Nytaget körkort och hojen gick sönder idag, tar tacksamt emot all hjälp och tips

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Har inte haft körkort i mer än 3 veckor och idag slutade hojen att fungera vilket är otroligt tråkigt. Vågar inte ens tänka på hur tråkigt det skulle vara om säsongen skulle vara över.

Nu till problemet! Det verkar vara någon typ av elektroniskt fel med tändningen. Vi provade att ladda batteriet och trots att batteriet är fulladdat så återstår problemet.

Vad som händer är följande:
Jag vrider om nyckeln till start läget för att trycka på startknappen. När jag vrider om nyckeln i rätt läge så börjar neutrallampan och oljelampan lysa samt att man hör det "eletroniska" ljudet som ska finnas där när motorcykeln startas.

Vad som INTE händer är att displayen lyses upp som den bör. Normalt tänds displayen och jag ser information såsom klocka, soppamätare m.m samt att varvmätaren lyser upp(jag har digital varvräknare).
Displayen är alltså helt död.

När jag sedan trycker på startknappen så tuggar startmotorn bara utan att motorn går igång, den tänder liksom inte. Håller jag in startknappen står den bara och tuggar o tuggar, det finns inte ett uns av liv.

Detta har vi försökt:
1. Laddat batteriet med batteriladdare - batteriet är fulladdat men hojen fortfarande död.
2. Kollat kontakterna vid batteripolerna samt ryckte i kablaget under tändningslåset för att se om det är glapp - displayen är lika död hur vi än rycker o vickar.
3. Säkringen som sitter vid säkringsdosan är hel.
4. Kollat kablar till säkringsdosan under sadeln, vickat o känt efter glapp - hjälpte inte.
5. Sprutat "elektronikspray" på batterikontakterna samt tändningslåset/kablaget under.
6. Kollat så dödarknappen inte är intryckt.
7. Provat springa igång den.
8. Provat med ett annat batteri.
9. Kollat givaren vid stödet så att den inte orsakar problemet.
10. Uteslutit att det finns immobilizer på min mc(det finns alltså inte).



Vid två tidigare tillfällen har jag haft problem med att displayen inte lyst upp och hojen har inte startat, vid dessa två tillfällen har jag vridet av och på nyckeln igen så har displayen lyst upp och jag har kunnat starta motorcykeln. Efter dessa tillfällen har jag varit tvungen att ställa om klockan, dvs den har blivit strömlös under processen.

Nu tar jag emot all hjälp jag kan få, vad kan det vara som är fel med motorcykeln?
Det gäller mc:n i profilen, alltså en kawasaki z750 -04.

Bilder på elscheman finns bifogat på sida 2 i tråden
 
Last edited:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Om dödarknappen är på skulle hojen inte "tugga" när man tryckte på startknappen... :fakta
inte skulle bränsle pumpen gå igång heller antar att han menar pumpen "elektroniska ljudet" prova med annan nyckel ifall du har immobalizer(startspärr) på hojjen
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ditt batteri kan vara paj, låter som det ger spänning till vissa delar, men orkar inte starta, döda MC-batterier är vanligt, skulle börja med att köpa nytt & testa (har hänt mig på minst 4 hojar, & det kommer plötsligt...)
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Kan ju vara ett fel i tändningslåset, prova vrid av och på 100 gånger, om det funkar en gång så vet du :)
Annars är nog batteriet det mest troliga.
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Vi lyckades inte springa igång den men jag tror polaren kan ha puttat för dåligt!

Jag laddade batteriet och det behövdes bara 10 minuter laddning med batteriladdaren för att det skulle visa fulladdat så det verkar ganska fräscht?

Jag funderade också precis på stödkontakten, men borde displayen dö bara för att man startar med stödet nere? Hur är det på era hojar? Displayen fortsätter väl lysa trots att hojen inte går att starta?
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Vi lyckades inte springa igång den men jag tror polaren kan ha puttat för dåligt!

Jag laddade batteriet och det behövdes bara 10 minuter laddning med batteriladdaren för att det skulle visa fulladdat så det verkar ganska fräscht?

Jag funderade också precis på stödkontakten, men borde displayen dö bara för att man startar med stödet nere? Hur är det på era hojar? Displayen fortsätter väl lysa trots att hojen inte går att starta?

Byt polare, de finns i poolen alt. i polen

10 minuter för batteriet att ladda fullt låter snabbt, har du något bilbatteri att tillgå som du kan testa med?

Finns det fler säkringar än den i säkringsdosan?

Har du gnista på stiften och/eller tänder den med startgas?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Lyssna nu....att batteriladdaren anger att batteriet är fulladdat på 10 minuter brukar indikera att det är trasigt, tro mig, det är vanligt, testa med ngn polares batteri till att börja med, innan du river ner hela hojen!
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Vi lyckades inte springa igång den men jag tror polaren kan ha puttat för dåligt!

Jag laddade batteriet och det behövdes bara 10 minuter laddning med batteriladdaren för att det skulle visa fulladdat så det verkar ganska fräscht?

Jag funderade också precis på stödkontakten, men borde displayen dö bara för att man startar med stödet nere? Hur är det på era hojar? Displayen fortsätter väl lysa trots att hojen inte går att starta?

Om batteriet är urladdat när du börjar ladda och det blir fulladdat på 10 minuter så är det inte friskt. Tvärtom, det tar emot laddningen dåligt och tappar snabbt laddningen efter att du stängt av laddaren igen. Jag tror samma sak som Biltmore. Testa att putta så ni får upp rätt bra fart (10-15 km/h) och starta i 2:an :)
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Det låter definitivt som att batteriet är slut. Då beter sig hojen precis som du beskriver.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Bara hasa dig iväg till Biltema & tjacka ett gelbatteri för en 4-hundring, ladda över natten, sen lovar jag att den startar.
Nöjer mig med en prinsesstårta som tack, PM:a för adress
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Har du tillgång till en multimeter så mät spänningen över polerna. Ett friskt fulladdat batteri bör ligga närmre 13v än 12v.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det låter på dig som att startmotorn drar runt precis som vanligt mrn att hojen aldrig startar, modell soppatorsk?
No way att batteriet är kass då, är det dåligt är det ett knastrande, brummande ljud och motorn går inte runt.

På min gamla bil hände en liknande grej, startnyckeln bröt där tre olika kretsar, en för motor, en för instrumentpanel o belysning och en för radio.
Troligen har en mc liknande upplägg. Är ingen säkring kass skulle jag huvudmisstänka nyckelbrytaren absolut först. Att köpa en spänningsmätare och kolla vore nog klokt.
Kan vara trasig kabel också, kolla inne vid styrhuvudet.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Dra startkablar från bilen o se om den drar igång då. Sparar dig 400 spänn för att "testa" med nytt batteri
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Dra startkablar från bilen o se om den drar igång då. Sparar dig 400 spänn för att "testa" med nytt batteri
Gillar din signatur, men inget är värre än att för dyra pengar och mkt besvär, byta ut grejer som fungerar!:gnissla
Så, ditt tips är ännu bättre än din sign...
 

Gummi Tarzan

örnörn
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Svart/ grå kronan duo s
Min spontana tanke är att kolla upp div kontakter i instrumentet. Sitter alla på plats som dom ska?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top