Buller..

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Min Daytona 675 -11 med orginalsystem ger med full gas på 2 ut på rakan 94.6 db så Micke att Daytona dånar för mycket med original stämmer ej

Min FZ1,a bullrar 100 om jag ligger på fel. Och då pratar vi en dämpare stor som Småland..

Men eftersom jag startade tråden så kanske jag kan få förklara varför, att det låter mycket ibland av allsköns orsaker är ingen dödssynd om man lyssnar och iaf försöker göra nått åt saken.

Mitn pissiga inställning var faktiskt riktat till specifika piloter som skiter i vilket och bara dönar på som om dom 2 första påpekningarna bara rann igenom huvudet som ingenting, att man på varvet ligger i säg Max 80 på rakan bara för att slå på fullt efter restaurangen med ett uppmätt buller på 102-106 visar bara att man skiter i vilket..

det var ett par som tog åt sig och verkligen gjorde allt för Att komma ner till godkända nivåer med allt från diskkuddar, järntråd och annat, en stor eloge till dessa som lyckades och kunde fortsätta dagen som var en bra dag.

NU STICKER JAG UT HAKAN LÅNGT OCH INVÄNTAR KÄFTSMÄLLARNA.

Jag tror att andra arrangörer och banor ser genom fingrarna och släpper igenom hojar som inte borde vara på banan... Och det är som att pissa ner sig för att man fryser när gått vilse på fjället, skönt för stunden man gör satans ont när ingen hjälp kommer.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kawasaki ZX6R 07-08 har med Originalsystem en ljudnivå på 96db, sen slits ju ljuddämparmaterialet så förmodligen därför en del har problem då de inte packar om ljuddämparen.

Sen kan man ju se ZX6 2009 med ett Akrapovic system som ligger långt över 100db utan killer i och precis under 100db med den i....
När du säger 96 dB, menar du enligt typgodkännandeskylten eller vid mätning av flera olika ZX6R 07-08 på Knudan?
Håller med om att de flesta är ok, jag pratade i väldigt generella termer när jag kommenterade pjohans fråga.
Min Daytona 675 -11 med orginalsystem ger med full gas på 2 ut på rakan 94.6 db så Micke att Daytona dånar för mycket med original stämmer ej,
vet att bmw 1000rr har problem med ljudet
Jag har blivit svartflaggad och varit nära 100 dB med min Daytona 09 med originalsystem och att få en så noggrann mätning som 94.6 dB varv efter varv på Ring Knutstorp ser jag som näst intill omöjligt.
Återigen, de flesta Daytonor med originalsystem har inga problem.
Skrev även CBR1000RR från 08 och framåt, jag själv har inga problem med min 10:a med original och flera andra som kör original upplever samma sak. Vi hade dock en period då vi fick plocka in massor av Fireblades, både med original och med slip-ons.

Håller med dig, BMW S1000RR bör också adderas till listan över hojtyper som ibland har problem.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är ett jäkla lotteri. Första gångerna när jag köpt min ZX6RR så körde jag t.om. utan db-killer då förra ägaren sa att det gick bra. Sen efter ett par körning fick jag höra att det lät för mycket. Satte då i db-killer. Funkade bra ett tag sedan var det tillsägelse igen. Klistrade då ljudämparmatta överallt där det går. Funkade bra ett tag tills jag helt plötsligt blev uppmätt till 103 db. Efter det ändrade jag ingenting då jag inte kan göra något mer med sakerna jag har och sen dess har det inte varit några klagomål...
 

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
På Falkenberg kördes det SM/SO då alla cyklar gick igenom besiktning och ljudmätning iform av 2 meter max. Klarade du dig där var du grön på banan också, inget tjaffs någongång. Antingen måste knutstorp bygga om, Bullermatta längs hela muren tror jag skulle dämpa många dB. Eller ändra sättet att mäta på.

Jag har byggt om med mega ljuddämpare och lagt massa tid och pengar på det, visst jag kom ner ett antal dB men efter en krasch så gick givetvis den sidmonterade ljuddämparen sönder, vilket orginalet inte hade gjort.
Jag tänker inte lägga mer tid och energi på att försöka få ner ljudet mer för att kunna köra på knutstorp.
Det blir träning på alla andra banor istället.

Ska bli kul att se vad som händer om det blir SM helg den 23-25 augusti på Knutstorp. Ska alla få svartflagg eller ska vi få gasa då? Eller så stryks tävlingen ifrån kalendern. KUL!
Säg så till hela Superstock och Pro.."Bygg om era hojar så ni klarar er här också"
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det är ett jäkla lotteri. Första gångerna när jag köpt min ZX6RR så körde jag t.om. utan db-killer då förra ägaren sa att det gick bra. Sen efter ett par körning fick jag höra att det lät för mycket. Satte då i db-killer. Funkade bra ett tag sedan var det tillsägelse igen. Klistrade då ljudämparmatta överallt där det går. Funkade bra ett tag tills jag helt plötsligt blev uppmätt till 103 db. Efter det ändrade jag ingenting då jag inte kan göra något mer med sakerna jag har och sen dess har det inte varit några klagomål...
Bullergruppen har alltså drivit dig till total tystnad! Kanon ju! Då har vi uppnått vårt mål! :D :tummenupp
Skämt åt sido, jag håller med dig om att det är svårt att få samma värden gång efter annan men man måste vara medveten om att det är otroligt många faktorer som påverkar, vädret inte minst.
Vid regn har vi nästan alltid problem och sen snurrar ju vinden åt alla håll på Knudan, en riktning på förmiddagen och en annan på eftermiddagen så har vi helt plötsligt olika värden. Lufttrycket påverkar också.
Vi försökte kartlägga detta ett tag, jag noterade alla värden på Ring Knutstorps väderstation, men gav rätt snart upp. Det är för många parametrar för att vi skall kunna bli kloka på det hela.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
På Falkenberg kördes det SM/SO då alla cyklar gick igenom besiktning och ljudmätning iform av 2 meter max. Klarade du dig där var du grön på banan också, inget tjaffs någongång. Antingen måste knutstorp bygga om, Bullermatta längs hela muren tror jag skulle dämpa många dB. Eller ändra sättet att mäta på.

Jag har byggt om med mega ljuddämpare och lagt massa tid och pengar på det, visst jag kom ner ett antal dB men efter en krasch så gick givetvis den sidmonterade ljuddämparen sönder, vilket orginalet inte hade gjort.
Jag tänker inte lägga mer tid och energi på att försöka få ner ljudet mer för att kunna köra på knutstorp.
Det blir träning på alla andra banor istället.

Ska bli kul att se vad som händer om det blir SM helg den 23-25 augusti på Knutstorp. Ska alla få svartflagg eller ska vi få gasa då? Eller så stryks tävlingen ifrån kalendern. KUL!
Säg så till hela Superstock och Pro.."Bygg om era hojar så ni klarar er här också"
På tävlingar är det aldrig några problem.
Vem sköter bullermätningen då?
 

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
Lufttrycket påverkar också.
Vi försökte kartlägga detta ett tag, jag noterade alla värden på Ring Knutstorps väderstation, men gav rätt snart upp. Det är för många parametrar för att vi skall kunna bli kloka på det hela.


Nä men bli klok på lufttrycken så säg till när man kan komma och köra. Låter kanon:tummenupp
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
På Falkenberg kördes det SM/SO då alla cyklar gick igenom besiktning och ljudmätning iform av 2 meter max. Klarade du dig där var du grön på banan också, inget tjaffs någongång. Antingen måste knutstorp bygga om, Bullermatta längs hela muren tror jag skulle dämpa många dB. Eller ändra sättet att mäta på.

Jag har byggt om med mega ljuddämpare och lagt massa tid och pengar på det, visst jag kom ner ett antal dB men efter en krasch så gick givetvis den sidmonterade ljuddämparen sönder, vilket orginalet inte hade gjort.
Jag tänker inte lägga mer tid och energi på att försöka få ner ljudet mer för att kunna köra på knutstorp.
Det blir träning på alla andra banor istället.

Ska bli kul att se vad som händer om det blir SM helg den 23-25 augusti på Knutstorp. Ska alla få svartflagg eller ska vi få gasa då? Eller så stryks tävlingen ifrån kalendern. KUL!
Säg så till hela Superstock och Pro.."Bygg om era hojar så ni klarar er här också"
Martin, jag vet att du haft det skitjobbigt men snälla, skyll inte på oss i Sydskanes Emse. Du vet att det är Magnus som jagar oss och att du fick köra med BB och sedan fick tillsägelser när du körde med oss är rent åt helvete. Du hade ungefär samma värden hela tiden men det var först när vi kom dit som Magnus surnade till och du hamnade under luppen.

Sen måste man lära sig skilja mellan en tävling med SVEMO-reglemente och en bandag.
2m max är enligt mig en riktigt löjligt metod med nuvarande kunskap inom SVEMO. Tro mig, vi var med när de tomtarna gjorde "utredningen" på Knudan. Maken till virrpannor har jag aldrig sett tidigare.
Med lite bättre databas kan det säkert bli bra men just nu... tjaaaaa...

Sen står det ju i reglementet (SR för RR) att även om du klarar 2m max så kan du ändå åka dit om du har över 95 på banan.

2m max SR för RR.jpg

Edit: Det finns faktiskt förare i Pro SBK som har system som klarar 95 dB, Mårtensson är en av dem men för att citera honom "Varför skall jag förlora effekt för att klara bullret när SVEMO skiter i att mäta oss? Då kan jag ju lika bra köra med samma som de andra." Detta är från en konversation utanför kontoret på Ring Knutstorp där jag, Mårtensson och Magnus diskuterade ljudet under förra säsongen.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
På tävlingar är det aldrig några problem.
Vem sköter bullermätningen då?

Banägaren och Svemo

Ok, men är bullergruppen inte nått från banans sida? Eller det är bara på Sydskånes dagar?
Hm nu är jag förvirrad.
Det kan ju vara så att man vi tävling på andra banor har tillgång till "bullerdagar", då är det ju rätt självklart att ni inte har problem. Sen vet väl både du och Martin att SVEMO mer eller mindre kapitulerat gällande buller (i alla fall förra året enligt många tävlande).
Om du läser protokollen från Söderåsens Miljöförbund så har även Knudan sådana men med tillägget att man ändå inte får överskrida 60/55 dBA. På Gelleråsen är det som sagt 70 dBA som gäller, en klart mycket generösare gräns.

Bullergruppen som tjänstgör vid Sydskanes Emses körningar är föreningens grupp (i orange Sydskanes Emse tröjor) men vi jobbar i nära samarbete med Ring Knutstorp.

Det har funnits tillfällen då Knudans egen personal varit ute och mätt sidan om oss och det är då de som tvingat oss svartflagga. Tror Nilssson_ var en av de drabbade vid ett sådant tillfälle.
Det var även Knudans egen personal som tvingade oss avsluta hela VIT grupps pass.

Håller med, det skall bli riktigt intressant att se vad som händer på SM deltävlingen 23:e - 25:e Augusti.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Ok. Men varför ha en bullergrupp om banan själv sköter mätningen i slutändan?
Kanske jag som är lite trög :confused:
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
På Falkenberg kördes det SM/SO då alla cyklar gick igenom besiktning och ljudmätning iform av 2 meter max. Klarade du dig där var du grön på banan också, inget tjaffs någongång. Antingen måste knutstorp bygga om, Bullermatta längs hela muren tror jag skulle dämpa många dB. Eller ändra sättet att mäta på.

Jag har byggt om med mega ljuddämpare och lagt massa tid och pengar på det, visst jag kom ner ett antal dB men efter en krasch så gick givetvis den sidmonterade ljuddämparen sönder, vilket orginalet inte hade gjort.
Jag tänker inte lägga mer tid och energi på att försöka få ner ljudet mer för att kunna köra på knutstorp.
Det blir träning på alla andra banor istället.

Ska bli kul att se vad som händer om det blir SM helg den 23-25 augusti på Knutstorp. Ska alla få svartflagg eller ska vi få gasa då? Eller så stryks tävlingen ifrån kalendern. KUL!
Säg så till hela Superstock och Pro.."Bygg om era hojar så ni klarar er här också"


Hur svårt skall det vara att få in i huvudet på folk att bullret vid mätpunkten på banan egentligen är oviktig, det är inte folket i tornet som gnäller utan grannarna, och det är där den springande punkten är som jag förstår det.

som jag sagt tidigare, jag är ingen expert men jag tror att jag iaf förstår logiken i det ologiska med buller.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Hur svårt skall det vara att få in i huvudet på folk att bullret vid mätpunkten på banan egentligen är oviktig, det är inte folket i tornet som gnäller utan grannarna, och det är där den springande punkten är som jag förstår det.

som jag sagt tidigare, jag är ingen expert men jag tror att jag iaf förstår logiken i det ologiska med buller.
Men det är ju alltid mätningen vid banan som avgör om det ska svartflaggas?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Ok. Men varför ha en bullergrupp om banan själv sköter mätningen i slutändan?
Kanske jag som är lite trög :confused:
För vi vill ligga i framkant när det gäller att ta ansvar för vår egen verksamhet.
Den dagen (och den kan vara nära) när det endast finns ett fåtal dagar för Knudan att erbjuda då vill vi vara förstavalet bland de arrangörer som söker bandagstillfällen. Vi lär oss dessutom massor på att ha egen bullergrupp. Det jag skriver i denna tråd baseras inte på gissningar utan på saker vi har lärt oss över tiden.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Men det är ju alltid mätningen vid banan som avgör om det ska svartflaggas?
Ja och nej. Om du läser protokollet så är det faktiskt ljudnivån hos grannarna som gäller. 95 dB är nåt hittepå för att man skall kunna tävla (nu gissar jag för jag vet inte bakgrunden till värdet), en generell rekommendation eller nåt i den stilen. 95 dB är förmodligen tänkt att motsvara 60/55 dB hos grannarna gällande alla banor i Sverige.

Skulle vi gå strikt på 95 dB på Knudans fasta mätare så skulle vi knapp haft några hojar alls på banan och med all säkerhet inte speciellt många i VIT grupp.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Jaja.. Nu har jag ryckt ut dbkillern,, 3dgr på Oschersleben väntar.
Där får man svartflagg om man låter under 95.. :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top