Låna bladmått (Sthlm)

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Hej!
Finns det ngn i Sthlm med omnejd (centralt eller norra sidan) jag kan få hälsa på och låna ett bladmått av ikväll?

Jag tänkte ägna kvällen åt att läsa om tändstift, reka mina nuvarande och ev byta ut till nya om det skulle behövas.
Tidigast 19:30.

Det löser sig nästa vecka annars, men jag ville komma igång lite redan idag. :D
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Mitt är tyvärr redan utlånat för samma ändamål, annars hade det varit lugnt! :tummenupp
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag har på söder om det inte har löst sig!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En gång i tiden hade Biltema ett speciellt verktyg för att mäta gapet på tändstift, med runda stift istället för bladmått, det fanns en liten grej för att justera gapet dessutom, men nu kan jag inte hitta det på deras hemsida längre :(
 

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
En gång i tiden hade Biltema ett speciellt verktyg för att mäta gapet på tändstift, med runda stift istället för bladmått, det fanns en liten grej för att justera gapet dessutom, men nu kan jag inte hitta det på deras hemsida längre :(

Ett sådant finns med på bild i min manual! :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns ingen anledning att fippla med elektrodavstånd på moderna stift. Ett modernt tändsystem klarar av att tända med i princip vad som helst i elektrodavstånd. Går cykeln illa eller vad är problemet?
 

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Finns ingen anledning att fippla med elektrodavstånd på moderna stift. Ett modernt tändsystem klarar av att tända med i princip vad som helst i elektrodavstånd. Går cykeln illa eller vad är problemet?

Inga problem alls med mc'n, jobbar på att lära mig grundläggande underhåll. Kändes som en bra nästa grej att kika på. :)

Från när räknas det som modernt? Min är från 89 :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inga problem alls med mc'n, jobbar på att lära mig grundläggande underhåll. Kändes som en bra nästa grej att kika på. :)

Från när räknas det som modernt? Min är från 89 :)

Aha.

Då tycker jag du kan fokusera på att lära dig något annat. Tändstift plockar man ur och stoppar i ett nytt barautifallatt när man servar var 1500mil.

Har ingen aning om dina meck-kunskaper men jag hade satsat på följande:

Montera och demontera hjul
Byta olja i motor och kardan
Inspektera och byta bromsbelägg
Byte kylarvätska
Byta tändstift
Felsöka cykel som inte startar på våren aka slut batteri eller sunkig soppa
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Kostar nada på biltema, jula, rusta, and so on. Och ska man lära sig betyder det att man kommer mecka och meckar man behöver man verktyg så värt att skaffa egna grejer så gott det går.
 

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Kostar nada på biltema, jula, rusta, and so on. Och ska man lära sig betyder det att man kommer mecka och meckar man behöver man verktyg så värt att skaffa egna grejer så gott det går.

Ok ok!!! Jag faller för grupptrycket! Plockar upp ett eget set nästa ggn jag passerar jula/biltema. Vill egentligen äga så lite saker som möjligt och bjuder hellre ngn som äger en pryl/maskin på lunch eller hjälper tillbaka på annat sätt eftersom jag tycker vi (människor) över lag äger väldigt mycket i onödan. (att fler skulle kunna dela på samma pryl i praktiken om det inte är ngt som används dagligen)
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Ok ok!!! Jag faller för grupptrycket! Plockar upp ett eget set nästa ggn jag passerar jula/biltema. Vill egentligen äga så lite saker som möjligt och bjuder hellre ngn som äger en pryl/maskin på lunch eller hjälper tillbaka på annat sätt eftersom jag tycker vi (människor) över lag äger väldigt mycket i onödan. (att fler skulle kunna dela på samma pryl i praktiken om det inte är ngt som används dagligen)

Så nu börjar vi prata samma språk ändå :hihi
 

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
F650GS
Aha.

Då tycker jag du kan fokusera på att lära dig något annat. Tändstift plockar man ur och stoppar i ett nytt barautifallatt när man servar var 1500mil.

Har ingen aning om dina meck-kunskaper men jag hade satsat på följande:

Montera och demontera hjul
Byta olja i motor och kardan
Inspektera och byta bromsbelägg
Byte kylarvätska
Byta tändstift
Felsöka cykel som inte startar på våren aka slut batteri eller sunkig soppa

Tack! :)
Med hjul, menar du då däck?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack! :)
Med hjul, menar du då däck?

Hjul=däck+fälg
Däck=den svarta saken i gummi

Demontera hjulen är mest för att man skall slippa ockerpriserna gummiverkstaden tar för att plocka av hjulet från motorcykeln inför ett däcksbyte
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Ok ok!!! Jag faller för grupptrycket! Plockar upp ett eget set nästa ggn jag passerar jula/biltema. Vill egentligen äga så lite saker som möjligt och bjuder hellre ngn som äger en pryl/maskin på lunch eller hjälper tillbaka på annat sätt eftersom jag tycker vi (människor) över lag äger väldigt mycket i onödan. (att fler skulle kunna dela på samma pryl i praktiken om det inte är ngt som används dagligen)


Brukar finnas på OK/Q8 också för ca 40-lappen.
 

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Jag har bladmått du kan få låna bor i Norrort bara hojta till.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top