Hayden – MotoGP eller Superbike-VM?

Vad ska Hayden göra?


  • Antal röstningar
    0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hayden har inte presterat sämre än Rossi gjorde. Skälen att inte fortsätta med Hayden går knappast att finna i resultattabellerna.

2011
Rossi 139
Hayden 132

2012
Rossi 163
Hayden 122

Hayden har de facto presterat sämre än Rossi. Inte mycket men ändock sämre.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Magkänslan säger att Rea har en naturligare/påbörjad väg in i MGP (vad jag nu menar med det! Hänvisar till magkänslan igen :p ) och att han e nästa att lämna WSBK för MGP.

Verkar som att du har rätt, ryktet säger att Rea var på Sachsenring så han kanske står på tur för en produktions-RCV?

Känns som att det kommer bli spansk-UK mästerskapen snart i MotoGP?
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Vänd på det; varför skulle Ducati välja bort Hayden till förmån för ytterligare en ny förare?
Direkt från ”the horse's mouth”:

”Hayden has his age and his longevity in the class against him. Whenever I have asked team managers whether they have any interest in Hayden, the reply always centers around the fact that he has been in the series so long already, rather than any doubts over his ability.”

Och:

”What we need are fresh faces, young riders, to add a bit of excitement, one team manager told me last year. With so many fast riders coming up from Moto2, and more on the way, team managers are more interested in trying to bring on young talent with which to try to face Marc Marquez for the next five years. Hayden, who will be 32 at the end of July, is not the man team managers have in mind to take on that task. Hayden's future appears to be in World Superbikes, where he will land a top-level ride, and help grow the US audience for the series, one of Dorna's biggest goals.”

http://motomatters.com/analysis/2013/07/16/motogp_silly_season_update_2_satellite_h.html
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Verkar som att du har rätt, ryktet säger att Rea var på Sachsenring så han kanske står på tur för en produktions-RCV?

Rea är ju poppis hos HRC & har varit så länge. Med tanke på erfarenheten så tycker jag hans inhopp i Caseys frånvaro var riktigt bra. Minns jag inte fel fick han testa en dag på Brno & en dag på Aragon. Sen race'a han till sig 8e på Misano, + 43sek. 7a på Aragon, +32sek. Det är vad Smith nu gör efter en halv säsong på M1'an & 10-12 testdagar...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Rea är ju poppis hos HRC & har varit så länge. Med tanke på erfarenheten så tycker jag hans inhopp i Caseys frånvaro var riktigt bra. Minns jag inte fel fick han testa en dag på Brno & en dag på Aragon. Sen race'a han till sig 8e på Misano, + 43sek. 7a på Aragon, +32sek. Det är vad Smith nu gör efter en halv säsong på M1'an & 10-12 testdagar...

Jo, men att jämföra sig med Smith är ju som att säga att man navigerar bättre än Costa Concordia :)
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Verkar som att du har rätt, ryktet säger att Rea var på Sachsenring så han kanske står på tur för en produktions-RCV?

Känns som att det kommer bli spansk-UK mästerskapen snart i MotoGP?

Han var där satt med kommentatorerna hos motogp.com och pratade mycket om däck å honda
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5850887 skrev:
Ducati kunde inte uppfylla Rossis önskemål...
Jo tack, det vet alla.

Men det var Rossi/Burgess som Ducati bad om feedback, inte Hayden. Ändå körde Hayden lika fort på Ducatin 2011 som Rossi gjorde. Han bör alltså ha lika goda förutsättningar som VR om han får chansen på en japansk hoj i MotoGP. Det var min poäng.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jo tack, det vet alla.
Varför skrev du då:
"Innan Ducatin blev helt anpassad för Rossis önskemål" :confused:

Att de fick feedback från JB och VR som de inte kunde hantera är ju inte samma sak.

Men det var Rossi/Burgess som Ducati bad om feedback, inte Hayden. Ändå körde Hayden lika fort på Ducatin 2011 som Rossi gjorde. Han bör alltså ha lika goda förutsättningar som VR om han får chansen på en japansk hoj i MotoGP. Det var min poäng.
2011 kördes 12 race där både Rossi och Hayden kom i mål. 8 gånger var Rossi före Hayden och Hayden var före Rossi 4 gånger.

Om man lägger ihop differenserna i dessa 12 race får man fram att Rossi var 54 sekunder snabbare än Hayden (avrundat till närmaste sekund). Tilläggas kan också att Hayden "tjänade" 33 sekunder i den här sammanställning när Rossi kraschade på Jerez men fick upp hojen och körde in som 5:a. Jag har även tagit bort Indy-racet eftersom Hayden visserligen tog sig i mål enligt resultatlistan men var 2 varv bakom vinnaren.

Är lite osäker på vart du får dina uppgifter ifrån men jag brukar använda www.motogp.com för fakta.
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5851408 skrev:
...Hayden var före Rossi 4 gånger.
P€RRA skrev:
...12 race...54 sekunder...33 sekunder...

Är lite osäker på vart du får dina uppgifter ifrån men jag brukar använda www.motogp.com för fakta.
Nu hamnar vi i tris pajkastning igen därför att du inriktar dig på polemik istället för diskussion.

Den som kör i mål före Rossi 4 gånger under en säsong på en hoj som håller på att utveckas för Rossi har sannolikt potential att vinna över Rossi om energi skulle fokuseras på att anpassa en hoj för denne någon.

Jag hyser inga tvivel om att Hayden skulle köra ifrån Rossi om Hayden sattes på Bautistas Honda och denna Honda justerades så gott det gick efter Haydens önskemål. Tyvärr tror jag inte vi kommer få se detta eftersom Hayden verkar räknas som obsolet i MotoGP.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu hamnar vi i tris pajkastning igen därför att du inriktar dig på polemik istället för diskussion.

Den som kör i mål före Rossi 4 gånger under en säsong på en hoj som håller på att utveckas för Rossi har sannolikt potential att vinna över Rossi om energi skulle fokuseras på att anpassa en hoj för denne någon.

Jag hyser inga tvivel om att Hayden skulle köra ifrån Rossi om Hayden sattes på Bautistas Honda och denna Honda justerades så gott det gick efter Haydens önskemål. Tyvärr tror jag inte vi kommer få se detta eftersom Hayden verkar räknas som obsolet i MotoGP.
Det är otroligt svårt att inte pyssla med polemik när man diskuterar något med dig. Det beror på att du kommer med "sanningar" som visar sig vara helt felaktiga gång på gång. Till slut tröttnar man och tvingas presentera bevis för att du har väldigt fel.

Att du ens funderar på hur Hayden, med 3(!) racevinster på drygt 10 säsonger (den senaste vinsten 2006) och 1 titel, står sig mot Rossi, med 80 racevinster i största klassen (den senaste vinsten för ett par veckor sedan) och 7 titlar, gör det hela lite löjeväckande.
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70

En ameriskanskt helylle karaktär den där Hayden som man har svårt att ta på allvar.
Kvar av amerikanerna finns Spies och Edwards som båda verkar också hamnat i en rejäl utförsbacke.

Att ens jämföra honom med VR känns inte ens relevant.

Haydens titel kan man tycka vad man vill om men det är nog den som mer berodde på andras omständigheter än hans egen prestation.

Bradbury_non.jpg
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är otroligt svårt att inte pyssla med polemik när man diskuterar något med dig. Det beror på att du kommer med "sanningar" som visar sig vara helt felaktiga gång på gång. Till slut tröttnar man och tvingas presentera bevis för att du har väldigt fel.

Att du ens funderar på hur Hayden, med 3(!) racevinster på drygt 10 säsonger (den senaste vinsten 2006) och 1 titel, står sig mot Rossi, med 80 racevinster i största klassen (den senaste vinsten för ett par veckor sedan) och 7 titlar, gör det hela lite löjeväckande.

Det är inte alltid fakta är det viktiga... :hihi
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Haydens titel kan man tycka vad man vill om men det är nog den som mer berodde på andras omständigheter än hans egen prestation.

Helt klart. Det var ju någon annan nolla som ledde med åtta poäng inför Valencia men inte pallade för trycket utan lade sig i andra kurvan...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top