Yamaha MT-09

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Jag insåg att jag behöver ett depåställ då jag ska montera tail tidy:n. :rodnar Jag trodde man bara behövde montera en distans på den vänstra sidan, vid muttern.. Men det ska tydligen sitta en distans på höger sida också. Så hjulaxeln måste dras ur. Och jag har inget depåställ sen tidigare. Hur är det, passar vilket som helst på en MT 09:a? Vissa jag sett har en klyka och andra ett vinkeljärn. Nån som har tips på nåt bra?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag insåg att jag behöver ett depåställ då jag ska montera tail tidy:n. :rodnar Jag trodde man bara behövde montera en distans på den vänstra sidan, vid muttern.. Men det ska tydligen sitta en distans på höger sida också. Så hjulaxeln måste dras ur. Och jag har inget depåställ sen tidigare. Hur är det, passar vilket som helst på en MT 09:a? Vissa jag sett har en klyka och andra ett vinkeljärn. Nån som har tips på nåt bra?

Jag har flera olika, men Biltemas funkar bra. Kör med bobiner och klyka. Enkelt och bra.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nån som inskaffat sån här och vet kvaliteten på dom?
3cc42499c634627978ea4ea35d9a9bc1.jpg
b9a2a4cd299614f1e1e40aba0f52c080.jpg


Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Den såg riktigt cool ut! :tummenupp
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Tror också det är ett överdrag. Har mailat butiken på Ebay men utan svar ännu. Vill veta lite om kvalitén på den då det står "neoprene".

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Kan så vara. Jag grundande min tanke på att det står "Gör din plats bekvämare med en GEL- insats" enligt google translate översättning. Dock så kan detta missförstås och det kan vara så att man får betala extra för en gelisats att sätta under överdraget.
saxat från sidan:
"Sadelskydd i glidande neopren för Yamaha MT-09 - Art. Y023

pris 139,00 €

Beskrivning

Sittskydd med fram- och baksäte i glidande neopren för maximal grepp och sidoband i kol letar efter ett "sportigt" utseende . Svarta sömmar. "MT" -logotypen.


100% anpassningsbar

Ge karaktär på ditt lock med en broderad logotyp , byt färg och typ av tyg och sy . Gör din plats bekvämare med en GEL- insats"

Google har översatt fel på flera ställen så jag kan ha misstolkat det. Med tanke på priset är det troligtvis bara ett överdrag.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
OMG på mig själv. Sidan finns ju på engelska. står ju klart och tydligt seat cover. Då är det ju bara överdrag.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ibland är livet enklare än man tror! :tummenupp:D
 

Matt.lind

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen än
Hej grabbar!en liten fråga.. jag ska köpa mig min första hoj snarast och det jah har kollar på är såklart mt09. Jag har kollat och nästan tänkt köpa sp modellen! Men jag funderar på om det är overkill för mig som ny åkare oc då jag inte väger så mycket. Jag är 180 och väger 72 kg.
Någon som har lite input och mer info om jag ska köpa sp modellen eller om jag ska köpa den vanliga och istället lägga pengarna på ett avgasrör!?
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Hej grabbar!en liten fråga.. jag ska köpa mig min första hoj snarast och det jah har kollar på är såklart mt09. Jag har kollat och nästan tänkt köpa sp modellen! Men jag funderar på om det är overkill för mig som ny åkare oc då jag inte väger så mycket. Jag är 180 och väger 72 kg.
Någon som har lite input och mer info om jag ska köpa sp modellen eller om jag ska köpa den vanliga och istället lägga pengarna på ett avgasrör!?

Köp en vanlig ,jag ha haft en sen förra våren o för mig är den bästa jag haft. Har ägt Norton Vincent Honda xj900 kawa gpz 2bandit 1200 bmw800 o nu MT09. Lägg hellre slanten på en komfortsadel!
Leffeholm


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mikce

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Premiärtur för året idag. Kallt satan, men suget var för stort för att stå emot när man mötte 2 st Ducati Scrambler på väg hem från affären.
8db2dd27699fde0437a94afefe5eb306.jpg


Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Mikce

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Hej grabbar!en liten fråga.. jag ska köpa mig min första hoj snarast och det jah har kollar på är såklart mt09. Jag har kollat och nästan tänkt köpa sp modellen! Men jag funderar på om det är overkill för mig som ny åkare oc då jag inte väger så mycket. Jag är 180 och väger 72 kg.
Någon som har lite input och mer info om jag ska köpa sp modellen eller om jag ska köpa den vanliga och istället lägga pengarna på ett avgasrör!?
Som Holm44 skriver så klarar du dig gott med standard Mt-09:an, men har du slantar så ta en SP. Är det en ny hoj du söker, så finns det en del nya -17 kvar hos en del handlare som du kan göra ett bra klipp på.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Hej.
Vill du kan jag be ett lokalt företag foliera ljuddämparen så det ser ut som kolfiber :). Dock absolut inte samma som att ha ett system i kolfiber. Men på 2m håll ser du inte skillnaden.
:hej
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Hej grabbar!en liten fråga.. jag ska köpa mig min första hoj snarast och det jah har kollar på är såklart mt09. Jag har kollat och nästan tänkt köpa sp modellen! Men jag funderar på om det är overkill för mig som ny åkare oc då jag inte väger så mycket. Jag är 180 och väger 72 kg.
Någon som har lite input och mer info om jag ska köpa sp modellen eller om jag ska köpa den vanliga och istället lägga pengarna på ett avgasrör!?

om du är nybörjare skulle jag inte köpa en mt09 alls. hade jag varit du skulle jag köpa en mt 07 el dylikt. och köra en säsong el två och sen byta upp mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Hej grabbar!en liten fråga.. jag ska köpa mig min första hoj snarast och det jah har kollar på är såklart mt09. Jag har kollat och nästan tänkt köpa sp modellen! Men jag funderar på om det är overkill för mig som ny åkare oc då jag inte väger så mycket. Jag är 180 och väger 72 kg.
Någon som har lite input och mer info om jag ska köpa sp modellen eller om jag ska köpa den vanliga och istället lägga pengarna på ett avgasrör!?

Om du väger endast 72 och är nybörjare duger vanliga modellen gott och väl... till och med om du skulle vilja testa köra lite bana. Rekommenderar starkt att du köper en "ny" 2017. Ingen ryckig gas, bra inställbar fjädring, quickshifter och förhoppningsvis ett syggare utseende i dina ögon än tidigare modeller. Vanliga 2018 har inga fördelar mot 2017.
Så spara pengarna till avgassystem och annat lullul.

Dock som slangklämman skriver så kan det vara lite väl mycket. Vill inte att du ska dö påå kuppen. Vet du av dig att du lätt får horn i pannan och inte är en van hojförare så bör du titta på tex MT 07. Den är lättare och snällare MEN precis lika rolig. Vissa säger 07 är roligare än 09 till och med då den är lättare att leka med.
 
Last edited:

Matt.lind

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Ingen än
Okej tack för den infon! Antog lite att så skulle va fallet med dämparna och min vikt!

Jag provkörde mt07 förra sommaren och den föll mig inte alls i smaken för vad jag anser är en motorcykel är riktigt. Den uppfattningen kanske ändras om jag köpte mig en 07 men är rädd för att jag känner att det är helt fel för mig baserat på min första känsla. 09 känns som det givna valet för mig. Nej, jag har inga växande horn i pannan så den faktorn har jag uteslutit!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Personligen gillar jag inte MT07 alls heller men smaken är ju olika hos många. Jag velade mellan Kawasaki Z900, Husqvarna 701 och MT09 men blev MT09 för körställningen och möjlighet till både snällare och aggressivare motor ( snällare på B läge och mer aggresiv i A och kanske till och med STD läget). Sen vart jag helt kär i quickshiftern. Aldrig kört med det förut.
Dock kanske det blir en Husqvarna 701 i framtiden om inte frun protesterar allt för mycket. Alla de hojarna kan vara alternativ för dig om du nu som du säger inte får så mycket horn i pannan :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top