The birth of a HPD

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag gjorde ett par utkast tidigare i tråden

View attachment 447519
29zetq8.jpg


Så här ser tanken som hör ihop med sidokåpan ut
c10459408318a3e6ec5649567c8c24ad.jpg
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Dem har jag koll på, det är dom kommande alternativen som får mig att bita på naglarna. 83:an är väldigt snygg, har själv haft en röd-vit.
Vitt är snyggt på hojar, blir det mer färg på din tank såsom på 83:an, eller är du nöjd med ditt målarblock ?
Sätter mig 2 minuter i hockeybåset och anpassar mig till ditt byggtempo.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Såg just att den röda linjen slutar på sidokåpan, den bör förlängas upp på tanken.
Väntar otåligt på dina förslag,:gnissla gillar vad du gjort så här långt.

Den här tycker jag kan bli bra
Det var skitsvårt att få till riktigt snygga kurvor i Gimp, jag Brukar använda PSP så jag ska försöka göra en bättre version.
Ni får föreställa er att linjerna smyger fram längs kanterna på ett parallellt och snyggt sätt :crash

Jag antar att lackeraren kan maskera så det blir bra när vi väl kommer så långt

2igoztc.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
83:an är väldigt snygg, har själv haft en röd-vit.
Vitt är snyggt på hojar, blir det mer färg på din tank såsom på 83:an, eller är du nöjd med ditt målarblock ?

Jag är nog i huvudsak nöjd med den vita tanken med sina röda "vingar", samma motiv som CB1100R hade på sin tank.
Jag provar bara att laborera med linjerna
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Sätter mig 2 minuter i hockeybåset och anpassar mig till ditt byggtempo.

Se till att du sitter mjukt, bygget som tråden började med har hållt på i över 20 år:D

Med övertid och tre tonåringar så blir det inte så högt tempo, och det går inte fortare för att jag bygger organiskt. Dvs. planen ritas om hela tiden.

Jag kan berätta lite om hur planerna har sett ut.

Från början ville jag göra som Björn Inge gjorde med sin Z1000 (jag har för mig att det var han i alla fall, tidningen ligger under nattygsbordet) moderniserad och nylackad och bling, sedan fick jag höra att hojen hade en skön patina och då ändrade bygget karaktär till att modernisera och förbättra allt som rör prestanda med typ Öhlinsgaffel och Brembobromsar och lämna lack och annat från -79 med flagnande klarlack och allt.

En idé var att kapa sadeln till solosadel och flytta fram ankstjärten, en kaffesadel var uträknad från början, jag letade efter en Corbin gunslinger ett tag och hittade då sadeln som ligger på nu och då fick det bli långsoffa.

När jag var och köpte delar till bygget så hittade jag den fyrkantiga framlykta som syns på någon bild och då insåg jag att ingen skulle komma på tanken att bygga med en fyrkantig 80-talslampa. Snacka om unikt!

Jag såg en Z1300 framför mig, stor och massiv och lite kantig så då började jakten på en större tank.
Jag ville ha en CB1100R-tank och hittade faktiskt en till salu, men priset var ju så man skrek.

Efter ett tag dök den vita tanken upp i en sökning till ett bra pris, den var felaktigt beskriven som en CB1100-tank så jag hade lite tur där.

Sedan la jag ett skambud på en kåpa och fick den, jag har fortfarande inte fått hem den men det är en annan historia, så då ändrades planerna igen.

Planen då var att helt enkelt byta ankstjärt och sidokåpor till blå metallic, dels för mina röda är mer grisrosa numera och dels för att få det vit/röd/blåa färgschemat som HRC använder.

När jag hittade 1100-kåpan så ändrades planerna igen :) då jag tyckte randningen var skitsnygg

Så du får ta't med ro och vänta in mina infall.

Just nu lutar det åt att jag låter den röda och blå linjen fortsätta upp på tanken enligt sista bilden (fast bättre och snyggare) vilket ju blir väldigt lik din röda -83 eller hur?

Alla klassiska Honda CB-element finns där i linjer och lack, men ingenting är en ren kopia, men man kunna se på långt håll att det är en boldor, fast när man kommer närmre så blir man osäker, fast visst är det... eller?

På lördag har jag säkert hittat något på fleaBay som ställer allt på huvet igen :D
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Men till skillnad från HPD-qvarnan så använder jag ju faktiskt boldåren, så det finns en deadline framåt våren.
En genomgående tanke har varit att inte ändra på någon av originaldelarna, det går alldeles utmärkt att plocka av alla nya bitar och återställa den till original med en skruvmejsel och en skiftnyckel.
Så blir jag inte klar med allt till det är dags att köra så är det bara att slänga på den del som inte fixats och ut å köra:tummenupp

Edit:
Jag har byggt på hojen i huvet i flera år och sedan börjat samla delar, ett gott råd för hemmabyggare men en enda hoj är:
Börja inte bygga på riktigt innan du har en kritisk massa av delar så du har en chans att färdigställa bygget över vintern!

Annars finns det en risk att bygget hamnar här
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Björn Inges Z1000, var det den som var svart/silver med Öhlinare, ISR-skivor, 4-1 från Nitro Racing mm?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
I grund och botten är jag mycket avundsjuk på dina kunskaper och ditt projekt, som är på "villhanivå".
Ändå sedan 1981 har jag beundrat Hondas CB-modeller 79-83. Köpte en röd-vit-svart Super bold'or för att förverkliga en ungdomsdröm, en hoj som fick äldre killar att komma fram och snacka lite hoj, något jag kan sakna idag när jag stannar till med min nuvarande hoj (2015).
Sålde CB:n hösten -17 pga långa ben och ett kort avstånd mellan sadel och fotpinne som resulterade i ett ömmande knä efter x antal växlingar.
Som person är jag en estet ändå ut i fingertopparna därav mitt senaste hojval aprilia tuono:kär.
Kör vidare bara, detta kan omöjligt bli fel. HOJGODIS
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Tack för all uppmuntran CBR1!
Jag hade skrivit ett långt svar men jag höll på för länge så jag fick inte posta det :(

I korthet tycker jag att jag bara irrar fram i misär och försöker sminka en gris och så sitter du och avundas mig

Det kanske inte är så illa ändå!

Kvällens pyssel blev mera el, moderna tändspolar från en Fireblade ska ge bättre gnista. De är några cm kortare så jag måste göra ett nytt fästhål i ramen och svetsa dit en mutter. Men i övrigt är det bolt on.

2zroqz8.jpg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ajdå, inte kul när en dator tycker att man är dryg:) Bättre gnista har man alltid nytta av, en annan sak som blev bättre på min 1100 F var att byta startkopplingen och donatorn hette Yamaha R6 2005.
Startkopplingen är lättad på 1100 mot 900 och 750, min hoj hade fått bytt densamma efter ca 1500 mil till en ny originalkoppling.
Det enda jag gjorde var att borra 5 hål eftersom R6:ans hål inte matchade Hondas hål.
Hondas koppling består av 3 fjäderbelastade "massiva stumpar" som får med åldern svårigheter att greppa för att få snurr på motorn, R6:an har säkert 15-20 st, så här snackar vi handbollsklister:tummenupp
Startkopplingen R6 2005 helt ny hos Yamaha ca 2500:-.
Finns film på youtube om bytet.
Vissa av dina stopp kommer att bli oväntat långa kommande säsong, bara så du vet.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hur ny Fireblade är det vi talar om här ?
Köpte tändspolar till min -83 men vågade bara köpa de som var avsedda till min modell:huvet
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Superbra tips på startkoppling!
Jag har fått serva min två gånger under åren så det ska anammas.

Man kan använda i stort sätt vilka spolar som helst, bara motståndet i lindningarna är i samma härad, viktigast är primärsidan då motståndet måste vara avstämt mot tändkretsen.
Här är de 3 ohm primärt och 14 kohm sekundärt, vilket är samma som original om jag minns rätt.

De långa stoppen en av de roliga sakerna med att köra en äldre hoj, måna ska stanna och prata och sparka på däcken :)

Vad gör du på nätterna egentligen?
Jag tyckte jag var en nattuggla
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Mina nätter spenderas på E6:an och jag lever i den rytmen hela veckan för att vara snäll mot kroppen.

Primärt, sekundärt och ohm är som grekiska för mig.
Hjälper gärna till där jag kan, tacket efteråt är en go' bonus.
Classic Honda klubben känner du säkert till och kunskaperna dom besitter, guld värt om man kör en "gammelhonda".
Ser fram emot nästa inlägg, trevlig helg.:hej
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Då förstår jag, Classic Honda tyckte att vi hade för många kammar så vi var inte välkomna.
Honda Bol d'Or Club Sweden däremot är en riktig guldgruva av information och inspiration och muntration och alla andra -tioner.
Tyvärr fanns klubben mest på Classic Bikes forum och överlevde inte bytet av forumplattforn :(
All information och alla tips och alla fantastiska trådar slaktades, jag hann spara en del men det mesta är borta.

Där fanns mängder av tips som ditt om startkopplingen och alternativa lösningar för att hålla dårarna rullande. Och det fanns en skattgömma av delar bland medlemmarna, nu gräver man förtvivlat i diverselådan hos handlarna.

Idag fixade jag till hållaren för säkringsboxen, det satt en platta med hål för en bult off center som jag skar bort och flyttade till mitten.

Jag hade hoppats på att kunna visa några svetsar som åtminstone var taffliga men resultatet blev så erbarmeligt att alla bilder har destruerats
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Numera inkluderas även CBX-klubben i Classic Honda för att dom inte skulle tyna bort pga deras sjunkande medlemsantal. (CBX alltså)

Var själv medlem -16 -17 och 2018 med min -83:a.
Inga problem alls, även kört 6 juni med dom på deras årliga runda (motorhistoriska dagen).
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
I kväll blev det lite småpyssel, klä kablar med krympslang och en liten champinjon.

33tttti.jpg


Jag har sett dem svarvade av aluminium för typ $49
Lite svets och svordomar och ett trasigt wirehölje så blir det så bra.
Jag har fått tag på en Koso universalmätare så den mekaniska varvräknare åker.

2po13r7.jpg


Med mätaren kom också ett Motad 4-1 rostfritt grenrör och kollektor. Blir fint som snus.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Eller... kollektor är kanske att ta i
Någon har kapat bort ljuddämparen och klämt dit en slangklämma för att ansluta nån annan dämpare
p.jpg


Så här borde det sett ut, det gör dock inget, jag vill inte ha en sådan dämpare i alla fall
M7H-000.jpg


Jag köpte ett demoex från ett nystartat Lettländskt bolag i stället, känns gedigen och fina svetsar. Ingick en db-killer, en adapter och fjädrar och fästöglor för att ansluta till övriga systemet.
%D0%A4%D0%BE%D1%82%D0%BE-31.10.2018-21-47-32.jpg
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Någon som vet var man kan köpa 2" rostfria rörkrökar eller få en stump S-format rör tillkrökt?
Jag har pulat ihop en mall av BT-krökar men vill ha ett helt och fint rostfritt rör.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top