Utbildning till Mc-mekaniker

Yellow Fellow

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Ducati 996, 1995 Honda Transalp
Tjena!

Går i funderingar att sadla om i yrkeskarriären och tänkte förena nytta med nöje och bli Mc-mek.

Har i princip bara hittat två utbildningar för detta, en i Motala och en i Stockholm/Bromma (Yrkesplugget). Ska väl tillägga att jag lämnat gymnasieåldern för ett bra tag sedan (är 38 år) så det är vuxenutbildning som gäller :nicka

Tänkte höra med er på forumet om någon har erfarenhet av någon av dessa skolor (främst yrkesplugget). Är det bra utbildning/lärare, funkar praktiken? Kanske är det någon på forumet som tagit emot elever från Yrkesplugget. Vad var i så fall intrycket kring hur skolan sköter sig?

Tacksam för all återkoppling! Man vill ju inte satsa på fel häst igen :hojsmilie
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Följer tråden med intresse! :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vad skiljer en bilmekanierutbildning mot en MC-mekanikerutbildning, torde det inte vara i stort sett samma kunskaper?
Får man fråga vad för häst du satsade på senast?
 

Snowman89

Guest
Finns den i Motala verkligen kvar?
Jag vet att det har varit en hel del skriverier om att den skulle läggas ner då de ansåg att fordonsprogrammet på gymnasiet tillgodoser det behov som finns.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
jag tog studenten på yrkesplugget för två år sen. det VAR en bra skola. Nu ser det mest ut som grundskola i rinkeby

Edit: Jag vet dock att det finns grymma mc lärare där om du har samma som dem vanliga eleverna har. Så det är upp till dig hur mycket du lär dig av dem
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vill inte avskräcka. Men har vi inte någon/några stycken som testat på detta här på Sporthoj?

Som egna då iofs men ivf någon gav upp för att det var för tufft.

Tror, obs tror, att alla sådana verksamheter som är så pass säsongsberoende har det väldigt tufft här i Svedala. Fungerar bra under högsäsong men lokalhyror och löner etc skall ju betalas i November med.

Det som talar emot ovan är att tex RN i Göteborg snurrar ju runt tre personer och lokalkostnader och verkar må bra (riktigt gamla i gemet och har funnits länge). De har demontering och lite annat också vilket kanske hjälper upp det hela.
Ingen nyförsäljning av MC:s utan helt inriktat på mek.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad har du för tidigare utbildning och erfarenhet? Är du medveten om vilken branch du ger dig in i?

Mcbranchen kryllar av outbildade men jäkligt kompetenta mekaniker som skruvat hoj hela livet. Det är inte helt lätt att konkurera med dessa som utbildad men grön. Dessutom är mcbranchen för tillfället ett rejs mot botten där många brottas med taskig lönsamhet och konkurserna duggar tätt.

Men är du medveten om detta så kör förhelvete. Det är säkert ett kul och spännande jobb!
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
eller så tar det udden av allt övrigt mc-intresse... så har det blivit med mitt bilintresse.. man ska inte skita där man äter som man brukar säga !
 

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
skulle behöva en bra mc-mekaniker varje sommar här i Strömstad,helst en egenföretagare. som jag kan hyra in
 

El0l

live to ride, ride to live.
Gick med
5 Nov 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR 08- STUNT
Jag var första årskullen som började och tog studenten på Yrkesplugget 09-.
Riktigt bra lärare med stora kunskap på det gymnasiet DÅ.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Jag har gått på yrkesplugget och jag kan då inte säga att det är en bra skola. Iaf inte då.
Kunskapen som behövs verkar inte finnas, är man helt grön så kan man nog lära sig men har man redan lite på benen är det praktik på en verkstad som gäller.
Jag kan säga att jag inte är nöjd med skolan.
 

Kneedrag

Guest
Varför anordnar inte mc-verkstäder lite kurser man kan gå på vintern om man vill lära sig att meka mc.

Jag skulle lätt betala för att lära mig hur man lagar ventil sallad m,m i en mc-motor.

Vintern måste vara tuff för många mc-firmor. Varför inte se sig om vad man har och kan sälja på vintern? Kunskap kan man ju sälja!
Eller är rädslan så stor att många skulle meka själva och att det skulle bli mindre kunder i längden?! Det tror inte jag . På sommaren verkar ju alla mc-firmor ha fullbokat och det är svårt att få en tid.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Varför anordnar inte mc-verkstäder lite kurser man kan gå på vintern om man vill lära sig att meka mc.

Jag skulle lätt betala för att lära mig hur man lagar ventil sallad m,m i en mc-motor.

Vintern måste vara tuff för många mc-firmor. Varför inte se sig om vad man har och kan sälja på vintern? Kunskap kan man ju sälja!
Eller är rädslan så stor att många skulle meka själva och att det skulle bli mindre kunder i längden?! Det tror inte jag . På sommaren verkar ju alla mc-firmor ha fullbokat och det är svårt att få en tid.

Jag hade oxå varit intresserad av vinter mek-kurser =)! Man kanske skulle skicka in ett förslag till smc att skriva om det i sin tidning, och kanske göra en undersökning om intresse, det hade nog varit en kul ide som ger oss utbildning och mc-mek lite jobb på vintern :tummenupp
 

Yellow Fellow

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
2000, Ducati 996, 1995 Honda Transalp
Mycket stort tack för responsen! Flera bra tankeställningar.

Lite bakgrund om mig: Tidigare brandman i flera år som sedemera halkade in på förebyggande arbete inom brandsäkerhet. Känner inte riktigt att det administrativa arbetet kittlar, därav önskan att byta karriär. Tror inte på att gå bakåt i livet så räddningstjänsten är inte ett alternativ som lockar.

Mina mekanikerkunskaper är begränsade och förutom lite enklare servicearbeten är jag i princip grön. Jag letar efter en utbildning där jag kan lära mig grunderna som behövs för att kunna jobba som mek.
Bra tanke det där om att konkurrera med outbildade men jäkligt duktiga, det är ju svårt oavsett bransch men, det beror ju också på hur pass viktigt det är för verkstäderna som anställer att man skall ha någon formell utbildning. Finns någon representant här på Sporthoj som kan återkoppla på det?

Jag blir nyfiken på er som gick Yrkesplugget, några av er var nöjda och någon var det inte. Jobbar ni med det som ni blev utbildade där för? Hur var praktiken (den utgör ju 70 % av utbildningen)? Vill veta mer!!

Man blir helt klart lite tveksam eftersom det låter som skolan blivit sämre :( Har ingen lust att plugga i 1,5 år bara för att inte kunna göra något med det sedan.

Verkar som om Motala lagt ner, så det stämmer nog att fordonsprogrammet är ganska likvärdigt. Det kan väl iofs inte vara någon nackdel att ha inrikting på Mc i utbildningen om det är det man skall jobba med, tänker jag.

I övrigt håller jag helt med om att det skulle finnas kvällskurser för mekintresserade :tummenupp Om inte för annat så för att säkra fortlevnaden av kunnigt folk inom branschen.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Shadow här på SH gick väl i Motala. du kan ju alltid PMa honom och kolla hur många av hans kursare som fått jobb?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Mcbranchen kryllar av outbildade men jäkligt kompetenta mekaniker som skruvat hoj hela livet. Det är inte helt lätt att konkurera med dessa som utbildad men grön.

Håller helt med där, tror att erfarenhet är allt för att lyckas i den branschen..
Jag är inte mc-mekaniker, m ao kund till mc-mekaniker.

Och jag får exakt samma känsla varje gång jag är på en verkstad.. (både bil och mc).. Att det är de där gamla rävarna som byggt motorer hela livet som verkligen kan nånting.
Dom kan sätta en skruvmejsel mot motorn och direkt höra vad som är fel.. Medans hos större firmor med yngre personal så tar det stopp direkt om inte datorn spottat ur sig nån felkod som säger vad som är trasigt..

Men visst, alla börjar ju någonstans, men man ska nog ha ett jäkla stort intresse av det också och inte bara se det som "ett jobb" om man ska bli duktig..
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu skall jag snart sluta att vara neggo men ta det rätt och följd dina drömmar.

Nästan ingen i mcbranchen tjänar pengar just nu. Nyförsäljningen går dåligt och begmarknaden är tveksam. Reservdelsförsäljningen och kläder/prylar köper folk på EBAY eller från utlandet. Kort sagt där är snarare överkapacitet och ett rejs mot att hålla ut längst och ta kunderna från kursande kollegor än att man expanderar. När branchen är i den fasen hade jag inte anställt någon grön kille som iof har ett papper på att han kan skruva hoj men saknar erfarenhet ivf inte om det inte var AMS 80% av lönen i lönebidrag.

Min syn på grundproblemet är att 1,5år på utbildningen inte gör en grön kille till en självständig mekaniker som man kan slänga ut i en verkstad. Och mekaniker som kan byta olja, justera ventilerna och byta bromsbelägg finns där redan 20 på dussinet.

Är man dessutom inte 19 och bor hemma hos mamma kan det vara tufft att gå från sin goda skrivbordslön till längst ner på lönestegen, enbart få säsongsansällning etc.

Fast nu jobbar jag inte i mcbranchen så lystna inte för mycket på mig....
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Varför anordnar inte mc-verkstäder lite kurser man kan gå på vintern om man vill lära sig att meka mc.

Jag skulle lätt betala för att lära mig hur man lagar ventil sallad m,m i en mc-motor.

Vintern måste vara tuff för många mc-firmor. Varför inte se sig om vad man har och kan sälja på vintern? Kunskap kan man ju sälja!
Eller är rädslan så stor att många skulle meka själva och att det skulle bli mindre kunder i längden?! Det tror inte jag . På sommaren verkar ju alla mc-firmor ha fullbokat och det är svårt att få en tid.

Vill bara tillägga att även jag tycker att det här är en ruskigt bra idé, hade mer än gärna betalat för att få gå kurser i mc-mek.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Reservdelsförsäljningen och kläder/prylar köper folk på EBAY eller från utlandet.
Det där gör jag, men jag vill egentligen inte.

- Har ingen butik i min närhet som kan serva mig med reservdelar över disk.

- Jag bara hittat några få i Sverige som har bra sida som man kan beställa från, med bra information om delarna man ska köpa.

- Portot är mycket högre inom Sverige än från t.ex. England.

- Om delarna var några procent dyrare här jämfört med utomlands så skulle jag inte bry mig. Men när det skiljer flera hundra procent är det inte kul. För troligtvis är det samma delar man köper som är tillverkade på samma ställe.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om jag skulle ge mig på att jobba i mcbranchen så skulle jag satsa på något nischat specialområde. I sverige saknas exempelvis folk som är duktiga på att felsöka, låsa upp och programmera ECU och elsystem på moderna cyklar. El och hjälpsystem blir allt mer sofistikerade och strular men ytterst få kan felsöka och reparera dem förutom att byta delar i blindo.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top