The birth of a HPD

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nu känns det lite bättre, taxen gör rejäla framsteg efter operationen, hästen får antibiotika, sommardäcken sitter på släpet och nya hjulbultar är införskaffade, hjärnskakningen har gått över, sonen kom ut och spelade Fly me to the moon för mig när jag mekade och lite grejer har fixat på hojen.
Syrran är på bättringsvägen också, jag visste inte ens att hon var på sjukhus.

Det är inga spännande saker som fixas, lite blinkers, fästen för backspeglar (jag hittade några universella från Kina där man kunde använda ena halva till broms- och kopplingsfästena), jag hittade lite smågrejer jag köpt för länge sedan när jag städade i röran i garaget, lite nya bussningar, muttrar och skruvar av rätt sort som ska på och en justerskruv till kamkedjesträckaren.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Lite bortglömt godis i hyllorna

15qqn0m.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
För de som vill ha backspegel på sin fighter eller andra som har reglage från kåphoj så hittade jag dessa på eBay.
Delen med backspegelfästet passar perfekt att byta ut överfallet på Hondas reglage åtminstone

biosop.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Pysslet fortsätter sakta, nya lager på väg från England och jag tänkte att jag själv måste ha lämpliga skyddskläder när jag mekar






23u2d7k.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Idag har jag rensat upp i röran i garaget, vi fick byta tak akut förra våren och allt är täckt av sågspån och klibbiga spån än tjärpapp eftersom de sågade bort det ruttna taket med motorsåg. Passade på idag att bära ut allt i solen (Inte ofta man kan det i Växjö) och dammsuga golv och hyllor.
Så skönt! Nu kan man packa upp och slänga så det blir plats för mer skrot, eller "begagnade delar som är omöjliga att få tag i" som det så vackert heter när jag måste försvara skiten

Hittade till och med en liten Vespa under en hög med bråte.

Jag fick många kommentarer om min nya skyddsmössa, jag antar att "asful" och "skitfånig tofs" är bra på ortenslang vilket är det enda min dotter snackar numera.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Mentalt genombrott!

Om engelsmännen är idioter betyder inte det att jag måste vara det också!

Varför måste jag ägna en massa tid och kraft och pengar på att öka innerdiametern på lagret från 15,88 till 16mm när det kritiska måttet är 14!?

Jag köpte en 16mm borr och lyckades göra ett 15,88 mm av det trots korrekt varvtal och skärvätska:huvet

Nu slog det mig att det borde vara mycket lättare att anpassa bussningen, det är ju bara 1mm bronsbelagd plåt.

Enklaste sättet att minska diametern av en ring?
Minska omkretsen!

Fyra minuters jobb med en bra fil. Ett 14mm borr borde gå att uppbringa på en söndag. Varför ska en vanlig borrsats ta slut vid 13 för:gnissla

281ybzo.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Behövdes ingen borr, behövde bara tvinga igenom axeln en gång så blev det perfekt.

1j2iac.jpg


Nya lager och tätningar i framhjulet, de gamla var nog nya de också för de kändes hur fina som helst, men nu vet man att allt är ok.
Och så hålborrade jag lite bultar, har man börjat är det svårt att sluta det är nåt meditativt att stå där vid pelarborren.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det är min 2,2 kg smideshammare, perfekt att finjustera passningen av ömtåliga delar med :smasha
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Den argusögde kanske har sett att det dykt upp stänkahållare på gaffeln, jag försökte allt i min iver att göra egna enligt HPD- manifestet. Slangklämmor, avgasklämmor, spikband, svepklammer, rörklammer, buntband, delar från en toarullehållare, delar från en okänd moped, kastskydd från en motorsåg, men ingenting blev bra.

Spinnin Wheel försåg mig med original Fireblade som satt som en smäck. Nu blir det lite spikbleck ner till skärmen.

Jag har funderat på om jag bara skulle köpa en riktig CBR-stänka och slippa allt trassel men den ser inte rätt ut, den silverfärgade på bilden ser precis ut som original men i 17" och blir kalas i blå metallic vad det lider.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
12mm känns som en bra start för avståndet mellan däck och skärm
2rnyetu.jpg


Kolfiber? Titan?
Nej! En riktig HPD använder bara de finaste materialen
Färdiga lätthål och allt!
347g12h.jpg


4snwqb.jpg


2ivzlug.jpg


Det här blir sketabra!
2mq3jo1.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Kullager bortskänkes mot annonskostnad

2vb6hbs.jpg


Ett styck sprillans nytt SKF 62/22 2RS (50X22X14 mm) och packbox (50X34X6) passande bla. drevhållaren på CBR600 1996 skänkes till den som vill det, i gengäld skickar du någonting du tycker att HPD-Hondan inte klarar sig utan, vadsomhelst som bara måste finnas på ett riktigt hopplock.

Kom med förslag!
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Rejäla doningar till framskärmen, liknar dom som jag har sett på öresundsbron:7peta
Framtida ölinköp kommer därför att ske via båt:hihi
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Kanske en tillfällighet, men just nu saknas det två stycken på bron.
Skulle nog inte rekommendera ölinköp förrän de fixat det...
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Skönt -allt är nu uppåt igen, dvs som vanligt

Det finns trådar som jag alltid läser, och Ryddarns HPD tråd är en av dom! Började ju för nästan 6 år sen, och vi följare hoppas ju på att få se det första avstannade projektet färdigställt i en avlägsen framtid.

Nu har vi ju fått följa ett annat, mer rejält bygge; och i alla fall jag skrattar åt den humor och uppfinningsrikedom som visas. Det blev ju en depp-dipp när både son och hund och häst drabbades men nu är allt uppåt igen!!

Tack för allt, Ryddarn, You make my day - då och då
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
:krama:krama:krama

Det var lite deppig där ett tag men nu börjar det ordna upp sig.
Jag tänkte komma igång med det ursprungliga projektet igen snart, vad gör väl det om en fälg är skev blott ystra hästar bränna gummi som rökelse mot himlen sky

Men först ska boldoren ut ur garaget, den står på egna hjul igen och väntar på en frisk kedja
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Nya kedjan verkar linjera som en Preussisk mittbena, fiFan vad bra det blir! Det var värt allt slitet med att loda in hjul och drev.
Verkar som jag skulle behöva en halvlänk, får se om jag kan hitta någon.
f4im9i.jpg


Nu börjar det faktiskt likna något på riktigt, inte många saker kvar att fixa innan man kan få premiärturen
2955o9v.jpg


Vad säger publiken, ska jag spara några gram genom att borra ur mitten i skärmhållarna? Ta fram era mätometrar och rösta nu!
2r2ci1j.jpg
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Hur mycket kraft hamnar på bromsstaget bak?

Tror ni det skulle fungera att lägga på material och göra ett böjt spår och använda en längre bult (ja ja, jag vet, gängor, skruv, bla bla) till dämparna att låsa fast okhållaren med?

Det är en 10.9 som sitter där nu, vad klarar den i sidlast utan att böjas?

2s5xyl0.jpg
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur mycket kraft hamnar på bromsstaget bak?

Tror ni det skulle fungera att lägga på material och göra ett böjt spår och använda en längre bult (ja ja, jag vet, gängor, skruv, bla bla) till dämparna att låsa fast okhållaren med?

Det är en 10.9 som sitter där nu, vad klarar den i sidlast utan att böjas?

2s5xyl0.jpg

Om du bromsar så hårt att bulten borde gå av så är bakhjulet i luften ändå..... ;)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Sant, jag får väl testa helt enkelt.
Borde ju vara mer hållbart är MDF-lösningen
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top