Slicksfråga!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Körde du slicks på gata?

Du vet inte vad du pratar om. Däcket var halare än på is. Ytan på däcket tillsammans med fukten var den enda anledningen till det låga fästet. Det var inte så att jag körde en lugn sväng relativ roadracingtempo, utan jag körde en lugn sväng i jeans och t-shirt och jumpaskor, d.v.s nästan helt upprätt hoj, och ytterst svagt gaspådrag. Vurpan skedde i typ 20 km/h. Jag tror att däckets yta var skyddat av någon sorts vax. Vax + vatten är ju rätt halt.
 

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Eftersom du kört Metzeler tidigare så skulle jag gissa på två ställen att börja på:

Fjädringen som funkade på dem, passar inte Michelinslicksen.
Om däcket rör sig så mycket och dessutom tar slut misstänker jag att du kör med för lite luft. Kallslitage som äter upp däcket (Enligt Michelin själva=lite luft, stor yta mot asfalten=stor värmeavledning).

För de tider du kör skulle jag ändå säga att du kan fortsätta på CompK eller PRO, det blir billigare ;)

Men finns säkert raceförare som kan rätta mig och ge bättre input.

Ja du har en del poänger.
Ska köra av de däcken som jag har kvar!
Sedan bandagsdäck.
Körde på Falken och var mega stolt när jag fick till en 49 med min blyklump.
Körde då på Michelin och de var superbra men detta var 2011 och de var den äldre sortens stomme .
Har inte kört sedan dess förutom på M och G.
Jo just det vurpa som satan på A-torp 2011 och sedan blev det ett enda långt mörker....
 

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
ja nu är Kinnekulle avklarad och det är nog så att Michelins däck rör sig lite för mycket för min smak på min 1/4 tons racer.
Mycket bättre slitage nu när det var smäll varmt.
Inget problem med fästet.
Satt på ett nytt PRO och det blev 2 framhjuls kasningar med Pirellis PRO fram de två sista passen 5-6 första dagen.
Skulle dock tro att de funkar finfint ner till 102-103 tider och med massor av varv till godo.
Men det troligaste var nog att jag inte har rätt nerlägg och kom ner mer än vad jag brukar så kana lite på slagget skulle jag tro.
Köpte ett sc1 fram och körde det hela dagen för att gå åt andra hållet så att säga.
Inga släpp med oj vad det tar på gummit.
Kommer att köra det några pass till i alla fall.
Är ju ingen raketforskning men kan kanske hjälpa några som sitter i samma båt som jag som är en medelmåtta med klent däckkonto.
Nytt Conti bak ..medium alltså på dag 2.
Det är ju helt klart ett skönt däck tycker jag som är lite harig när det börjar röra sig för mycket.
Blev 101,2 och jag är ju helt klart nöjd.
Ska kolla upp vad som finns i garaget och se om man kan hitta några andra combinationer om det finns några som tycker att infon är något att ha över huvud taget.
Man är ju ingen testförare som kör som satan med en massa rutin utan en vanlig knutte som har lite funderingar bara.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Sluta fundera. Sc2 bak sc1 fram kör ba. Vid sådan här värme som vi haft på senaste tiden kan man kränga sc2 fram oxå för att komma ifrån högt slitage.

Har man bra tempo i kroppen kan man nog även kränga på ett sc1 bak utan att riva sönder det på 1 pass :)
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Har lite frågor som jag passar på att ställa här. Jag har 180/55 ZR 17 gatdäck. Kan jag köra på samma dimension om jag köper slicks eller skall man gå upp lite i bredd? Sen vad är skillnaden mellan Metzler Racetec Slick CompK och Metzeler Racetec Slick K2?

Jag körde min första bankörning på Kinnekulle med Actionpics nu i dagarna och körde mellanhög 1.05 tid som bäst på gatdäck. Fick ett ganska kraftigt bakhjulskast vid ett tillfälle men lyckades reda ut det utan att highside:a:näsblod Det berodde väl på hundra olika saker men däcken slets väldigt mycket så tror de gick lite varmt också.

Edit: Kan jag lika gärna köra på begagnade slicks?
 
Last edited:

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Har lite frågor som jag passar på att ställa här. Jag har 180/55 ZR 17 gatdäck. Kan jag köra på samma dimension om jag köper slicks eller skall man gå upp lite i bredd? Sen vad är skillnaden mellan Metzler Racetec Slick CompK och Metzeler Racetec Slick K2?

Jag skulle skita i att labba med större dimensioner. 180-däcken är gjorda för 5,5-tumsfälgar vilket du har. Har läst att en del som rejsar labbar med 190-däck, men det är nog helt onödigt för glada amatörer som du och jag.

CompK = "bandagsdäck" eller endurancedäck. Hårdare och håller längre.
K2 = "riktigt" racingslicks i medium-hårdhet.

Jag körde min första bankörning på Kinnekulle med Actionpics nu i dagarna och körde mellanhög 1.05 tid som bäst på gatdäck. Fick ett ganska kraftigt bakhjulskast vid ett tillfälle men lyckades reda ut det utan att highside:a:näsblod Det berodde väl på hundra olika saker men däcken slets väldigt mycket så tror de gick lite varmt också.

Edit: Kan jag lika gärna köra på begagnade slicks?

Begagnat funkar säkert, men gå över på riktiga bandäck av nåt slag är iaf. min rekommendation. Om du är som jag, glad i gasrullen och eldar upp gatdäck första gången ut så fixa nån form av slicks ASAP, begagnat eller sort spelar nog mindre roll. Plus däcksvärmare!

Skillnaden i hur de beter sig när de är på väg att släppa är enormt i min blygsamma erfarenhet... De få (2) gånger jag har fått släpp bak med gatdäck på bana har varit av typen blixt-från-klar-himmel med kalsongbyte efteråt. :gnissla Nu har jag väl precis fått upp nån slags ånga så att jag får småsläpp ibland när slicksen börjar bli slitna, men det är mer likt "hmm, jahaja det börjar släppa lite nu" än "herreJÄVLAR!! fyFAN det var nära!".

Gatdäck är ena lömska jävlar, har bara kört en gång och aldrig igen. Fast jag har ju inte testat Dunlops varianter som alla talar så varmt om å andra sidan.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Jag skulle skita i att labba med större dimensioner. 180-däcken är gjorda för 5,5-tumsfälgar vilket du har. Har läst att en del som rejsar labbar med 190-däck, men det är nog helt onödigt för glada amatörer som du och jag.

CompK = "bandagsdäck" eller endurancedäck. Hårdare och håller längre.
K2 = "riktigt" racingslicks i medium-hårdhet.



Begagnat funkar säkert, men gå över på riktiga bandäck av nåt slag är iaf. min rekommendation. Om du är som jag, glad i gasrullen och eldar upp gatdäck första gången ut så fixa nån form av slicks ASAP, begagnat eller sort spelar nog mindre roll. Plus däcksvärmare!

Skillnaden i hur de beter sig när de är på väg att släppa är enormt i min blygsamma erfarenhet... De få (2) gånger jag har fått släpp bak med gatdäck på bana har varit av typen blixt-från-klar-himmel med kalsongbyte efteråt. :gnissla Nu har jag väl precis fått upp nån slags ånga så att jag får småsläpp ibland när slicksen börjar bli slitna, men det är mer likt "hmm, jahaja det börjar släppa lite nu" än "herreJÄVLAR!! fyFAN det var nära!".

Gatdäck är ena lömska jävlar, har bara kört en gång och aldrig igen. Fast jag har ju inte testat Dunlops varianter som alla talar så varmt om å andra sidan.

Tack så mycket för svaret!:tummenupp Däckvärmare borde dimpa ner hos mitt postombud vilken dag som helst:) Ja gatdäcken var lite luriga, då jag fick mitt bakhjulskast så kom det direkt utan förvarning, min reaktion blev typ som du skrev "herreJÄVLAR!! fyFAN det var nära!".

Vänder du dina slicks?
 
Last edited:

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Körde på Mantorp i går och fick till 1.24.8 med min sp1.
MÅSTE vara däcken som funka bra till min körning.
K2 bak K1 fram.
Blir mina däck nästa år och äntligen slutlabbat.
Verkar hålla bra för min tunga mc.
Slut för i år...
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Köpte Metzler Racetec Slick CompK till nästa säsong. Är det en hinna på slicks också för att bevara färskheten som på vanliga gatdäck också? Om det är det sandpapprar ni slicksen innan eller hur gör ni?
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
På med däckvärmare och sen ut å kör!
Ok:) Hur färska håller de sig? Jag förvarar dem som man skall förvara däck men köpte de från däckonline och det var inte tillverkade igår om man säger så. Tror de var tillverkade 2011:näsblod Skall som sagt köra på de ibörjan av nästa år, men det är väl lugnt?:rolleyes:
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Ok:) Hur färska håller de sig? Jag förvarar dem som man skall förvara däck men köpte de från däckonline och det var inte tillverkade igår om man säger så. Tror de var tillverkade 2011:näsblod Skall som sagt köra på de ibörjan av nästa år, men det är väl lugnt?:rolleyes:

Det finns för och nackdelar med att handla från utlandet.. Det där är nackdelen.
Men på med värmarna och kör bara.. Du lär inte märka någon skillnad. Om de förvarats rätt.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Köpte Metzler Racetec Slick CompK till nästa säsong. Är det en hinna på slicks också för att bevara färskheten som på vanliga gatdäck också? Om det är det sandpapprar ni slicksen innan eller hur gör ni?


Jag har kört med både compk och superbike pro denna säsongen och tycker de är grymma. Ett stort hopp ifrån grymma gatdäck till dessa. Håller länge och när de släpper så är det mjukt och fint. När däcken är helt nya så tar jag det lite lugnare de första 3 varven och sen drar jag på. Har aldrig märkt av att de har varit hala i början så man kan säkert pressa dem mer än vad jag gör. Att de är från 2011 ska inte vara någon fara :)

Sen så kan jag rekommendera bridgestone r10, riktigt grymt bet. Märks stor skillnad speciellt utgången i kurvorna att man kan gasa så mycket mer än till med compk och pro
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Jag har kört med både compk och superbike pro denna säsongen och tycker de är grymma. Ett stort hopp ifrån grymma gatdäck till dessa. Håller länge och när de släpper så är det mjukt och fint. När däcken är helt nya så tar jag det lite lugnare de första 3 varven och sen drar jag på. Har aldrig märkt av att de har varit hala i början så man kan säkert pressa dem mer än vad jag gör. Att de är från 2011 ska inte vara någon fara :)

Sen så kan jag rekommendera bridgestone r10, riktigt grymt bet. Märks stor skillnad speciellt utgången i kurvorna att man kan gasa så mycket mer än till med compk och pro

Okej, ja det skall bli grymt kul att testa riktiga slicks. De var tillverkade 2012 så var inte så blodigt...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top