Börja med banracing

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag hävdar ändå att du ska prova på supermoto.

Enklare än så blir det inte.

Och Agile, hojta till när du är i närheten och har hjälmen med dig. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=D4-3GuYXbO4


Hjälm, stövlar och handskar (lätt begagnat :D) är redan provkört i år faktiskt. Kört 125a juniorhoj, askul.

Lätt.. Ska pallra mig upp snart tänkte jag. Händer det nåt helgen om 2 veckor? Blir det ingen utrikesresa så har jag ev. lite tid över att leka då :).
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Helgen 13-14 är det tävling i Borås.
Helgen efter är det Alice Cooper i Östersund. Det är dom enda helgerna på länge som jag vet att jag inte är hemma på. ;)


Hjälm, stövlar och handskar (lätt begagnat :D) är redan provkört i år faktiskt. Kört 125a juniorhoj, askul.

Lätt.. Ska pallra mig upp snart tänkte jag. Händer det nåt helgen om 2 veckor? Blir det ingen utrikesresa så har jag ev. lite tid över att leka då :).
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har du en hoj så åk ner till Sviestad och kör trafikövningarna där finns instruktörer som du kan be om hjälp med spårval kläder däck. Det är en hel del folk som åker från Stockholm som du kan samåka med antar jag. Motard alternativet är inte fel det heller, en motard kan du kör på Sviestad, kanske inte i snabba gruppen.
Börja med nått vanligt enkelt och billigt, det är rätt skönt att åka en hoj som är lite motorsvag men som ändå har väghållning och bromsar som pallar med lite hårda tag...
 

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Jag har velat ta licens och tävla sedan många år tillbaka. Har haft hoj och kort sedan 2008 men inte haft tid och ekonomi att prioritera bandagar förrän i år. Efter min första bandag på Gelleråsen så var jag totalt exalterad, kosta vad det kosta vill tänkte jag. Jag köpte nya däck och såg till att allt annat med min gathoj var redo för en dag på banan, men de kostnaderna räknar jag inte in för bara vad det kostade för just en dag. Här kommer de:

Bensin för bil (transport) plus hoj: 1000:-
Hyra av släp för ett dygn: 500:-
Boende i stuga: 700:- (350:- för jag delade med en)
Depåbox (inte nödvändigt, men gav extra gemenskap och nära till tips av duktiga förare): 250:-
Avgift för en dag: 1200:-

Runda slängar 3000:- totalt alltså. Då är som sagt inte däck och övriga delar till hojen inkluderade. Är det värt det? Varenda krona och lite till.

Jag var nervös när jag stod redo att dra iväg på första passet. Under passet tyckte jag att det gick fort och förundrades över hur bra och snabbt alla andra körde. Det gick bättre för varje varv och vips hade det gått 20min. Hade släppt 2ggr på framhjulet vid hårnålen under passet. Detta berodde på att jag fegade mitt i spårvalet och la all vikt fram typ, så inte pga fart, nedlägg eller däck. När jag rulla in i depåboxen så var jag lite rädd. Inte nervös längre utan kände att det här var så otroligt kul och kicken gav en lite nervös känsla. Men 40min gick fort och vips skulle jag ut igen. Hann inte tänka så mkt, men hann prata med en föråkare emellan passen och han hjälpte mig släppa ut lite luft i bakdäcket för bättre grepp och arbetstemp. Jag fick således mer förtroende för hojen och körde bättre direkt, sen hade jag ju "lärt" mig banan mer och blev inte överraskad över vad för kurvor som kom helt plötsligt. Mer flyt med andra ord. Tiderna ändrades dramatiskt och min rädsla övergick till en sorts "taggning". Efter 3e passet var jag rätt möt i kroppen och kände att jag var helt nöd med dagen. Skulle det börja regna nu och jag inte kunnat köra mer så hade jag varit mer än nöjd ändå. Värt arena krona och ansträngning. Jag fick bra tips av en föråkare, yngre skön kille som emellanåt gled runt på depåonrådet med ett par hipstersolglasögon och en chi-hua-hua. Är glad att jag frågade massor om tips eftersom jag normalt är en person som "kan själv" och hellre misslyckas än ber om hjälp. Men när det kommer till hoj så frågar jag gärna då jag vill lära mig det mesta och känner ingen prestige. Alla hade verkligen en avslappnad framtoning och här är man lite en i gänget även om man inte är det. Detta är lite av ett mc-fenomen rent allmänt men var skönt att känna det på banan med.

Min enkla historia av min första bandag och vad jag la ut i pengar. Detta kanske är en start för dig med? Jag ska på min andra bandag på fredag igen på Gelleråsen och längtar mer än nått annat. Kostnaderna blir lite billigare för transport denna gång då jag och en vän delar på bensin och kostnader för släp.

Har du fler frågor så varför inte åka till ex Gelleråsen på fredag eller någon annan dag när de kör där, så finns det garanterat väl rutinerade människor där som kan svara på allt, som även självklart finns här med.

Lycka till med dina mål och drömmar inom RR. Själv hoppas jag oxå på att kunna ta licens inom kort, även om jag bara kommer satsa på vanliga bandagar med min gathoj denna säsong.
/Ted
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
lånar tråden lite.. E de fel o ta licens även om man inte kört så mycket bana men tänkt börja köra mer aktivt?
 

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
Tullinge
Hoj
06 Honda Cbr
Lycka till med dina mål och drömmar inom RR. Själv hoppas jag oxå på att kunna ta licens inom kort, även om jag bara kommer satsa på vanliga bandagar med min gathoj denna säsong.
/Ted

Bra och inspirerande skrivet! Så otroligt sugen men kanske blir först till nästa säsong när jag har jobbat ihop en budget och förutsatt att jag lyckas ta mitt A2 kort imorgon :)
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Mitt tips är att, så fort du tagit kortet, boka en bandag i gatgrupp och testa. Är ju sommar och vimlar av bandagar. Minst två st nu på fredag t.ex. :)
 

Stormtropper

Numera ser man snabb ut(köpt helställ)
Gick med
24 May 2010
Ort
Huddinge
Hoj
1cylindrig med abs
Har du läst alla tips?
Det går lite slantar till banåkning men det är kuuuul att åka mc på bana:tummenupp
Mycket roligare än gata, men ack så berondeframkallande :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man kan ha kul på två hjul på flera olika sätt. Alla kostar olika mycket, såhär kan det se ut om det är billigt uta att dra ner på glädje, adrenalin och stämning.

;)

Sjukt kul, och håller med. Men lite av charmen med racing är ju ändå känslan av att "fuck up is not an option".. Där kan man ju ladda 110%, krascha och bära hem den under armen. I RR så BÄRS man hem när man kracshar, om det är positivt eller negativt får stå för var och en..
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
lånar tråden lite.. E de fel o ta licens även om man inte kört så mycket bana men tänkt börja köra mer aktivt?

licens är aldrig fel, öppnar upp långt mycke fler bandagar än för vanliga gatåkare, dessutom så är det ofta lite bättre tempo i licensgrupperna.

men du får åka ganska aktivt för att det ska vara värt det.. kör du bara 3-4 bandagar om året blir det dyrt med tanke på licenskostnaden på några tusen om året..
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
men du får åka ganska aktivt för att det ska vara värt det.. kör du bara 3-4 bandagar om året blir det dyrt med tanke på licenskostnaden på några tusen om året..

Baslicensen för 1000 spänn räcker om man inte ska tävla. :fakta
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top