Buller..

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
På väg hem från Karlskoga. Och kan säga att massor av hojar som blir svartflaggade på Knutstorp har kört här i dgr utan några som helst problem, dessa hojar körde även på Anderstorp förra helgen utan problem.
Så man börjar undra lite.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Finns det verkligen "bullerdagar" på Knutstorp, dvs dagar när det får låta mer?
Jag vill minnas att Magnus själv har sagt att det inte existerar och att det är 95db som gäller alla dagar.

Anledningen till min fråga är att senast i lördags arrangerade GRC en bandag för bilar på Knutstorp där dom gick ut med informationen att det var bullerdag och 100db som gällde.
Det finns även andra arangörer som tillåter höge buller än 95db (om det är ring Knutstorp som tillåter det eller om dom bara skiter i att följa reglerna vet jag inte).

När jag tävlade i Bott på Knutstorp för ett par år sen på ett autoropaevent fick vi svaret på förarmötet att ljudet inte skulle diskuterad den helgen. Samma helg kördes det uppvisning med 2st bilar helt utan ljuddämpning.

Om det är så att det inte finns några bullerdagar så gräver ju Magnus och Ring Knutstorp sin egen grav om dom tillåter högre ljudnivåer för vissa.

Att det blir många svartflaggningar pga ljudet på sydskånes bandagar beror på att reglerna faktiskt följs och Magnus står i princip och övervakar det.
Är det så att han övervakar andra arrangörer också eller sticks det pengar under bordet för att han ska se mellan fingrarna?

Att ljudkraven måste följas är en självklarhet om vi vill fortsätta köra men om kraven skiljer mellan olika arrangörer kommer dom som har hårdare krav snart inte ha några deltagare.

Hoppas att någon som är mer insatt kan svara på frågan om det verkligen finns bullerdagar.
Ja, bullerdagar finns även om tillägget till protokollet 2011-08-30 (som kom till efter överklagande) gör dessa rätt meningslösa. Verksamheten får aldrig alstra mer buller än 60 resp. 55 dB(A) hos grannarna oavsett om det är 95 eller 95+ dB på banan. :dummer

Knudan buller 1.jpg
Knudan buller 2.jpg
Knudan buller 3.jpg
På väg hem från Karlskoga. Och kan säga att massor av hojar som blir svartflaggade på Knutstorp har kört här i dgr utan några som helst problem, dessa hojar körde även på Anderstorp förra helgen utan problem.
Så man börjar undra lite.
Det jag undrar är hur seriöst övriga banägare ser på det här med bullret? Karlskoga bör ju vara noga med det då de varit uppe i domstol. De kan ju i och för sig haft en bullervecka.
Vi vet att Knudan har ögonen på sig från Länsstyrelsen och det är därför det är extra hårt där.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag antar samma regler gäller oavsett typ av motorsport?

Just cross o speedway är intressant.

Var på crosstävling igår och där var garanterat inga 95db men det kanske bara är ljudnivå hos grannar som räknas och 95 på plats är ett värde för att garantera rimlig nivå hos grannarna? Eller finns det ljudkrav på plats också? Isf borde de väl vara samma krav?

Speedwaybanan i västervik är också intressant, ligger förhållandevis centralt och dessutom med ett köpcenter några hundra meter därifrån, hur klarar dom sig?
Jag har ingen aning om var 95 dB kommer ifrån, det som reglerar är Miljöbalken (lag) och Naturvårdsverkets Författningssamling, NFS2004:16

NFS tabell.jpg


http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Ja, bullerdagar finns även om tillägget till protokollet 2011-08-30 (som kom till efter överklagande) gör dessa rätt meningslösa. Verksamheten får aldrig alstra mer buller än 60 resp. 55 dB(A) hos grannarna oavsett om det är 95 eller 95+ dB på banan. :dummer

View attachment 388614
View attachment 388615
View attachment 388616

Det jag undrar är hur seriöst övriga banägare ser på det här med bullret? Karlskoga bör ju vara noga med det då de varit uppe i domstol. De kan ju i och för sig haft en bullervecka.
Vi vet att Knudan har ögonen på sig från Länsstyrelsen och det är därför det är extra hårt där.

Tror du inte att de flesta är
Seriösa med bullret? Det är ju ett måste för att dom ska kunna fortsätta.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Blir fan bara förbannad när jag läser dokumentet du la upp maverick. Tyvärr är det bara till att gilla läget eller engagera sig politiskt. sen hur andra banor sköter sig är ju upp till dem. Om banägaren kommer och säger att det låter för mycket är det bara till att dämpa sig. Om det nu är så att de andra banorna har mindre bekymmer så är det bara till att gratulera dem.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nu skall jag först klargöra att jag inte är nån i bullergruppen så ha lite överseende med att jag inte vet allt.

Men om jag förstår det rätt så är det buller vid närmsta grannen som är det viktiga, nån som vet bättre kan ju rätta mig om jag är ute och cyklar här.

Och grannarna ligger nära på Knutstorp, vi och Ring KNutstorp mäter mycket utanför banan vid just dom platserna..
Kan detta ha någonting att med att det är så knepigt på just knudan?

För alla våra Db mätare och ring knutstorps är ju inte inhandlade på Rusta och SSEMSE vet jag att inte har något egenintresse att svartflagga ut folk pga ickebuller, helt tvärtom faktiskt.




Edit: att det gäller olika krav på banorna, vad det än beror på är nått man måste titta på.
Oavsett vad det beror på.
 
Last edited:

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Blir fan bara förbannad när jag läser dokumentet du la upp maverick. Tyvärr är det bara till att gilla läget eller engagera sig politiskt. sen hur andra banor sköter sig är ju upp till dem. Om banägaren kommer och säger att det låter för mycket är det bara till att dämpa sig. Om det nu är så att de andra banorna har mindre bekymmer så är det bara till att gratulera dem.
Jo men om det kommer folk som har kört 20-50 mil gör att köra på Knutstorp och de inte har haft problem med ljudet på andra banor, och får vända hem igen så är det inte så roligt ju.
En hel del väljer även bort att köra på Knutstorp för att det svartflaggas så mycket där. Och det är ju inte heller så bra. Jag har 20min dit och vet förutsättningarna. Men det är ju många som kör lång väg för att komma dit.
Även tävlingarna blir färre för man vet att det inte blir så många anmälningar så att det täcker banhyran typ och därför hoppar över att arrangera istället.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Självklart är det riktigt tråkigt men frågan är är ju om kanske knudan har helt fel kombination av faktorer. Fel topografi, grannar, personer vid makten. Senast jag var på Anderstorp reagerade jag på att det lät in i byn. Men några gånger när jag har kört mot knudan har jag stannat bilen när man precis har svängt av stora vägen (vid alla miljoner farthinder) stängt motorn, rullat ner rutorna och inte hört ett skit ?!?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jo men om det kommer folk som har kört 20-50 mil gör att köra på Knutstorp och de inte har haft problem med ljudet på andra banor, och får vända hem igen så är det inte så roligt ju.
En hel del väljer även bort att köra på Knutstorp för att det svartflaggas så mycket där. Och det är ju inte heller så bra. Jag har 20min dit och vet förutsättningarna. Men det är ju många som kör lång väg för att komma dit.
Även tävlingarna blir färre för man vet att det inte blir så många anmälningar så att det täcker banhyran typ och därför hoppar över att arrangera istället.


Ett inte svartvitt problem, men viktigt.

Trovärdighet är viktigt!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tror du inte att de flesta är
Seriösa med bullret? Det är ju ett måste för att dom ska kunna fortsätta.
Jag tror att det då och då ses mellan fingrarna gällande 95 dB nivån på andra banor och tyvärr även bland andra arrangörer på Knudan. Det beror ju lite på hur mycket övervakning banägaren har på sig för tillfället.

Som VBK säger, varken våra dB-mätare eller Knudans är inköpta på Rusta eller Ö&B så det värden vi får fram stämmer. Vi kalibrerar alltid våra handhållna mätare mot Knutstorps fast monterade utrusning under det första VIT-grupp passet på dagen och efter detta kontrollerar vi vilka värden vi har på sex förutbestämda ställen där Ring Knutstorp anser sig ha problem. Allt för att se så vår verksamhet inte passerar 60 dB(A).

Knudan mätställen.jpg

Jag kan väldigt lite om situationen på andra banor i Sverige men detta är klippt från "Stora tråden om buller inom motorsport" i Racingforumet

Banor

Anderstorp
På Anderstorp Raceway har det lokala bygg och miljökontoret bett verksamhetsutövaren att göra en s k frivillig ansökan om miljötillstånd hos länsstyrelsen. Det gör man när man själv inte anser sej ha resurser/rätt kompetens att utfärda ett verksamhetstillstånd. Då är gången följande:
1. Man upprättar en MKB, miljökonsekvensbeskrivning
2. Man gör en ansökan, där man yrkar på hur ofta man vill ha verksamhet och vilka tider, etc. Detta kallas för villkor.
3. MKB kompletteras tills länsstyrelsen är nöjd och tycker att de fått svar på alla frågor.
4. Ärendet går ut på remiss till grannar, kommun, etc.
5. Länsstyrelsen beslutar om ett miljötillstånd som reglerar verksamheten.

Som grund för sitt beslut brukar länsstyrelsen ha NFS 2004:16, Naturvårdsverkets allmänna råd för motorbanor. I korthet säger dessa att om man använder en bana ofta får man ha låga ljudnivåer, använder man den sällan får ljudnivåerna vara lite högre. Grundnivån är dock 60 dbA dagtid hos närmaste granne, respektive 55 dbA kvällar/helger. Undantag från dessa nivåer brukar kallas bullerdagar, och antalet sådana på ett år varierar mellan landets banor.

I Anderstorp som kör efter ett provisoriskt länsstyrelsetillstånd sedan 1999 har vi f n 3 helger, samt 3 vardagar mån-torsdag. Detta ger sammanlagt 12 bullerdagar per år. Ett nytt tillstånd kommer att meddelas inom kort, antagligen inom några månader. Avstånd till närmaste granne 450 meter, 1 granne som klagar på allt vi gör.

Falkenberg
I Falkenberg, som kör med ett tillstånd från kommunen, får man använda sin bana 5 helger per år samt en kväll per vecka för motorsport, i övrigt endast för samhällsnyttig verksamhet. Avstånd till närmaste granne cirka 300 meter, ganska lite klagomål på verksamheten.

Ring Knutstorp
I Knutstorp har man också ett kommunalt tillstånd, som är ganska frikostigt. Man har dock frivilligt begränsat sin verksamhet för att kunna behålla detta frikostiga tillstånd. Avstånd till närmaste granne cirka 350 meter, ganska få klagomål på verksamheten. (I verkligheten ligger närmsta granne 50m från banan men dessa fastigheter ägs av Ring Knutstorp)

Mantorp Park
I Mantorp har man fått ett nytt länsstyrelsetillstånd, som innebär en nedskärning till en tredjedel av det gamla tillståndet avseende antal verksamhetsdagar. Detta tillstånd kommer att överklagas såvitt jag vet. Avstånd till närmaste granne cirka 500 meter, cirka 45 grannar som klagar, dock endast ett fåtal av dem som är pådrivande.

Gelleråsen, Karlskoga
I Karlskoga har man varit uppe i miljööverdomstolen med sitt länsstyrelsetillstånd, och om jag kommer ihåg rätt vunnit målet. Det innebär att man fått en respit på några år att sänka sina ljudnivåer. Avstånd till närmaste granne 350 meter, en envis granne som klagar.

Edit av Maverick_ou812: Lägger in domstolsbeslutet och kan konstatera att Mike Luff har en respit till 2015 då han skall vara nere på 70dBA (vilket är en jäkla skillnad mot 60 dBA eftersom en ökning med ca:3 dB motsvarar en fördubbling av ljudnivån. Det skall dock tilläggas att den mänskliga hörseln ej uppfattar en höjning med 3 dB som fördubbling, utan hörseln uppfattar ca 10 dB höjning som en fördubbling.)

Karlskoga MOD beslut.jpg

Sviestad, Linköping
I Sviestad kör man på ett kommunalt tillstånd som är ganska hårt begränsat för roadracing. Man delar tid med supermotard och har 4 helger per säsong plus 3 tisdagkvällar för tävling, samt en kväll(tisdag) per vecka. Man har tid till 2013 att sänka ljudet så att man klarar NFS 2004:16 hos grannarna. Jag har inte koll på hur långt avståndet till grannen är, och det verkar vara 4 familjer som har klagat eller yttrat sej om verksamheten.

Detta är bara en kort sammanfattning av läget på landets motorbanor. Som ni ser är det ganska tufft just nu att öht få använda banorna. Det vi gör gemensamt är att genom Svemo/Svenska Bilsportförbundet verka för att rädda motorsporten. En ljudgrupp har bildats, med mål att utreda hur vi ska kunna hitta en nivå som funkar på alla banor i landet. Den ska också ta ställning till hur vi ska mäta, etc. Det lobbas också politiskt, samt på Naturvårdsverket för att kunna få nya allmänna råd istället för NFS 2004:16, som trots att dom är ganska nya inte är bra varken för verksamhetsutövare eller grannar.

Vi har alltså en verklighet där miljöfolket vill stänga anläggningarna, verksamhetsutövarna blir hårt trängda av miljökontoren, och förarna är motvilliga att förstå varför vi måste sänka ljudnivåerna! Hur ska vi lösa denna knuten?

I korthet kan man säga att vi kan bullra hur mycket vi vill på landets banor. Resultatet av det blir att man får lov att köra en eller två tävlingar per år. Eller så ser vi till att göra allt vi kan för att sänka ljudnivåerna, och visar myndigheterna att vi verkligen gör allt för att inte störa grannarna när vi utövar vår sport, och får använda landets banor lite oftare.

Vad kan då ni som förare göra?
1. Använd bästa möjliga ljuddämpare, dvs en ljuddämpare som verkligen dämpar ljudet och inte en som förstärker det.
2. Montera denna dämparen innan ni fått svartflagg.
3. Låt bli att köpa det där dyra helsystemet, för att därefter tjafsa med besiktningsfolket över att dom inte vill godkänna er.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
verkar som om mätaren e satt på sämsta tänkbara ställe på knudan.
tycker det ska göras något åt att man inte kan köra i klunga.
fast hojen låter max 95 så blir ju ljudet högre när man e fler....

:rofl Menar du att dom försöker mäta enskilda individer i en klunga av hojar?!!!

https://www.google.se/search?q=sume...54,d.bGE&fp=f6368d5eb1e42924&biw=1920&bih=923

Första länken jag hittar är ganska bra.
https://www.flashback.org/t1272761
Visar som exempel att 80 decibel + 85 decibel = 86 decibel.

Så vad ger en klunga på 90+90+90+90+95?
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
har blivit svartflaggad på knudan för vi låg 4-5 hojar i en klunga varv efter varv o då lät det rent för mycket.blev tillsagd o inte köra i klunga för det lät för mycket
:rofl Menar du att dom försöker mäta enskilda individer i en klunga av hojar?!!!

https://www.google.se/search?q=sume...54,d.bGE&fp=f6368d5eb1e42924&biw=1920&bih=923

Första länken jag hittar är ganska bra.
https://www.flashback.org/t1272761
Visar som exempel att 80 decibel + 85 decibel = 86 decibel.

Så vad ger en klunga på 90+90+90+90+95?
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
har blivit svartflaggad på knudan för vi låg 4-5 hojar i en klunga varv efter varv o då lät det rent för mycket.blev tillsagd o inte köra i klunga för det lät för mycket

Känns som att de missuppfattat reglerna lite...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
har blivit svartflaggad på knudan för vi låg 4-5 hojar i en klunga varv efter varv o då lät det rent för mycket.blev tillsagd o inte köra i klunga för det lät för mycket


Nu tror jag nog faktiskt att det var annat som gjorde att du fick tipset att inte gå ut på fullvarv på rakan och kanske hålla dig från den elaka högermuren. Kan ha fel men jag tror du mättes på gränsen helt ensam och detta var för att du skulle kunna fortsätta.

Men vad vet lilla jag, det tråkiga är ju att du får folk med dig i din bitterhet över att du känns dig illa behandlad.

Jag står som depåchef och vet allt som sker via radio innan jag ens tittar på den lilla svarta.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
:rofl Menar du att dom försöker mäta enskilda individer i en klunga av hojar?!!!

https://www.google.se/search?q=sume...54,d.bGE&fp=f6368d5eb1e42924&biw=1920&bih=923

Första länken jag hittar är ganska bra.
https://www.flashback.org/t1272761
Visar som exempel att 80 decibel + 85 decibel = 86 decibel.

Så vad ger en klunga på 90+90+90+90+95?
Vet inte vem henke hå refererar till, vi i Sydskanes pekar aldrig ut nån individ baserat på att en klunga passerar med högt värde och jag har bra koll på hur man beräknar värdet av multipla ljudkällor.
Tackar för bra länkar! De kan ju förklara för andra hur det hela går till.
har blivit svartflaggad på knudan för vi låg 4-5 hojar i en klunga varv efter varv o då lät det rent för mycket.blev tillsagd o inte köra i klunga för det lät för mycket
Det där är ju bara smart av arrangören (misstänker att det är SSEmse du refererar till) då Söderåsens Miljöförbund begär att alla ljudloggar skall sparas ett år (se protokoll).
Det är inte så klokt att då varv efter varv ha loggar med klungor som passerar med höga värden som följd. För dem blir då slutsatsen, "fan vad det låter från Knudan när de kör hoj där."
Svartflagga däremot verkar overkill, vi brukar säga till mellan passen men ibland känns det som det finns en en obstinat grupp som bara måste protestera.
Var med vid ett tillfälle då vi var tvungna att flagga av hela VIT grupps sista pass. De hade då legat på gränsen hela dan (på rätt sida med vår egen flexibilitet, upp till 100dB) men sista passet stack värdet till skyarna, alla hade 100 - 110 dB. Vi misstänker skarpt att några i gruppen bestämt sig för att plocka ut sina dB-killers och ge järnet "för att man kan".
Känns som att de missuppfattat reglerna lite...
Nope. Se ovan.
Nu tror jag nog faktiskt att det var annat som gjorde att du fick tipset att inte gå ut på fullvarv på rakan och kanske hålla dig från den elaka högermuren. Kan ha fel men jag tror du mättes på gränsen helt ensam och detta var för att du skulle kunna fortsätta.

Men vad vet lilla jag, det tråkiga är ju att du får folk med dig i din bitterhet över att du känns dig illa behandlad.

Jag står som depåchef och vet allt som sker via radio innan jag ens tittar på den lilla svarta.
Bra kommentar VBK, vi som lyssnar på radion och "är med i matchen" vet hur mycket vi faktiskt silar innan flaggan kommer ut.
Senast var valet, avsluta körningen eller svartflagga de tre som struntade i uppmaningen att dämpa ljudet. Deras "lösning" var att slå av vid mätaren men dra järnet i övrigt. Funkar ej, VSB....
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Intressant tråd.

Att man kan få godtycklig hoj att bullra för mycket med slip-on och helsystem är ju självklart, men hur många hojar bullrar faktiskt för mycket som dom levereras standard?

Är själv helt ointresserad av att få hojen att låta mer eller locka fram några få extra hästkrafter så det vore bra att veta vilka hojar man inte ska byta upp sig till om man vill slippa vara ett av problemen och slippa behöva göra massa kreativa fixar och/eller riskera onda flaggan.

Kanske lite OT men skjut mig då... :tungan

(Edit: "För mycket" självklart på den bana som har tuffast krav, antar att det är Knudan just nu. Sturup verkar väl inte alls vara så kinkiga sedan vi slutade med kvällskörningarna)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Svårt att säga generellt men några exempel på hojar som har problem är RC8 och Panigale, R6, CBR600RR, Daytona 675, en del Kawwa ZX6 eller 636 dyker också upp. CBR1000RR modellen från 08-, ett fåtal 1098 och 1198 (men de flesta av de som kör sådana verkar ha fått koll på sina prylar) och i stort sett alla motarder.
Nu är jag alltså väldigt generell och långt ifrån alla som kör hojarna ovan har problem.

Jag tror de korta "GP" blåsen i kombination med avgasventiler som öppnar fullt efter typgodkännandevarvtalet är boven i dramat. En del som kör helsystem har faktiskt mindre problem då de systemen är designade för lägre ljudnivåer på full gas.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Svårt att säga generellt men några exempel på hojar som har problem är RC8 och Panigale, R6, CBR600RR, Daytona 675, en del Kawwa ZX6 eller 636 dyker också upp. CBR1000RR modellen från 08-, ett fåtal 1098 och 1198 (men de flesta av de som kör sådana verkar ha fått koll på sina prylar) och i stort sett alla motarder.
Nu är jag alltså väldigt generell och långt ifrån alla som kör hojarna ovan har problem.

Jag tror de korta "GP" blåsen i kombination med avgasventiler som öppnar fullt efter typgodkännandevarvtalet är boven i dramat. En del som kör helsystem har faktiskt mindre problem då de systemen är designade för lägre ljudnivåer på full gas.

Har även R6 med orginalsystem problem?
Eller är det enbart de med helsystem utan killer i?

Jag har ju kört min på ett gäng banor men aldrig blivit varnad för ljud men då jag är lat så har jag bara kört vidare med original på, på SO på åsen i början på juni så fick jag varva ur den en gång till på ljudprovet då det "lät för lite" första gången så han trodde inte på det.

Visst tappar jag väl någon pålle och kanske väger något mer men jag får väl köra fortare då istället....
 

TELG.biz

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2009
Ort
Bor? skogen...
Hoj
Kawasaki z750 -07, Honda Crf450 -08, Kawasaki ZX6R BanHoj -08
Svårt att säga generellt men några exempel på hojar som har problem är RC8 och Panigale, R6, CBR600RR, Daytona 675, en del Kawwa ZX6 eller 636 dyker också upp. CBR1000RR modellen från 08-, ett fåtal 1098 och 1198 (men de flesta av de som kör sådana verkar ha fått koll på sina prylar) och i stort sett alla motarder.
Nu är jag alltså väldigt generell och långt ifrån alla som kör hojarna ovan har problem.

Jag tror de korta "GP" blåsen i kombination med avgasventiler som öppnar fullt efter typgodkännandevarvtalet är boven i dramat. En del som kör helsystem har faktiskt mindre problem då de systemen är designade för lägre ljudnivåer på full gas.


Kawasaki ZX6R 07-08 har med Originalsystem en ljudnivå på 96db, sen slits ju ljuddämparmaterialet så förmodligen därför en del har problem då de inte packar om ljuddämparen.

Sen kan man ju se ZX6 2009 med ett Akrapovic system som ligger långt över 100db utan killer i och precis under 100db med den i....
 

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
Min Daytona 675 -11 med orginalsystem ger med full gas på 2 ut på rakan 94.6 db så Micke att Daytona dånar för mycket med original stämmer ej,
vet att bmw 1000rr har problem med ljudet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top