Racekåpor för gatbruk?

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Hej sötnosar!

Min framkåpa är plockepinn och istället för att köpa en ny framkåpa för 1500 kr funderar jag på ett racekåpset för 2000. Problemet är att det inte finns hål för framlyse, blinkers och backspeglar. Setet är i glasfiber. Han som säljer det säger att det ska gå att borra hål för detta.

Nu vill jag ha era åsikter! Kan man borra hål i glasfiberkåpa? Isåfall, med vanlig borrmaskin eller något specialverktyg? Blir det snyggt eller ser det taffligt ut? Hur stor är risken att kåpan spricker/går sönder? Jag har hört att glasfiber ska vara ganska skört liksom...

Tacksam för all hjälp!
 
Last edited:

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Går självklart att borra i glasfiber, och med lite finess går det att få till riktigt snyggt!
För små cirkulära hål, borrmaskin
För större cirkulära hål, hålsåg
För hål med "former" dremel med en "sågbits" :)
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Går självklart att borra i glasfiber, och med lite finess går det att få till riktigt snyggt!
För små cirkulära hål, borrmaskin
För större cirkulära hål, hålsåg
För hål med "former" dremel med en "sågbits" :)

Okej, tusen tack. Men om man inte har finess då? Jag har aldrig gjort något liknande förut. Det behöver inte heller bli supersnyggt, bara det inte går sönder! Tror du att en total nybörjare klarar av det?
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Okej, tusen tack. Men om man inte har finess då? Jag har aldrig gjort något liknande förut. Det behöver inte heller bli supersnyggt, bara det inte går sönder! Tror du att en total nybörjare klarar av det?

Om du aldrig gjort det förut, kolla här http://www.youtube.com/watch?v=9YsY9hMfcng
Ett exempel på ett simpelt hål... Nyckel är alltså att ta det långsamt.
Tejp över området som skall borras är att föredra (minska risken för sprickbildning)

Men det borde gå bra! Tänk bara på att eventuella fästen för lyktor och liknande saknas! :)
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Jah jag har hittat kinakåpor på eBay för inte mycket mer pengar, med hål för allt man behöver för gatbruk. Dessutom i ABS-plast och inte glasfiber. Jag tjöpte dIreCkt!!
 

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
bmw s1000rr
Jah jag har hittat kinakåpor på eBay för inte mycket mer pengar, med hål för allt man behöver för gatbruk. Dessutom i ABS-plast och inte glasfiber. Jag tjöpte dIreCkt!!

Vad köpte du för kåpor? Min sambo har en 98-a, dock har hennes plast sett sina bästa dagar...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top