The birth of a HPD

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Med tanke på oljeflödet så är det nog dags att leta efter en utbytesmotor, jag har inte tittat närmare vad det är som har hänt men det ser inte bra ut.
Tips mottages tacksamt

Jag har iofs en VFR750motor, men då blir det onödigt komplicerat
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Med tanke på oljeflödet så är det nog dags att leta efter en utbytesmotor, jag har inte tittat närmare vad det är som har hänt men det ser inte bra ut.
Tips mottages tacksamt

Jag har iofs en VFR750motor, men då blir det onödigt komplicerat[/

Gör en förfrågan på Cbkryzz@hotmail.com
Du kommer till Conny R på Classic Honda.
Om han inte har det du söker så får du säkert andra tips om var hjälp kan finnas.
Resan du just har gjort kommer du alltid att minnas, just för att de gick lite åt peppar'n.:gnissla
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Sant, man ångrar bara det man inte gjorde.

Jag ska lägga ett mail
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hitta var det läcker nånstans, gammal sliten tätning för kablage nånstans, spricka i blocket, fulpackning med spermatex, rutten packbox.
Nåt stdfel på rovan?
Jag kan skära ut en Triumph-dekal åt dig så har du en förklaring när nån gnäller om oljepölen under hojen :tummenupp
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tråkigt att du inte kom ända hem.
Nu undrar vi vad felet var. Oljeläckan är en sak. Skrubba motorn så går det nog att hitta läckan.
Att motorn la av låter spännande, om man gillar felsökningstrådar. :tummenupp
Gnista eller soppa?
Kräm i batteriet fortfarande? Gnista på alla stift, bägge spolarna?
Soppa i alla förgasare, soppa från kranen ner till bägge förgasarparen?
Det är inte fullt med soppa i motoroljan?
Jag ser fram emot att du börjar riva, fota och lägga ut uppdateringar.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
På fredag ska jag ut och åka hästsläp, när hästen är levererad så hämtar jag hojen i Jönköping och sedan får vi börja riva.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det blir lite långt för att hämta ännu ett vrak, det måste finnas en motor på närmre håll
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu är hon hemma igen, här kommer en lite vågad bild.

2cdbdrl.jpg


Vi har aldrig testat bondage förut och jag var lite osäker på hur hon skulle ta det, men jag gav henne inget val utan surrade upp henne med fast hand.

Tydligen ska hamprep vara bättre än spännremmar, men jag är osäker på om det är för att binda eller röka :va
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det kommer att dröja ett tag innan jag hinner lyfta ur motorn och se vad som har hänt. Under tiden drog jag igång ett annat litet renoveringsprojekt.

Denna lilla Bacho-skiftnyckel dök upp när vi städade rabatten, jag ska se om citronsyra kan rädda den.

2j4qzo8.jpg

mr48sy.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu är hon hemma igen, här kommer en lite vågad bild.

2cdbdrl.jpg


Vi har aldrig testat bondage förut och jag var lite osäker på hur hon skulle ta det, men jag gav henne inget val utan surrade upp henne med fast hand.

Tydligen ska hamprep vara bättre än spännremmar, men jag är osäker på om det är för att binda eller röka :va

Fortfarande inkontinent med tanke på allt spån på golvet. :brynad
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
I kväll har jag börjat riva ur motorn.
Hittar inga spån i oljan i alla fall, alltid nåt.
Btw, citronsyran räddade den lilla Bachoskiftnyckeln, lite skrovligare än innan men inga problem.

24gvp5s.jpg


Inga stora hål stirrar mig i ansiktet

2f0cfeu.jpg


Man kan aldrig ha för stort spilloljefat, för litet däremot är standard

2qwlb46.jpg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nu jäklar händer det saker igen, håller med Björn F om spänningen runt ditt projekt.
Lycka till med felsöket, hoppas att det är ett billigare fel.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har krälat runt i ett hav av spillolja och lossat bultar (har man stora fötter och en oljeuppsamlare med utsvängda kanter är det nästan oundvikligt) och fått bort allt utom de två främre nedre kromade fästena. De sitter nåt överdjävligt.
Det finns en mutter på baksidan men de sitter så tight i rännan i motorn så jag inte kommer åt att lossa dem.

29q1d9f.jpg


Är det någon som vet om dessa muttrarna är allt bultarna är gängade i eller om de är låsmuttrar efter ett gängat hål i blocket?

Med ett 40cm spärrskaft är det precis att jag kan få bulten att röra sig men det känns som om jag håller på att dra av bulten snarare än att den gängar ur.
Hursomhelst så får vi vänta till i morgon innan motorn är ur ramen.

Och först måste jag sopa upp en hel hink med oljemättad Absol
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu när jag ändå har rivit ur förgasarna så är jag sugen på att sätta in bryggan med RS36:eek:r

Problemet är bara att de är alldeles för stora för gatbruk, för att utnyttja 36mm måste varvet upp över 10500 dvs 100 mer är högsta varvtal.

En tanke är ju att försöka byta mot en mindre brygga men man skulle kunna försöka att förminska dem.

Det säljs ju diverse insatser som delar av förgasaren i flera nivåer på höjden, tanken är att man ska kunna ha en liten förgasare vid litet pådrag för att hålla uppe lufthastigheten och ändå ha resurser på topp när det behövs.

Quad-Flow-Torque-Wing-e1418355635664.jpg


De är ganska dyra, delar oftast bara upp fuggen i två delar och är ju inte så HPD.

Jag funderade på sådan där bikaka i aluminium som man hittar tex i luftmassemätare i bilar. Där är den till för att släta ut luftströmmen, i mitt fall skulle en puck av materialet hela tiden matcha förgasarstorleken till throttelhöjden .
Ju mindre hål i bikakan desto fler nivåer att välja mellan.

Tror ni att det ens är värt att testa?

treadstone-honeycomb-maf-straightener-102mm.jpg
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Well, varför inte prova, följ en mans stilla färd ner i vansinnet som du skriver.:hihi
Vore ju intressant om det fungerar? Blir det riktigt svårt att bestycka? Är ju inte så vanligt med trådar där man trimmar baklänges så att säga. Men du är ju okonventionell av dig, förvara verktyg i rabatten istället för verktygslådan och så:7peta
Roligt projekt detta.

Jag brukar hälla all kylarvätska över mig av någon anledning. Men det här med olja kanske också kan vara något.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nu när jag ändå har rivit ur förgasarna så är jag sugen på att sätta in bryggan med RS36:eek:r

Problemet är bara att de är alldeles för stora för gatbruk, för att utnyttja 36mm måste varvet upp över 10500 dvs 100 mer är högsta varvtal.

En tanke är ju att försöka byta mot en mindre brygga men man skulle kunna försöka att förminska dem.

Det säljs ju diverse insatser som delar av förgasaren i flera nivåer på höjden, tanken är att man ska kunna ha en liten förgasare vid litet pådrag för att hålla uppe lufthastigheten och ändå ha resurser på topp när det behövs.

Quad-Flow-Torque-Wing-e1418355635664.jpg


De är ganska dyra, delar oftast bara upp fuggen i två delar och är ju inte så HPD.

Jag funderade på sådan där bikaka i aluminium som man hittar tex i luftmassemätare i bilar. Där är den till för att släta ut luftströmmen, i mitt fall skulle en puck av materialet hela tiden matcha förgasarstorleken till throttelhöjden .
Ju mindre hål i bikakan desto fler nivåer att välja mellan.

Tror ni att det ens är värt att testa?

treadstone-honeycomb-maf-straightener-102mm.jpg

Mitt bästa tips är att du skickar ett pm till andersbrink här på sporthoj, en kille som har koll på motorer.:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top