Hayden – MotoGP eller Superbike-VM?

Vad ska Hayden göra?


  • Antal röstningar
    0

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Haydens deal med Ducati går ut 2013 och inte speciellt överraskande har han erbjudits att köra Superbike. Okänt av vilken eller vilka tillverkare. Eftersom han har en bra chans att bli den förste med titel i båda mästerskapen vore det möjligt för honom att lämna MotoGP utan alltför mycket förlorad heder (jo, jag vet att somliga inte tycket att det ordet har i roadracing att göra, jag håller inte med). Vad tycker ni? Borde han gå till Superbike-VM eller göra allt för att stanna kvar i MotoGP?

http://superbikeplanet.com/2013/Jul/130710owb.htm
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Okay, Hayden har suttit på sin Ducce i flera år nu och kan den utan och innan, men han kör ju precis lika fort som alla andra som provar. Hayden är nog inte alls någon dålig förare, men sätter man honom på en Honda eller Yamma tror jag han får samma problem som Rossi att "komma upp i fart", till prispallen alltså. Valentino "tappade" bara två år, men Hayden har väl 5-6 år på Duccen (?)...
Nej, Superbike vore nog det enda, ska vi spekulera på vilken cykel?
Chekas??
Och vem sätter man på Haydens plats i MotoGP??
Espargaro?
Mika Kallio kanske, det vore väl något!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Superbike!

Men då vill jag se honom på en konkurrenskraftigt hoj, dvs tyvärr inte Duccen.
Detta för att se om det är så att piloterna i MotoGP är bättre än dem i Superbike. :)

Han borde ju, om inte dominera, så iaf vara topp kontinuerligt.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Superbike helt klart. Ducatin verkar tyvärr inte bli bättre, och Hayden/Ducati är inte kombinationen för att göra den bättre. Eftersom fabriksstyrning på Ducati är det bästa alternativet för Hayden i MotoGP så kan han gott lämna.
 

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Han är en av de förare som jag tror skulle passa bra på en Ducce i sbk.
Kunskapen om att köra superbike kan han ju.
Vunnit AMA på tiden när det begav sig med en Twin.
Trogen och populär hos Ducati.
Är ju en arbetsmyra som jag tror skulle känna glädje med att köra och utveckla duccen MED Carlos om nu hedern klarar av det.
Ja det ska bli kul att följa cirkusen i år med!!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Håller med er som tycker att Hayden borde tacka för sig och gå till Superbike-VM.

Han gav Rossi en riktigt tuff match när Rossi var i sitt livs form på Yamaha, det vill inte säga lite. Jag skulle bli oerhört förvånad om han inte fick Superbikeförarna att se ut som statister och vann titeln med god marginal; och blir den förste att vinna både MotoGP och Superbike-VM. Visserligen tog Biaggi fyra GP-titlar och två i Superbike-VM, men Hayden kan bli den förste med titel i tyngsta GP-klassen och Superbike-VM. Det torde vara mer motiverande (både ekonomiskt och symboliskt) än att fortsätta den tröstlösa tillvaron utan en chans på pallplats i MotoGP.

Hoppas det blir hos ett nysatsande fabriksteam hos Honda eller Yamaha; på Superbike-homologiseringsversionen av RC213V eller helt nya R1!
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2013-07-11 kl. 13.39.08.jpg
    Skärmavbild 2013-07-11 kl. 13.39.08.jpg
    81.3 KB · Visningar: 222
  • hondarcvroad.jpg
    hondarcvroad.jpg
    55.5 KB · Visningar: 209

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Jag undrar bara om han känner sig "färdig" med MGP, precis som RaffeKawa skriver så tror inte jag heller att han är en dålig förare med MGP-mått. Snarare en av dom mest underskattade kanske?
Jämför man med Dovizioso (som jag förövrigt tyckte gjorde bra ifrån sig i Tech3) så gör han ju knappast bort sig.
Jag säger sparka ut Bautista-fanskapet och ge hojen till Hayden! Det var ju trots allt på en sån maskin han tog titeln 2006.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag är en sån där som ogillade Hayden när han fick sin titel. Orättfärdig mästare och så vidare.

Nu tycker jag att han är en skön lirare som förtjänar all välgång. Han harvar troget på trots att Ducce lovade bort hans hoj till cal och allt. På den cykeln gör han bra ifrån sig. Hans tid i MotoGP är nog, trots det, över men vill han fortsätta köra ska han absolut få chansen i en WSBK team. Då kommer jag gladeligen heja på han. Lite som man kände om Biaggi när han gick över. Hade svårt för han i GP, men blev glad över hans framgång i Wsbk.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
För mig kvitter det verkligen stort vart han kör. Fast fattar inte varför Du la till "Han är en bifigur i MotoGP." på alternativ 3? Räcker väl alldeles utmärkt med "Kvittar"? Tänkte rösta på 3:an fast köper inte det där tillägget!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Jag säger sparka ut Bautista-fanskapet och ge hojen till Hayden! Det var ju trots allt på en sån maskin han tog titeln 2006.
Det vore onekligen intressant att se. Kanske skulle han vara en podie- och segerkandidat då.

Men det skulle inte förvåna mig om Hayden ändå skulle välja ett fabriksteam i Superbike-VM. Han är inne på sin sjunde säsong i MotoGP efter sin titel. Hayden kan rimligen inte ha några ekonomiska incitament för att fortsätta tävla överhuvudtaget. Han har tjänat massor under sina år i AMA och MotoGP och har därtill investeringar utanför racingen. Däremot har han ingen titel i Superbike-VM. Det skulle de facto göra honom i sammanhanget unik om han samlade titlar i AMA Superbike, World Superbike och MotoGP. Det skulle göra honom till den mest framstående amerikanske föraren någonsin; större än Schwantz, Rainey, Lawson, Spencer och Roberts.

Man borde kanske fråga sig varför Hayden inte skulle byta till Superbike-VM.
 
Last edited:

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Det vore onekligen intressant att se. Kanske skulle han vara en podie- och segerkandidat då.

Men det skulle inte förvåna mig om Hayden ändå skulle välja ett fabriksteam i Superbike-VM. Han är inne på sin sjunde säsong i MotoGP efter sin titel. Hayden kan rimligen inte ha några ekonomiska incitament för att fortsätta tävla överhuvudtaget. Han har tjänat massor under sina år i AMA och MotoGP och har därtill investeringar utanför racingen. Däremot har han ingen titel i Superbike-VM. Det skulle de facto göra honom i sammanhanget unik om han samlade titlar i AMA Superbike, World Superbike och MotoGP. Det skulle göra honom till den mest framstående amerikanske föraren någonsin; större än Schwantz, Rainey, Lawson, Spencer och Roberts.

Man borde kanske fråga sig varför Hayden inte skulle byta till Superbike-VM.
Ja varför stannar han kvar??
Kommer inte ta titel nr2
Men vinna wsbk är ju i teorin möjlig.
Hoppas han lämnar och tar titeln.
Så slipper man kolla på moto tråkig.
WSBK ännu bättre och roligare racing om det nu är möjligt
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja varför stannar han kvar??

Tja... kanske för att han ser att ingen annan gör speciellt mycket bättre resultat än han själv gör på en Ducati (undantaget Stoner då, men han var ju speciell!). Och kanske för att han själv tror att "Hade jag bara fått en vettig bike skulle jag minsann...!!!!. Att vara uträknad och underdog är ju en fin sits...

Om man ställer om frågan så här:
- Om han fick en Honda eller Yamaha (Byta med Bautista var det väl någon som föreslog), varför skulle han INTE stanna i MotoGP??
 

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Tja... kanske för att han ser att ingen annan gör speciellt mycket bättre resultat än han själv gör på en Ducati (undantaget Stoner då, men han var ju speciell!). Och kanske för att han själv tror att "Hade jag bara fått en vettig bike skulle jag minsann...!!!!. Att vara uträknad och underdog är ju en fin sits...

Om man ställer om frågan så här:
- Om han fick en Honda eller Yamaha (Byta med Bautista var det väl någon som föreslog), varför skulle han INTE stanna i MotoGP??
Tja moto gp är ju toppen av isberget så det känns bättre att köra där.
Har inte Bautista ett år till på sitt kontrakt?
Tror att Showa vill ha honom enormt mycket eftersom han hjälper till med deras utveckling.
Kawasaki är ju supernöjda med Showa grejerna till slut i wsbk.
Sedan så ska Honda ut med en ny hoj kittad med deras prylar så jag tror han stannar där han är.
Men jag är ju bara en forumnisse utan jättebra koll på vad som händer i cirkusen moto gp/wsbk.
Sedan har nog Hayden en större plats i hjärtat hos jänkarna än vi förstår ja menar de är ju patrioter minst sagt.
De medför i sin tur en bra sits om man vill sälja sina saker i USA= JÄTTEMARKNAD.
Frågan är om han inte går till AMA och kör med brorsan på en Sukke får att ha skoj och sedan in i deras gp team haha
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hayden som förare är i mina ögon fortf. för bra för WSBK. Han har nog krut kvar i sig, iaf. sett till resultaten han presterar (jämfört med Dovi, Rossi). Ser honom hellre i Moto2 än WSBK!
 

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
Okay, Hayden har suttit på sin Ducce i flera år nu och kan den utan och innan, men han kör ju precis lika fort som alla andra som provar. Hayden är nog inte alls någon dålig förare, men sätter man honom på en Honda eller Yamma tror jag han får samma problem som Rossi att "komma upp i fart", till prispallen alltså. Valentino "tappade" bara två år, men Hayden har väl 5-6 år på Duccen (?)...
Nej, Superbike vore nog det enda, ska vi spekulera på vilken cykel?
Chekas??
Och vem sätter man på Haydens plats i MotoGP??
Espargaro?
Mika Kallio kanske, det vore väl något!

Kan Krasch-Checa bli världsmästare i Superbike så kan Hayden bli det. Inget illa menat mot Checa, men Hayden är en i mina ögon bättre chaufför.
Hayden ska till Superbike....:yoparty
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vänd på det; varför skulle Ducati välja bort Hayden till förmån för ytterligare en ny förare? Vad har man att vinna på att ytterligare en, visserligen kompetent, förare skulle börja om från början med den svårbegripliga Ducatin?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vänd på det; varför skulle Ducati välja bort Hayden till förmån för ytterligare en ny förare? Vad har man att vinna på att ytterligare en, visserligen kompetent, förare skulle börja om från början med den svårbegripliga Ducatin?
Kanske för att Hayden är inne på sin sjätte säsong med Ducati utan att prestera något som gör det värt att behålla honom?

Han kan gått pensionera sig i WSBK. Han hade sin peak 2006...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top