och gillade den skarpt, speciellt paralelltwinar är så goa, så gärna en twin. Efter 2009 så är tom framlysena snygga och displayen har fått ändrat utseende, gillar det! Samt försäkringen är inte så blodig, runt 4000 kr nästa år hos bilsport mc för mig.

Men finns några konkurrenter till denna? Effekt är inte allt för mig, gillar bottenvridet, slippa växla ner när man ska gasa om etc.

Prisklass runt 30-40 tror jag och helst inga hutlösa försäkringspriser ;)

Tack för alla svar som snart kommer ;)
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Superduke...finns en 06'a på blocket för 40 med akra (inte min)
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Ja SuperDuke är en Twin, en väldigt rolig sån, i.a.f. när jag provkörde en för några år sen.
Kan du tänka dig en triple (också en härlig motorgång) så kan jag starkt rekommendera Street Triple eller storebror Speed Triple. Båda otroligt roliga hojar, men frågar du mig så ska du naturligtvis ha en Street Triple eftersom jag äger en själv :)
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Om du redan haft en ER6:a så ska du väl ändå inte köpa en till ER6:a? Kolla även in Aprilia Tuono med V2-motorn, en udda fågel. Exemplar under 40 finns, men ovanligt. De äldre generationerna är ju inte direkt det vackraste att komma ut från Italien, men de har sin charm. En RSV Mille utan kåpor. Sanslös maskin att köra tydligen, samt med en förvånande försäkringspremie för de flesta.
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Tuono såg bra ut.. Varför kan man inte skaffa samma hoj om man gillar den och den är nyare med lite annan design?

Annars såg superduke rolig ut, triumph har jag lite svårt för, de nya ser bra ut dock men i en annan prisklass naturligtvis. Att alla hojar som listats så tvekar jag inte en sekund på att det är brist på körglädje.
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
Är det fel att rekommendera sin egen hoj...? =)

SV1000 har enligt blocket tydligen sjunkit så mycket i pris att det känns som väldigt mycket hoj för pengarna. En japansk Tuono i princip eller en Superduke med komfort & driftsäkerhet om man så vill... =P
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tuono såg bra ut.. Varför kan man inte skaffa samma hoj om man gillar den och den är nyare med lite annan design?

Annars såg superduke rolig ut, triumph har jag lite svårt för, de nya ser bra ut dock men i en annan prisklass naturligtvis. Att alla hojar som listats så tvekar jag inte en sekund på att det är brist på körglädje.

Skaffar man en till ER6:a så har man uppenbarligen inte prövat mycket nytt. Inget illa om ER6:an, det är en ekonomisk och praktisk hoj. Körglädjen är väl å andra sidan inte dess starka sida. Det är ju en 600:a och kan absolut inte mäta sig med de andra modeller som har nämnts (Street/Speed Triple, Super Duke, Tuono, SV1000). Om man är villig att göra kompromissen att köpa aningen äldre hoj så kan du nog hitta något med mer körglädje än ER6, men ungefär samma pengar. Gick en Tuono 03:a för 30k på blocket igår.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
ER6a är inte mycket att hänga i julgranen. Maken till men menlös hoj får man nog leta efter. Skulle inte du ha en streetFighter ?
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Har själv gått från ER-6 till Superduke ( med lite motard och enduro emellan) och jag älskar SD:n! Provkör såklart innan och tänk på att orginalhojar kan kännas lite tråkiga om man jämför med nerdrevade med buller och mappning. Vad gäller driftsäkerhet så har jag inte haft ett enda problem med min, har kört trafik och bandagar i två år nu :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Jag ska göra mig av med min TL nu i dagarna, billigt såklart ;)
Hade en ER6 innan denna och det är sjukt stor skillnad, fan vilken rolig motor det sitter i Suzukin.
Bakdämparen är dock värdelös på dessa modeller, lösningen tillverkas av bitubo och kostar en slant :)
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Skaffar man en till ER6:a så har man uppenbarligen inte prövat mycket nytt. Inget illa om ER6:an, det är en ekonomisk och praktisk hoj. Körglädjen är väl å andra sidan inte dess starka sida. Det är ju en 600:a och kan absolut inte mäta sig med de andra modeller som har nämnts (Street/Speed Triple, Super Duke, Tuono, SV1000). Om man är villig att göra kompromissen att köpa aningen äldre hoj så kan du nog hitta något med mer körglädje än ER6, men ungefär samma pengar. Gick en Tuono 03:a för 30k på blocket igår.

Rätt gissat.

Gick från körskolans 25kw honda hornet till en ER6 och det var stor skillnad för mig. Från en radfyra till en twin. Jag tyckte om att köra den, är det körglädje då? I vilket fall, om du säger att man får mycket mer körglädje ur någon av de du listat så tror jag dig. Just nu ligger siktet inställt på en superduke. Inte så jättedyr i försäkring på mig heller. Kawa z1000 ser rå ut och ska synas noggrannare. Annars finns lillebror z750, stor skillnad?
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Har själv gått från ER-6 till Superduke ( med lite motard och enduro emellan) och jag älskar SD:n! Provkör såklart innan och tänk på att orginalhojar kan kännas lite tråkiga om man jämför med nerdrevade med buller och mappning. Vad gäller driftsäkerhet så har jag inte haft ett enda problem med min, har kört trafik och bandagar i två år nu :tummenupp

Kan jag tro absolut. De ska kittlas i baguetten när man startar motorn. :kär Vad har du för årsmodell?
 

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Tannåker
Hoj
Suzuki TL1000S-97
ER6a är inte mycket att hänga i julgranen. Maken till men menlös hoj får man nog leta efter. Skulle inte du ha en streetFighter ?

Kan du utveckla ditt hat mot er6? Billig inköp och billig i försäkring. Twin etc. Är de för den ligger runt 70 hk du hatar den?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Kan du utveckla ditt hat mot er6? Billig inköp och billig i försäkring. Twin etc. Är de för den ligger runt 70 hk du hatar den?

Hata ? Lite väl starkt ord i sammanhang som handlar om döda ting. Det första du nämner som fördelar är "billig inköp och försäkring" ...that about wraps it up, för att det är även en Baotian.

Vad sägs om motorkaraktär, chassie, bromsar, komponenter osv ?

Sedan var det designen. Det är ju högst subjektivt, men även där anser iaf JAG att det inte finns något utmärkande, intressant eller speciellt med den hojen. Den är slätsruken, intetsägande och dussinmässig precis som hojens karaktär i övrigt.
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hata ? Lite väl starkt ord i sammanhang som handlar om döda ting. Det första du nämner som fördelar är "billig inköp och försäkring" ...that about wraps it up, för att det är även en Baotian.

Vad sägs om motorkaraktär, chassie, bromsar, komponenter osv ?

Sedan var det designen. Det är ju högst subjektivt, men även där anser iaf JAG att det inte finns något utmärkande, intressant eller speciellt med den hojen. Den är slätsruken, intetsägande och dussinmässig precis som hojens karaktär i övrigt.
Måste hålla med här, skulle inte kalla ER6:an för streetfighter… Ska jag vara ärlig tycker jag ER6:an är överskattad, enda anledningen till att den säljer bra måste vara att den är billig.

Ok, det är ingen dålig mc, men… vad är den bra på egentligen!? Fjädringen är kass om man är intresserad av lite aktiv körning, motorn är klen i botten (viket i kombination med stark motorbroms gör framfarten ryckig/oharmonisk i exempelvis en rondell eller kurva om man slår av gasen och sedan går på igen), frambromsen är klen och saknar känsla (iaf ABS versionen) och… ljudet! Så osexigt det kan bli.

Personligen skulle jag aldrig köpa en ER6:a igen, främst för att den i mitt tycke är så… menlös. Det som gör den menlös enligt mig är framför allt utseendet och ljudet (gäller att årsmodeller). Sen är den i mitt tycke väl klen också..

Min nuvarande Gixxer är värdelös att köra till vardags; så obekväm och så oförnuftig… men jämfört med Er6:an osar den av utstrålning, kanske just för att den är så oförnuftigt kompromisslös att (enbart) fungera vid aktiv körning…

En sak är dock en stor fördel med ER6:an: att köra 180 med den känns som att köra 280 med Gixxern. Detta gäller iofs säkert många nakenhojar, men framför allt ER6:an som inte skulle må illa av typ 30 hästar till..

Jag hade en gammal ZR 7 innan ER6:an, jag tyckte den bjöd på mer körglädje. Kanske för att den inte lät som en Briggs and Stratton motorgräsklippare? :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Z1000 tror jag kan vara ett bra alternativ eller varför inte en riktig streetfighter, dvs en kåphoj som är ombyggd med crosstyre?
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
CB600FA eller CB1000RA kan det vara något?

Ingen twin förvisso, men säkert en rolig maskin.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top