The birth of a HPD

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Den svarta motorn går som "Kulor och Krut" enligt @Grandell, och han borde ju veta med alla sina örlogsmän, så den ska in i ramen men det är lika svårt som att trycka in ungen i födslokanalen igen.

Det är en 83:a och den är gummiupphängd med lösa distanser och blir därigenom bredare än 79:ans motor.

Eller är det jag som inte vågar vålda loss ordentligt.

Hursomhelst så får vi vänta på nästa episod för att veta hur det gick då jag har lite annat att göra nu, dottern är ju hestchey och vi ska hämta en sportponny uppåt Norrköping på onsdag så mektiden är begränsad.

Det blev inga fler bilder för tiden rann ifrån mig
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Idag var en tråkig dag, så jag gjorde något roligt.



Efter en hel del svärande och bländande med domkraften är de första motorfästena satta.
19l9w1.jpg

20586rn.jpg


För de bakre fästena så måste antingen gummikuddarna kapas 8mm eller nya pluggar svarvas, jag ska försöka med det sistnämnda
2qu1we0.jpg


För att inte tappa bort måtten så lägger jag de här.

YD 27,5 mm enligt skjutmåttet , 27 + loctite borde funka
ID 10,5 mm
L 36 mm

4 st

Om man vill styva upp en 80-83 så ska längden vara 44 mm

På senare årsmodellen har de flyttat fästet för kopplingswiren från motorfästet till motorn vilket känns som ett bättre alternativ så jag tror att jag ska försöka fixa ett senare fäste
28layau.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jo, det blev vapenvila i kuddkriget.
Har inte orkat återuppta stridigheterna än, hösten infaller ju med den regelbundna rytmen av Poes pendel.
ni vet ju hur det är när man kommer hem från sommarlovet (Menherregudhurhärserutnumåstehelafamiljenhjälpasåtochröjaupp) och jobbet börjar igen (MensläppinmigdåjagharglömtkodenvilketmöteIgårvarkundenargFanockså!) och skolan startar (Pappaviskahamedosslappenjaghademedhemivårasochbådeduochmammaskaskrivapåochhonharredanåkttilljobbetochjagmåstehaetthänglåstillskåpetochmincykelfunkarinte) så bolldåren får vila ett tag till, åtminstone till jag fått pluggarna svarvade.

Men sedan!
Sedan ska jag djävlar i havet sätta fart!
Kanske...
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Då droppar jag arselet på en stol i väntrummet och inväntar hösten, 2020 åker du hoj igen.:squid
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Långt uppehåll, jag har gått och sparkat på däcken ibland men ingenting blev bättre av det.

Det blev aldrig några pluggar svarvade och det är svårt att svara själv när ens svarv är en pelarborr och en fil, men jag har en svets (observera att jag inte skrev, men jag kan svetsa) så då får man köpa halvfabrikat.

4X6 rostfria brickor 28X10,5X6 mm blir till fyra fina pluggar.



Hela helgen fick till barnvakt och hästtävling, men det räckte till en timme i garaget också. Nästa helg kanske motorn bultas på plats!

Om jag kan hitta alla delar...
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
härligt, julafton är ju passerad men nu har jag något att se fram emot kommande vår! Välkommen tillbaka med dina äventyr, synd att bilderna i många av de senare inlägg blev bortsmurfade!
hälsn Tomas
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Så vart det stopp igen.

Alla fyra motorkuddarna på svarta motorn var identiska och för 10mm axel.
-79 års modell har en 10 och en 12 mm axel...

Jag försökte borra ur en plugg, men 500 rpm var uppenbarligen alldeles för mycket för materialet.
Nu har jag en plugg med ett koniskt hål, 12 mm i ena ändan och 10 i den andra.

Vilket är lite intressant eftersom hålet ursprungligen är 10,5, jag har alltså borrat ett hål till mindre storlek.

Vad är lämplig skärhastighet för rostfritt? Och vem gör ett bra borr? Mitt är bränt trots kontinuerlig påsprutad skärolja och pauser.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Och bilderna...:huvet

Photobucket gav mig en vecka att ladda ned 2000 bilder en och en utan något batchverktyg eller möjlighet att flytta alla bilder till dem när de stängde ned TinyPic, och jag låg sjuk så de gick upp i rök.

Om jag orkar kanske jag lägger upp bilderna på nytt via någon annan tjänst, de flesta finns nog i telefonen
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Igår köpte jag en Bosch Cobolt borr som skulle vara avsedd för rostfritt och jag borrade en plugg till.
Pelarborrens lägsta varv var 200 vilket ger 7,5 skärmeter per minut men det blev mer ett kvarts varv per sekund då borret högg och spottade flisor som en kulspruta.

Mycket skärolja och kylning av borret med T-röd varje 1-1,5 mm så blev det ett bra hål borrat, men borret har gjort sitt och behöver slipas om om det nu går. Skulle behöva göra en ny plugg då den första jag borrade blev sned.

Dyra hål när det går åt en borr för 199:- per hål :( men billigare än att få svarvat
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har aldrig varit med om såna problem vid borrning av rostfritt? Sänk skärvinkeln när du slipar om borret så det inte tuggar så aggressivt låter det som.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Idag gjorde jag en ny plugg, det är tredje borren jag använder nu.
Den första väntar på omslipning, den andra hade fabrikationsfel så den sprack längs med centrum. Det syntes tydligt på färgen i brottytan att det funnits en 2cm lång spricka från fabrik.

Den tredje borren skar dock långa fina spånor utan något bråk.



Så nu är motorn på plats.
Kvarstår att flytta över alla delar som inte följde med från den gamla, så morgondagen är räddad.

 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det följde med ett sprillans nytt drev sopp det får sitta kvar, 17 kuggar mot 18 som jag hade innan. Det borde göra den lite rappare i accet. Vi får se
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Idag har jag tvättat bort gammal olja från bakdelen, den är hur skitig son helst men nu ligger det mesta i avfettningshinken

Jag har tappat bort distansröret som skall sitta mellan de nedre, bakre motorfästena.
Om någon har ett över blir jag själaglad
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu är swingen på plats och jag har börjat flytta över delar från den gamla motorn, först över var startmotor och tändning
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nu är swingen på plats och jag har börjat flytta över delar från den gamla motorn, först över var startmotor och tändning

Kul att se att du kämpar vidare med din båge, distansröret som du behöver är det special special eftersom du vill ha orginalet ?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nej, det är bara en rörstump med 12mm ID.

Problemet är bara att hitta en sådan här omkring.

Jag ska kolla upp måtten
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu har jag fått den nya motorn på plats och flyttat över alla pinaler som behövs från den gamla.

Och sprungit rätt in i ett obegripligt problem.

Jag hade grovinställt tändningen och fyllde på olja inför uppstart. Efter en stund tänkte jag att det gick i ovanligt mycket olja...

Allt hade runnit ut genom det öppna locket över tändningen.

Inte fan ska tändningen vara våt!?
Det är ju öppet rakt in på vevskinkorna, och det ser likadant ut på den gamla motorn, vad har jag missat?

Jag har ju öppnat tändningen förut utan att det läcker olja.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top