Supermoto @ Tuvängenring

EBORG

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2012
Ort
Newmill
Hoj
-08 SM450RR -09 KXF450SM
Ja då är träningstiderna och allt klart så nu kör vi motard på Tuvängen.

Tisdagar 18-21
T.o.m. V30 Lördagar 10-17 delas med minimoto/gp
Efter V30 söndagar 10-17 delas med minimoto/gp

Kraschpuckar (framförallt på fotpinnar så de inte blir "osthyvel") Barkbusters uppsamlingskärl och inget glykol i kylaren är det som gäller. Och medlem i svemoansluten klubb.

200kr/träning icke medlem
100kr/träning medlem SKRC
VI TAR KORT

www.skrc.se
 
Last edited:

Tossloo

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Bagarmossen
Hoj
Yamaha WR426F -02 . Yamaha YZ426F -02 . Yamaha R6 -04
Finns det någon anledning til varför just vi motarder har så höga krav?
Kör med smc där nästa varje vecka och då finns inga krav alls, bara å köra.
kostar 200 8-16
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Vi kör under svemos reglemente och då följer vi det samt att man vill inte skada banan. Gör vi det så kommer vi tillslut att bli bannlysta från den.

Det är tillräckligt många kartingbanor i Sverige som inte tillåter supermototräningar längre.

Sen är det ju så att SMC är ju en körning, det här en helt annan.

Så det är helt upp till er, SMC får ni hjälp att lära er köra med.
Med "oss" får ni köra mer. Mängdträning.

Vi kommer inte att truga nån. Antingen så vill ni eller så vill ni inte.

Vi kommer att vara där och panga vilket fall.

Ni är hjärtligt välkommna. :)
 

Tasse74

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Karlstad
Hoj
KTM SMR
Finns det någon anledning til varför just vi motarder har så höga krav?
Kör med smc där nästa varje vecka och då finns inga krav alls, bara å köra.
kostar 200 8-16

ja varför är det så? när smc har sina kurser så kan vilken nybörjare som helst komma och damma i backen och skrapa banan. jag anser att motarder skall ha mer körtid. banor skall nyttjas till fullo.

har tröttnat ordentligt på alla som är emot supermoto och våra hojar... hoppas vi får komma in i "finrummet" nångång vi oxå.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kom igen nu och sluta vara så negativa!?!

Vi kör under Svemos reglemente och SMC under ett annat. SMC har en rad andra regler kopplade till säkerhet som inte vi har.
Dom krav som gäller utöver Svemosreglemente har VI supermoto förare satt på Tuvängen. Inte klubben i övrigt eller någon annan.

Förväntar man sig att banor ska ringa upp och välkomna oss till deras banor tror man helt fel. Att vi "ska" ha mer körtid någonstans är absolut inget självklart. Det är samma sak här som i övriga livet, var och en driver sina egna frågor. Man måste jobba med en klubb för att få in en fot och kunna öppna möjligheter, inte emot!

Som en liten parantes så nyttjas Tuvängen till fullo och vi som kör Supermoto har mer än väl så mkt träningstid som vi kan begära.
 

Tasse74

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2008
Ort
Karlstad
Hoj
KTM SMR
så bra.:tummenupp då har ni jobbat bra alltså.

men det är ju inte helt ovanligt att bara för att man har just en motard så är man inte välkommen att köra mer än med just smc....
 

EBORG

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2012
Ort
Newmill
Hoj
-08 SM450RR -09 KXF450SM
tänkte svänga förbi å testa lite supermotard. håller på me det sista och färdig ställa allt enligt reglementet.
dock kopplar jag inte riktigt hur kraschpuckarna på fotpinnarna ser ut.
några tips? hur har ni löst det? :Bugar

hittar inga bilder på http://www.supermotosweden.se/index.php/atgaerden-pa-motorcykeln lr på google.

//Niclas

Hej

Här får du lite bilder. Som kanske hjälper med lite ideer.
http://www.google.se/search?biw=1920&bih=1024&tbm=isch&sa=1&q=supermoto+footpeg+sliders&oq=supermoto+footpeg+sliders&gs_l=img.3...33310.36140.0.37403.10.10.0.0.0.0.38.341.10.10.0....0...1c.1.25.img..10.0.0.qiqdIm2wAo8#imgdii=_

Funkar bra med typ en bit plastskärbräda som man kapar till och fäster under fotpinnarna.

Sen så har KTM färdiga som bör passa på din Husa.
 

niclasjm

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
gsxr-750, husa 450
Hej

Här får du lite bilder. Som kanske hjälper med lite ideer.
http://www.google.se/search?biw=1920&bih=1024&tbm=isch&sa=1&q=supermoto+footpeg+sliders&oq=supermoto+footpeg+sliders&gs_l=img.3...33310.36140.0.37403.10.10.0.0.0.0.38.341.10.10.0....0...1c.1.25.img..10.0.0.qiqdIm2wAo8#imgdii=_

Funkar bra med typ en bit plastskärbräda som man kapar till och fäster under fotpinnarna.

Sen så har KTM färdiga som bör passa på din Husa.


aa tack så mycket, får testa googla på engelska nästa gång :tungan hehe
allright får testa å fräsa ut skärbrädan från köket :hihi

//Niclas
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Tjenare!

Är grymt sugen på att testa på supermoto, var inne på det förut med släppte tanken, men nu är den här igen.
Hur är det komma att köra om man inte har behörighet för hojen? Det är en av anledningarna till att jag vill testa på, få köra lite..


Kraschpuckar (framförallt på fotpinnar så de inte blir "osthyvel") Barkbusters uppsamlingskärl och inget glykol i kylaren är det som gäller. Och medlem i svemoansluten klubb.
Gäller detta trots att man ska köra första gången?
Det mesta fixar man ezcake hemma, endast kraschpuckarna på fotpinnarna som man måste beställa antagligen.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Behörig är du om du har åldern inne, fritt ur minnet tror jag det är 15 år för upp t.o.m 450cc och 16 år över.
Körkort och annat som gäller på gata är inget krav. Men har du inte kört på bana eller är oerfaren överlag så fråga lite på plats vad som gäller. Det är ingen bra idé att åka ut med noll-koll, men man ska absolut inte vara rätt för att komma helt nollad. Vi är hjälpsamma och snälla :)

Ja, det gäller alla alltid. Du behöver inte beställa någonting, skydd för fotpinnar t.ex. gör du enkelt av t.ex. hårdplast eller gummi. Najja fast med ståltråd modell grövre (gummi tycker jag fungerar bäst men måste vara 5-10mm tjock).
Sen se över vad som annars sticker ut och kan skada asfalten vid eventuell marksyning. Ta bort eller skydda.

Personligutrustning så som skinnställ, handskar, hjälm mm. är givetvis oxå krav. Men saknas något så hojta till så kanske det går att låna.

Bra tips är att kolla på supermotosweden.se om lite av vad som gäller
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Behörig är du om du har åldern inne, fritt ur minnet tror jag det är 15 år för upp t.o.m 450cc och 16 år över.
Körkort och annat som gäller på gata är inget krav. Men har du inte kört på bana eller är oerfaren överlag så fråga lite på plats vad som gäller. Det är ingen bra idé att åka ut med noll-koll, men man ska absolut inte vara rätt för att komma helt nollad. Vi är hjälpsamma och snälla :)

Ja, det gäller alla alltid. Du behöver inte beställa någonting, skydd för fotpinnar t.ex. gör du enkelt av t.ex. hårdplast eller gummi. Najja fast med ståltråd modell grövre (gummi tycker jag fungerar bäst men måste vara 5-10mm tjock).
Sen se över vad som annars sticker ut och kan skada asfalten vid eventuell marksyning. Ta bort eller skydda.

Personligutrustning så som skinnställ, handskar, hjälm mm. är givetvis oxå krav. Men saknas något så hojta till så kanske det går att låna.

Bra tips är att kolla på supermotosweden.se om lite av vad som gäller

Vad skönt att höra, suget är så jävla stort! Vill egentligen sätta mig på hojen och braapa runt lite, men nej, inte värt risken egentligen..
Jag har kört på Tuvängen tidigare med min gamla 125a med SMC, knixkurser, kanske inte riktigt räknas in..
Är dock ganska oerfaren med min hoj p.g.a. att jag har kört så lite med den.

Läste om hockeypuckar som sliders, fungerar det bra? :D

Utrustning har jag sedan tidigare, hur är det med försäkring ifall man lägger sig ner och skrapar hål i skinnstället?
 

EBORG

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2012
Ort
Newmill
Hoj
-08 SM450RR -09 KXF450SM
Vad skönt att höra, suget är så jävla stort! Vill egentligen sätta mig på hojen och braapa runt lite, men nej, inte värt risken egentligen..
Jag har kört på Tuvängen tidigare med min gamla 125a med SMC, knixkurser, kanske inte riktigt räknas in..
Är dock ganska oerfaren med min hoj p.g.a. att jag har kört så lite med den.

Läste om hockeypuckar som sliders, fungerar det bra? :D

Utrustning har jag sedan tidigare, hur är det med försäkring ifall man lägger sig ner och skrapar hål i skinnstället?

Ingen fara om du känner dig oerfaren. Plastskärbräda funkar fint som kapar till och najar på fotpinnarna. Försäkrad är du genom Svemo men den försäkringen tycker jag personligen suger... Oftast har man försäkring genom hemmet med typ drulle/olycksfall eller dylikt beroende på vilket försäkringsbolag man har så är de olika.

Kom ner idag och snacka lite (träning 18-21) om du inte hunnit fått ordning på hojen.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Ingen fara om du känner dig oerfaren. Plastskärbräda funkar fint som kapar till och najar på fotpinnarna. Försäkrad är du genom Svemo men den försäkringen tycker jag personligen suger... Oftast har man försäkring genom hemmet med typ drulle/olycksfall eller dylikt beroende på vilket försäkringsbolag man har så är de olika.

Kom ner idag och snacka lite (träning 18-21) om du inte hunnit fått ordning på hojen.

Editar det jag skrev via datorn.

Hojen är tyvärr inte klar, ska iväg och köpa skärbrädor, gissar på att mamma kan bli lite grinig haha :D
Får kolla upp försäkringen mer, vad är det man ska kolla på? För bana eller vanlig olycksfall?

Kommer ner idag, kom gärna fram och hälsa och släng lite ord, blyg som jag är så kommer jag inte våga det själv.
Är runt 178, blond och spinkig :D
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Svemo försäkringen täcker varken hoj eller utrustning, vilket inte är syftet heller.
Är man olicensierad så gäller banlicensen. Har dock dålig koll på just den färsäkringen.
Som licensierad är man alltid försäkrad, t.o.m till och från banan etc. Att säga att den "suger" är lite väl hårt, men man ska se det som en basförsäkring. Vill man ha ett mer omfattande försäkringsskydd så finns tilläggs försäkring via Folksam (som har licensförsäkringen) eller en olycksfallsförsäkring hos annat bolag. Se bara över att den verkligen gäller motorsport.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Alla ni som funderar på att testa på, do it! :tummenupp

Har lagt ner typ 2-3 timmar i garaget för att fixa till hojen, med mycket smsande inblandat! :tummenupp

Skydd för fotpinnar, 250 kr tog mig fem minuter att skruva dit.
Uppsamlingskärl med slangar, lite bökigt eftersom jag bytte ut mina, tog kanske 50 min totalt att dra om allt.
Tömma kylsystemet på vätskan och i med vatten med korrosionsskydd, tar väl max 15 minuter.
Passade på att ta bort skylthållaren, blinkers samt speglarna.

KBK - kör bara kör :banana:tummenupp
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Självklart! Finns dom som redan kör med 690 och motsvarande cyklar där ibland och det går hur fint som helst
 

EBORG

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2012
Ort
Newmill
Hoj
-08 SM450RR -09 KXF450SM
Går det att komma ner med en helt original 690 om man fixar till den enligt reglementet?

De går bra de. Ser gärna att man tejpar över lysen och blinkers om man har de så att de inte kommer massa splitter på banan om man gör en marksyning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top