The birth of a HPD

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Bra, fordon kör man nykter.
Har du testat och köra med den "stora" tanken, den är säkert lika bred som originalet vid sadeln men sen ökar bredden mer än originaltanken så benen har samma vinkel som Edwards hade när han var aktiv.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Stämmer precis, tanken är att tanken ska få nya fästen och någon form av lucka där bensinpumpen satt och en kran och lite sånt, det är tanken med tanken i alla fall

Benvinkeln kommer att bli Edwardiansk precis som du säger.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag har upptäckt att det inte är så bekvämt att krypa omkring på golvet och meka längre, man skulle ha en bra mekpall.
Den jag har nu är fullt justerbar i höjd och försedd med hjul men ändå känns det inte riktigt bra.

Ryggstödet är till exempel helt kasst

2u8f12p.jpg


Något bättre måste till, den här kanske?

xzql2.jpg


Alldeles för hög. Måste ju vara en lowrider.
Sådär!
2n7nv9v.jpg


Men en bra mekpall måste ha förvaring för diverse muttrar och verktyg så de inte försvinner.
Den här kanske?

1zvcso0.jpg


Bara det finaste materialen kan användas, återvunnen plast är ju ungefär som titan eller hur?
Design Gunilla Lindahl:tummenupp

2v9u05z.jpg


Dags att cadda upp lite och dra igång CNC-maskinen, fullt justerbar med 0,02mm noggrannhet

2ceqeq.jpg


Fyra öl och 32 min senare

bhy3w7.jpg


JÄVLAR vad titan är hårt, det här tar ju all världens tid:huvet
Men till slut
2073wxx.jpg


Fifan! Nu ska vi se om den passar
Jajamän visst gjorde den det, och knappast något våld alls behövdes
a581zb.jpg


...

Lite trist kanske
n4awjr.jpg



Vi får pimpa
so4ay8.jpg


Om man köper reservdelar från Holland så skickar de med såna här klibbor, de har tuggat i sig för många space cookies och tror att alla lever kvar i 70-talet.
En Suka och en Harley har jag faktiskt haft, och jag har en Yamaha utombordare men de här känns inte som om de behövs.

2mpab6g.jpg


Vill någon ha en klibba går det bra att hämta en på HPDs huvudkontor, kakor ingår.

Jag har valt Caltex som huvudsponsor, mest för att jag en gång i tiden faktiskt ägt en före detta Caltexmack
Jag har bara den fina skylten kvar.

25tylog.jpg


I morgon tänkte jag dra till Åryd och hälsa på Honda Classic Club

Om det inte snöar då också, då blir det stilla vespamek från pallen
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Du kan som ingen an, en bra karl ska ha rediga grejor.
Passerade Hallandsåsen ca 04:00 och så vackert det var med allt i vitt, utom då på asfalten puh.
Ha de skoj me grabbarna på Honda Classic.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
En kortare reseskildring om du kom till Åryd skulle uppskattas, fann du något av värde där som fick följa med hem ?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag kom till Åryd i underkylt regn som 50% av de mc-burna deltagarna.
Hade en väldigt trevlig stund och kom hem med en gratis ankstjärt, de sysslade mest med äldre Hondor så den hade tagit upp plats i åratal.
Calle som hade stället har renoverat en CB750 K0 från -69 (Om jag minns rätt) till superskick och diskussionerna gick heta om olika små skruvar på osynliga ställen och om att priset var 30 000 högre om tutan satt till vänster, eller om det var till höger. Jag är helt förundrad och imponerad över detaljnoggrannheten hos folk som inte kör enligt HPD-manifestet
Jag tycker jag originalrenoverar när jag använder Hondadelar

Min första hoj var en CB750, antagligen en riktigt tidig sandgjuten en som hade varit värd 350 000 idag i fint skick.
Jag köpte den för 1000 och var överlycklig när jag fick den såld för 500 efter en månad.

Den var fullkomligt livsfarlig och fruktansvärt grön.
I flake dessutom, med spygul glittergalonsadel.

Men jag fick Bullens korv och kaffe och kanske en möjlig lead till en duktig svetsare som skulle kunna byta tunnel i min CB1300 tank.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag kom till Åryd i underkylt regn som 50% av de mc-burna deltagarna.
Hade en väldigt trevlig stund och kom hem med en gratis ankstjärt, de sysslade mest med äldre Hondor så den hade tagit upp plats i åratal.
Calle som hade stället har renoverat en CB750 K0 från -69 (Om jag minns rätt) till superskick och diskussionerna gick heta om olika små skruvar på osynliga ställen och om att priset var 30 000 högre om tutan satt till vänster, eller om det var till höger. Jag är helt förundrad och imponerad över detaljnoggrannheten hos folk som inte kör enligt HPD-manifestet
Jag tycker jag originalrenoverar när jag använder Hondadelar

Min första hoj var en CB750, antagligen en riktigt tidig sandgjuten en som hade varit värd 350 000 idag i fint skick.
Jag köpte den för 1000 och var överlycklig när jag fick den såld för 500 efter en månad.

Den var fullkomligt livsfarlig och fruktansvärt grön.
I flake dessutom, med spygul glittergalonsadel.

Men jag fick Bullens korv och kaffe och kanske en möjlig lead till en duktig svetsare som skulle kunna byta tunnel i min CB1300 tank.

Trevligt när ens ansträngningar ger frukt, och dessutom gratis:banana ja jösses.
Har själv haft nöjet att fika med dessa fanatiker som lägger mycket tid på sina klenoder för att allt ska vara rätt.
Positivt att du fick tips om tunnelsvetsare på samma gång.

Kan ju vara så att du har trampat i något, med all den tur du har för tillfället:hihi
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Idag hände det lite, ny mätare provas ut.
Ett fullkomligt virrvarr av sladdar som alla verkar gjorda för en 7m lång hoj.

30wm7uu.jpg


Den nya varvräknaren ville inte vara med och leka heller, så jag knåpade ihop ett enkelt lågpassfilter som skymtar i underkant av bilden.
Jag lade knät vid 233Hz dvs 14000 varv, mest därför att det var de komponenter jag hittade, och simsalabim så lirade allt.

Det har inte hänt så mycket, varken mek eller körning, för jag har haft annat för mig.

n1c5k7.jpg


Jag har jobbat på egen hand.

Det skämtet har jag får höra bägge gångerna jag har fått sy i handen och med tanke på hur många år det är i mellan så måste det vara en del av läkarutbildningens mest älskade traditioner.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Idag hände det lite, ny mätare provas ut.
Ett fullkomligt virrvarr av sladdar som alla verkar gjorda för en 7m lång hoj.

30wm7uu.jpg


Den nya varvräknaren ville inte vara med och leka heller, så jag knåpade ihop ett enkelt lågpassfilter som skymtar i underkant av bilden.
Jag lade knät vid 233Hz dvs 14000 varv, mest därför att det var de komponenter jag hittade, och simsalabim så lirade allt.

Det har inte hänt så mycket, varken mek eller körning, för jag har haft annat för mig.

n1c5k7.jpg


Jag har jobbat på egen hand.

Det skämtet har jag får höra bägge gångerna jag har fått sy i handen och med tanke på hur många år det är i mellan så måste det vara en del av läkarutbildningens mest älskade traditioner.

Trevligt att du har fått igång mäteriet, så även att fingert är okej.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ja, men jag hade en jävla tur med fingret rent sagt.
Lyckade karva ända ner i leden.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Orkar du utveckla hur det där med filter och annat fungerar? Jag är analfabet på hojel. Därför suger jag åt mig kunskap i ämnet som en svamp. När en dröm om att våga mig på andra mätare än original på någon race hoj.

I hastigheten tyckte jag att du hade en tatuering på pekfingret och tänkte det var ovanligt. Sen såg jag att du kollat om slipningen blev bra på Morakniven....
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Slipningen var väldigt god kan jag meddela, jag håller mina knivar ruskigt vassa.

Angående filtret så kan jag försöka, det blir en minigrundkurs i starkt förenklad elektronik först.
Hoppa över de delar som är ointressanta.

Första steget är att prata om voltdelare, om man kopplar ihop två motstånd i serie och lägger en spänning över dem så delar man upp spänningen proportionerligt över motståndens storlek.
250px-Impedance_voltage_divider.svg.png


Om vi har 12V in och två lika stora motstånd så mäter vi hälften dvs. 6V från jord till kopplingen mellan motstånden

Om vi sätter Z1 till 100 Ohm och Z2 till 300 Ohm så kan vi säga att vi delar spänningen i 1/4 och 3/4 och mäter då 9V från mittpunkten till jord, och 3V om vi mäter från +polen till mittpunkten.

Vut = R2/(R1+R2) och då är Vut mätt till jord, mäter man över R1 blir det följaktligen R1/(R1+R2)

Normalt så betecknar man motstång med R, nu står det Z i bilden och det beror på att detta gäller även för andra saker än rena motstånd, vilket för oss till steg 2 Kondensatorer.


En konding är sin enklaste form två elektriskt ledande plattor med ett isolerande skikt i mellan. Om man kopplar den till ett batteri så samlas alla små -laddningar på ena sidan och de små +laddningarna på andra sidan (jag vet, det finns inga små plusladdningar och strömmen går egentligen baklänges, skit i det nu).

250px-Kapacitans.svg.png


Om man sedan kopplar loss batteriet så är kondingen uppladdad och kan ge roliga stötar om man stoppar den i armhålan på någon.
Kopplar man sen tillbaka batteriet fast man vänder på det så rusar de små plusladdningarna tillbaka till batteriet och massvis med nya små plusladdningar rusar iväg till kondingens minussida.

Resultatet blir ju ungefär som om laddningarna hade hoppat över gapet mellan de ledande plattorna.

Kontentan av det hela är att en kondensator släpper igenom växelström.
Ju högre frekvens desto lättare blir det för strömmen att komma igenom och tvärtom ju lägre frekvens desto svårare till frekvensen blir så låg att det blir likström och det tar stopp i kondingen.

Fortsättning följer
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu har vi grundförutsättningarna för att prata filter.

Ett motstånd bromsar all ström, en kondensator bromsar likström och släpper igenom växelström och en ytterligare reaktiv komponent, spolen, släpper igenom likström och bromsar växelström.
Kondensatorers och spolars mått på motstånd kallas reaktans och är beroende av frekvensen.

Spole ->
CRLowPass.png
-> Mätare

Filtret här är väldigt likt spänningsdelaren vi pratade om i förra inlägget men våra Z är nu av två olika typer, ett motstånd och en kondensator.

Genom att välja bra värden på R (motstånd) och C (kondensator) så delar vi upp spänningen i en likströmsdel och en växelströmsdel.

Likström är ju ett flytande begrepp, en växelström med lång period ser ut att vara en fast likström om man bara mäter ett ögonblick, så vi kan alltså genom att välja komponenter bestämma var gränsen går.

För att bestämma värdena på komponenterna så finns det massvis med krångliga beräkningar som tar hänsyn till massvis med parametrar.

De skiter vi i, det gäller en varvräknare och ingen EEG-maskin.

Leta rätt på en kondensator, inte alltför stor, ju större kondensator desto långsammare är den att fylla och desto mindre växelström kan den släppa igenom. Jag hittade en 1 uF, det skulle säkert funka från mF ner mot nF också.

Bestäm brytfrekvensen eller "knät".
Min honda har wasted spark och varje spole tänder således en gång per varv, max varv är 10 500 RPM och sedan vill man ha lite marginal eftersom knät inte är en skarp brytpunkt. Jag avrundade till 14 000 RPM därför att jag hade ett lämpligt motstånd som passade, återigen det är ingen rocket science.

Detta ger 14000 pulser per minut/60 = 233,333 Hz

Frekvensen är = 1/(2 ΠRC)
680 Ohm ger 1/(2*3,14159*680*0,000001) = 234,05 Hz
Close enough om man säger så.

350px-Butterworth_response.svg.png


Knät är den frekvens där motståndets resistans och kondensatorns reaktans är lika stora, dvs vi delar på mitten och likströmmen mäts över motståndet och växelströmmen mäts över kondensatorn.

Kom ihåg att vi nu definierat likstöm som alla frekvenser under 234 Hz, resten skickar vi bort till jord genom kondensatorn.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Om vi kopplar in vårt lilla filter så skickar vi vår likströmsdel till varvräknaren som är jättenöjd med den typ av växelström som egentligen heter pulserande likström och går i topp så där coolt som bara varvräknare kan.

Allt brus som kommer från tändbox, tändstift och alla möjliga andra pryttlar slinker istället ned genom kondensatorn rätt ner i den sophink för elektroner som kallas jord.

Fiffigt va?

Om man byter plats på motstånd och kondensator så har man gjort ett högpassfilter som släpper igenom de höga frekvenserna istället och sätter man ihop flera filter kan man text göra bandpass (inga ändar), bandspärr (inga mittfrekvenser) eller filter av högre ordningar än 1 vilket ger skarpare knä och brantare slope men svagare signal.

Slut för idag
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
När man tillbringat hela vintern med att göra om sin hoj i grunden, radikalt ändrad styrgeometri, ändrad fjädring, ny el etc mm osv så måste man ju göra en acceptanstest så att man vet att allt funkar som det skall.

Man kan ta mindre turer hemomkring inom räckhåll för bil med släp. Eller testa en sak i taget för att isolera problemen, men är det HPD?

Nej!
44 mil i regn med en deadline att hålla är det enda raka.
Hondan och jag befinner oss i Tjockhult för en veckas jobb över Kristi flygare.

Resan gick händelselöst förbi. Efter Vrigstad dog både varvräknaren och tändningen, mitt filter kanske inte var så vädertåligt som jag trodde så det fick hivas och resan fortsatte varvlöst.

Vid Saltå kvarn passerade jag över ett krön i normal marschfart och hittade två mc-poliser på väg ut från en ficka.

Vad göra?

Vinka som en galning!

I backspegeln såg jag två snabbt borttynande vita hjälmar stirra efter mig och den ena höjde lite tvekade ena handen till hälsning.

De kom aldrig i fatt mig.

När jag skulle tanka i kungens kurva upptäckte jag att all den fina BT-oljan hade flyttat sig till mina stövlar från något slags nybildad geyser någonstans i cylinderraden, men sådana petitesser stoppar ingen HPD.

Nu sitter vi på Kungsholmens strand och äter pizza. På det hela taget ett mycket lyckat test!
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Min kollega Jonas var ju schysst och hämta kåpan jag spontanköpte i Uppsala och har haft den i sitt förråd, varje gång han ska ha ut eller in hojen så får han hiva ut kåpan först och nu har han tröttnat så kåpan måste hem.

Så här såg den ut i annonsen
flj5mc.jpg


Enklaste sättet att transportera en kåpa på en hoj är ju naturligtvis monterad, så idag drog vi iväg till Jonas polare och jag tillbringade ett antal timmar med att skruva av en massa saker jag kärleksfullt skruvat på i vintras och borra bort metall jag mödosamt svetsat dit med tvivelaktigt resultat.

Kåpan passade som handsken runt handen, den ska vara till en CB750K enligt uppgift men jag undrar om det inte var en CB750F.
Det enda som inte riktigt passar in mot hojen är uttaget för stödet som är en decimeter framför mitt stöd.
I övrigt var det bara att skruva dit, eller, bara och bara, men inget behövde borras, sågas, kapas, spacklas, eller på annat sätt förändras så på det hela taget är det ett fynd.

Dessutom har jag för första gången lagt ned så pass att kåpan gick i marken :D
Den nya gaffeln är nog orsaken till det, men ärr är sexigt!


21kffbq.jpg


Narkosen är lagd och operationen har börjat med en ektomi av gluteus maximus eller sätet på svenska.

1zxve6c.jpg


Här har även cerebrala aktiviteten upphört, eller tanken är borta, och transplantationen har börjat.

2qsszlz.jpg


Transplantationen är nu färdig och kirurgen har lämnat operationssalen och överlämnat suturerna åt det slödder som är kvar, dvs jag själv.
Observera det livgivande droppet som slingrar fram över golvet. Mer om det sedan.

20l1ojk.jpg


Nu är patienten redo att lämna uppvaket och skrivas ut.
Hälsotillståndet är dock allt annat är gott.

I morse upptäckte jag att hojen inte laddar, nya varvräknaren hade som tur var voltmätare som direkt skrek att det bara var 10,8 V
Efter första starten har jag fått springa igång den, därav lånet av laddare i verkstan.

Garaget med allt jag behöver för att fixa ligger 44 mil härifrån och jag hann inte felsöka på verkstaden.

Kan någon ge mig lite hints hur jag felsöker med bara tillgång till det Hondas lilla verktygskit?
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ett stort tack ska definitivt också gå till VR Motor i Bandhagen!

De ställde upp och lät mig låna plats och verktyg och kräla runt på golvet med skinnställsbrallorna på halv stång och sno M5 bultar utan att idiotförklara mig en enda gång. Iofs var det nog Jonas de lät släpa med något skumt skäggo, men för min del var de underbara.

Vi fick också njuta av ljudet av en Audi V10, nästan lika ljuvt som en 901 cc radfyra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är väl så här en riktig testkörning går till, en lång resa brukar ju ha en förmåga att få fram fel som inte kommer fram på kortare svängar. Hoppas det löser sig med laddningen.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det går ju till nöds att köpa extra MC-batterier att byta med på nedvägen så hem kommer jag nog



Eller sätta några cykeldynamos på framhjulet
:hojsmilie
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top