Hayden – MotoGP eller Superbike-VM?

Vad ska Hayden göra?


  • Antal röstningar
    0

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5849918 skrev:
Läs Valmers inlägg ett par gånger till så inser du att han självklart avser MotoGP!!!!!!

:rolleyes:
Jo, förstod det. Ducati avser också MotoGP, men inte i fabriksteamet.

”...we have a few options we have discussed with him, including World Superbikes.”
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Att flytta från Ducati i MotoGP till Ducati i WSBK är ju lite ur askan i elden, Panigalen går ju inte riktigt enligt plan för tillfället heller.

Det är ju iofs inte bara Ducati som erbjudit honom plats i WSBK, de har inte sagt vilka team/tillverkare bara att han har erbjudanden från andra än Ducati.

Ducati kanske skyndar sig lite om de tror att det blir svårare att vinna WSBK med Hayden på en annan hoj än en Ducce?
 
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ducati kanske skyndar sig lite om de tror att det blir svårare att vinna WSBK med Hayden på en annan hoj än en Ducce?
Ducati värderar uppenbarligen inte WSBK så högt eftersom de har dragit in så stora resurser från utveckling av Panigale och lämnat walk over till Aprilia. Samma värdering av seriernas betydelse gör tydligen de japanska tillverkarna, som satsar helt på MotoGP.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Utan att veta hur Reas kontrakt etc ser ut men om man ska spekulera nått om Nicky till WSBK så verkar ändå Jonathan Rea utav WSBK killarna vara den som e på g till MGP. Honda i WSBK behöver ett lyft/nytändning i serien och möjligen är Nicky rätt man att satsa på!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ducati värderar uppenbarligen inte WSBK så högt eftersom de har dragit in så stora resurser från utveckling av Panigale och lämnat walk over till Aprilia. Samma värdering av seriernas betydelse gör tydligen de japanska tillverkarna, som satsar helt på MotoGP.

Intressant med Ducce, det låter ju onekligen ogenomtänkt att utveckla en "revolutionerande" ny hoj utan ram, annorlunda stötdämparearrangemang bak osv. och sedan dra in på resurserna när man ska köra med den. Hur mycket har de dragit in? Antar att resurserna slussats till MotoGP som ju ändå är betydligt högre profil än WSBK för tillfället. I Superstock funkar ju dock Panigalen riktigt bra verkar det som.

Jag undrar vad det var som gick fel med Panigalen, överskattade de sin egen ställning i WSBK efter så många år i toppen eller underskattade de komplexiteten i att få ur den sista procenten prestanda ur Panigalens koncept? Den går ju som sagt riktigt bra i Superstock så det måste vara konverteringen till WSBK som ställer till det. Å andra sidan kanske de har koll på hur det nya reglementet WSBK kommer att påverka Panigalens konkurrenskraft och därför inte tycker det är värt att satsa så mycket resurser på årets version utan den blir bättre under de nya reglerna nästa år.

Honda ger väl iofs snudd på fabrikssupport till Pata-teamet, de har i alla fall fått elektronikpaketet från HRC till i år, men Yamaha verkar gå på sparlåga, de väntar säkert på en ny R1:a innan de tar ny sats. Kawasaki går de ju bäst för av de japanska märkena men de har väl ett fabriksteam? Suzuki vet jag faktiskt inte, det verkade rätt ambitiöst innan säsongen men det har ju gått sådär hittills sett till faktiska resultat.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Utan att veta hur Reas kontrakt etc ser ut men om man ska spekulera nått om Nicky till WSBK så verkar ändå Jonathan Rea utav WSBK killarna vara den som e på g till MGP. Honda i WSBK behöver ett lyft/nytändning i serien och möjligen är Nicky rätt man att satsa på!

Fast just nu är väl hojen problemet för Honda i WSBK? Den hänger helt enkelt inte riktigt med i nuvarande version så de behöver desperat en ny Fireblade att bygga på. Jag undrar därför om Hayden kan göra så mycket mer där än vad som görs just nu, framförallt med tanke på vilken lönenivå man kan anta att han skulle ha. Hojen har ju varit med så länge att den borde vara snudd på färdigutvecklad förutom elektronikpaketet som de haft en del problem med i början på den här säsongen,

Rea verkar vara en kapabel förare, han skulle absolut vara med och slåss om vinster om han hade en mer konkurrenskraftig hoj tror jag. Men är han bättre än Sykes? Svårt att säga, ända sedan Kawasaki fick ordning på problemen med däcksslitage förra säsongen tycker jag Sykes har sett urstark ut. Biaggi vann visserligen ifjol (med 0,5 poäng) men då tror jag också att Aprilian sett över hela säsongen var ett bättre paket än Kawasakin. Vore jag chef för ett MotoGP-team, vilket det finns goda anledningar att jag inte är, skulle Sykes vara den jag vore mest sugen på av WSBK-grabbarna, snäppet mer än Rea.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Sykes vara den jag vore mest sugen på av WSBK-grabbarna, snäppet mer än Rea.

Håller med dig till 100%, bara att se vad Sykes gör på kawwan. Fast som Du säger, känns som skicket på dagens Honda i WSBK håller tillbaka Rea! Magkänslan säger att Rea har en naturligare/påbörjad väg in i MGP (vad jag nu menar med det! Hänvisar till magkänslan igen :p ) och att han e nästa att lämna WSBK för MGP. Vilket skulle ge en sits ledig för en taggad/sugen på nya uppgifter -> Nicky Hayden!! Om inte annat så brukar det ju komma en del kul nyheter efter/runt rejset på Brno :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Håller med dig till 100%, bara att se vad Sykes gör på kawwan. Fast som Du säger, känns som skicket på dagens Honda i WSBK håller tillbaka Rea! Magkänslan säger att Rea har en naturligare/påbörjad väg in i MGP (vad jag nu menar med det! Hänvisar till magkänslan igen :p ) och att han e nästa att lämna WSBK för MGP. Vilket skulle ge en sits ledig för en taggad/sugen på nya uppgifter -> Nicky Hayden!! Om inte annat så brukar det ju komma en del kul nyheter efter/runt rejset på Brno :tummenupp

Skulle vara för att han sitter på en Honda då som kan ge en mer naturlig väg iom att Honda finns i MotoGP också. Där har ju Sykes onekligen en nackdel att han kör för Kawwa om han nu vill till MotoGP.

Å andra sidan tycker jag Rea verkar lovande medan Sykes visat att han kan vinna och slåss om titeln.

Problemet för grabbarna i WSBK är väl att det hela tiden kommer så många lovande förare från Moto-klasserna och att det är så ont om platser i MotoGP. Nu är det ju Redding och Pol som verkar heta till nästa år och sedan står det ju bla ytterligare en Marquez i Moto3 på tur att visa vad han kan och Vinales, Salom och Rins verkar ju inte helt talanglösa heller :)

Det är ett intressant fall av hur de lokala serierna styr mycket över de framtiden, UK har ju väldigt starka serier i BSB, BSS osv och mycket riktigt dominerar de WSBK. Spanjen har starkare GP-relaterade serier och man måste väl säga att de har GP-cirkusen i ett hyfsat starkt grepp för tillfället? Där måste man säga att Tyskland inte lyckats än, de har ju goda förutsättningar i form av ekonomi och intresse för en stark framtid inom racing men IDM är ju vare sig det ena eller det andra och de verkar inte ha några starkare "GP klasser" heller.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Oavsett vad man tycker om Nicky Hayden kvarstår faktum att man måste vidareutveckla Ducatin.
Rossi kom ingen vart, trots extremt hög svansföring innan han ens suttit på Ducatin, så hur ytterligare en ny förare skulle kunna åstadkomma någon revolution kan man på goda grunder fråga sig.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Marketingpelaren Nicky är i mina ögon alldeles för bra för att, ännu, gå över till WSBK - som någon skrev, jag ser honom hellre i Moto 2. Personligen tycker jag inte att han är en dålig förare, så varför inte ge kraschpucken Bautista kicken och låta Nicky köra. Espargaro på en Ducati vore något.

Jag har lite svårt att, ur Ducatis perspektiv, se hur det skulle främja dem att ta in ännu en ny förare, för att utveckla deras redan så hopplösa cykel. Som jag ser det så är enda chansen för dem att ta en pallplats på nuvarande cykel med Stoner, och det lär föga troligen inträffa.

Gör om, gör rätt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Espargaro på en Ducati vore något.
Han gjorde inhopp på Ducati 2009 och körde en full säsong 2010 innan han återvände till de lättare klasserna. Han gjorde det inte bättre eller sämre än de andra (Kallio/Canepa), men jag uppfattar det inte som att "han vore något" att ha på den hojen. Ge honom en Yamaha eller Honda istället.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Oavsett vad man tycker om Nicky Hayden kvarstår faktum att man måste vidareutveckla Ducatin.
Rossi kom ingen vart, trots extremt hög svansföring innan han ens suttit på Ducatin, så hur ytterligare en ny förare skulle kunna åstadkomma någon revolution kan man på goda grunder fråga sig.
Man blir helt klart nyfiken på vem Ducati tänkt sig istället för Hayden. Borde ju nästan vara klart iom att Nicky fått foten. Denna någon måste komma in med en hög erfarenhet, som kan utveckla materialet. Troligen med bra ingenjörer också. Hojen är långt efter konkurrenterna och kommer inte ikapp.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5850401 skrev:
Det är klart att han inte får förnyat förtroende i fabriksteamet.

Oki! Då måste Ducati sålt slut på cyklar i usa! Det var så vitt jag förstod den officiella SH sanningen att han fått köra överhuvudtaget :rolleyes:
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Oki! Då måste Ducati sålt slut på cyklar i usa! Det var så vitt jag förstod den officiella SH sanningen att han fått köra överhuvudtaget :rolleyes:
Som sagt, med tanke på hur han presterat de senaste åren kan de nog både ha och mista honom rent sportsligt och när det gäller utvecklingen. Varken han eller hojen kommer någon vart vilket säkerligen beror mer på Ducati än på Nicky.

Sälja Ducati i USA kan han göra på en satellithoj eller i WSBK. Nicky i WSBK skulle iaf få mig att bli lite mer intresserad av den slumrande serien.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
P€RRA;5850417 skrev:
Som sagt, med tanke på hur han presterat de senaste åren kan de nog både ha och mista honom rent sportsligt och när det gäller utvecklingen. Varken han eller hojen kommer någon vart vilket säkerligen beror mer på Ducati än på Nicky.

Precis.. Personligen tycker jag det är underbar nyhet att Nicky äntligen lämnar crapbike :tummenupp
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Intressant med Ducce, det låter ju onekligen ogenomtänkt att utveckla en "revolutionerande" ny hoj utan ram, annorlunda stötdämparearrangemang bak osv. och sedan dra in på resurserna när man ska köra med den. Hur mycket har de dragit in?
Visst är det märklig tajming att lansera denna nya och revolutionerande Ducati samtidigt som man drastiskt minskar anslagen till det mästerskap där denna nya modell ska bevisa sin duglighet för världen.

Med tanke på hur yrvaket och Ducati beter sig i MotoGP när deras hoj inte fungerar är det möjligt att dra slutsatsen att de helt enkelt inte hade en aning om hur Panigale skulle förädlas och anpassas för WSBK när de utvecklade den.

:3freak
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5850417 skrev:
Som sagt, med tanke på hur han presterat de senaste åren...
Hayden har inte presterat sämre än Rossi gjorde. Skälen att inte fortsätta med Hayden går knappast att finna i resultattabellerna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top