Slicksfråga!

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det är två helt olika saker, gjorda för helt olika typ av körning. Slicks är inte en bättre typ av däck, lite som att välja Texas Longhorn istället för Donken, alla olika typer av däck är tillverkade för ett givet användningsområde. Gatdäck finns dock i olika nischer, sporthojsdäck, touringdäck osv, men dom har en sak gemensamt, lägre arbetstemperatur och ett bredare användningsområde, både vad gäller temp och fukt, än vad slicks har. Slicks måste ha rejält med värme för att funka, och spannet är smalt. Regn ska vi inte prata om!

Så tro inte att ett dyrt gatdäck alltid är bättre än ett billigt slicks, ibland kan det dyraste slickset vara direkt farligt jämfört med det billigaste gatdäcket, allt beror på under vilka förhållanden du använder det.

tror jag förstod din poäng :) jag var på knutstorp förra helgen och försökte pressa tiderna för att kvala in till ett race. Kom ner till 1,11 innan däcken började släppa. Både fram och bak släppte! Vilket fick mig att börja fundera på slicks. Men det kändes inte som om däcken överhettades utan att de inte klarade av nerlägg i den farten jag hade..

Men det blev ett par compk. Ska bli riktigt kul o testa dem!
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det är två helt olika saker, gjorda för helt olika typ av körning. Slicks är inte en bättre typ av däck, lite som att välja Texas Longhorn istället för Donken, alla olika typer av däck är tillverkade för ett givet användningsområde. Gatdäck finns dock i olika nischer, sporthojsdäck, touringdäck osv, men dom har en sak gemensamt, lägre arbetstemperatur och ett bredare användningsområde, både vad gäller temp och fukt, än vad slicks har. Slicks måste ha rejält med värme för att funka, och spannet är smalt. Regn ska vi inte prata om!

Så tro inte att ett dyrt gatdäck alltid är bättre än ett billigt slicks, ibland kan det dyraste slickset vara direkt farligt jämfört med det billigaste gatdäcket, allt beror på under vilka förhållanden du använder det.

tror jag förstod din poäng :) jag var på knutstorp förra helgen och försökte pressa tiderna för att kvala in till ett race. Kom ner till 1,11 innan däcken började släppa. Både fram och bak släppte! Vilket fick mig att börja fundera på slicks. Men det kändes inte som om däcken överhettades utan att de inte klarade av nerlägg i den farten jag hade..

Men det blev ett par compk. Ska bli riktigt kul o testa dem!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kom ihåg att säga att det ska vara däck till en förgasarhoj när du beställer. :hihi
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Är det mönstrade däck eller är jag helt ute och cyklar? Vill helst handla utav däckonlie för de är de billigaste jag har hittat och man har däcken inom 3 dagar. De enda jag hittade där som hade k2 i namnet var ett par mönstrade däck..

Nejdå, det finns både slicks och mönstrat, men du får kolla på 190/60-17 för slicksen.

Dock har däckonline chockhöjt priserna på dem... för två-tre månader sen kostade de ~1750, för en vecka sedan ~1950, nu kostar de 2040! Vafan! :mad:

Annars tycker jag om K1 fram/K2 bak kombinationen, de verkar hålla hyggligt.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Nejdå, det finns både slicks och mönstrat, men du får kolla på 190/60-17 för slicksen.

Dock har däckonline chockhöjt priserna på dem... för två-tre månader sen kostade de ~1750, för en vecka sedan ~1950, nu kostar de 2040! Vafan! :mad:



Annars tycker jag om K1 fram/K2 bak kombinationen, de verkar hålla hyggligt.



Tack för tipset! Dock så är jag nog nästan lika snål som dig för jag tycker 2 papp för ett bakdäck är mycket. Men ska testa compk däcken nu och om jag inte är nöjd så ska jag testa k1/K2 som du tipsade om. Märks det om man går från 55 profil till 60?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Tack för tipset! Dock så är jag nog nästan lika snål som dig för jag tycker 2 papp för ett bakdäck är mycket. Men ska testa compk däcken nu och om jag inte är nöjd så ska jag testa k1/K2 som du tipsade om. Märks det om man går från 55 profil till 60?

Det gör det säkert, men jag har aldrig haft annat än 190/60 och 200/60 på den här hojen så jag kan inte uttala mig mer än så egentligen. Har haft 180/55 slicks, fast det är på en annan hoj.

Man får väl tänka på att man höjer baken några mm med högre profil, sen är ju däcken rundare och brantare på sidorna. På 200/60 kommer man faktiskt aldrig ut på kanten på däcket hur jävligt man än lägger ned, så man får leva med skamliga fegränder. :rolleyes: Men överlag borde väl hojen bli mer lättsvängd och ha mer anliggning mitt i kurva.

Kände skillnad när jag gick från 200/60 (Pirelli Superbike SC2) till 190/60 (Metzeler) faktiskt, hojen blev lite mindre nervös in i och i kurvorna, kan ju ha att göra med att man sänkte den en anings aning bak iom. att däcket har lite mindre diameter, men det är ju så mycket annat som skiljer mellan däck och däck också.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Det gör det säkert, men jag har aldrig haft annat än 190/60 och 200/60 på den här hojen så jag kan inte uttala mig mer än så egentligen. Har haft 180/55 slicks, fast det är på en annan hoj.

Man får väl tänka på att man höjer baken några mm med högre profil, sen är ju däcken rundare och brantare på sidorna. På 200/60 kommer man faktiskt aldrig ut på kanten på däcket hur jävligt man än lägger ned, så man får leva med skamliga fegränder. :rolleyes: Men överlag borde väl hojen bli mer lättsvängd och ha mer anliggning mitt i kurva.

Kände skillnad när jag gick från 200/60 (Pirelli Superbike SC2) till 190/60 (Metzeler) faktiskt, hojen blev lite mindre nervös in i och i kurvorna, kan ju ha att göra med att man sänkte den en anings aning bak iom. att däcket har lite mindre diameter, men det är ju så mycket annat som skiljer mellan däck och däck också.

Okej tack för svaret :) Ska ta och testa k2 med 60 profil. Såg att jag kunde få fram och bak för 3500 och om de räcker ett par bandagar så är det klart värt det. Sen inför nästa säsong se till så att man har handlat däcken på vinter då de kanske har något billigare :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gökur? :D

Jag är medveten om att 1,11 är ungefär 11sek ifrån att köra fort på knudan. Men lusten för att forts pressa tider försvann när jag tappade förtroendet för däcken.

1.11 är inte så illa pinkat för en bandagsåkare det är ungefär så fort jag har åkt på knudan med 21hk och gatdäck.
Där finns en viss tendens bland banåkare att när de löser ut licens och börjar åka rejs med officiell transponder så försämras tiderna med flera sekunder. Därav gökur för tidtagning...
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
1.11 är inte så illa pinkat för en bandagsåkare det är ungefär så fort jag har åkt på knudan med 21hk och gatdäck.
Där finns en viss tendens bland banåkare att när de löser ut licens och börjar åka rejs med officiell transponder så försämras tiderna med flera sekunder. Därav gökur för tidtagning...

Haha klara det med 21 häst är väl jävligt bra? Jag använde mig av en officiell transponder :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Haha klara det med 21 häst är väl jävligt bra? Jag använde mig av en officiell transponder :)

Nja det kräver att man håller upp kurvhastigheten och inte slår av på gasen i onödan. Det är ungefär sådana tider den snabbare delen av 125 Junior åker så det krävs antingen talang eller att man är ung och oförståndig.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tack för tipset! Dock så är jag nog nästan lika snål som dig för jag tycker 2 papp för ett bakdäck är mycket. Men ska testa compk däcken nu och om jag inte är nöjd så ska jag testa k1/K2 som du tipsade om. Märks det om man går från 55 profil till 60?

En k7a mår bara bra av högre profil bak. Blir en mycket trevligare cykel.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Nja det kräver att man håller upp kurvhastigheten och inte slår av på gasen i onödan. Det är ungefär sådana tider den snabbare delen av 125 Junior åker så det krävs antingen talang eller att man är ung och oförståndig.

Okej då kan jag väl vara lite stolt över mina tider? :D Knutstorp är ju en väldigt teknisk bana, dock så tjänar jag rätt många sek på rakan.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Vad rekommenderar du? :)

Jag åker på Michelin Power Slick B fram och bak. 20/69-17 bak och 12/69-17 fram. Det är lite udda dimensioner på Michelin däcken. Men tror att det motsvarar 200 bredd och 69 profil bak. Mycket möjligt att nån kan det här bättre än mig.

Men dom däcken gör iallafall att hojen känns mycket mer svängvillig! Går inte att jämföra med gatdäck.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag åker på Michelin Power Slick B fram och bak. 20/69-17 bak och 12/69-17 fram. Det är lite udda dimensioner på Michelin däcken. Men tror att det motsvarar 200 bredd och 69 profil bak. Mycket möjligt att nån kan det här bättre än mig.

Men dom däcken gör iallafall att hojen känns mycket mer svängvillig! Går inte att jämföra med gatdäck.

Mm Michelin har snurrat till det ordentligt med sina däckdimentioner. Ska ta och googla på det för att kunna bli lite klokare! Tack för hjälpen :) Oskar
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Ni som kör i medel o snabb grupp, köp ett däck som håller LÄÄÄNGE. Lovar det e ingen skillnad på ett hard däck o medium när ni kör. o bredden spelar heller ingen roll.
Är inte däcken som sätter eran begränsning......
Går o tuffa på fort med gatdäck som man kör värmare på:tummenupp
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Alltså, jag har ju sett folk som brakar på duktigt med gatdäck men jag köper mig nog så mycket säkerhet jag har råd med.

Jag brukar väl ligga bland de 1-3 snabbaste när jag kör snabb grupp (kommer bli licens/racegrupp nästa gång jag anmäler mig), men jag är säkert för hård på gaspåslag, missar apex varannan kurva, får justera spår i sväng ibland o.s.v.

D.v.s. jag kör yxigt som en kratta som inte riktigt är kompis med hojen ännu. Jobbar på det, men då under tiden är jag faktiskt inte så sugen på att samtidigt ligga på/närmre gränsen vad däcken klarar av! Om jag klarar av att hålla värme i däcken så är det väl inget fel att ha så klibbigt som möjligt? Bara för att Backlund eller nån klarar av 1.10 på Gåsen på gatdäck betyder det ju inte att jag klarar 1.10 (eller ens 1.15 :näsblod) på samma sulor. Fan, jag kör ju så kantigt så att jag överhettade ett Power Pure-bakdäck första gången jag körde bana! Och det var bara 1.40 på Gotland Ring med Falcon, som iofs. har en bakfjädring som är under all kritik...

Med det sagt så kände t.o.m. jag att Pirelli SC1/SC2 var nog lite overkill och oekonomiskt, och kommer nog testa CompK/Pro/Endurance och vafan de nu heter när jag blir lite mer säker på vad jag håller på med.

Det är min filosofi iaf.! :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top