Buller..

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ett tråkigt jävla gissel som vi inte kommer att komma undan.

Så trist att det finns gränser, men om vi kan leva med att det finns gränser så är det enkelt...gränser är till för att i alla fall försöka följa, dom är satta av en anledning och det är motparten till oss glada piloter som bor i närheten gränserna värnar.

Jag blir sååå trött på alla som för bara sitt eget nöje väljer att skita i det som är satt som en norm för att vi öht skall kunna ha ett banåkande...

Det mesta av det SSEMSES,s instruktörer ägnade tiden åt i dag var inte att ge den feedback till er som så gärna ville ha den,,, utan jaga Egon, Egon är en otrevlig kille som skiter i det mesta bara det går bra för för honom.

Varför hör inte vissa det som sägs vid morgonmötet, skall det behövas blindskrift inslaget i pannan för att man skall fatta att Db är det enda som hotar att vi skall kunna ha en fungerande framtid?
 

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
För er som inte vet så ligger det en stämningsansökan mot knutstorp angående buller, hur svårt kan det vara att ha orginalsystem på sina hojar, (jag vet att vissa hojar med orginalsystem dånar mer en 95db) försök att tysta ner era mc, lägg pengarna på att få mc att låta mindre mina 5 ören
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Jag antar man redan tittat på detta men finns det ingen möjlighet att kolla ljud i samband med besiktningen? Är ju bättre att fånga de värsta syndarna här än efter de hunnit dra några varv och grannarna hunnit reta upp sig.

Kanske även högre "straff" för de som inte sköter sig (ignorerar tillsägelse, svartflagg) typ banning i ett år är det som krävs för att hantera sådana som "Egon"?

En bullertråd med tips om hur man kan minska ljudet, kända problemhojar/avgassystem m.m skulle nog också hjälpa att förebygga problemen

Klart man blir besviken om man inte får köra men nu är läget som det är och antingen anpassar man sig eller så kör man inte alls.
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
tycker bara det e jävligt kasst att man kan va godkänd på andra banor o sen inte få köra på knudan för man ligger minst 5 db högre där.
sen får man inte köra i klunga för då visar mätarjäveln för högt
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
tycker bara det e jävligt kasst att man kan va godkänd på andra banor o sen inte få köra på knudan för man ligger minst 5 db högre där.
sen får man inte köra i klunga för då visar mätarjäveln för högt

Ja en samsyn mellan banorna skulle ju underlätta en hel del.
Ljudkraven är ju lika oavsett var du kör, frågan är ju vem man skall hänga, banor som gör allt för att få finnas kvar och följer dom Db-krav som satts eller dom som "tummar" lite på det.

nu mäts det ju vid grannarna också.
 

henke hå

ogilla facebook
Gick med
23 Dec 2006
Ort
norr om lund
Hoj
ktm rc8r-12.ktm rc8 track-11.honda crf450-08
verkar som om mätaren e satt på sämsta tänkbara ställe på knudan.
tycker det ska göras något åt att man inte kan köra i klunga.
fast hojen låter max 95 så blir ju ljudet högre när man e fler.
jag har inte så mycket pengar att jag vill riskera att inte få köra och jag tänker inte gasa mindre eller ligga o fisköra för att inte komma in i en klunga.
då får det tyvärr va slutkört för mig.
håller dock med om att man ska ge fan i o sätta på något skitavgassystem som dönar som fan.
fan va bitter jag va nu
 

asfalt

Radical Riders
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
2007, Ducati 1098S
Som jag har förstått det så är reglerna samma för alla svenska banor. Grannar kan däremot vara lite olika känsliga/toleranta på olika platser. Ledningen för Ring Knutstorp har lämnat in en ansökan för att få bygga ut banan (KUUUUL!!!) och är därför kritiskt granskade för närvarande. Det enda som vi kan göra i nuläget och sannolikt i framtiden är att försöka dämpa ljudet från våra motorcyklar, för köra vill vi ju.
Ljudavskärmande skärmar runt banan kan funka på vissa platser men måste monteras bara några få meter ifrån banan och då blir det inte så roligt att vara publik :-/
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
det har ju ganska mkt med naturen att göra (topografi, heter det så ??)
ljudet har nog svårt att komma ifrån banan.
Och de närmsta grannarna bor just nära banan....
ett ljudplank absorberar tyvärr oftast inte ljudet, utan skjuter det vidare, typ som skogen gör att det hamnar inne i kågeröd....
Det som "egon" inte heller tänker på när har håller jämn-fisgas förbi ljudmätaren och sedan vrider fullt på baksidan är att det fortfarande låter för mkt hos grannen...
grannen som skickar stämningen skiter i om vi kör på parkeringen, baksidan, hårnålen eller rakan.

Idag har vi dock haft en ganska bra "bullerdag" inte många som blev svartflaggade idag !! :tummenupp
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Jag antar man redan tittat på detta men finns det ingen möjlighet att kolla ljud i samband med besiktningen? Är ju bättre att fånga de värsta syndarna här än efter de hunnit dra några varv och grannarna hunnit reta upp sig.

Kanske även högre "straff" för de som inte sköter sig (ignorerar tillsägelse, svartflagg) typ banning i ett år är det som krävs för att hantera sådana som "Egon"?

En bullertråd med tips om hur man kan minska ljudet, kända problemhojar/avgassystem m.m skulle nog också hjälpa att förebygga problemen

Klart man blir besviken om man inte får köra men nu är läget som det är och antingen anpassar man sig eller så kör man inte alls.

Tidigare gjordes det så, dels tar det väldigt lång tid...
Sedan visar det tyvärr inte riktigt rätt...
en hoj som inte rör på sig eller ligger på last låter mkt mindre (du belastar ju inte motorn när du står stilla och varvar)
bland annat på grund av avsaknat insugsljud.

trådar finns det gott om...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?224772-Buller&highlight=buller
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?80776-Buller-dB-Knutstorp&highlight=buller
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?185977-Buller-p%E5-banorna&highlight=buller
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?205758-Problem-med-buller-i-England&highlight=buller
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?94860-Buller-utomlands&highlight=buller
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det är faktiskt lite intressant att jämföra gårdagen med dagen.
Igår fick vi valet av Ring Knutstorp, skicka ut de tre som skiter i reglerna som satts upp eller avsluta bandagen. Lätt val då det var ca: 90 andra som inte bullrade (till saken hör att vi var riktigt generösa).
Idag var det väl 50 - 60% samma deltagare och vi har inte svartflaggat en enda! Infon på morgonsamlingen var identisk och vädret var exakt detsamma.

Det går alltså att klara ljudnivån om viljan finns.
Barris kör R6:a, en erkänt besvärlig hoj, men han har en krök på blåset och nån typ av isolering i insuget. Idag var han under 1:05 så det handlar inte om nån fiskörning. JohnJohn kör 675:a, också den en besvärlig hoj men han har en sidomonterad dämpare, inte heller han fiskör.

@henke hå, vet inte om andra arrangörer gör annorlunda men vi tar ingen notis om mätvärdet om man passerar i klunga och det gör inte Ring Knutstorp heller.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Ja, sannerligen ett trist problem som till slut blir allas. Att Knutstorp dessutom har ambitionen att bygga ut sin verksamhet ät ju oerhört kul och spännande, även om jag personligen har mer än händerna fulla med att bara ta mig runt den aktuella banan. Men för alla er proffs man såg igår borde ju en tillökning av banan ligga än varmare om hjärtat och således borde ju incitamentet att följa de lagar och regler som finns vara ännu större. Men det är bra att den här typen av trådar skrivs med jämna mellanrum, för detta kommer alltid att vara en aktuell debatt, där vi har störst möjlighet att påverka vårt folk. Sist men inte minst, tack till alla för en fantastisk bandag igår (fredag) jag hade skitkul! :)
 

Smagatusk

Guest
Jag har nog varit "Egon" i någras ögon...

Första gången jag körde zx10:an på Sturup blev jag svartflaggad. Bytte till originalblås och blev svartflaggad. Tryckte i en Db-killer och blev fortfarande svartflaggad. Inte förrän jag byggde om systemet med en extra, 40 cm lång dämpare, kom jag under 95 Db.

Med detta vill jag säga att det finns säkert personer som gör sitt bästa för att inte väsnas, men man vet sällan att man väsnas innan man blir svartflaggad. Ingen vill väl bli avvinkad från ett pass?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har nog varit "Egon" i någras ögon...

Första gången jag körde zx10:an på Sturup blev jag svartflaggad. Bytte till originalblås och blev svartflaggad. Tryckte i en Db-killer och blev fortfarande svartflaggad. Inte förrän jag byggde om systemet med en extra, 40 cm lång dämpare, kom jag under 95 Db.

Med detta vill jag säga att det finns säkert personer som gör sitt bästa för att inte väsnas, men man vet sällan att man väsnas innan man blir svartflaggad. Ingen vill väl bli avvinkad från ett pass?
Vi har resurser och ställer gärna upp med bullermätning innan körningarna men det har visat sig ha liten påverkan på mätresultatet ute på banan. Statisk vs. dynamisk mätning gällande buller ger resultat från helt olika världar.

Vill verkligen ger dig ett +1 på de åtgärder du gjort för att komma ner till rätt nivå!
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Men man får förstå de förare
som klarar att köra runt på Sveriges övriga banor utan att bli svartflaggade för ljudet.
När de sen kommer till Knudan och har kanske rest 30-50 mil för att sen bli svartflaggade och får vända hem igen. Sist jag körde på Knudan så blev jag svartflaggad näst sista passet, 105db.
Och då hade jag kört hela dagen och Magnus mätte när jag körde under hela dagen, och på fm så klara jag galant 95db. Jobbigt att ha ett förmiddags blås och ett
eftermiddags blås..
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Kan inte annat än hålla med dig Anders. Vi sitter ju alla i samma båt. Det blir inte mindre konstigt av att två uppenbart identiska hojar låter olika högt och då klarar den ena sig men den andra gör det inte.

Tyvärr kan varken ni eller vi som arrangörer göra ett skit åt saken då det är banägaren som bestämmer. Vill vi köra Knudan så är det bara till att rätta in sig i ledet.
Om Magnus bara får ett väldigt begränsat antal dagar att ha verksamhet på (just nu verkar det vara 24 mot dagens 220) så är i alla fall vi intresserade av att vara med i den dragningen.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Det är bara att rätta in sig i ledet, så är det bara.
Men verkar som att man vill döda motorsporten.
Blir inte förvånad när alla ligger på 95db och under, då kommer en regel som säger 88db istället.
Men, vi får vara glada sålänge vi får köra.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Vi får nog se lite klarsynt på det här med motorsport i Sverige.
För 80% av befolkningen är motorsport på asfalt nåt skit som bullrar, osar och skitar ner. Det är bara galningar som håller på med det och det har inte varit bra sen Ronnie Petterson körde F1.

Det är bara konstigt att Speedway och Cross är så populärt? De bullrar som fan.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Jag antar samma regler gäller oavsett typ av motorsport?

Just cross o speedway är intressant.

Var på crosstävling igår och där var garanterat inga 95db men det kanske bara är ljudnivå hos grannar som räknas och 95 på plats är ett värde för att garantera rimlig nivå hos grannarna? Eller finns det ljudkrav på plats också? Isf borde de väl vara samma krav?

Speedwaybanan i västervik är också intressant, ligger förhållandevis centralt och dessutom med ett köpcenter några hundra meter därifrån, hur klarar dom sig?
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Finns det verkligen "bullerdagar" på Knutstorp, dvs dagar när det får låta mer?
Jag vill minnas att Magnus själv har sagt att det inte existerar och att det är 95db som gäller alla dagar.

Anledningen till min fråga är att senast i lördags arrangerade GRC en bandag för bilar på Knutstorp där dom gick ut med informationen att det var bullerdag och 100db som gällde.
Det finns även andra arangörer som tillåter höge buller än 95db (om det är ring Knutstorp som tillåter det eller om dom bara skiter i att följa reglerna vet jag inte).

När jag tävlade i Bott på Knutstorp för ett par år sen på ett autoropaevent fick vi svaret på förarmötet att ljudet inte skulle diskuterad den helgen. Samma helg kördes det uppvisning med 2st bilar helt utan ljuddämpning.

Om det är så att det inte finns några bullerdagar så gräver ju Magnus och Ring Knutstorp sin egen grav om dom tillåter högre ljudnivåer för vissa.

Att det blir många svartflaggningar pga ljudet på sydskånes bandagar beror på att reglerna faktiskt följs och Magnus står i princip och övervakar det.
Är det så att han övervakar andra arrangörer också eller sticks det pengar under bordet för att han ska se mellan fingrarna?

Att ljudkraven måste följas är en självklarhet om vi vill fortsätta köra men om kraven skiljer mellan olika arrangörer kommer dom som har hårdare krav snart inte ha några deltagare.

Hoppas att någon som är mer insatt kan svara på frågan om det verkligen finns bullerdagar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top