Inbrott i mitt garage Örebro.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Inbrott i mitt garage inatt, de fick med sig stora värden. En uppsättning Makita 18V verktyg(borr, skruvdragare,cirkelsåg m.m). 2 uppsättningar svarta motardfälgar till KTM, 2 uppsättningar silvriga motardfälgar till Honda, ett par med röda talon-nav och det andra med kolfiber. 2 beringer bromsok till KTM samt bromspump och två skivor, beringer pump och ok till Honda med två skivor. En uppsättning crossfälgar till KTM med endurodubbade däck på. Sen ett par hjälmar, skydd och lite andra småsaker.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Lite uppdatering efter att tekniker varit här i 3-4 timmar o jag kunnat gå in o kika närmare. De hade turligt nog bara öppnat den nedre luckan till verktygen där jag bara hade laddaren och tigersågen så Makita-verktygen kan ni stryka från listan. Likaså hittade jag hjälmarna där inne under allt bråte :D Verkar bara vara mina fälgar och bromsdetaljer som är borta.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hurra, fått svar från försäkringsbolaget.
Får hela 2000 kronor.
Värdet var ju bara på sisådär 50000 begagnatpris.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Då måste ju alla premiebetalningar till sagda bolag kännas bra... allvarligt talat, acceptera inte bolagets bud. Det kändes inte speciellt seriöst ens.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Då måste ju alla premiebetalningar till sagda bolag kännas bra... allvarligt talat, acceptera inte bolagets bud. Det kändes inte speciellt seriöst ens.

Maxbelopp på avmonterade fordonsdelar uppgår till 2000 kronor, men jag slapp ju självrisken på 1500 för att värdet var såpass högt :tummenupp
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vad har man för alternativ om de bara ersätter 2000 på avmonterade fordonsdelar, ta pengarna eller skit i de typ.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Meningen med en "stöldförsäkring" är ju att du ska kunna köpa tillbaka sådant som ev bli stulet, minus självrisk och åldersavdrag. Här är ju differensen 48 000 kronor mellan marknadsvärdet för dagen och aktuell ersättning. Säg att hojen blir stulen och du får ~4% av hojens värde i ersättning av FB, inte speciellt lätt att köpa en likvärdig hoj.

Försök förhandla, har du kvitton så underlättar det dina argument. Viktigast av allt är att inte vika ner sig vid första budet. Dom kan ändra sig och det kan löna sig.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016

kanske skulle förklarat vidare.

Men om man som privatperson blir ett brottsoffer & blir bestulen, på t.ex en bil (som i mitt fall)
så ville försäkringsbolaget ge mig 8 tusen kronor.

aldrig sa jag, minst 15 sa jag.

då valde jag att ta in svenska handelskammaren.
dom har oberoende värderingsmän/kvinnor
som kan lösa tvist mellan parterna.

om handelskammaren värderar till 8, så fick jag bekosta 2 för tjänsten
värdera dom den till 6, får man ändå 8, då det var FB sista bud
värdera dom den till 25, är FB tvungen att ge med sig & FB står för de 2 tusen.


det hela slutade i mitt fall att jag fick 13 tusen för min gamla ford, - självrisken = 11,500:- i stället för 6,500:-som FB ville ge mig


Du kan även prata med ditt FB om att du vill att en oberoende värderingsman tar en titt på ärendet, då brukar dom höja sitt bud direkt
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fast om nu trådskaparen ingått avtal med försäkringsbolaget där ett villkor fastställer att avmonterade fordonsdelar ersätts med max 2000 kr är det ju inte mycket att göra?

Det gäller att läsa villkoren och inte bara ta den billigaste försäkringen...

Det är för jävligt att det är sådana här villkor, och bolagen är ju mycket medvetna om att de flesta av oss aldrig läser mer än kanske omfattning och standardsjälvrisker.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Fast om nu trådskaparen ingått avtal med försäkringsbolaget där ett villkor fastställer att avmonterade fordonsdelar ersätts med max 2000 kr är det ju inte mycket att göra?

Det gäller att läsa villkoren och inte bara ta den billigaste försäkringen...

Det är för jävligt att det är sådana här villkor, och bolagen är ju mycket medvetna om att de flesta av oss aldrig läser mer än kanske omfattning och standardsjälvrisker.

Ja precis, det står väl troligen i avtal att avmonterade fordonsprylar som förvaras i garage ger ett maxbelopp på 2000 spänn, hade jag haft skiten hemma i gästrummet o får inbrott så skulle det säkert gå o få mer.
Håller på o undersöker saken vidare iaf.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det går inte snabbt hos försäkringsbolaget iaf.

Inte hört nåt från polisens sida på nån vecka men haft bra kontakt med nån där som uppdaterat mig lite om hur det går osv.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lösöret borde ju gå på hem/fastighetsförsäkringen, inte hojens.. Vad säger de villkoren?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Lösöret borde ju gå på hem/fastighetsförsäkringen, inte hojens.. Vad säger de villkoren?

2000 spänn fick jag på hemförsäkringen, de tog bara ett par veckor.
Meeeeen det täckte ju inte ens för en av bromsskivorna :D
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top