Rea på hjälmar , när ?

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej !
Jag har siktet inställt på en shoei gt-air wanderer som jag ska köpa från en hemsida i UK.
Tanken slog mig dock att jag kanske borde vänta tills de rear ut årets modell och köra slutet på säsongen i min gamla hjälm.

Är ert någon som vet när de brukar rea ut hjälmar ungefär ? Oktober, november , december ?

Med vänlig hälsning, Jocke
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Ser ut att vara en ny modell för i år och då får du nog vänta åtminstone tills nästa år om inte längre! Sen brukar dom inte rea dom mer populära eller vanliga hjälmarna t.ex. svarta och vita.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Populära och lite tuffare mc hjälmar blir så gott som aldrig reade utan säljs slut på innan nytt sortiment tas in.De mer alldagligt designade hjälmarna står kvar med rabatterade priser just för att ingen vill ha dom.Senast jag beställde en hjälm via nätet istället hade jag varit runt på ett antal butiker som sålde mc tillbehör som bla hjälmar och det var det mest sorgliga sortiment jag sett.Blir inte klok på hur man inbillat sig att man ska bli av med många av dessa störtkrukor som var så tråkiga så att armbandsklockan stannade. :va
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Jag köpte min hjälm (vit C3:a) på Lelles rea i våras, priset jag gav då är fortfarande billigare än vad den ligger på idag. Så, mitt svar är väl våren utifrån den lilla erfarenhet jag har.. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Tack för utförliga svar! Då köper jag mig en sådan när jag fyller år om en månad :) någon som vet hur shoei hjälmarna är med storlekarna ? Har idag en arai storlek M och tänkte köra på M igen. Det tar emot att åka till butiken och "fulprova" :p
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Du måste åka och "fulprova". Shoei och Arai har ganska olika huvudformer på sina hjälmar. Jag passar klockrent i Shoei medan Arai (alla modeller) i samma storlek trycker i pannan. Åk och prova alla hjälmar från alla tillverkare de har i butiken, så får du en uppfattning om vilket sorts huvud du har, Arai-huvud, Shoei-huvud, X-Lite-huvud, Airoh-huvud osv...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tack för utförliga svar! Då köper jag mig en sådan när jag fyller år om en månad :) någon som vet hur shoei hjälmarna är med storlekarna ? Har idag en arai storlek M och tänkte köra på M igen. Det tar emot att åka till butiken och "fulprova" :p

Då kan det bli svårt tyvärr då det oftast är så att man kan ha antingen arai eller shoei inte båda.
Då måste du nog "fulprova" just den modellen du vill ha då de kan vara lite olika men annars brukar arai eller shoei regeln gälla! Jag kan ha arai, shark men inte shoei, xlite, nolan, soumy.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Våren är kanske en bra tid? Maken fick tag på fjolårsdekor på en Shoei X-Spirit 2 till bra pris hos helmetcity.co.uk i våras. Själv har jag köpt min Shoei XR1100 från motocard.com i Spanien på rea. De har väldigt ofta extrapris på en och annan vara. Kan vara värt att kolla. Tror dock inte att de har rea på GT Air. Men vill du ha en så tung hjälm? Den väger ju över 1600 g! :huvet

PS: fotokromatiskt pinlock är väldigt trevligt att ha på visiret. Funkar bra! :tummenupp men är svårt att hitta i Sverige. Passa på om du beställer från utlandet. :)
 
Last edited:

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Jag hade faktiskt inte funderat över vikten utan bara tittat på utseendet och funktionerna. Jag provade en gt-air i butik och den är så jäkla skön. Skönaste hjälmen jag provat och medium satt som gjutet. Jag tyckte inte den kändes tung att ha på sig. Tack rör tipset om den spanska sidan, ska kolla det!
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Om den engelska firman är lidsdirect så vill jag starkt avråda från all handel! De är bovar och banditer, jag blev 2-3 tusen fattigare av att handla med dom. ( vilket dock VISA ersatte efter polisanmälan mm..)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top