Buller..

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Gällande MWR hittade jag: "Currently the 1199 is std NOT allowed the the Belgium / Holland and UK tracks because of too much noise . With the MWR “HE” filter installed and std. exhaust the 1199 is below the 95db.
Even motorcycle magazines call me if they can have a filter otherwise they can’t do a test on the track."
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag mätte aldrig skillnaden mellan KN & MWR men nu har jag svårt att höra hojen när man kommer upp i lite fart, det hade jag inte förut...
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Bara för att se om det gör någon skillnad kommer jag göra provkörningar med samma slutburk som sist fast med mwr filter istället för Kn.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Är alltid två bättre än en? Låt säga att man monterar två dämpare parallellt med varandra, skulle det har någon betydelse för ljuddämpningen eller allt försvinner ut ur ena? Alltså inte seriemontering a la Mossberg. Har helt enkelt inte plats till det på min CBR600RR.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Beror på vad det är för hoj kan man väl säga.. Det är bara att prova.
 

SweRacer

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
Ja
Hoj
Sport
Någon som vet om de här klarar sig med orginalburk?

R1 98-01,04-06 och 07-08
Cbr 1000 08-
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Någon som vet om de här klarar sig med orginalburk?

R1 98-01,04-06 och 07-08
Cbr 1000 08-

Där var en r1 07-08 på Knutstorps ljudtest igår. Det var optimala förhållanden med bra väder och ingen vind. Den hade 91-92 db med original pipor och effektfilter. Var inte min egna hoj, men den klarade sig bra.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
20140428_112920.jpg

Modifierade min db-killer med ett varv dämparmatta, i övrigt titansystem utan kat. CBR600RR-08
Med db-killern toppade jag 95,6db, vilket blev godkänt på Knutstorp.

Testade även en sväng med originaldämpare: 92,7db. Funderar dock fortf på att skaffa mig ett MWR så har jag gjort vad jag kan.

Duccarna hade det svårt däremot.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
View attachment 404402

Modifierade min db-killer med ett varv dämparmatta, i övrigt titansystem utan kat. CBR600RR-08
Med db-killern toppade jag 95,6db, vilket blev godkänt på Knutstorp.

Testade även en sväng med originaldämpare: 92,7db. Funderar dock fortf på att skaffa mig ett MWR så har jag gjort vad jag kan.

Duccarna hade det svårt däremot.
Är det den fasta mätaren de använder eller kör man mätningar med handhållna mätare?
Om det blir stenhårt 95 + rabatt så får det jobbas i garagen.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det var fasta mätaren! Föreslår att vi oxå använder oss av den mätaren på SSEMSES bandagar.
Det har vi alltid gjort. :tummenupp
Under den första timmen har vi samkört fast- och handhållen mätare för att får en kalibrering.
Det slår förvånansvärt lite mellan de två så när vi klarat av första timmen så har vi bara gjort stickprovskontroller.

Jag skall komma mer med Ring Knutstorp och se vad vi kan komma fram till. Vi vill ju ha så rättvis mätning som möjligt för allas skull.
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Uppdatering: Var på Anderstorp denna helgen. Satt på originalljuddämpare för att vara så tyst som möjligt (92,7db på Knutstorp). Hojen börjar ganska tidigt på fredagen gå dåligt och jag funderar på om det är dämparen som är orsaken, den vill helt enkelt inte varva över 11k.rpm. Vad göra?

Fick tag i nummer till Fredrik Stigefelt som har bromsbänk och modifierar hojar i Anderstorp. Han kan ta emot redan samma kväll :tummenupp . Efter lite felsökning, och lösning, mappas hojen och bänkas till 113,6hkr på bakhjulet med originaldämparen på. Denna hojen har redan tidigare bänkats med detta system men då med en öppen leo vince dämpare. Då hade hojen 118 hkr, men oxå en ljudnivå på 104db.

Visst, nu är där 5hkr mindre men jag hade inte kunnat köra med den öppna dämpare, utan hade då behövt stoppa i en db killer modell större. Och att banta ner så mycket db hade varit svårt utan att strypa motorn helt och frågan är hur många hkr som gått till spillo då.

Min rekommendation är att behålla originaldämpare och lägg pengarna på att mappa hojen till att gå optimalt istället. Jag tror aldrig jag kommer behöva oroa mig för att låta för mycket på banan med denna hojen iaf :)

Ett mycket hjärtligt och stort tack till Fredrik Stigefelt för all hjälp! Gynna honom om ni kan, mycket kompetent och trevlig!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top