Yamaha MT-09

JerryS

Medlem
Gick med
17 Dec 2017
Ort
Avesta
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Här är min hoj som de kör hem nästa vecka. :banana
IMG_0010.JPG
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Nice!! :tummenupp Jag får min SP hemkörd nästa vecka. Är det Yamahas tail tidy? Verkar den bökig att montera? Jag har också beställt en sån och även en fly screen.

Yamaha original tail tidy. Det är lite pyssel, pch en hel del att demontera. Men ganska straight forward, så inga problem. Lite myspyssel i garaget. :krama

Grattis till köpet! Jag tror att vi kommer bli riktigt nöjda med den.
Har börjat kolla på lite ” suspension setup ” - filmer på tuben nu mtp alla inställningsmöjligheter som finns på hojen.
Två förare, sonen och jag, och alla dessa inställningar gör att man får väl nästan ha ett excelark för att inte gå bort sig fullständigt. :gnissla
Är ju bortskämd med min R1:a där allt sker elektronisk/automatiskt......
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Är det så himla viktigt med exakt rätt inställning på dämparna då om man inte ska köra på bana? Tycker dämparna räcker gott och väl till alldeles för fort och riktigt busåkning på vanliga vägar. Personligen föredrar jag lite mjuk fjädring till svenska vägar men det kan säkert bli bättre men det har vi inte direkt betalat för ( vi som inte har SP ).
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
För mig som är för tung för min längd så är fjädringen lite för mjuk när man laddar på. Men för normalåkning duger det gott. Som sagt så är det en billig hoj. Den billigaste Öhlinaren bak kostar 6000:- och gör underverk sägs det. Då det fortfarande en relativt billig hoj. Styvare fjädrar fram ca 1500-2000:-
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hörde att MT 09 är spärrad vid 210 km/h samt att den har begränsad effekt på 1:an, 2:an och 3:an......:mad:
Miljöoptimering förstås.....:(

Men det går visst att råda bot på genom omprogrammering av ECU:n. Kan visst fixas hos Yamahacenter Helsingborg?
Någon som vet, eller kanske provat?
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Det är inget jag hört eller märkt dock går inte min i mer än 223 innan jag bytte avgasystem och 225 en vacker dag efter med acra carbon. Hört att det beror på vartalsbegränsning på sjätte växeln
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
samuelmt här på forumet kan också flasha om ECUn. Vet inte om han vill ha jobb men han har iaf grejerna för att fixa det. Man lär dock behöva ta sig till Luleå för att få det gjort i så fall :).
 

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Hörde att MT 09 är spärrad vid 210 km/h samt att den har begränsad effekt på 1:an, 2:an och 3:an......:mad:
Miljöoptimering förstås.....:(

Men det går visst att råda bot på genom omprogrammering av ECU:n. Kan visst fixas hos Yamahacenter Helsingborg?
Någon som vet, eller kanske provat?

Stämmer att ECUn är begränsad. På min -16 var den hastighetsbegränsad samt varvtalsbegränsad på ett par av de högre växlarna. 1,2,3an som du nämner vet jag inget om men skulle absolut inte förvåna mig...
Jag gjorde min optimering hos YC i Helsingborg, "Ecu-Unleashed" kallar dem det och kostade 5000kr. Rådade bot på "problemen" jag nämnde ovan! :tuttar
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Också ecu på min hoj, från Yamaha Helsingborg . Jo, hojen blir snabbare efter en ecu Flash.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Hade gärna satt på det där systemet om hela burken hade varit i kolfiber och inte para toppen. Nu blir det för mycket plåt för min smak.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Hörde att MT 09 är spärrad vid 210 km/h samt att den har begränsad effekt på 1:an, 2:an och 3:an......:mad:
Miljöoptimering förstås.....:(

Men det går visst att råda bot på genom omprogrammering av ECU:n. Kan visst fixas hos Yamahacenter Helsingborg?
Någon som vet, eller kanske provat?

Är bara varvtalsbegränsad på 4, 5 och 6an växel så gör ej mer än 225kmh även du ligger på 4an eller 6an, dock ej strypt effekt :)
Flashat min och tagit bort spärren och ställt så kylfläkten startar tidigare än 105grader.
Köpte Woolich racing flashgrejer med loggbox och bredbandslamda så den loggar när du kör.
Sen får du öppna dom filerna i deras program så föreslår den ändringarna du ska göra för att få korrekt bränsleblandning.
Går även att ställa tändningen men inget jag vill ge mig på, då ska man nog låta nån som har koll på sånt sköta den biten :)

här kan alla som är intresserade läsa:
http://www.woolichracing.com/produc...ox-d-can-zeitronix-zt-3-wideband-package.aspx

där står allt man kan göra.
man kan flasha hojen hur många ggr man vill och även använda grejerna till alla andra hojar och bara köpa en till licens och kabelhärva till ecu:n.
lite dyrare än en flashning hos tex yamaha center helsingborg men den blir specifik efter just din motor och setup och går att använda grejerna i de flesta hojar.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Kollade någon video där på 39 min... verkar sjuuukt komplicerat och låångt över mina kunskaper att hålla på och trixa. Kollade inte färdigt men verkar som man kan göra mycket. Är nog inget för mig. Jag fattar inte riktigt det där. Jag kan sträcka mig till att koppla in en kontakt och sen gå igenom lite menyer på en skärm typ och på så vis göra inställningar eller ladda in en färdig map men allt över det är överkurs för mig.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Kollade någon video där på 39 min... verkar sjuuukt komplicerat och låångt över mina kunskaper att hålla på och trixa. Kollade inte färdigt men verkar som man kan göra mycket. Är nog inget för mig. Jag fattar inte riktigt det där. Jag kan sträcka mig till att koppla in en kontakt och sen gå igenom lite menyer på en skärm typ och på så vis göra inställningar eller ladda in en färdig map men allt över det är överkurs för mig.

Går att ladda in färdiga mappar med woolich racing också, om man nu vill det istället :)
Tyckte också det såg krångligt ut när jag såg videon men är enklare i verkligheten :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top