Slicksfråga!

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag köpa slicks till hojen men vet inte om jag ska köpa 190 eller 200 i bred. Någon fördel med bredare bakdäck? Vilken profil ska man ha om man har 190/55-17 original om man går upp till 200 däck. Däcken jag ska köpa är superbike pro.

Mvh oskar
 

Smagatusk

Guest
Jag gick upp från 190 till 200 inför denna säsongen och nu går det fortare. Har förvisso valt ett lite mjukare däck nu, men det går inte långsammare i alla fall.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Ja däckonline hade inte ens 190/55-17 på lagret och jag behöver beställa däck inom en snar framtid.. Någon som har tips på andra billiga alternativ eller återförsäljare? Funderar lite på metzelers compk som ska vara lika bra som superbike pro. Någon som har någon erfarenhet? Har man mycket bättre fäste med compk än tex dunlops sportsmart eller skiljer det inte så mycket mellan ett grymt gatdäck och ett billigt slicks?
 

Siigurd

Medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Ditt däck är från 2010, är det sämre grepp när det är 3 år gammalt?
 

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Norra Skåne
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Nej det är lagrat som däck ska, så det skall inte ha blivit sämre på den tiden.
Behöver nog vara betydligt äldre än så för att ha tappat i grepp.
 

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Ett tips är att kika på metzler k2, många säger att de har lika lång livslängd men bättre grepp.. Är ju inget minus att de är billigare heller(Dock inte testat själv) =)
Själv kör jag på pirelli superbike då jag tycker pro däcken är för hala, dock så har ju de nada livslängd jämförelse. Och angående bredden så känner jag ingen skillnad på 195 och 200 men är ju inte sådär supersnabb heller å andra sidan :näsblod
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Ett tips är att kika på metzler k2, många säger att de har lika lång livslängd men bättre grepp.. Är ju inget minus att de är billigare heller(Dock inte testat själv) =)
Själv kör jag på pirelli superbike då jag tycker pro däcken är för hala, dock så har ju de nada livslängd jämförelse. Och angående bredden så känner jag ingen skillnad på 195 och 200 men är ju inte sådär supersnabb heller å andra sidan :näsblod

Är det mönstrade däck eller är jag helt ute och cyklar? Vill helst handla utav däckonlie för de är de billigaste jag har hittat och man har däcken inom 3 dagar. De enda jag hittade där som hade k2 i namnet var ett par mönstrade däck..
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Ok
Ska du el jag köpa däcket.
Har beställt fram o bak, har fått fram, men behöver bakdäcket till A-torp 7-8/juli om det inte regnar
vill säga;)

Ta du det :) Jag behöver oavsett vad hitta ett framdäck och vill helst ha samma fabrikat fram som bak.
 

fallinator

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
r1-08 race || r1-07 race || KTM RC8R -SÅLD || cbr1000rr -07 - SÅLD || TL1000R -99 -SÅLD || kawasaki zxr -89 -SÅLD
Är det mönstrade däck eller är jag helt ute och cyklar? Vill helst handla utav däckonlie för de är de billigaste jag har hittat och man har däcken inom 3 dagar. De enda jag hittade där som hade k2 i namnet var ett par mönstrade däck..

Nejdå de har slicks också, kolla hojdack.nu bara så finns de
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja däckonline hade inte ens 190/55-17 på lagret och jag behöver beställa däck inom en snar framtid.. Någon som har tips på andra billiga alternativ eller återförsäljare? Funderar lite på metzelers compk som ska vara lika bra som superbike pro. Någon som har någon erfarenhet? Har man mycket bättre fäste med compk än tex dunlops sportsmart eller skiljer det inte så mycket mellan ett grymt gatdäck och ett billigt slicks?
Det är två helt olika saker, gjorda för helt olika typ av körning. Slicks är inte en bättre typ av däck, lite som att välja Texas Longhorn istället för Donken, alla olika typer av däck är tillverkade för ett givet användningsområde. Gatdäck finns dock i olika nischer, sporthojsdäck, touringdäck osv, men dom har en sak gemensamt, lägre arbetstemperatur och ett bredare användningsområde, både vad gäller temp och fukt, än vad slicks har. Slicks måste ha rejält med värme för att funka, och spannet är smalt. Regn ska vi inte prata om!

Så tro inte att ett dyrt gatdäck alltid är bättre än ett billigt slicks, ibland kan det dyraste slickset vara direkt farligt jämfört med det billigaste gatdäcket, allt beror på under vilka förhållanden du använder det.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top