Yamaha MT-09

Themilomax

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2017
Ort
Alvesta
Hoj
MT-09
Hej.
Rätt ny på forumet och har köpt min först tunga mc, blev en mt-09 2017.
Har 2 frågor för tillfället,och den ena är, ni som bytt avgas på -17, mappade ni efteråt?
Endel skriver att det är detta måste.
Någon som köpt avgassystem från Swedish race parts?
De har tagit fram ett riktigt prisvärt system som låter gott.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=504989736561564&id=478539499206588
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Sitter Bridgestone s20 på min 2017 också och jag har bara kört typ 270 mil tror jag. De ser dock helt OK ut och förväntar mig typ lika mycket till iaf. Dock är jag inte alls nöjd med däcken. Har fått bredställ flera gånger utan att eg gasa på särskilt mycket alls. Vill ha myyycket bättre fäste när man lägger ner hojen. Nästa blir nog ett par pilot 4 eller 5.View attachment 441826

Bilden är tagen i slutet av säsongen. Kanske kört 30 mil efter detta.

Gissar att du inte kör så du får nog med värme i däcken? Testa kör med mindre lufttryck. Metzler m7rr tycker jag är en rätt bra kompromiss för både sport/gata och livslängd.
 

MrJAM

Amatörfotograf
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Ystad
Hoj
Yamaha MT-09
Hej.
Rätt ny på forumet och har köpt min först tunga mc, blev en mt-09 2017.
Har 2 frågor för tillfället,och den ena är, ni som bytt avgas på -17, mappade ni efteråt?
Endel skriver att det är detta måste.

Grattis!

Och detta måste jag ringa och kolla. Jag köpte min hoj ny hos Yamaha och fick Acra-systemet påsatt innan leverans. Om det behövs mappas om antar jag ju att det gjordes i samband med detta. Men jag vet ju inte säkert, för jag frågade inte. Sitter och scannar av forumen efter just samma sak... :huvet
 

Themilomax

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2017
Ort
Alvesta
Hoj
MT-09
En säljare sa till mig att de aldrig mappat om något när de levererat en ny hoj med tex acropovic rör, dock så har jag läst att de avgassystem de sätter på nya hojar vid leverans inte har lös insats som går ta ur, och kanske just därför behövs ingen mappning i deras mening.
Ta det med en nypa salt då detta bara är vad jag hört och läst.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tror inte återförsäljaren mappar om något för det vore att förverka garantin åt kunden direkt.... Däremot monterar dom nog ett helsystem men låter db dödaren sitta kvar och då behövs det ingen ny map. Vill kunden ta ur db dödaren så får kunden ordna det själv.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Gissar att du inte kör så du får nog med värme i däcken? Testa kör med mindre lufttryck. Metzler m7rr tycker jag är en rätt bra kompromiss för både sport/gata och livslängd.

Vet inte hur varma de ska vara men de var ordentligt varma när man tog på dem efter. VI hade kört relativt hårt på kurviga vägar åkte in på en övergiven parkering och övade lite bakhjulsåkning och stoppisar dog ett par burn outs så det rykte ordentligt. Det smågruset som fanns där på parkeringen satt därefter fast på mitt däck så det var både varmt och lite klibbigt. När vi direkt därefter drog ifrån så får jag ändå sladd i första 90-graderssvängen. ( Det var extremvarianten.) Sen har jag fått sladd på helt nyasfalterade vägar med kalla däck och det kan jag leva med... man får ta det lite lugnt ibland. Men när man har busåkt i en timme på landsväg och kommer till en rondell och gasar på lite ska det fan inte släppa. Och jag menar verkligen inte att jag har dragit på fullt eller så i rondeller utan hyffsat lungt gaspådrag ut ur rondellen och då släpper det ibland ändå.

Skulle kunna testa att ta ur lite lufttryck. Kan kanske vara ett bra tips!
 
Last edited:

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Så garantin är körd efter mappning?
Kul köra orginal i 5år:va

Ja eg är garantin körd efter mappning. Men har du mappat med tex en powerkommander så är det ju bara å plocka bort den om något skulle hända. Ingen som vet något om det. Och som sagt det behövs ingen mappning såvida man inte kör med helt raka rör. Det är dessutom outhärdligt även för en halvdöv person som älskar motorljud.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vet inte hur varma de ska vara men de var ordentligt varma när man tog på dem efter. VI hade kört relativt hårt på kurviga vägar åkte in på en övergiven parkering och övade lite bakhjulsåkning och stoppisar dog ett par burn outs så det rykte ordentligt. Det smågruset som fanns där på parkeringen satt därefter fast på mitt däck så det var både varmt och lite klibbigt. När vi direkt därefter drog ifrån så får jag ändå sladd i första 90-graderssvängen. ( Det var extremvarianten.) Sen har jag fått sladd på helt nyasfalterade vägar med kalla däck och det kan jag leva med... man får ta det lite lugnt ibland. Men när man har busåkt i en timme på landsväg och kommer till en rondell och gasar på lite ska det fan inte släppa. Och jag menar verkligen inte att jag har dragit på fullt eller så i rondeller utan hyffsat lungt gaspådrag ut ur rondellen och då släpper det ibland ändå.

Skulle kunna testa att ta ur lite lufttryck. Kan kanske vara ett bra tips!

Låter som att dom borde vara varma men "sportiga" däck som är varma brukar inte släppa sådär däremot när dom är kalla kan dom vara riktigt luriga. Genom att släppa ut lite tryck blir dom ju varma fortare och lite följsammare i stommen. Jag körde 2kg bak och 2.2 fram på mtn och det funkade fint tyckte jag. "man får fylla på igen om man ska skjutsa tyvärr.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jo , jag har ett sådant säte. Hojen blir ett par cm högre. Sitstsen är oxå något smalare och känns lite som en cross/motard säte. Jag har inte använt det mer än ett par mil, men ska börja i vår. Har kört mest med orginal.
 

Mikce

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Ja men om man tar bort power commandern eller vad man nu använder så försvinner ju inte garantin. Då syns ingenting ju.
Om du får motor problem eller som värst motor ras under tiden du har PC:n så syns ju effektökningen i loggen på ECU:n. Det svaret fick jag av verkstan när jag hade z800:an.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om du får motor problem eller som värst motor ras under tiden du har PC:n så syns ju effektökningen i loggen på ECU:n. Det svaret fick jag av verkstan när jag hade z800:an.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
I call bullshit.....

Standard ECU har ingen loggning för annat än felkoder. Så verkstaden vill bara skrämmas.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om du får motor problem eller som värst motor ras under tiden du har PC:n så syns ju effektökningen i loggen på ECU:n. Det svaret fick jag av verkstan när jag hade z800:an.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Rent BS. Precis som Boris skriver så loggar inte ECU nånting som händer efter ECU. PC:n är en piggyback som bara moddar signalen från ECU till spridarna. Det enda den känner av är om en spridare inte svarar och då indikeras error. Jag skulle nog inte lita 200% på din mek, möjligtvis 85%... :)
 

Mikce

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Kristinehamn
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Rent BS. Precis som Boris skriver så loggar inte ECU nånting som händer efter ECU. PC:n är en piggyback som bara moddar signalen från ECU till spridarna. Det enda den känner av är om en spridare inte svarar och då indikeras error. Jag skulle nog inte lita 200% på din mek, möjligtvis 85%... :)
Får ta ett snack med killen verkar det som på er här.
Jag ställde precis samma frågor om garantier, motormappning, montering av PC mm när jag plockade ut min Z800 - 15 och monterade slip-on och hade problem med "avgassmällar".
Svaret var tydligt med att allt loggas (lambda, trottel, avgastemp, varvtal mm) för att kunna felsöka vid ev. fel mm.
Ur denna data kan man då urskilja om det har "mixtrats" med motorn från ursprungsvärdena vid ett ev. fel eller haveri.
Självklart vill man ju lita på den som tar hand om ens pärla.


Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top