Utbildning till Mc-mekaniker

Yellow Fellow

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Ducati 996, 1995 Honda Transalp
Hm, det var ingen dum idé. Får dock erkänna att jag känner mig väldigt tveksam till att ge mig på yrkesbanan efter återkopplingen här. Får dessutom info om att Yrkesplugget kanske inte är vad de utlovar så då blir det ju ännu osäkrare. Funderar vidare...:confused:
 

Kimring

Rrrhhaa MC
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr 1000RR -08. Yamaha 535 Bobber -96, Några små fiddys
Tjäna på er!

Tänkte starta upp tråden lite igen och se ifall det är någon som har lite nyare erfarenhet av yrkesplugget eller annan utbildning inom mc-teknik? Eller bara lite färska uppgiter på om hur ni ser på att man skulle bli mcmeck 2016 :)

Hur gick det för dig Yellow Fellow förresten??
 

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
Tja, jag gick på yrkesplugget 2013-2014 i bromma, läste mc mek.
Som tidigare har skrivit så är det mesta kids från västerort, men den enda gemensamma tiden vi hade med dem var rast och någon enstaka lektion, och gymnasielever oavsett kan vara ganska störande.
Om jag minns rätt var första 5-6 månader teori på skolan sedan 1 år praktik på verkstad (jag gjorde min på honda i södertälje).
Inget krav på mc-kort men kan vara svårt att få jobb utan.
Första månaden var gemensam teori med bilmek (grunden är densamma) sedan mcmek.
Tyckte alla lärarna var bra och kunniga.
Dock så styrs utbildningen väldigt mycket av vad dem har på skolan, t ex mekade aldrig V/boxermotor eller datorhantering.
Också som tidigare skrivits kan man meka bil kan man meka mc, det är småsaker som skiljer dem åt men kan lösas med verkstadsmanual, svårare att göra tvärtom då mc inte kommit ikapp när det gäller tekniska kringutrustning.
Också som skrivits tidigare el och datorteknik hungrar branschen efter då tekniken går framåt.
Jag valde att inte jobba med det för jag tyckte stressen i yrket förstör intresset.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag har gått MC-Mek i Motala. Tycker det vart bra överlag. Dom har nära kontakt med branschen för att följa med utvecklingen och lära sej den nya tekniken osv. Det är lite blandat mellan traditionellt mekande och nya mer detaljinriktade saker. Inte supermycket basic saker då dom räknar med att du kan basic när du kommer. Dom kräver en viss erfarenhet (eller gjorde då) för att man ska få komma in + en viss gymnasial poäng. Jag kom in på att jag åkt Cross i 12år + poäng från gymnasiet. Dom har både övningsmotorer samt stötdämpare osv men tar även in skarpa jobb. Man läser även affärsjuridik mm vid sidan av för kundhantering osv. Läraren vi hade var grymm, mekat proffesionellt i speedway på VM-nivå. Någon som kan ekra om fälgar snabbare får du fan leta efter :p Lyhörd och anpassar lite utbildningen efter dej, är du bra på stötdämpare kanske du inte behöver skruva lika mycket me de som någon som kanske inte kan. Läraren i övriga ämnen som är obligatoriska (matte osv) kunde kanske varit lite roligare men okey.

Överlag en bra och lärorik upplevelse!
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Såg nu att tråden vart svingammal :p haha :fyllisar
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jobbar du i mcbranchen eller gått vidare till annat?

Jag har gått vidare. Tröttnade på att byta oljor, kolla kedjor och byta däck. Som jag nämner kommer jag från crossvärlden och va van vid lite mer mekande och trodde mc-mekaniker skulle innehålla typ samma mekande. Men verkligheten vart annorlunda. Hade man tur kunde man få ett försäkringsärende under vinterperioden annars va de mest samma. Guld när man fick ventiljustering eller liknande men det var mer sällan än ofta tyvärr. Sedan är man ju ingen mekaniker direkt längre, man är "montör". Felsök, plocka loss, beställ en ny, ut. Roligare när man får plocka ner felande del, undersöka om man kan göra något, göra det som krävs sedan ut.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Om jag skulle ge mig på att jobba i mcbranchen så skulle jag satsa på något nischat specialområde. I sverige saknas exempelvis folk som är duktiga på att felsöka, låsa upp och programmera ECU och elsystem på moderna cyklar. El och hjälpsystem blir allt mer sofistikerade och strular men ytterst få kan felsöka och reparera dem förutom att byta delar i blindo.

Fem år senare nu.
Samma visa eller mer av felsök/plocka loss/beställ/montera?
Låst mc-elektronik, har det blivit sämre eller samma lika?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fem år senare nu.
Samma visa eller mer av felsök/plocka loss/beställ/montera?
Låst mc-elektronik, har det blivit sämre eller samma lika?
Precis lika illa..... Ingen som kan skruva elektronik eller serva den samtidigt som hojarna bara får mer elpryttlar. Vad gör du när din KTM/BMW med kurvABS får glappkontakt i ett gyro och spottar ur sig felkoder. 19000kr kostar styrenheten och 4500kr för sensorn och verkstaden bara ställer sig och byter på måfå. Kommer bli sådär när garantin går ut.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Precis lika illa..... Ingen som kan skruva elektronik eller serva den samtidigt som hojarna bara får mer elpryttlar. Vad gör du när din KTM/BMW med kurvABS får glappkontakt i ett gyro och spottar ur sig felkoder. 19000kr kostar styrenheten och 4500kr för sensorn och verkstaden bara ställer sig och byter på måfå. Kommer bli sådär när garantin går ut.

Tack Boris.

Anade det, men hoppades på lite bättre, eller åtminstone "samma lika".
Motorcyklarna går så sakteliga samma väg som bilar och pill-skyddade och kopyrajjtade traktorer...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Precis lika illa..... Ingen som kan skruva elektronik eller serva den samtidigt som hojarna bara får mer elpryttlar. Vad gör du när din KTM/BMW med kurvABS får glappkontakt i ett gyro och spottar ur sig felkoder. 19000kr kostar styrenheten och 4500kr för sensorn och verkstaden bara ställer sig och byter på måfå. Kommer bli sådär när garantin går ut.

Men utan ABS TjöR Man ju ihjäl sig DireCKt? :va
Det har juh Tragikvärket sagt, det kan väl inte vara fel? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tack Boris.

Anade det, men hoppades på lite bättre, eller åtminstone "samma lika".
Motorcyklarna går så sakteliga samma väg som bilar och pill-skyddade och kopyrajjtade traktorer...

Fast ingen kan väl säga att dagens bilar är sämre än gårdagens?


Buy quality, cry once
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nä, men värdeminskningen kommer ju att eskalera kraftigt. Vem vill sitta med svarte-petter den dagen det är dags att byta batterier i en Tesla? Näst sista eller sista ägaren kommer ju tycka att de gav lite väl mycket för den bilen då.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nä, men värdeminskningen kommer ju att eskalera kraftigt. Vem vill sitta med svarte-petter den dagen det är dags att byta batterier i en Tesla? Näst sista eller sista ägaren kommer ju tycka att de gav lite väl mycket för den bilen då.

Det finns tesslor som har gått över 16000 mil med endast 3-4% kapacitets sänkning av batteriet. Att sedan tessla uder åren har upgraderat systemen så batteriet ändå räcker längre än när det var nytt så tar det nog manga mera mil innan det är helt skrot.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nä, men värdeminskningen kommer ju att eskalera kraftigt. Vem vill sitta med svarte-petter den dagen det är dags att byta batterier i en Tesla? Näst sista eller sista ägaren kommer ju tycka att de gav lite väl mycket för den bilen då.

Det finns tesslor som har gått över 16000 mil med endast 3-4% kapacitets sänkning av batteriet. Att sedan tessla uder åren har upgraderat systemen så batteriet ändå räcker längre än när det var nytt så tar det nog manga mera mil innan det är helt skrot.

Är det inte specificerat batteribyte efter x mil eller år så är det ju bara en av många faktorer som man tar i beaktning när man väljer vad man är beredd att betala.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Min poäng var (precis som Boris skriver ovan ang. byta delar på en hoj) att idag kan man hålla igång en gammal bil med relativt enkla medel (vissa tycker (bl.a. jag) att det är det rätta sättet att äga bil, andra tycker att de kan skrotas efter 10 år) och med mer avancerad och dyrare teknik så kan det vara svårt och för dyrt i framtiden. Om livslängden förkortas på bilar för att de är för dyra att reparera så kommer värdeminskningen gå fortare ner till noll. Jag köper en 15 år gammal bil för ca 15 000, och kan hålla liv i den. Ska de skrotas efter 10 så betyder det att de ska vara nere i ung. den summan när bilen är 8 år gammal.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan ju hållaliv i en ny bil billigt också, det är poängen.

Jag minns när verkstäder vägrade befatta sig med framhjulsdrivna bilar för de var ”så komplicerade”. Tidigt sjuttiotal, hur många anser att de är komplicerade idag?


Buy quality, cry once
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man kan ju hållaliv i en ny bil billigt också, det är poängen.

Jag minns när verkstäder vägrade befatta sig med framhjulsdrivna bilar för de var ”så komplicerade”. Tidigt sjuttiotal, hur många anser att de är komplicerade idag?


Buy quality, cry once

De värsta vansinnigheterna har klingat av.

s-l400.jpg


Peugeot 204, sent sextiotal.
Det tvärställda drivpaketet var inte stort - men skulle få plats i ett ändå mindre motorrum.

Aggregarremmen drogs "runt hörnet" i 90 grader via hjälptrissor för att driva vattenpump och fläkt på framsidan av motorn.

"Va? Vill ni ha bilen hela dagen för att byta fläktrem? Vad kostar det?"

Klart att en oberoende bilverkstad hellre valde att avsäga sig ett sådant jobb där man riskerade att hamna i konflikt med både kund och den anställde som man lade ut jobbet på.

Andra skolor satte kylet i linje med den tvärställda motorn - ute i hjulhuset. Utsatt för stensprut och den geggamojja med avlagringar som normalt sett frätte sönder bilen på 10 år åt här upp ett kyl om året i vissa delar av landet.

Vem vill riskera garanterat tjafs med kunden redan om ett år?

Man nobbade jobb för att man inte ville hamna i trubbel, för att det fanns enklare frukt på lägre grenar att plocka.

Framhjulsdrivna bilar skiftade från att vara dyrare att producera till billigare - och framförallt var dom mer utrymmeseffektiva.

De värsta idiotierna på konstruktionsfronten slipades av, CV-knuten blev pålitlig - verkstäderna föll in i ledet.

Vi skall heller inte glömma att de tidiga framhjulsdrivna bilarna kunde vara förbannat trista på vägen och var redigt illa omtyckta av folk som ansåg sig gilla bilar.
Volvo gick till och med iväg till Holland och köpte en hel bilfabrik inriktade på bakhjulsdtivna småbilar när dom efter "bensinkrisen" insåg att dom behövde downsizea.

Med den den tidens tunga och utrymmeskrävande CVT-låda var det ingen överhängade risk att det bli någon framhjulsdrift i koncernen ännu på länge...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha nu tog du värsta exemplet! Vi hade en Simca 1100 som krävde att vänster framhjul skulle bort vid fläktremsbyte. Sedan har jag meckat en hel del Citroën DS/CX/GS i mina dagar - de kräver ibland lite ”annorlunda” knep men den aktuella verkstaden vägrade faktiskt befatta sig med Saab 99 och Passat mk1. Svårmekade?
Och när insprutning började bli vanligt, INGEN skulle klara av att serva sin bil själv!

Dagens elektronik är otroligt driftsäker samt enkel att felsöka om den fallerar - och då är det i princip alltid kabelbrott eller oxid i kontaktstycken som är problemet.



Buy quality, cry once
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top