Startavgifter SM/SO, för dyra

Mats Winberg

Matte
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki m.fler
Jag undrar lite över dom höga startavgifterna på SM/SO. Jag betalade nu 2000 för att åka Formula 87 7C-F1 på Linköping. Då är fredagen inkluderad. Även MCHK racet på Gälleråsen, 1800kr ink. fredag. Många förare kommer, garanterat.
Vad motiverar tex 2800 + 1200 på SM racet på Knutstorp. Jag undrar finns det inte ett samband med lite förare och hög startavgift???
VI åker ju alla på skoj egentligen och det finns ju en smärtgräns för alla.
Det borde vara värt för arrangörer att prova ett par år för få tillbaka förarna. Idag åker de flesta bandagar som är ett mer prisvärt alternativ. Dessutom ta bort prispengar då förarana ändå får betala dessa. Sedan får dom väl jobba med att få sponsorer till racen.
:dummer
Slutligen ta in Golden Era Superbikes
mattenr28
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Med publik kommer sänkta avgifter. Utan publik..., höjda avgifter.

Mike Luff, Knutstorp och alla andra borde bara släppa sina vendettor (eller vad det nu är) och göra reklam på SH inför varje säsong, och 2-3 veckor innan varje tävling.

Marknadsför på SH (eller annat) med: "50 kr rabatt som X-medlem" eller "Fri sittplats på läktare för X-medlemmar" , eller nått i den stilen. Sen håller man räkning på hur sin marknadsföring gått och utvärderar. Normal PR-undersökning. För just nu missar han ju iaf en enorm kundgrupp här på SH. Det är ju minst 1000 st som röstat på pollen jag lagt ut om de vill se reklam för att bli påminda om tävlingar...!

Detta inlägg är inte menat att skapa dispyter, utan hoppas på att det nån gång blir bättre. Annars kommer med all säkerhet en del av dagens serier helt enkelt försvinna.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Inte direkt trångt på Gelleråsens södra läktare när Superstock 600 gick. Undrar hur många av de på läktare som tillhörde något team, och hur många som var betalande åskådare...

Läktare åsen.jpg
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
En åskådare betalar typ 100:- för att komma in (om jag inte minns fel) och en förare betalar typ 3600:-

Så för att arrangören ska få in lika mycket pengar på åskådare som för EN startande så behövs det 360 personer....

Låt säga att arrangören gör ett fantastiskt jobb och lyckas locka 3600 betalande till en tävling (vilket borde vara nån form av rekord för en SM-tävling dom senaste 10åren), och antalet startande sjönk med 11st, så hade man fått in mindre pengar än året innan.....

Känns som att det är dom vikande startfälten som borde vara prio ett att lösa....
Tror...

Edit: jag behöver sova....
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En åskådare betalar typ 100:- för att komma in (om jag inte minns fel) och en förare betalar typ 3600:-

Så för att arrangören ska få in lika mycket pengar på åskådare som för EN startande så behövs det 360 personer....

Låt säga att arrangören gör ett fantastiskt jobb och lyckas locka 3600 betalande till en tävling (vilket borde vara nån form av rekord för en SM-tävling dom senaste 10åren), och antalet startande sjönk med 11st, så hade man fått in mindre pengar än året innan.....

Känns som att det är dom vikande startfälten som borde vara prio ett att lösa....
Tror
Du är inte mattelärare va? ;)

Snart kommer en viss person och säger att det är för låga startavgifter, och det är orsaken till att det är så dyrt och få startande :rolleyes:
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En åskådare betalar typ 100:- för att komma in (om jag inte minns fel) och en förare betalar typ 3600:-

Så för att arrangören ska få in lika mycket pengar på åskådare som för EN startande så behövs det 360 personer....

eeeh? ;-)


Detta har det pratats om sen jag börja köra, och görs efter jag sluta, otroligt.
Hur svårt kan det va att förstå att prispengar från startavgifter är skit?
Ta från alla och ge till dom välsponsrade.
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Med publik kommer sänkta avgifter. Utan publik..., höjda avgifter.

Mike Luff, Knutstorp och alla andra borde bara släppa sina vendettor (eller vad det nu är) och göra reklam på SH inför varje säsong, och 2-3 veckor innan varje tävling.

Marknadsför på SH (eller annat) med: "50 kr rabatt som X-medlem" eller "Fri sittplats på läktare för X-medlemmar" , eller nått i den stilen. Sen håller man räkning på hur sin marknadsföring gått och utvärderar. Normal PR-undersökning. För just nu missar han ju iaf en enorm kundgrupp här på SH. Det är ju minst 1000 st som röstat på pollen jag lagt ut om de vill se reklam för att bli påminda om tävlingar...!

Detta inlägg är inte menat att skapa dispyter, utan hoppas på att det nån gång blir bättre. Annars kommer med all säkerhet en del av dagens serier helt enkelt försvinna.

Bra inlägg Swedie.

Min familj åker gärna på tävlingar men jag är lat och har inte en aning var, när, de går. Vi loggar ju in på Sporthoj varje dag, Att banägare och tävlingsarrangörer inte nyttjar sporthoj.com i syfte att nå ut till rätt målgrupp är ju rent ut sagt ett av livets mysterium.
Eller vill de inte ha publik?! Man undrar ju!
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS

ungefär så många som vi var på läktaren...

Vi betalade 150:- så nu kan räkneövningarna börja om! :banana

... men Mache har rätt. Man borde nog prioritera fler tävlande. Ivf kortsiktigt.

Att se RR på plats borde fler göra. Det ÄR något helt annat, och mycket roligare än att se MotoGP på TV. Beklagar djup att jag bara har en bana något så när nära. 'Bara' 28 mil tor för att se RR... :huvet
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
RR måste ju bli intressant å se på..
Hur kul är det se 7st förare i 1000.
Å fart mässig så var det bara 2st. Förare som hade.
84:a hade om jag inte minns att det var gratis för förare att köra och pris pengar.
Det måste ju vara lätrare som arragör att jaga spons till sitt
Gladiator spel kan man tycka.
Å sen med vendetta SH och Luff mfl borde väl du swedie veta varför själv.
Ni är ju som elefanter i en poslins butik...lika klumpiga
Charmkurs finns det ngt som heter
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har fått för mig att det är viss skillnad i antal förare och klasser i Classic-serien jämfört med SM/SO. Som jag ser det är det 19 klasser på Årsracet i Linköping och i dessa är det totalt 266 förare. SO på Gåsen den 26:e hade sex klasser. Om det hade varit 25 förare i varje klass hade det inte ens kommit upp i samma antal som på Årsracet. Fortsätt Mackes matteräkning (med rätt antal nollor... ;) ) så blir det rätt logiskt att det är billigare att köra Classic och det har egentligen inte med publiken att göra.

Sen hade ju inte ett par tusen i publiken gjort ont heller...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Banhyran samt ambulans samt övrigt på Knudan kostar ofta mer än 100.000:- per dag, 2800 delat på 2 dagar = 1400, detta gör att det krävs ofta mer än 70 startande för att klara ekonomin.

Håller tummarna att det kommer många förare till start så att detta går att upprepa även nästa år.

Vi har provat med gratis inträde men det kommer ändå väldigt lite folk och kollar, RR i Sverige är ingen stor publiksport.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Med publik kommer sänkta avgifter. Utan publik..., höjda avgifter.

Mike Luff, Knutstorp och alla andra borde bara släppa sina vendettor (eller vad det nu är) och göra reklam på SH inför varje säsong, och 2-3 veckor innan varje tävling.

Marknadsför på SH (eller annat) med: "50 kr rabatt som X-medlem" eller "Fri sittplats på läktare för X-medlemmar" , eller nått i den stilen. Sen håller man räkning på hur sin marknadsföring gått och utvärderar. Normal PR-undersökning. För just nu missar han ju iaf en enorm kundgrupp här på SH. Det är ju minst 1000 st som röstat på pollen jag lagt ut om de vill se reklam för att bli påminda om tävlingar...!

Detta inlägg är inte menat att skapa dispyter, utan hoppas på att det nån gång blir bättre. Annars kommer med all säkerhet en del av dagens serier helt enkelt försvinna.

kryssade i pollen att jag vill ha reklam vid tävling----- får/ser fortfarande ej någon reklam för några tävlingar..... vilket betyder att jag ej åkt eller kommer åka på någon tävling iår. och då åker jag som betalande publik.

vad har tävlingsfolket/dom som arrangerar tävlingar för planer att dra folk som ska komma och titta???
var på en tävling för några år sen på mantorp, det var ingen större upplevelse utan mest otrevliga funktionärer. så mantorp kommer jag aldrig åka till igen och kolla.

tänkte ge det en chans till i augusti och hoppas då på 3vligare funktionärer
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hmmmmm..... sitter och funderar lite.... och undrar hur en del av er tänker? Mike Luff är en affärsidkare som säljer en affärside. FMK, ARC och LMS är klubbar som i viss mån också säljer en affärside. Det de har gemensamt är att alla arrangörer MÅSTE få det att gå ihop, annars blir det dåligt för klubben/affärsidkaren. Så,

1. hur tänker ni när ni tycker att startavgifter är för dyra och vill att det ska bli sänkta startavgifter? Och det jag undrar över är att OM arrangörerna gjorde som ni sa, och typ halverade anmälningsavgiften, vem ska betala förlusten? För det blir såklart en förlust, åtminstone i början. Och vem betalar förlusten?

2. Sedan är det JÄTTEINTRESSANT, rent principiellt, att tycka att något är för dyrt och tycka att man ska sänka priset! Gör ni detsamma på Volvo? Säger till dem att "Era bilar är för dyra, ni borde sänka priset!" Eller på Ica; "Ni har för dyra priser, ni borde sänka priserna!!!"
Alla som driver en affärsverksamhet gör ju det efter SITT huvud och måste väl i allsin dar ha rätt att driva den PRECIS som han eller hon vill? Eller?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Man borde nog prioritera fler tävlande. Ivf kortsiktigt.

Ja,, men det måste bli enklare för publiken, och för oss som bara är sådär "semi-intresserade" att förstå tävlingarna och serierna, för att det ska bli intressant att följa och få någon sorts status.

Kollar på sportnytt på kvällarna ibland och konstaterar nästan varje gång att de har inslag från speedway-tävlingar. Ibland ganska långa och välgjorda såna också. Senast för nån dag sen så visade de inslag från någon tävling i speedwayens elitserie.. det var massor med folk i publiken..

Jag personligen tycker att speedway är skittrist, dom åker ju bara runt runt.. och RR borde vara mkt roligare att kolla på egentligen.. Men skillnaden är att t om jag som HELT oinsatt i speedway direkt fattar att "elitserien" är den högsta serien där. Och det finns vissa förare/lag som anses bra osv.

Ser man till RR i Sverige så är det för mig som oinvigd jävligt otydligt vad som är vad.. det är SO, SM, Superbike, superstock, BOTT , ERF.. Sprint.. Rookie mm mm.. Vem är den bästa föraren i Sverige? Förmodligen någon man t om som hojåkare aldrig hört talas om.. Ok, det var lite generaliserat.. men tänk själv för någon som inte ens kör hoj själv.. hur ska en random tävling kunna bli intressant om man inte ens vet att den som vinner faktiskt är "bra"..

Nu är det enstaka namn som sticker ut, men man har ingen aning om hurvida de är bra eller ens kör i den "bästa" serien egentligen..
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Banhyran samt ambulans samt övrigt på Knudan kostar ofta mer än 100.000:-

Vi har provat med gratis inträde men det kommer ändå väldigt lite folk och kollar, RR i Sverige är ingen stor publiksport.


För 12 år sen kostade ban hyran en tredjedel av vad den kostar idag ... vad beträffande publik så kan det ligga i att "folk" vet inte om att det finns något som heter road racing !!!

dvs folk som inte har ett stort intresse eller själv direkt eller indirekt är involverad i RR har inte en aning om när det är eller var det är .. för de 100.000 som banan kostar skulle det fan ingått lite reklam.

det e väldigt sällan man ser reklam ute beträffande RR !
media övervakningen är oxo bedrövlig i detta land, det skrivs i stort sätt bara om det skulle inträffa en olycka..
när såg man något från SM i sportspegeln tillexempel?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Sedär! Okay..... Om man då tittar på tidsschemat så får till exempel en 500cc-förare köra 22 racevarv och ca 45 minuters träning/kval till en kostnad av 2000 kr. På SM på Knudan (som i en annan tråd beskrivs som en dyr tävling) får man för 4200 kr köra 120 minuters träning/kval och 36 racevarv.

Hmmmmm, det verkar som om SM på Knudan är billigare om man ser hur mycket körtid man får! Eller kanske hellre; Classic racing på Sviestad är ett dåligt exempel på "billig" RR....
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top