Börja med banracing

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
Tullinge
Hoj
06 Honda Cbr
Önskar alla tips och råd som kan tänkas komma på för någon som skulle vilja komma igång med banracing (jag är någon).
Allt från ca priser man bör räkna med, vad som behövs, krav på mig som förare, vad som är steg 1 osv.

Sjukt tacksam för svar! Got some planing to do:brynad
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Fundera på vad det är för klasser du vill köra och skaffa en färdig begagnad rejs/banhoj med extra fälgar för regndäck osv, det brukar alltid finnas sådana hojar utannonserade här.

Kolla i kalendern när nästa licenskurs går.

Boka bandagar/kvällsträningar och lär känna de som håller på.

Ta reda på vilka som säljer begagnade slicks så du har billiga däck att träna på.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ser du ut som på kortet kan jag ta dig under mina vingar och læra dig grunderna :fyllisar Annars får du gøra som oss andra och klota dig fram :tungan
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
För att tävla så ska du såklart ta licens som flera redan nämnt.

Men för risk för att verka tråkig så tycker jag att du ska köra nån/några bandagar först för (om du inte redan gjort det) att känna efter så att du verkligen tycker att det är kul!

Nu tror jag iofs att du kommer att tycka att bankörning är bland det roligaste man kan göra.. men det går jäääävligt mkt pengar på det, jag lägger åtminstone 50 lappar/sommar på banåkning och då kör jag enbart för mitt egna nöjes skull, ska du tävla så lär det gå ännu mer, så det är alltid smart att prova på nån gång först innan man går all in.
 
Last edited:

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
Tullinge
Hoj
06 Honda Cbr
För att tävla så ska du såklart ta licens som flera redan nämnt.

Men för risk för att verka tråkig så tycker jag att du ska köra nån/några bandagar först för (om du inte redan gjort det) att känna efter så att du verkligen tycker att det är kul!

Nu tror jag iofs att du kommer att tycka att bankörning är bland det roligaste man kan göra.. men det går jäääävligt mkt pengar på det, jag lägger åtminstone 50 lappar/sommar på banåkning och då kör jag enbart för mitt egna nöjes skull, ska du tävla så lär det gå ännu mer, så det är alltid smart att prova på nån gång först innan man går all in.

Låter som en plan, tror dock jag skulle vara fast efter att ha prövat.
Borde möjligtvis bli rik innan också, handels kanske inte tar mig riktigt hela vägen,, haha
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är inte singel, så jag ska försöka vara lite seriös. Om du har lite ambitioner att köra mycket bana behöver du en ren banhoj, gärna ett lämpligt fordon för att köra den till och från banorna, depåstöd, däckvärmare, lite skarvsladdar, soppadunkar och lite andra bra att ha-prylar. Att köra med sin gathoj blir bara dyrt och nervöst, been there, done that.

Köp en färdig hoj, som är byggd för racing, där allt är najat, fixat och klart, fjädringen kitad osv, det blir både mycket billigare och enklare. I början vill du ha en bra hoj du kan lära dig på, som du har råd att slänga i backen några gånger. När den sen börjar bli begränsningen, och du känner att du vill lägga mer pengar, då kan du köpa senaste bästa. Min R6 är tex till salu, och det går att pruta till sig värmare mm till den om man vill ;)

Ska du börja tävla måste du ta en licens, men det är bara en utbildning i hur du tävlar, regler, rutiner mm. Den lär dig INTE att köra hoj fort, det ska du ha lite koll på från början. Du måste inte vara snabb, men du måste kunna hantera hojen, ha vettiga spårval och ett tempo iaf över skördetröska. För dig är Linköpings Motorsällskap närmast, dom brukar ha licenskurser lite då och då.

Ska du inte tävla, men ändå köra mycket bana är trots allt en dedikerad banhoj det bästa, och då räcker det i princip med ett vanligt körkort, men då får du inte köra licensträningar, utan bara vanilga bandagar. Personligen tycker jag att licensträningar brukar vara bättre uppstyrda, och skönare stämning i depån.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu tror jag iofs att du kommer att tycka att bankörning är bland det roligaste man kan göra.. men det går jäääävligt mkt pengar på det, jag lägger åtminstone 50 lappar/sommar på banåkning och då kör jag enbart för mitt egna nöjes skull, ska du tävla så lär det gå ännu mer, så det är alltid smart att prova på nån gång först innan man går all in.

Det kan ju bli betydligt billigare än 50K också. Beggade däck osv. duger för de allra flesta. Själv kör jag typ långsamma Rookie1000-tider och klarar mig 2-3 heldagar på nån elitförares gamla 20-minutersdäck.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det kan ju bli betydligt billigare än 50K också. Beggade däck osv. duger för de allra flesta. Själv kör jag typ långsamma Rookie1000-tider och klarar mig 2-3 heldagar på nån elitförares gamla 20-minutersdäck.

Ja det är klart. Allt går. Men det är ju ganska mkt kostnader utöver bara däck som tillkommer.

Lite sånt jag hade i tankarna också.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top