The birth of a HPD

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag förstår hur ni menar, men problemet är att drevet sitter helt rätt och linjerar som det ska, det är alltså ingen mening med offset utan ryckutjämnaren måste bli smalare så att fälgen centrerar

Och när ryckutjämnaren är fräst till rätt storlek är det i stort sett bara en ring kvar av den.

Ingenstans att bulta drevet och bara 5mm gods i "stjärnan" som håller lagret i mitten



2vihxtz.jpg


Kolla på bilden vid de fyrkantiga bulthuvudena, snittet kommer att gå en knapp mm ovanför godset
Det finns ingenting kvar att bulta i och ingen plats för ett lager
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Du får väl göra det lagom då.
Ta bort 20 mm material på drevhålalren och flytta ut framdrevet 5 mm.

Attans såg ju att det var fälgen som inte satt i mitten.

Har du ingen kompis med en svarv och TIG som kan lägga på lite nytt material på insidan och för ett lager?


Eller göra en kustomdetalj?
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Har dåligt med kontakter med TIG och svarv:(

Min verkstad innehåller vinkelslip och pinnsvets...
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Det går inte att ta en del på hjulsidan av ryckutjämnaren?
Så att man fördelar millimetrarna.
Tommy.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu står HPD:n hos Bike Heaven för att se om de kan hitta på ett sätt att fixa till bakhjulet, så förhoppningsvis är projektet på rull igen.:banana
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Nu står HPD:n hos Bike Heaven för att se om de kan hitta på ett sätt att fixa till bakhjulet, så förhoppningsvis är projektet på rull igen.:banana

Oj, det där med Bike Heaven lät ju illavarslande. Jag tänkte att det var slutstationen för tvåhjulingars sista resa...
Men förstår nu att himlen kanske bistår med råd och dåd, så att din HPD förs framåt mot pånyttfödelse. Alla (?) vi som väntat dryga två år på fortsättningen av bygget ser fram mot vad som komma skall!! Härligt
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tyvärr blev det inget bättre med bakhjulet, de kunde fixa det till mig men kostnaden för arbetet hade blivit astronomiskt hög så de tyckte jag skulle leta efter ett bakhjul som passade istället.
Men de gjorde lite superfina svets- och svarvjobb så nu kan jag svänga höger också!

Några idéer?
Jag vill egentligen bara bulta dit drevfan mot fälgajäveln utan nån satans ryckdämparskit :huvet

12" spik?
Superlim??
Bakhjul från en Ciao???
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Som inlägg #120 då? Fräsa ett stort hål i drevet och trä över hela skiten, bulta fast i ryckutjämnarskölden.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Eureka!
Kawasaki AR80, ser likadan ut som 125:an och samma däckdimension och axel, men utan ryckdämpare
Någon som har en fälg liggande?

AR80
kawasaki-ar80a1-1982-usa-rear-wheelhubbrakechain_bigkar028013015_862a.gif


AR125
kawasaki-ar125a1a-1983-europe-uk-fr-sd-st-rear-hub_bigkae054412d_e33e.gif
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jo, hittat några i Tyskland och Grekland. Väntar på ett mer prisvärt objekt.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Såhär snart ett år senare kan jag erkänna att jag faktiskt hittade en fälg till AR80, men att den var en aaaning platt på ett stycke av fälgen, lät liksom rull, dunk, rull, dunk, rull, dunk...
Säljaren hävdade att det var skadat i frakten och DHL hävdade att det kunde omöjligt vara så.:huvet

Själv ledsnade jag på hela skiten. Och inget nytt har hänt.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Bara för att visa att vansinnet inte ebbat ut totalt trots avsaknad av bakhjul kommer några bilder på dagens pyssel med bolldåren.

Nya hjul från CBR600F3, ny gaffel CBR900RR och tank från CB1100.
Den undre styrkronan med styrstam från -79 var tv-kockad men resten var i stort sett bolt-on.
Så låt oss hoppas på en lång skön hojsäsong under 2019!
Allt gott på er
// Anders

mufm88.jpg


kdv87a.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Gaffeln är förresten en gammal bekant, det än Venj00s första gaffel från sitt Bol d'Or-projekt.

Recycling är hett just nu, och gott att få ett färdigutprovat koncept, jag lyckades dock få mitt styrlås att funka.

Är det någon som har en gammal Bol d'Or-tank liggandes?
Repig och bucklig och ful gör ingenting, jag behöver tunneln och botten för att svetsa in i CB1100- tanken.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Om man läser om hjulkonvertering så sägs det att CBR600 bara ska vara att byta rakt av med lite nya distanser men de flesta verkar behöva trixa med offset för något av dreven.

Jag har centrerat CBR-fälgen samma som den gamla och drevens insida lirar perfekt!
När jag lyfter alulisten upp och ned hörs ett svagt frasande av ytrosten men det känns inget motstånd från kuggarna.
Bättre kunde det inte vart om jag hade designat det från scratch.

Jag behöver göra en ny hjulinställning med nya gaffeln men förhoppningsvis är det inte så stor skillnad.

Problemet ätt bara att boldoren har 530 kedja och CBRen har 525.
Ska man försöka hitta ett 525 framdrev eller ett 530 bakdrev?

o5own8.jpg


33ug8eh.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ber om ursäkt för att bilderna är upp och ned, ni får väl ställa er på huvet för att få rätsida på det.

Ny fråga, jag har en uppsättning Mikuni RS36 liggande.
Jag funderar på om de kanske kan användas eller om de är för stora, jag ligger ju sällan på rödlinjen några längre stunder.
Är det någon som har en brygga RS34 och vill byta?
Eller går det strypa ned throttelhuset?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Fixade lite med elen igår, jag använder original CB900 kontroller men bromsdetaljer från CBR så sladdarna till bromskontakten för frambromsen räckte inte till, började med att bara förlänga med ett par sladdstumpar men de gamla kablarna var så oxiderade att det knappt gick att löda, dessutom valde en av kabelskorna att helt sonika gå av och försvinna när jag väl var klar med lödning och krympslang :gnissla

Det fick bli nya sladdar hela vägen istället, grön med gul rand var inga problem, hittade en bit fin jordledning i bra-att-ha-lådan, men vit med grön rand var värre.

Så fram med exklusiva material och cadda upp en lösning för den datastyrda fräsen.

Eller kasta in en bit furulist i pelarborren.
Hursomhelst så gjorde jag en kabelrandare™, tre drag gav en riktigt fin och tydlig grön rand, sedan återstod endast att försöka lirka upp crimpen på kontaktstiften, ett riktigt tålamodsprövande jobb med goda utsikter för svordomar.

Någon som vet om man kan köpa lösa stift till Hondas kontakter?

jfdzpv.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top